۱۲۲۷۲۴۰
۱۷ نظر
۵۷۹۴
۱۷ نظر
۵۷۹۴
پ

صدایی از قلب تهران که مردم شهر را مست می‌کند

روزنامه سازندگی به بهانه کنسرت همایون شجریان که با تیمی جوان در حال اجراست در مطلبی به این موضوع پرداخته است که او چگونه توانسته راه خود را پیدا کند و زیر سایه پدر نماند.

روزنامه سازندگی به بهانه کنسرت همایون شجریان که با تیمی جوان در حال اجراست در مطلبی به این موضوع پرداخته است که او چگونه توانسته راه خود را پیدا کند و زیر سایه پدر نماند.

صدایی از قلب تهران که مردم شهر را مست می‌کند

در این یادداشت می‌خوانیم:

* نامنصفانه‌ترین تحلیل آن است که دلیل همه موفقیتها و سرفرازیهای همایون شجریان را به فرزند استاد شجریان بودن نسبت دهیم و غیر واقعیترین تحلیل هم آن است که فرزند استاد محمدرضا شجریان بودن را در موفقیت و سرفرازی او دخیل ندانیم.

* آنچه همایون را همایون کرده است استعداد، تلاش و خواستن بیوقفه برای بهره بردن درست از این اقبال , افزودن به داشته ها و دانش خود است؛ نه خوابیدن در سایه درخت تناوری که مشخصا سایه فراگیر و بلندی هم دارد.

* از قضا، آنها که از اقبال بلند. فرزند بزرگان، برخوردار بودند و هستند، با همه‌ی وجود درک کرده اند که باید بخش زیادی از عمر و توانشان را بگذارند تا از دست و پاگیری آن سایه بزرگ پدر خلاص شوند. و شمایل بلند یک هنرمند بالنده در آفتاب نمود پیدا کند.

صدایی از قلب تهران که مردم شهر را مست می‌کند

* در سایه ماندن، همان اندازه که ممکن است خنکانی دلپذیری داشته باشد، باعث نادیده ماندن همه قابلیت‌ها و توان افراد نیز می شود.

* همایون شجریان در همه عمر دانش آموز راه پدر بود و وقتی راه خود را پیدا کرد اگر چه همواره عاشق پدر ماند. اما دیگر زیر سایه و سرسپرده راه پدر نماند.

* توجه داشته باشید که او در همان دوره اول کاری و در آلبوم مشترکش با علی قمصری کاری را خواند که در تنظیمش از گیتار استفاده شده بود. ممکن است امروز که آن کار به چشم چندان کار خاصی قلمداد نشود، اما در آن زمان نشانه مهمی بود نشانه ای برای هر دو هنرمند.

صدایی از قلب تهران که مردم شهر را مست می‌کند

* راهی که آنها برای خود تصویر کرده بودند و خوشا حالا، پس از پانزده سال و بعد از آن سال ها، هر دوی این جوانان خوش آتیه و تجربه گرا، بالنده اند و موفق شده اند و خوشبختانه در مسیر پختگی قرار دارند.

* راهی که همایون طی کرد تا همایون شود، اصلا کوتاه نبود. از آموختن تکنیک و رفتن به هنرستان موسیقی و خویشاوند و هم خانه بودن با مشکاتیان و استاد شجریان و دیدن پشت صحنه ی بهترین آثار موسیقی و درک محضر بسیاری از بزرگان تاریخ موسیقی ایران که دوست، یار و همکار پدر بودند تا تجربه ی رشک برانگیز اجرای محفلی و صحنه ای در کنار همین بزرگان و تا حضور در بالاترین سطح موسیقی سنتی ایرانی در کنار استادان شجریان، علیزاده و کیهان کلهر به عنوان نوازنده تنبک و همخوان، راه منحصر به فردی است که نصیب همه کس نمی شود اما بهره بردن از آن و توانایی ادامه این مسیر هم کار هر کسی نیست.

* آنها که اصولگرایی و سختگیری های استاد شجریان را دیده اند و اتفاقا خود همایون هم در مصاحبه ای گفته است می داند که ماندن در مسیری که ایشان می خواست به عشق و ریاضت نیاز داشت و همایون این عشق را داشت و ریاضت را به جان خرید.

صدایی از قلب تهران که مردم شهر را مست می‌کند

* وقتی هم که خود وارد کارزار تجربه ی فردی شد، چند ساز را می نواخت و در اجرای آثار آنقدر مسلط و توانا بود که می توانست جایی که پدر بیمار می شود، بخش های سخت تر آهنگ با آواز را جای ایشان بخواند اما از نیازهای نسل تازه و ضرورت های زمان هم غافل نشد.

* همایون در کنار تمرین های مداوم و توجه به هنرهای دیگر از جمله تئاتر و پرداختن هدفمند به ورزش و همچنین در کنار تجربه های تازه، با گروه‌های اصیلی چون دستان هم همکاری کرد و در کنار آنها، به مرور آثاری را خواند که به زعم بسیاری از سختگیران، دور از جایگاه فرزند یکی از بزرگترین آواز خوانان تاریخ موسیقی ایران است اما او خواند و خواند تا راه جدید خود را نشان پدر دهد و حتی کاری را خواند که به نوعی راک بود تا اثری در ژانر موسیقی اصیل ایرانی.

* او آنچه از ضرورت زمانه درک کرده بود را با شجاعت پیگیری کرد و در بخش مهمی از این فرآیند، با برادران پورناظری همکاری کرد که از قضا هر دو هم، با پشتوانه ی پدری اصولگرا پای در عرصه درک فضای روز و خواسته مارکت موسیقی ورود پیدا کرده بودند.

* آنها، در کنار همایون، با استفاده از اشعاری عاشقانه یا تعیض دار از بزرگان امروز غزل و ترانه و موسیقی های لایت که بیشتر متمایل به موسیقی پاپ بود و همچنین استفاده به موقع از ابزارهای تبلیغاتی و رسانه ای روز، بخش مهم و بزرگی از مشتریان فعال یا خموش موسیقی پاپ را به سمت خود کشاندن و همایون به ستاره‌ای خاص تبدیل شد خواننده ای که علاوه بر بسیاری از خواص موسیقی سنتی، خواص موسیقی های دیگر را هم جذب کرد و او را به جایگاهی رساند که حتی استاد شجریان هم نداشت.

صدایی از قلب تهران که مردم شهر را مست می‌کند

* همایون در مسیر همایونی خود آموخته که باید از تجربیات گذشته برای ترسیم مسیر آینده اش درس بگیرد. کنسرت اخیر گروه سیاوش برآیند آن تجربیات است. همچنین همایون ارکستری را از جمعی از بهترین ها و هنرمندان جوان و باتجربه و صحنه دیده ای چون همایون نصیری و حسین رضایی نیا، پدرام فریوسفی و میثم مروستی و... گرد آورده است که جای تامل ویژه دارد.

* اعتماد به جوانانی کمتر با تجربه اما توانمند که حتما با مشورت یکی از بهترین و بهترین رهبران جوان ارکستر یعنی آرش گوران انتخاب شده اند. در ارکستر او بانوان هنرمند نیز نقش بزرگی دارند و رپرتوار هوشمندانه انتخاب شده است.

صدایی از قلب تهران که مردم شهر را مست می‌کند

* همایون در کارزاری که باید مشخص می‌شد که آیا می تواند با آثار معروف مردمی ای که در همکاری با پورناظری ها تولید کرده مردم را راضی نگه دارد یا نه، موفق بیرون آمده است. او مثل هر آرتیست و هنرمند تجربه گرایی بی اشتباه نیست و این تعاریف بدان معنا نیست که در کارنامه او نکته منفی وجود ندارد. برخی معتقدند که همایون باید در معرفی و حمایت از شاعران و آهنگسازانی که حتی کارهای داغ او را نوشته اند اهتمام کند اما اینها هیچ کدام نافی توانایی ها و سطح بالای هنرمندی چون او نیست.

* همایون بی شک قطعا یکی از تاثیرگذارترین و مهمترین آرتیست های ایرانی است. او، با آنکه مسیرش را از پدر جدا کرد از آن تاثیرگذاری ها دور نشد و برخلاف بعضی ها از آبروی خانواده نامدارش نکاست: همایون ادامه ی عزت شجریان است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      شجریان پدر مرد بزرگ مردمی

    • ناشناس

      مثل پدرش حامی مردم بود حرفی نمیزنه اصلا به محمد رضا نرفته

    • ناشناس

      الان یه عده که معلوم نیست فازشون چیه میان منفی میدن

    • ناشناس

      کمتر هندونه بذارید زیر بغلش

    • نمکی

      هزاران درود به کسانی شادی را مردم هدیه میدهند وفریاد میزنند که خداهست وبای صدای دلنشین شان خدار حس میکنیم
      دربرآقاهمایون عزیز فرزند آواز آیران

    • ناشناس

      روح شجریان بزرگ شاد

    • ناشناس

      این کجا. امثالی مثل گرشا رضایی کجا.
      طرف در برابر اسم و عظمت و وقار و فروتنی استاد شجریان.
      مثل نرمه شنی در ساحل دریاست.

    • ساسان

      فالش خوانی هنر نیست

    • ناشناس

      کنسرت کجا بود به این گرانی

    • هوادار

      با خدمت دوستان نگفته که استاد آواز ایران مسیر حرکت وپیشرفت پسرش را هموار کرده چراکه پسر من دوستار آواز است ولی هیچ موقع نتوانستم حتی یک ساز برای اد بخرم. وهمیشه شرمنده پسرم هستم. دوستار نوای ایرانی

    • ناشناس

      گرنام پدر تو بود فاضل =اژفضل پدر تورا چه حاصل اوکه ان بود ان شد از تو چه انتظاری خواهد رفت

    • رضا

      دمش گررررررررم

    • ناشناس

      شجریان بزرگ فردوسی زمان .

    • ایرانی

      چه لذتی دارد وقتی اشعار شیرین پارسی را با صدای ملکوتی همایون شجریان می شنوی...

    • انیشتن

      انچه همایون را به قلب مردم نزدیک کرد .مردمی بودن شجاعت و حقگویی پدرش استاد شجریان بود و هست .

    • ناشناس

      الهی هر روز پر فزوغ تر از دیروز باشی همایون موسیقی ایران زمین

    • ناشناس

      بله استاد😂😂

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج