۱۲۵۰۳۲۰
۱۶۰۲
۱۶۰۲
پ

سطل‌های جمع‌شده پس از اعتراضات بازمی‌گردد؟

سطل زباله در تهران به موضوع امنیتی تبدیل شده و قرار است پس از پایان اعتراضات به جایگاه خود بازگردد.

روزنامه شرق: سطل زباله در تهران به موضوع امنیتی تبدیل شده و قرار است پس از پایان اعتراضات به جایگاه خود بازگردد.

از نظر مسئولان شهری تهران این سطل‌ها هزینه گزافی دارند و برای اینکه از آسیب به سرمایه‌های کشور جلوگیری شود، جمع‌آوری شده‌اند. منظره‌هایی که در سطح شهر تهران می‌بینیم، آشغال‌ها در کنار خیابان و جوی‌ها ریخته شده و به نظر می‌رسد حالا که سطلی در کار نیست، مسئولان حتی قصد تمیزکردن تهران را ندارند.

سطل‌های جمع‌شده پس از اعتراضات بازمی‌گردد؟

هرچند مسئولان قوه قضائیه اگر بخواهند برای یک فعال سیاسی حکمی در نظر بگیرند، حکم او را برای زباله‌جمع‌کنی صادر می‌کنند؛ مانند حکمی که برای نرگس محمدی، فعال حقوق بشر که اکنون در زندان است، صادر شده است. او بابت پرونده جدیدی که در زندان گشوده شده توسط شبعه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به یک سال و سه ماه حبس تعزیری به همراه سایر مجازات‌های تکمیلی محکوم شد. مصطفی نیلی، وکیل او اعلام کرده که این مجازات‌های تکمیلی شامل معرفی ماهانه به فراجا به مدت دو سال‌، ممنوعیت خروج از کشور به مدت دو سال، منع عضویت در احزاب، دستجات و گروه‌های سیاسی به مدت دو سال و همین‌طور پاک‌سازی مناطق از زباله در مناطق خالی از سکنه با هماهنگی شهرداری یکی از شهرستان‌ها تحت نظارت حراست آن مرجع به مدت سه ماه روزی چهار ساعت هستند.

  به نظر می‌رسد بحث سطل زباله مبحث مهمی در این روزهاست. در طول یک هفته گذشته بحث آشغال‌هایی که در سطح شهر تهران جمع‌نشده باقی مانده، در ساختمان بهشت شهرداری مطرح شده و هم از رئیس شورای شهر «مهدی چمران» و هم شهردار «علیرضا زاکانی» درباره آن سؤال پرسیده شده است.

شنبه 16 مهر: حسین نظری، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری درخصوص دلیل جمع‌آوری مخازن زباله از سطح شهر به آفتاب‌نیوز توضیح داد: «این موضوع دلیل امنیتی دارد، وقتی مجموعه امنیتی اعلام کنند که باید مخازن را جمع‌آوری کنید، ما به‌عنوان شهرداری انجام می‌دهیم. شورای تأمین در این خصوص تصمیم‌گیری کرده و شهرداری براساس تصمیمات شورای تأمین حرکت می‌کند».

شنبه 16 مهر: علیرضا زاکانی (شهردار) در حاشیه آیین افتتاح سه مجتمع یاورشهر و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی مبنی بر دلیل جمع‌آوری سطل‌های زباله در برخی از نقاط شهر تهران (مرکز شهر) گفت: «بالغ بر 600 سطل زباله در حوادث اخیر آتش زده شده بود و برای اینکه راهبندان در این محدود‌ه‌ها ایجاد نشود، دستور جمع‌آوری سطل‌های زباله صادر شد تا مدیریتی در تردد خودروها داشته باشیم. قطعا پس از پایان این شرایط مجددا سطل‌های زباله در مکان‌هایی که قبلا جانمایی شده بودند، تعبیه خواهد شد».

یکشنبه 17 مهر، تصاویری منتشر شد که سطل آشغال‌ها در نازی‌آباد جمع‌آوری شدند.

سه‌شنبه 19 مهر: به گزارش ایرنا مهدی چمران پیش از آغاز نودوششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، درباره جمع‌آوری مخازن زباله از برخی معابر گفت: «چون مخازن را آتش زدند و آتش گرفت، شهرداری مجبور به جمع‌آوری شد. هر سطل زباله ۱۰ تا ۱۵ میلیون هزینه دارد، پولش را تأمین می‌کنند اما چون ممکن است دوباره آتش بزنند، جمعش کردند». به گزارش ایرنا چمران با بیان اینکه این موضوع موقتی است و در همه معابر نیست، گفت: «جمع‌آوری سطل‌های زباله تنها در برخی خیابان‌هاست که آتش‌سوزی آن فراوان بوده است».

اما سطل آشغال در تمام اعتراضات نقش مهمی را ایفا می‌کند، همان‌طورکه شهردار و رئیس شورای شهر هم اشاره کردند، می‌توان برای ایجاد ترافیک یا آتش‌زدن مورد استفاده قرار گیرد. اما در کشورهای دیگر نیز این روند ادامه دارد. مثلا ونزوئلا، لبنان و روسیه مشکلات زیادی با زباله و کمبود سطل زباله و معدوم‌کردن زباله داشته‌اند. هرگاه اعتراضی شهری رخ می‌دهد، معترضان از سطل زباله به‌عنوان یکی از ابزارهای اعتراضی استفاده می‌کنند.

هرچند خود اعضای شورای شهر خبر از شکل جدید جمع‌آوری زباله داده‌اند و مهدی پیرهادی از خرید ۱۵ هزار سطل زباله مکانیزه در تهران خبر داد و افزود: «در ایام اخیر نیز برخی مخازن آسیب دید اما این مخازن در سطح شهر وجود دارد و تنها در برخی مناطق که مخازن آسیب دیدند، جمع‌آوری صورت گرفت».

 به نظر می‌رسد تهران نیز قرار است به سراغ این شیوه جدید برود. در جهان حداقل یک‌میلیون‌و‌نیم سطل زباله هوشمند در جهان جاگذاری شده است. از سال 2017 در لندن سطل‌های هوشمند‌ استفاده می‌شوند. سطل‌هایی که امکان بازیافت دارند یا اعلام می‌کنند که چه میزان از حجمشان اشغال شده است. در شهرهایی مانند اسلو و بارسلونا توجه ویژه‌ای به اینترنت اشیا می‌شود و به‌صورت ویژه از آن در بخش مدیریت پسماند کمک می‌گیرد.

برای مثال، سطل‌های زباله این شهر به اینترنت اشیا مجهز هستند و می‌توانند به بخش مربوطه اطلاع دهند که در هر زمان مشخص، چه میزان از سطل با زباله پر شده است. نیویورک در میان هوشمندترین‌ شهرها قرار دارد، برای مثال، در این شهر سطل زباله هوشمند وجود دارد که به سیستم فشرده‌سازی زباله و سنسورهای بی‌سیم مجهز است که میزان زباله هر سطل را اندازه می‌گیرد.

شهرداری لاهه هلند در سال ۲۰۰۹، تعدادی سطل زباله زیرزمینی نصب کرد که ظرفیت بسیار بالایی برای انباشت زباله داشتند. در سال ۲۰۱۷ نیز شش‌هزارو 100 سطل زباله در زیر پیاده‌روها نصب شد که تنها بخش بالایی این سطل‌ها مشخص بود و سطح زیرین آنها که محفظه‌ای عظیم برای انباشت زباله بود، زیر زمین قرار داشت. نکته مهم این است که مدیریت شهری تهران از حل مشکل زباله و مدیریت سطل زباله‌ها، ناتوان است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج