جاباما
۱۲۴۷۳۹۸
۵ نظر
۲۸۱۲
۵ نظر
۲۸۱۲
پ

عراق کدام یکان ارتش را «عقرب سیاه» نامید؟

​تیپ پیاده هوابرد شیراز یکی از منحصر به فردترین یکان‌های نیروی زمینی ارتش و نیروهای مسلح کشور است. این یکان در واقع تنها یکان عملیاتی پیاده هوابرد(یکانی که از طریق هلی برن و هوابرد تجهیزات و نفرات پیاده آن جابجا می‌شوند) کشور و حتی خاورمیانه است که در طول سال‌های دفاع مقدس نقش چشمگیری در آغاز و تثبیت اهداف اولیه عملیات‌ها که از اهمیت بالایی برخوردار هستند داشتند.

ایسنا: تیپ پیاده هوابرد شیراز یکی از منحصر به فردترین یکان‌های نیروی زمینی ارتش و نیروهای مسلح کشور است. این یکان در واقع تنها یکان عملیاتی پیاده هوابرد(یکانی که از طریق هلی برن و هوابرد تجهیزات و نفرات پیاده آن جابجا می‌شوند) کشور و حتی خاورمیانه است که در طول سال‌های دفاع مقدس نقش چشمگیری در آغاز و تثبیت اهداف اولیه عملیات‌ها که از اهمیت بالایی برخوردار هستند داشتند.

عراق کدام یکان ارتش را «عقرب سیاه» نامید؟

در سال ۱۳۴۵ یک گردان از لشکر مختلط فارس و یک گردان «توپخانه ۱۰۵م.م.) از مرکز آموزش توپخانه اصفهان به دو گردان قبلی افزوده شده و تیپ هوابرد به عنوان یکی از تیپ های لشکر مختلط فارس تشکیل شد. پس از انحلال لشکر مختلط فارس تیپ هوابرد ابتدا به تیپ مستقل«۲۵ شاهین» و بالاخره در آبان ماه ۱۳۶۵ به نام تیپ مستقل ۵۵ پیاده هوابرد شیراز تغییر نام داده شد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، و با آغاز ناآرامی‌های داخلی و غائله گروهک‌ها، به ویژه در مناطق غرب کشور، ضرورت حضور واحدی کارآزموده و زبده برای پایان دادن به این ناآرامی‌ها باعث شد تا نیروهای این یکان به صورت گردانی به مناطق آسیب دیده اعزام شوند و مأموریت تأمین امنیت مناطق درگیر توطئه بر عهده این تیپ گذاشته شد.

تیپ پیاده هوابرد شیراز یکی از منحصر به فردترین یکان‌های نیروی زمینی ارتش و نیروهای مسلح کشور است، این یکان در واقع تنها یکان عملیاتی پیاده هوابرد(یکانی که از طریق هلی برن و هوابرد تجهیزات و نفرات پیاده آن جابجا می‌شوند) کشور و حتی خاورمیانه است که در طول سال‌های دفاع مقدس نقش چشمگیری در آغاز و تثبیت اهداف اولیه عملیات‌ها که از اهمیت بالایی برخوردار هستند داشتند.

تیپ ۵۵ پیاده هوابرد شیراز، نخستین یکان است که توانسته است تانک را در عملیات مشترک هوابرد منتقل کند. البته یکان‌های دیگر بوده‌اند که به شکل هوابرد تانک را منتقل کرده‌اند، اما این انتقال نهایتاً با فرود هواپیما و خروج تانک یا هلی برد بوده است، اما تیپ ۵۵ پیاده هوابرد نیروی زمینی توانست با اقتدار تانک را با چتر، مانند تجهیزات دیگر بار پرتاب کند و پس از فرود، آن را بلافاصله عملیاتی کرده و تانک از سلامت کامل رزمی و جنبشی برخوردار و آماده شرکت در درگیری باشد.

با آغاز جنگ تحمیلی، در شهریور ماه ۱۳۵۹ ، تیپ ۵۵ هوابرد شیراز همانند سایر یکان‌های نیروی زمینی ارتش با تمام توان و استعداد تجهیزاتی و انسانی خود جهت مقابله با حمله ی دشمن بعثی گام به کارزار نبرد گذاشت.

تیپ ۵۵ هوابرد شیراز، با حضور در جبهه‌های جنگ و شرکت در ۳۷ عملیات از جمله عملیات‌های غرور آفرین طریق‌القدس، بدر، ثامن الائمه، والفجر یک و ۹، کربلای یک، دو، سه و شش، فتح المبین، بیت المقدس، مسلم بن عقیل، قادر، خیبر و رمضان همواره به عنوان نوک پیکان نیروهای مسلح در عملیات‌ها خط شکن بود به طوری که دشمن بعثی لقب «عقرب سیاه» را به هوابرد داده بود. در طی هشت سال دفاع مقدس هوابرد، بیش از ۲۳۵۰ شهید ، ۱۲۷۰۰ جانباز  و ۷۰۰ آزاده سرافراز را تقدیم انقلاب کرد.

سرهنگ بازنشسته جانباز رفیع غفاری از کارکنان بازنشسته تیپ ۵۵ هوابرد شیراز با انهدام حدود ۲۰۰ تانک و نفربر زرهی رژیم بعثی عراق در دوران دفاع مقدس رکوردی بی نظیر دارد.

عراق کدام یکان ارتش را «عقرب سیاه» نامید؟

رفیع غفاری

وی که به «شکارچی تانک» معروف است در طول هشت سال دفاع مقدس با موشک «تاو» موفق به انهدام ۱۴۲تانک و ۵۵ نفر بر دشمن شده و ۵۰ تانک دشمن متجاوز را هم به غنیمت گرفته است و در واقع یک لشکر زرهی عراق را به تنهایی منهدم کرده است.

شاید برای کسانی که این آمارها را بخوانند تا حدودی اغراق آمیز و حتی غیرواقعی به نظر برسد، اما این حکایت نه تنها اغراق نیست بلکه برای اثبات موضوع انهدام این تعداد تانک و نفربر از سوی رفیع غفاری، با بررسی اسناد و با گفتگو با شاهدان عینی دو کتاب توسط نیروی زمینی ارتش و مرکز اسناد انقلاب اسلامی تدوین و به چاپ رسیده و تمامی مدارک وشواهد در این کتاب‌ها به صورت مستند بیان شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • 💙👑آسیا💙

      درود به ارتشی های باغیرت

    • حق طلب

      درودفقط برارتش

    • ایران

      دم آقای رفیعی گرم

    • ایران

      جناب غفاری بزرگوار
      خدا عزتتون بده . سلامت و تندرست باشید

    • ناشناس

      من خودم ارتش هستم و میدانم که چقدر ارتشی ها با ارزش هستن درود به همه ارتشی های ایران

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج