جاباما
۱۲۵۳۴۴۳
۴۶ نظر
۳۱۶۰
۴۶ نظر
۳۱۶۰
پ

این روزها کسی جرات ندارد حتی سرما بخورد

باز هم دارو نیست، اما این بار کمبودها به داروهای ساده‌ای برای یک سرماخوردگی ساده رسیده که برای پیدا کردن‌شان باید از این داروخانه به داروخانه دیگر سرگردان شد.

برترین‌ها: باز هم دارو نیست، اما این بار کمبودها به داروهای ساده‌ای برای یک سرماخوردگی ساده رسیده که برای پیدا کردن‌شان باید از این داروخانه به داروخانه دیگر سرگردان شد. داستان کمبود در داروخانه‌ها و فروش در بازار سیاه و فضای مجازی هم دوباره در حال تکرار شدن است، با این تفاوت که پیش از این بازار سیاه دارو، فقط درباره داروهای گران و خارجی بود، اما اکنون به آنتی‌بیوتیک‌ و شربت‌های ساده ایرانی هم رسیده است. در کانال‌های‌ تلگرامی و سایت‌های آنلاین داروهای سرماخوردگی و آنفلوآنزا چهار تا پنج برابر گران‌تر فروخته می‌شود و سرم‌های 18هزار تومانی هم 100هزار تومان قیمت خورده، محدودیت خرید هم وجود ندارد و هرقدر نیاز باشد، با پیک به دست بیماران می‌رسد.

این روزها کسی جرات ندارد حتی سرما بخورد

وضعیتی که منجر به اعتراض حسینعلی‌شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم شد. او در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور نوشت: «کمبود دارو موجب سردرگمی بیماران شده است؛ فکری کنید.»‌ شهریاری خواستار رفع مشکل کمبود اقلام دارویی همچون آنتی‌بیوتیک‌ها و سرم تزریقی شد و تاکید کرد، باید تمهیدات لازم برای جلوگیری از کمبودها و تامین ذخیره‌های لازم در کارخانجات تولیدی و شرکت‌های پخش اندیشیده شود. گزارش هم‌میهن از کمبود داروهای سرماخوردگی که موجب فروش داروی تقلبی و چند برابر قیمت در فضای مجازی شده است را بخوانید

دارو نیست که بفروشیم

300 تا 400هزار تومان برای یک ویزیت و درمان سرماخوردگی شاید برای برخی گران نباشد اما برای کارگر بدون بیمه‌ای که چند روز پیش همراه فرزند و همسرش به یکی از پایگاه‌های سلامت در غرب تهران مراجعه کرده بود، چیزی حدود 800هزار تومان تمام می‌شود و دقیقا نصف پولی است که تا پایان ماه در حسابش دارد. هرچند شربت ساده برای کودکش را هم داروخانه نزدیک پایگاه ندارد و حالا باید سرگردان داروخانه‌ها شود برای پیدا کردنش، آن هم وقتی که ناقل ویروس است و عامل چرخش و افزایش بیماری.

این روزها کسی جرات ندارد حتی سرما بخورد

میان تمام کمبودهای ساده‌ترین اقلام دارویی از آنتی‌بیوتیک و سرم گرفته تا قطره بینی و اسپری‌ ضدآلرژی، برخی داروخانه‌داران هم از عرضه آنها با نسخه و قیمت دولتی سر باز می‌زنند. یکی از همین داروخانه‌داران هم این موضوع را تایید می‌کند و می‌گوید: «چند ماه است قیمت داروها افزایش پیدا کرده اما دو ماهی است که تامین اجتماعی هیچ پولی به ما نداده. برخی داروها گرانند و تا 95درصد مشمول بیمه می‌شوند. وقتی بیمار آن را خریداری می‌کند تا مدت‌ها پولش را به ما نمی‌دهند، به همین دلیل برخی داروخانه‌داران آن را با بیمه نمی‌فروشند یا به‌بهانه قطع بودن سایت آزاد فروخته می‌شود.»‌ البته به گفته او «حالا داستان طلبکاری و بدهکاری داروخانه‌داران و بیمه مطرح نیست بلکه دارویی نیست که به مردم بدهند. تقاضا برای یک شربت ساده بروفن در داروخانه ما از 100عدد به 250عدد رسیده اما نیست که بفروشیم.» 


کمبودهای دارویی مثل تکه‌های پازل است

«می‌گویند تقاضای القایی باعث افزایش 25درصدی مصرف شده و بیماران با هر سرماخوردگی ساده‌ای تقاضای آنتی‌بیوتیک و سرم دارند. چرا باید فکر کنیم این وضعیت باعث کمبود داروست؟ نمی‌توان کمبودهای فعلی را به افزایش مصرف مردم ربط داد. مسئله اینجاست که با وجود گران شدن دارو پس از اجرای طرح دارویار و حذف ارز ترجیحی، تولید دارو دیگر برای شرکت‌ها به‌صرفه نیست. این امر کاملا مشخص که برخی شرکت‌ها تولید خود را متوقف کرده‌اند و حتی ماده اولیه خود را به دیگر شرکت‌ها هم نمی‌دهند، اقدام‌شان با وجود مشکلات مردم اخلاقی نیست اما نمی‌توان انتظار داشت با ضررهای هنگفت، نیاز دارویی کشور را تامین کنند.»

این روزها کسی جرات ندارد حتی سرما بخورد

این صحبت‌های پزشک فعال در یکی از مراکز سلامت است که نمی‌خواهد نامش در این گزارش منتشر شود: تا جایی که ما می‌دانیم شرکت‌های دارویی پس از اجرای طرح دارویار به دلیل به‌صرفه نبودن قیمت‌ها، همکاری نکردند و این کمبودها ناشی از چنین تصمیماتی است.  این روزها در چیزهایی کمبود داریم که واقعا خجالت‌آور است.» در یکی از بیمارستان‌های دولتی، بیماران برای تامین ساده‌ترین آنتی‌بیوتیک‌ها حتی شربت آزیترومایسین و سرم مشکل دارند و گاهی مجبور به تامین آن از سایر داروخانه‌های شهر هستند. همان داستان رمدسیویر در دوران کرونا که قیمت آن 700 تا 800هزار تومان بود اما در بازار سیاه تا پنج میلیون تومان فروخته می‌شد، در حال تکرار است. حالا داروهای 10، 20 هزار تومانی را 100هزار تومان به مردم تحمیل می‌کنند.» او درباره این‌که آیا حوادث اخیر، مصدومیت‌ها و ترس مردم از مراجعه به مراکز درمانی پس از مشکلاتی که برای آنها به وجود می‌آید، می‌تواند باعث افزایش مصرف درباره برخی آنتی‌بیوتیک‌ها و سرم‌ها باشد، بیان می‌کند: «این کمبودها مثل پازل تکه‌های مختلفی دارند، اما نمی‌توانند دلایل اصلی باشند. 


فروش چند برابر قیمت در اینترنت

«کاملا قابل پیش‌بینی بود که بیماری‌های تنفسی و ویروسی در فصل سرما شایع‌تر خواهد شد و به همین دلیل آنتی‌بیوتیک‌ها به‌ویژه برای کودکان بیشتر مصرف می‌شود. اما با اجرای طرح دارویار قیمت خرید مواد اولیه تولید داروها افزایش پیدا کرد و سهم مواد اولیه آنتی‌بیوتیک‌ها هم ۷۰درصدی است که بیشترین تاثیر را از این مسئله می‌بیند. افزایش قیمت و گران شدن مواد اولیه برای تولید آنتی‌بیوتیک‌ها، باعث کمبود این داروها در داروخانه‌ها شده هرچند اخیرا سازمان غذا و دارو تجدید‌نظر کرده که افزایش قیمت مواد اولیه دارو به گونه‌ای صورت بگیرد که برای صنایع داروسازی به‌صرفه باشد اما پرداخت اضافه به جیب مردم تحمیل نکند.» اینها را علی فاطمی، نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران اعلام می‌کند و با بیان این‌که باید پیش‌بینی برای رفع این مشکلات زودتر انجام می‌شد، می‌گوید: «طی این مدت بیشترین اعتراض‌ها از سوی شرکت‌های تولیدکننده دارو درباره نحوه قیمت‌ها بود که باعث این کمبودها هم شد. در این میان تولیدکنندگان آنتی‌بیوتیک معتقد بودند قیمت‌گذاری‌ها متناسب با هزینه‌ها تعیین نشده و به همین دلیل تولید را متوقف کرده بودند.» 

این روزها کسی جرات ندارد حتی سرما بخورد

فاطمی همچنین از عرضه بدون نظارت داروها و سرم در فضای مجازی خبر می‌دهد:‌ «سرم در داروخانه‌ها دچار کمبود است اما در بستر فضای مجازی سرم‌های 18هزار تومانی را تا 100هزار تومان به فروش می‌رسانند. این مسئله فقط منحصر به کانال‌های فضای مجازی نیست بلکه‌ سایت‌های مجازی هم فعالند و کسی هم برخوردی با آنها نمی‌کند. باعث تاسف است که کمبود دارو، باز هم برای برخی آب و نان شده، از شرکت‌های توزیع گرفته تا فروشندگان دارو بر بستر فضای مجازی و آنلاین.»


الگوی نامناسب تجویز آنتی‌بیوتیک‌‌ها

با وجودی که قرار بود با اجرای طرح دارویار، کمبودهای دارویی به حداقل برسد اما در همین ابتدای کار بسیاری از داروهای موردنیاز در ماه‌های سرد سال در دسترس نیستند. درباره این‌که چرا با وجود برنامه‌ریزی‌های بلندمدت در طرح دارویار و پیش‌بینی‌هایی که می‌شد از همان تابستان برای تامین دارو در ماه‌های سرد سال انجام داد اما باز هم کمبود دارو به مشکل جدید برای مردم تبدیل شده است، سجاد اسماعیلی، مشاور رئیس سازمان غذا و دارو به هم‌میهن می‌گوید: «آنفلوآنزا یک بیماری ویروسی است و اساسا نیازی به درمان با آنتی‌بیوتیک به‌عنوان ضدباکتری ندارد، مگر در مواردی که عفونت ثانویه وجود داشته باشد.

این روزها کسی جرات ندارد حتی سرما بخورد

این موضوع به عموم جامعه تعمیم‌پذیر نیست و ممکن است در برخی کودکان و سالمندان، آنفلوآنزا به عفونت باکتریایی منجر شود. اما اکنون شاهدیم که 80درصد موارد مراجعه بیمار با علائم سرماخوردگی (آنفلوآنزا یا سرماخوردگی معمولی) منجر به تجویز آنتی‌بیوتیک می‌شود. گزارش‌های ارسالی از مراکز درمانی این مسئله را تایید می‌کند و به‌شدت موجب افزایش بار مصرف شده است.» به‌گفته اسماعیلی الگوی مصرف آنتی‌بیوتیک هم باتوجه به فروکش کردن کرونا تغییر کرده است و این مسئله هم منجر به افزایش مصرف شده است: «با واکسیناسیون گسترده و سراسری که سال گذشته انجام شد، در نیمه اول 1401، عمده بیمارانی که سرماخوردگی یا کرونا داشتند، به صورت سرپایی درمان می‌شدند و این باعث شد الگوی نامناسب تجویز تقویت و آنتی‌بیوتیک‌های مختلف ازجمله آزیترومایسین، کوآموکسی‌کلاب، سفکسیم، آموکسی‌سیلین و... به صورت گسترده تجویز شود.» 

او درباره این که آیا بهتر نبود که این اقدامات پیش از اجرای نهایی طرح انجام شود تا منجر به ضرر بیماران نشوند هم می‌گوید: «در بحث تامین دارو، سرعت افزایش پیدا کرده و بلافاصله با اعلام هر گزارشی از کمبودهای دارویی، اقدامات لازم برای رفع آن صورت می‌گیرد. همچنین پیش‌بینی لازم صورت می‌گیرد تا داروهای دیگر دچار کمبود نشوند. همین حالا به جز آنتی‌بیوتیک‌ها درباره سایر داروها هم این اقدامات در حال انجام است تا طبق برنامه تولید، تامین دارو در بازه زمانی شش ماهه یا 5 ماه باقیمانده تا پایان سال مشکلی در تامین دارو ایجاد نکند. در صورت کمبود ناشی از تولید داخل هم فراخوان واردات انجام می‌شود تا بازار مصرف مشکلی نداشته باشد. باز هم این نکته را تاکید کنم که در تامین آنتی‌بیوتیک‌ها مشکلی نداشتیم اما افزایش بیش از اندازه مصرف این مشکلات را رقم زده و همین حالا افزایش تامین در نظر گرفته شده تا مردم با کمبود مواجه نشوند. »

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      بفرمایید اینهم دلیل

    • ناشناس

      دولت بی کفایت استعفا استعفا

    • چرندگو

      قرارنیست سرباندهای این مشگلات دست بخورندچون همه میدانند درکشوری که یک کنجشک خلافکارظرف چندساعت دستگیرمیشود کسانی که اینقدرگسترده هرغلطی بدون مانع انجام می دهندبه کجاوصل هستندومردم برای همین امیدشان راکشته اند ودفن کرده اندولی خداناظر ودرکمینگاه است وبه وقتش رسوایی هاپدرشان رادرخواهداورد

    • ناشناس

      ما از تغییر فقط دنبال لخت شدن هستیم پس ؟ یه نقطه روشن توی این مملکت نشونمون بدید فقط دلمون رو به همون خوش کنیم و لال بشیم

    • ایرانی

      چوب بی تدبیری بعضی ها و حساب و کتاب بین دارو خانه ها و تامین اجتماعی رو باید مردم بخورن با این وضع افتضاع اقتصادی بی پولی و هزار ضعف تو زندگیمون برای سرماخوردگی بچم تمام دارو خانه ها رو زیر ورو کردم اکثریت ندارن هر کدام از ما ها تو ای انقلاب سهیم هستیم حق ما نیست این طوری زندگی کنیم مسعولین اگر نمیتونن بابا استعفا رو گذاشتن برای همین موقع ها برین تا حدا قل کسی که عرضه کار داره بیاد

    • ناشناس

      عوضش پهپاد می‌سازیم باج سیبیل می‌دیم روسیه

    • ناشناس

      دو تا بسته قرص انتی بیوتیک سی هزار تومن

    • ناشناس

      خیلی ببخشید...اگه من خودسر دارو استغاده میکنم به خاطر هزینهای دکتر است
      کجای دنیا بدون مراجعه به دکتر دارو مصرف میکنند.
      ماازناچاری اینکار..رو انجام میدیم.
      درهرحال گران کردن دارو نیزوتمام اقلام دیگه...بخاطر چندرغاز اضافه کردن حقوقهاست وبالاخره باید ازجایی تامین بشه....‌.‌...البته قاچاق کالا نیز بهانه خوبیه....

    • ناشناس

      غذا دارو اجاره خونه وحشتناکه مرگ دردش کمتره

    • ناشناس

      مجله شما رو خیلی دوست دارم
      روزی چند بار سرچ تون میکنم
      مطالبتون عالی و به روز هست
      از اینکه مشکلات و دغدغه ها (منظورم مشکلات اقتصادی ) به قلم و تصویر میکشید ممنونم .

    • ناشناس

      به لطف دولت محرومان فقط قرص سرماخوردگی تحت پوشش بیمه هست

    • ناشناس

      علی برکت الله.

    • ناشناس

      مافیای دا رو! ی جایی خوندم کسانی تعیین قیمت دارو می کنند که خود ،هیات مدیره چند تا شرکت دارویی اند
      دارو با زندگی وحیات مردم ارتباط مستقیم داره خواهشا تو این مورد دیگه!!!!!!!!!

    • ناشناس

      بخاطر بیماران هم که شده برجام را بپذیریدو دست از سر اسراییل بردارید.

    • ناشناس

      سرم اصلا گیر نمیاد واقعا چه کسی جوابگو هست؟

    • علی

      سلام آقای ریسی مدیر خوبی بود برای قضاوت نه برای ریاست جمهوری گول خوردیم بهش رای دادیم

    • ناشناس

      سرما خوردم پزشک تامین اجتماعی استراحت نمینویسه دارو نمینویسه میگه کدو بخور نارنگی نخور خوب میشی.

    • ناشناس

      همه ظالم شدیم

    • آرش

      متاسفم چیزی نمونده بگه آدم

    • ناشناس

      قدرت اول منطقه 😁😁😁

    • ناشناس

      خدالعنت کنه باعثو بانی این اوضاعو احوالو مردم گرفتارن بعو میگن چرا شعارمیدن مردم ازچی راضی باشن

    • ناشناس

      الان یکی میاد میگه دارو من دیروز خریدم هس واییییییییییی از این مردم نادان

    • ناشناس

      هی نگویید انقلاب برای ماچه کرد مابرای انقلاب چه کردیم خجالتم خوب چیزیه از دولتی که روپای خودش وایساده طلب دارو داریم

    • hamid

      یه دارو برامون درست کنید زودتر بمیرم بخدا این هم شد زندگی

    • علی

      به خدا ۱۰ تا قرص عفونت گرفتم ۶۰ تومن دریافت کردند چکار کنیم

    • ناشناس

      جان و نان مردم براش خیلی مهمه.

    • ناشناس

      آقایون بخدا این چیزا گریه که چه عرض کنم شیون داره................. مملکتی با این ثروت اونوقت کمبود دارو باشه و مردمش لنگ هزینه دوقلم دارو

    • ناشناس

      اینم از برکات جراحی اقتصادیه فوق تخصص رئیسی و متخصصین نمونه دولتشونه به رویه خودشونم نمیارن

    • ناشناس

      نمیدونم این دولت مسؤل چیه؟ فقط گرون کردن بلده دولت بی عرضه

    • ناشناس

      دولت سریعافکری کند!

    • ناشناس

      ما ناهار خوردیم..

    • سبحان میرزایی

      کشور دست یه چوپان روستایی بی سواد و دانش ولی خوش قلب بود حتما بهتر اداره میشد.
      بی کفایتی و بی لیاقتی دیگه نیاز به تشریح داره!!!!

    • نادر

      خوشمان امد

    • سرباز وطن

      دولت محرومان حذف ارز ترجیهی دارو را انکار می‌کرد. حالا هم رک و پوست کنده می گویند ارز ترجیهی حذف شده و باعث گرانی دارو شده!!! ادعای مسئولان مملکت لایه اوزون را پاره میکنه!!! دائما ادعا میشه مملکت در تمامی زمینه ها رو به رشد هست!!! ادعای ابرقدرت بودن می کنند. ولی در عمل یه آفتابه هم نمی توانند درست کنند! به هر جای مملکت دست بزنی بوی گندش میزنه بیرون!!! یعنی قرص یا شربت سرماخوردگی در یه مملکت پیدا نشه تو خودتان قضاوت کنید چه قدر مسئولان بی عرضه هستند. مردم حق دارند خونشان بجوش بیاد از دست مسئولان بی لیاقت...

    • .

      دارو گیاهی داره کمیاب میشه

    • علی افشار

      هرکی کفته شربت کودک هم داروخانه نیست غلط کرده با جدابادشان شما بی فرهنگ ها اینطور به نویسید از دشمنان ایران عزیزمان پس چه انتظاری داشته باشیم تشنه خون ایرانیان هستن چرا رسانه شما را نبستن حتما پیگیری خواهم کرد امروز داروخانه بودم انواع دارو بود قیمت هم اضافه نشده بود

    • امیرخان

      مرگ دردش کمتره و بهتره، اما برای کی، باعثش

    • حسام

      احسنت

    • حسام

      آره برترین ها بهتر از آخرین خبر هست

    • رضا

      شوهر من جانباز اعصاب و روان است دو ماه دارو والپراد سدیم در دارو خانه با نسخه نمیدن آزاد با مشکلات زیادی میگیریم والپراد ایرانی دپاکین هست که به تشنج مربوط میشه

    • بی کس

      غلط شما کردی رفتم سه تا داروخانه شربت
      اموکسی کلاو نداشت چند تا دارو خانه هم زنگ زدم گفت 2تا داریم بدون نسخه نمیدیم
      ، فکر کنم از این بخورها هستی صدات از جای گرم بلند میشه

    • ناشناس

      شما ناهار خوردین؟؟!!

    • ارشین

      دیشب .داخلی .مطب دکتر .
      ویزیت با دارو و تزریق سرم .
      328000 هزار تومن .

    • ناشناس

      خدا لعنتتون کنه ، برای یه سرماخوردگی رفتم دکتر ۳۰۰ هزارتومن خرج کردم تازه داروها هم همه تقلبی و اثر ندارن.

    • ناشناس

      دارو.غذا.پوشاک.مسکن همه چیز گروووون حتی قبرهم گرووووونه دیگه حتی نمیشه مرد.خدایا خودت عاقبتمونو بخیر کن

    • ناشناس

      هیس

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج