جاباما
۱۱۳۱۶۷۷
۱ نظر
۵۰۰۶
۱ نظر
۵۰۰۶
پ

دستگاهی که کرونا را با دقت ۱۰۰درصدی بو می‌کشد!

به گفته پروفسور استیو لیندزی از دپارتمان علوم زیستی در دانشگاه دورهام، بسیاری از بیماری ها دارای بوی مشخص مرتبط با خود هستند.

عصر ایران: پژوهشگران بریتانیایی دستگاهی الکترونیکی را توسعه داده اند که می تواند بوی منحصر به فرد ویروس کرونا را تشخیص دهد. در پژوهشی به رهبری دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن (LSHTM) و شرکت زیست فناوری روبوساینتیفیک با همراهی دانشگاه دورهام، این دستگاه تشخیص دهنده با استفاده از جوراب هایی که توسط ۵۴ نفر پوشیده شده و پاسخ آزمایش نیمی از آنها برای کرونا مثبت بود، آزمایش شد. نتایج نشان داد که حسگرهای دستگاه حتی در نمونه هایی از افراد بدون علامت قادر به تشخیص بیماری کووید با دقت بین ۹۸ تا ۱۰۰ درصد بوده است.

دستگاهی که کرونا را با دقت ۱۰۰درصدی بو می‌کشد!

به گفته پروفسور استیو لیندزی از دپارتمان علوم زیستی در دانشگاه دورهام، بسیاری از بیماری ها دارای بوی مشخص مرتبط با خود هستند. ما پژوهش خود را با یک کاغذ سفید آغاز کرده و این پرسش را مطرح کردیم: آیا کویید-19 نیز دارای بویی متمایز است؟ ما پژوهشی را به به پایان رساندیم که جداسازی دقیق بین بوی افراد آلوده به ویروس و آنهایی که به بیماری مبتلا نبودند را نشان می دهد. در نتیجه، کووید به طور قطع دارای بویی بسیار متمایز است.

دستگاه مورد استفاده مدل 307b VOC روبوساینتیفیک است که به آرایه ای از 12 حسگر نیمه رسانای آلی (OSC) برای بو کشیدن ویروس مجهز شده است. زمانی که یک نمونه از ترکیبات آلی فرار (VOCs) هدف توسط دستگاه دریافت می شوند، آنالیز روی آنها صورت گرفته و مقایسه با اثر انگشت دیجیتالی کووید-19 تعریف شده برای دستگاه انجام می شود. در نهایت حسگر به وجود کووید-19 پاسخ می دهد.

دستگاهی که کرونا را با دقت ۱۰۰درصدی بو می‌کشد!

در روز نخست آزمایش ها، دستگاه میانگین اختصاصی بودن ۹۸ درصد (به معنای خطر کم نتایج مثبت کاذب) و میانگین حساسیت ۹۹ درصد (به معنای خطر کم نتایج منفی کاذب) را نشان داد. در روز دوم آزمایش، حسگرها حساسیت و اختصاصی بودن ۱۰۰ درصد را کسب کردند که نشان می دهد آنها می توانند حضور عفونت کووید-۱۹ را دقیق‌تر از هر آزمایش تشخیصی موجود دیگر تشخیص دهند.

پیرو این یافته های هیجان انگیز، روبوساینتیفیک در حال توسعه دو نوع دستگاه است که یکی قابلیت نصب روی سقف و دیگری به صورت دستی قابل استفاده است. حسگری که روی سقف نصب می شود می تواند در موقعیت های شلوغ مانند کلاس های مدرسه یا کابین هواپیماها استفاده شود. البته، آشکارسازها می توانند فقط حضور ویروس را تشخیص دهند، و نه فردی که ناقل آن است، از این رو، آنها جایگزینی برای آزمایش های PCR و LFT نیستند، اما می توانند به عنوان یک سامانه غربالگری اولیه سریع بکار گرفته شوند و به صرفه جویی در زمان و هزینه در مبارزه با کروناویروس کمک کنند.

دستگاهی که کرونا را با دقت ۱۰۰درصدی بو می‌کشد!

به گفته پروفسور جیمز لوگان، رئیس دپارتمان کنترل بیماری در دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن و فردی که رهبری مطالعه را بر عهده داشته است، نتایج کسب شده از آزمایش های این دستگاه امیدوارکننده هستند، اما به انجام آزمایش های بیشتر برای بررسی دقت دستگاه در دنیای واقعی نیاز است. اگر این دستگاه ها برای استفاده در مکان های عمومی با موفقیت توسعه داده شوند، می توانند به صورت مقرون به صرفه و به راحتی در مقایس گسترده استفاده شوند. همچنین، با توانایی توسعه آرایه های حسگر جدید برای تشخیص بیماری های دیگر طی چند هفته، آنها می توانند از مردم در برابر شیوع بیماری های آینده محافظت کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • کاربر قدیمی

      مطمئنید ؟ در قابلمه مستعان تو این جا نمی شه که ؟!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج