۱۲۱۷۲۹۸
۳۱ نظر
۴۱۰۳
۳۱ نظر
۴۱۰۳
پ

ترفندی که شما را از خرید گوشت بی‌نیاز می‌کند!

کم‌درآمدها ماهی بخورند! این جمله عجیب را معاون وزیر کشاورزی گفته و مدعی شده است که جراحی اقتصادی دولت به نوعی مردمی‌سازی یارانه‌ها بوده و باعث سالم‌سازی رژیم غذایی ایرانی‌ها می‌شود.

پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشاورزی:  کم‌درآمدها ماهی بخورند! این جمله عجیب را معاون وزیر کشاورزی گفته و مدعی شده است که جراحی اقتصادی دولت به نوعی مردمی‌سازی یارانه‌ها بوده و باعث سالم‌سازی رژیم غذایی ایرانی‌ها می‌شود.

ترفندی که شما را از خرید گوشت بی‌نیاز می‌کند!

معاون وزیر کشاورزی با طرح این ادعای عجیب گفته است که اقدام دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی سبب شده که قیمت گوشت قرمز بیشتر از بهای آبزیان شود و این مساله را به نوعی سالم‌سازی رژیم غذایی مردم تلقی کرده و گفته که کم‌درآمدها ماهی بخورند!

این گفته معاون وزیر کشاورزی در شرایطی مطرح می‌شوند که نرخ بالای تورم مواد غذایی در ایران هشدارآمیز شده و بارها وزارت بهداشت از دولت خواسته که سبدهای غذایی ویژه برای کم‌درآمدها و قشر فقیر در نظر بگیرد.

فقرا ماهی بخورند!

حسین حسینی، رییس سازمان شیلات ایران و معاون وزیر کشاورزی در این زمینه گفت: «پس از مردمی‌سازی یارانه‌ها، آبزیان کالای مکمل گوشت قرمز و مرغ در سبد خانوارهای کم‌درآمد خواهند بود.»

حسینی افزود: «رویکرد دولت مردمی در اصلاح عادلانه تخصیص یارانه اقلام اساسی با چرخش از ابتدای زنجیره به انتهای زنجیره مصرف، ضمن هدایت مستقیم یارانه‌ها به خانوارهای کم‌برخوردار، فرصت بازمهندسی الگوی تغذیه‌ای سلامت جامعه در راستای محو فقر مطلق غذایی برای برنامه‌ریزان بخش کشاورزی کشور، به وجود آورده است.»

رییس سازمان شیلات ایران در ادامه گفت: «آبزیان سرشار از پروتئین با ارزش بوده که نسبت به سایر پروتئین‌های حیوانی از ارزش غذایی بالاتری برخوردار است، لذا برای تشویق و هدایت خانوارها جهت مصرف آبزیان و جایگزین‌کردن آن (غذای سلامتی) به‌جای گوشت قرمز و مرغ تمهیدات زیربنایی از جمله اعطای یارانه سلامت به دهک‌های کم‌برخوردار، دسترسی آسان به آبزیان با بهره‌گیری از نظام توزیع هوشمند آبزیان، آموزش و ترویج مصرف آبزیان باید اندیشیده شود.»

حسینی تصریح کرد: «با توجه به شرایط اقتصادی فعلی، مصرف آبزیان می‌تواند ضمن تامین نیازهای حداقل پروتئینی اقشار جامعه، به‌عنوان کالای مکمل گوشت و مرغ در سبد خانوار و محرک دستیابی به اهداف برنامه تحولی باشد.»

او با مقایسه قیمت آبزیان با گوشت قرمز گفت: «با توجه به مردمی‌سازی یارانه‌ها قیمت یک کیلو گوشت خورشتی گوسفندی در بازار حدود ۲۰۴ هزار تومان و قیمت یک کیلو گوشت خورشتی گوساله در بازار حدود ۱۷۰ هزار تومان است، درحالی‌که قیمت عرضه ماهی پس از هزینه فرآوری و انجماد و تحویل در بازار، قزل‌آلا ۱۱۲ هزار تومان، فیتوفاک ۸۱ هزار و ۲۰۰ تومان، کپور ۱۱۸ هزار تومان و آمور ۱۵۶ هزار تومان است که بالاترین قیمت حدود ۷۵ درصد گوشت گوسفند است و کمترین قیمت حدود ۵۰ درصد قیمت یک کیلو گوشت گوسفندی خواهد بود، بنابراین هم فرصت است و هم مزیت تا مصرف آبزیان را در سبد خانواده‌های کم‌درآمد پس از مردمی‌سازی یارانه‌ها قرار دهیم.»

۶۰ درصد مردم ایران کم‌درآمد هستند

در حالی که معاون وزیر کشاورزی اقدامات اقتصادی دولت در بازار مواد غذایی و افزایش بهای خوراکی‌های اصلی را سالم‌سازی رژیم غذایی کم‌درآمدها تعبیر می‌کند، گزارش‌های مراجع رسمی نشان می‌دهد که بسیاری از ایرانی‌ها کم‌درآمد هستند.

گزارش‌های آماری نشان می‌دهد که بسیاری از مردم ایران از نظر درآمد و هزینه‌های زندگی زیر فشار هستند. بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران، میانگین درآمد ماهانه ایرانی‌ها در سال ۹۹ حدود شش میلیون و ۲۲۲ هزار تومان بوده و با احتساب هزینه ماهانه حدود پنج میلیون و ۲۸۹ هزار تومانی آن سال، هر شهروند طبقه متوسط ایران سالانه کمتر از ۱۰ میلیون تومان پس‌انداز داشته است.

میانگین قیمت دلار در سال ۹۹ حدود ۲۲ هزار و ۳۰۰ تومان بود و میانگین درآمد ماهانه مردم ایران در آن سال حدود ۲۸۰ دلار می‌شود. در واقع میانگین درآمد مردم ایران نه تنها از حداقل حقوق کشورهایی مانند امارات، عربستان و ترکیه بسیار پایین‌تر است که از حداقل حقوق کشورهای کوچکی مانند جمهوری آذربایجان و عمان هم کمتر به شمار می‌آید.

گزارش‌های وزارت کار هم نشان می‌دهد که حدود ۶۰ درصد مردم ایران درآمد کافی و شغل مناسب ندارند.

آخرین گزارش مرکز آمار حاکی از آن است که حدود ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار ایرانی شاغل هستند که از این میان حدود ۹.۷ میلیون نفر به مشاغل کم‌درآمد اشتغال دارند و ۴.۵ میلیون نفر هم شغل غیررسمی بدون بیمه دارند.

حجت‌الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز سه‌شنبه ۱۱ آبان در یک گفت‌وگوی خبری به صداوسیما اعلام کرد که از جمعیت شاغل کشور در حال حاضر ۹.۷ میلیون نفر با اشتغال کم‌درآمد روبه‌رو هستند و ۴.۵ میلیون نفر اشتغال غیررسمی بدون بیمه دارند. به این ترتیب حدود ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار شاغل ایرانی با درآمد کم و بدون بیمه کار می‌کنند.

به جز این بر اساس اعلام شورای عالی مسکن بسیاری از مردم ایران بین ۴۰ تا ۵۰ درصد درآمد خود را بابت اجاره خانه می‌پردازند که گاهی این سهم تا ۷۰ درصد هم می‌رسد. این هزینه‌های سنگین باعث شده است که سهم خورد و خوراک از سبد هزینه خانوار ایرانی کم و کمتر شود.

به طوری سرانه مصرف بسیاری از غذاهای اصلی در ایران پایین‌تر از میانگین جهانی است.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت به ۷۰ کیلوگرم رسیده، این در حالی است که میانگین سرانه مصرف لبنیات در جهان ۱۵۰ کیلوگرم است.

همچنین سرانه مصرف گوشت قرمز در ایران بنا به اعلام شرکت پشتیبانی دام حالا به ۳ تا ۵ کیلوگرم رسیده است. در حالی که میانگین مصرف گوشت قرمز در جهان ۱۸ کیلوگرم است.

همچنین از آخرین آمار سرانه مصرف آبزیان در ایران اطلاعی در دست نیست اما تا سال ۹۶ اعلام شده بود که ایرانی‌ها یک سوم مردم جهان آبزیان مصرف می‌کنند.

این وضعیت در حالی است که زهرا عبداللهی، مدیرکل دفتر تغذیه وزارت بهداشت، در گفت‌وگویی که روز شنبه ۱۷ مهر در خبرگزاری ایلنا منتشر شد گفت که به دلیل شرایط اقتصادی و همچنین کرونا و پیامدهای آن، سوءتغذیه در سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، خراسان جنوبی و خوزستان افزایش یافته است.

به گفته عبداللهی، شاخص لاغری کودکان در سیستان و بلوچستان نیز از شش درصد به حدود ۱۲ درصد، و در خراسان جنوبی از ۵ درصد به ۸ درصد رسیده است.

او تاکید کرد که افزایش ناامنی غذایی به ویژه در مناطق محروم منجر به افزایش سوء تغذیه کودکان زیر پنج سال و دیگر گروه‌های آسیب‌پذیر مانند مادران باردار شده است.

این مقام وزارت بهداشت از جمله راه‌های کاهش سوء تغذیه به مواردی از قبیل اجرای دوباره طرح توزیع شیر در مدارس، اختصاص یارانه پروتئین و تغییر الگوی کشت برای مصرف کمتر آب اشاره کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      هر روز دارن توهین میکنن به طبقه فقیر

    • ناشناس

      مگه توی خورشت ها میشه ماهی انداخت .یا ماهی تازه که همیشه دردسترس نیست .درخیلی ازروستاها ماهی نیست

    • ناشناس

      این هنوز نمیدونه که یک کیلو گوشت رو برای یک خانواده 4نفره میشه حدود 5وعده کرد و همین هزینه برای ماهی بیشتر از 3وعده نیست

    • ناشناس

      یعنی یه عده نشستن روی صندلی برای مسخره کردن ما

    • ناشناس

      واقعا متاسفم

    • ناشناس

      جراح وارد مریض رو نجات میده و اما جراح تازه کار و نا وارد مریض رو میکشه
      فاتحه مع الصلوات شب جمعس جوری صلوات بفرست صدات برسه کاخ سفید

    • ناشناس

      ی کیلو گوشت گوسفند ی ماه جواب میده ی کیلو ماهی ی شبه خورده میشه

    • رضا

      حاجی مثل اینکه تو باغ نیستی

    • ناشناس

      بدبختی مردم مسولین بی درده

    • فرهاد پودری

      متاسفم تو انسان نیستی
      اونی که نداره گوشت و مرغ بخره مسلما پول خرید ماهی را هم نداره
      در ضمن ماهی هم گرون شده

    • علی کریمی

      خداوکیلی چه حرفی زده.

    • صمد اقا

      آب بخوریم آن هم از لب جوی

    • ناشناس

      فقط خدا بحواله اون جراحی که این اقتصاد را جراحی کرد😭😭😭😭

    • رز آبی

      نه اینکه ماهی ارزون😡😔

    • ناشناس

      ماهی از گوشت قرمز گرونتره؛ نصف وزنش داخل شکمشه که روده ها و دور ریختنیه و ایضا سر و دم و باله های ماهی

    • م

      قیمت نهایی مرغ و ماهی ، مبتنی بر دفعات استفاده ، از گوشت گرانتر در می آید ، ندانستن این امر بدیهی ، تعجب آور است !

    • و

      هرروز مان بدتر از دیروز مان.تواین مملکت یک روز خوش ندیدیم

    • ناشناس

      بخداخودم بچه استان بوشهرم ودریک بندرماهیگیری زندگی میکنم به والله جرات رفتن به اسکله برای خریدماهی راندارم،قیمتهانجومیه

    • ناشناس

      با یک استعفای دسته جمعی این دولت مارا بسیار مسرور و خوشحال کنند

    • ناشناس

      آخه مگر ماهی ارزون هستش ؟؟؟؟؟؟

    • من

      منظورش ماهی قرمز بوده

    • ایرانی

      آخه نیست که ماهی مفته مخصوصا تن ماهی این آدمها فکر کنم اصلا توایران زندگی نمیکنن

    • ناشناس

      چرت نگو ما اون ماهی رو برای یک وعده غذا باید درست کنیم ولی با یه کیلو گوشت حداقل سه بار خورشت درست میکنیم

    • ناشناس

      آخه مگه ماهی ارزونه خجالت بکشید

    • ناشناس

      روحانی بد بود اقتصاد یک هفته ای درست شد

    • ناشناس

      دقیقا

    • بدوننام

      این اقا کجای ایران زندگی میکنه که ماهی ارزان است لطفامعرفی کند برویم ماهی بخریم اگر شماره تلفن هم بده اشکال ندارد

    • ایران

      فهمیده با ماهی میشه ابگوشت درست کرد؟

    • ناشناس

      مثل قورباغه.

    • ناشناس

      شماببخشیدنفهمیده چی گفته.

    • محمدم از اهواز

      بچم زردآلو دادم دستش گفت چیه نمیخام.خیار وسیب فقط میشناسه.چرا.این چه گناهی کرده۶سالشه.بعد تهرانی ۱۶۰تمن ۱کیلو یه نوع میوه میخره.من پوشاک ۱۲۰تمن.بفکر خریدچی باشم.موندیم توروغنی که داده تموم میشه حلب۴۴۰هزارتمن ازیارانه یه نفر بیشتربیشتر برنج عنبرشهرمون۷۵۰تمن چرا.کجایید مسول بازرس تازیرات.منطقه خشایار اهواز شده تگزاس.هرکی بخ هرکی.نون لواش ۱۰۰۰تمن یه جا۵۰۰تمن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج