جاباما
۱۲۱۴۴۳۵
۱۴۶۷
۱۴۶۷
پ

علائمی که باور نمی‌کنید نشانه فشار خون باشد!

فشار خون بالا قاتل خاموش نامیده می‌شود. اغلب اوقات، هیچ نشانه قابل توجهی از فشار خون بالا وجود ندارد و حتی اگر علائمی دارید، ممکن است فوراً به آن توجه نشان ندهید و آن را به عنوان خستگی معمول، فشار کاری یا فعالیت رد کنید.

فارس: فشار خون بالا قاتل خاموش نامیده می‌شود. اغلب اوقات، هیچ نشانه قابل توجهی از فشار خون بالا وجود ندارد و حتی اگر علائمی دارید، ممکن است فوراً به آن توجه نشان ندهید و آن را به عنوان خستگی معمول، فشار کاری یا فعالیت رد کنید.

نادیده گرفتن مسائل مربوط به فشار خون می‌تواند مرگبار باشد و در بهترین حالت می‌تواند باعث حمله قلبی، نارسایی قلبی، آنوریسم، سکته مغزی، مشکلات حافظه یا زوال عقل شود. پایش منظم فشار خون کلیدی برای جلوگیری از خطر بیماری‌های جدی است. براساس آمارها، حدود ۱.۱۳ میلیارد نفر در سراسر جهان از فشار خون بالا رنج می‌برند و این بیماری در مردان شایع‌تر از زنان است.

علائمی که باور نمی‌کنید نشانه فشار خون باشد!

با این حال، از هر ۵ نفر فقط ۱ نفر آن را کنترل می‌کنند در حالی که بقیه هنوز با خطر ابتلا به عوارض ناشی از آن مواجه هستند. موارد ابتلا به فشار خون بالا در سراسر جهان افزایش شدیدی داشته است و در حالی که قبلاً در گروه‌های سنی بالاتر شایع بود، اکنون شاهد موارد جدید بسیاری در جوانان هستیم.

نباید برخی از علائم رایج فشار خون بالا مانند سردرد شدید، تاری دید، مشکل تنفسی، به خصوص تنگی نفس در هنگام فعالیت، ناراحتی قفسه سینه و خستگی را نادیده بگیریم. فشار خون بالا می‌تواند بر سلامت شما تأثیر بگذارد و در صورت وجود، عوارض جدی ایجاد کند. دراین گزارش به یک سری از مواردی که دررابطه با فشارخون بالا نباید ساده‌انگاری شوند اشاره می‌کنیم:

۱. خون دماغ: خونریزی بینی نه تنها به دلیل سینوزیت، بلکه حتی زمانی که فشار خون فرد بالا است نیز رخ می‌دهد. اگر شما یکی از آن‌ها هستید که با خونریزی بینی مواجه شده‌اید، لازم است به پزشک اطلاع دهید.

۲. سردرد: اگر همیشه سردرد ضربان دار دارید، ممکن است فشار خون شما بالا باشد. اکثر افرادی که فشار خون دارند ممکن است سردرد داشته باشند. سردرد ناشی از فشار خون شما دقیقا احساس درد ناشی از فشار زیاد در سر است. برخی از افراد این درد را به صورت سنگین شدن سر و احساس فشار در درون سر توصیف می‌کنند.

این سردرد نتیجه بالا رفتن بیش از حد فشار در درون جمجمه شما است. اصلی‌ترین نشانه فشار خون بالا، سردرد است و بروز سایر علائم بسیار کمتر شایع است. شما ممکن است فشار خون بالا داشته باشید، اما هرگز به این علائم ثانویه مانند خون دماغ مبتلا نشوید یا ممکن است یک یا چند مورد از این علائم را فقط در هنگام بالا رفتن بسیار حاد فشار خون، (که احتمالا وضعیتی اورژانسی است) تجربه کنید.

این سردرد‌های ناخوشایند آرامش شما را از بین خواهند برد. بنابراین، مراقب باشید و به دنبال درمان به موقع باشید. محققان تاکید می‌کنند، بیمارانی که سردرد شدید، به ویژه در ناحیه پس سری (قسمت خلفی جمجمه)، کسانی هستند که باید بلافاصله فشار خون خود را بررسی کنند.

۳. خستگی: خستگی ممکن است به دلیل فشار خون بالا باشد.

۴. تنگی نفس: ممکن است فرد در هنگام بالا رفتن فشار خون نیز دچار مشکل در تنفس شود. این یکی از علائم رایج فشار خون بالا است.

۵. تاری دید: فشار خون بالا درمان نشده می‌تواند بینایی فرد را تغییر دهد. بنابراین، فرد با مشکلات بینایی مواجه خواهد شد. به گفته کارشناسان یکی دیگر از علائم فشار خون بالا، تاری دید یا ایجاد لکه‌های سیاه در میدان بینایی شما است؛ از دست دادن کامل ناگهانی بینایی علائمی هستند که باید جدی گرفته شوند.

۶. درد قفسه سینه: زمانی که فشار خون فرد بالا باشد دیده می‌شود.

*** آیا فشار خون بالا می‌تواند شما را در بخش مراقبت‌های ویژه قرار دهد؟

پرفشاری خون می‌تواند تأثیر مخربی بر قلب داشته باشد که منجر به سفت شدن و ضخیم شدن شریان‌های قلب می‌شود و در نتیجه باعث می‌شود قلب خون کمتری دریافت کند، در بدترین موارد، علاوه بر سایر شرایط تهدید کننده زندگی، می‌تواند باعث حمله قلبی شود. دکتر بودیراجا، متخصص قلب از هندوستان می‌گوید فشارخون بالا علاوه بر قلب بر سایر اندام‌ها تأثیر می‌گذارد.

"بیماران مبتلا به فشار خون بالا ممکن است دچار درد قفسه سینه و بی قراری شوند و برخی ممکن است به انفارکتوس میوکارد مانند حمله قلبی در نتیجه فشار خون طولانی مدت کنترل نشده دچار شوند. یک وضعیت جدی به نام نارسایی فشار خون بالا وجود دارد که ممکن است به صورت سطوح پایین اکسیژن و مشکل در خواب ظاهر شود.

به دلیل تنگی نفس (به دلیل پر شدن آب در ریه‌ها) همراه با تورم روی پا‌ها و درد قفسه سینه و این گونه بیماران در صورت عدم درمان به موقع در بخش مراقبت‌های ویژه بستری می‌شوند.

*** راه‌های درمان و پایین آوردن فشار خون

فشار خون بالا بر اثر عوامل مختلفی ایجاد می‌شود و بنابراین راه‌های درمان و پایین آوردن سریع فشار خون نیز مختلف هستند. هدف از درمان فشار خون بالا، پایین نگه داشتن میزان فشار خون بیمار کمتر از عدد ۱۴۰/۹۰۰ است. اقدامات درمانی برای فشار خون بالا عبارتند از:

۱. بهبود عادات زندگی

۲. ترک سیگار

۳. کاهش وزن

۴. ورزش کردن

۵. عدم مصرف الکل

۶. خوردن غذا‌های کم نمک و کم چرب

۷. دارودرمانی: انواع دارو برای فشار خون بالا وجود دارند و پزشک شما سعی می‌کند، دارویی تجویز کند که مناسب شرایط شما است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج