۱۲۵۳۵۲۵
۹۳۸
۹۳۸
پ

با این روش‌ ساده از ابتلا به آنفلوآنزا پیشگیری کنید

با شروع فصل سرما بیماری‌هایی مانند آنفلونزا و سرماخوردگی خود را نشان می‌دهند. اما چه کنیم که به این ویروس ها مبتلا نشویم؟

بهداشت نیوز نوشت: با شروع فصل سرما بیماری‌هایی مانند آنفلونزا و سرماخوردگی خود را نشان می‌دهند. اما چه کنیم که به این ویروس ها مبتلا نشویم؟

این روزها شاهد اوج بیماری آنفلونزا همراه با شیوع کرونا و سرماخوردگی در همه نقاط کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد هستیم. اما در خصوص اینکه چه کنیم تا به آنفلوآنزا مبتلا نشویم با میثم بهنام ‌پور کارشناس برنامه واکسیناسیون معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت استان به گفت‌وگو نشستیم.

وی با اشاره به سه نوع آنفلوآنزای انسانی، پاندمی و حیوانی گفت: آنفلوانزای انسانی در مناطق معتدل و معمولا در ماه‌های سرد سال رخ می‌دهد و از فردی به فرد دیگری از طریق عطسه،سرفه یا تماس با سطوح آلوده منتشر می‌شود.

کارشناس واکسیناسیون مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد افزود: ویروس آنفلوانزای فصلی می‌تواند سبب بیماری خفیف تا شدید و حتی مرگ بخصوص در افراد پرخطر شود، این افراد شامل زنان باردار، افراد پیر و کودک، افراد دارای نقص ایمنی و افراد دارای بیماری‌های مزمن زمینه‌ای شود.

وی تصریح کرد: ویروس‌های آنفلوانزای فصلی می‌توانند بطور مداوم آلودگی و بیماری ایجاد کنند بدین معنی که امکان دارد مردم چندین بار به این ویروس آلوده و بیمار شوند. به همین منظور اجزای واکسن آنفلوانزا معمولا دو بار در سال بازنگری و به روزرسانی می‌شوند تا از تاثیر مداوم این واکسن‌ها اطمینان حاصل شود.

بهنام‌پور در خصوص آنفلوانزای پاندمی گفت: هنگامی که ویروس آنفلوانزایی که قبلا در جامعه انسانی در گردش نبوده رخ می دهد(اکثر مردم به آن ایمنی ندارند) و در میان انسان‌ها منتقل می‌شود. این ویروس‌ها ممکن است نوپدید و در گردش باشند و سبب طغیان‌های بزرگ در خارج از فصل معمول آنفلوانزا شوند.

کارشناس واکسیناسیون مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: بدلیل آنکه اکثریت جمعیت به این ویروس‌ها ایمنی ندارند بخش زیادی از جمعیت آلوده می‌شوند، بعضی از پاندمی‌ها ممکن است منجر به آلودگی شدید شوند در حالیکه بعضی دیگر ممکن است منجر به آلودگی خفیف جمعیتی شوند و دلایل این تفاوت فاحش هنوز بدرستی شناخته نشده است.

با این روش‌ ساده از ابتلا به آنفلوآنزا پیشگیری کنید

وی با اشاره به آنفلوآنزای حیوانی گفت: انسان‌ها در معرض ابتلا به ویروس‌های آنفلوانزای حیوانات از جمله آنفلوانزای پرندگان،خوکی، اسبی و سگی هستند طیف علایم در انسان از یک التهاب چشمی خفیف تا پنومونی شدید و مرگ متفاوت است، معمولا این انتقال بین حیوان و انسان بدلیل تماس مستقیم با حیوان آلوده یا محیط آلوده رخ می‌دهد.

بهنام ‌پور در ادامه با اشاره به وضعیت آنفلونزای انسانی عنوان کرد: با توجه به فرا رسیدن فصل سرما و بازگشایی مدارس و مراکز تجمعی و احتمال شیوع بیماری آنفلونزا که یک بیماری حاد دستگاه تنفسی است که با تب، سردرد، درد عضلانی، تعریق، آب ریزش بینی، گلو درد و سرفه خود را نشان می‌دهند.

میثم بهنام‌پور از سرعت انتشار و همه‌گیری بالای این ویروس گفت و عوارض آن ذات‌الریه ویروسی یا باکتری عنوان کرد و یاد آور شد: این ویروس در سه نوع A،B، C است،قبل از بروز علائم ترشحات دستگاه تنفسی قابل شناسایی است. تنها مخزن این ویروس انسان است و مهمترین راه انتقال محیط‌های سربسته و پرجمعیت، اتوبوس، خوابگاه‌ها و مکان‌های تجمعی است که از طریق هوا می‌تواند به فرد منتقل شود.

وی با اشاره به راه‌های پیشگیری از ابتلا به آنفلونز، بر رعایت بهداشت فردی، شست و شوی مرتب دست‌ها با آب و صابون، رعایت فاصله فیزیکی، استفاده از ماسک و عدم مراجعه به مکان‌های تجمعی از راه‌های پیشگیری دانست و تاکید داشت که فرد مبتلا به آنفلونزا باید تا زمان بهبودی در خانه قرنطینه شوند تا دیگران در امان باشند.البته راه دیگر پیشگیری از ابتلا به آنفلونزا واکسن است که از واکسن‌های چهار ظرفیتی برای مقابله با این ویروس استفاده می‌کنیم.

وی بیان کرد: براساس دستورالعمل مصرف واکسیناسیون، کارکنان بهداشت و درمان که در خط مقدم مبارزه با این ویروس هستند، بخش‌های بیمارستانی که با این ویروس سر و کار دارند، کارکنان دامپزشکی و محیط زیست که با پرندگان آلوده به ویروس سر و کار دارند، افرادی که در آسایشگاه، سرای سالمندان، معلولان ذهنی تحت پوشش گروه‌های بهزیستی، بیماران که سیستم ایمنی ضعیف دارند مثل اچ.‌آی‌.وی، بیماران خاص، بیماران پیوندی، دیالیزی، تالاسمی و سرطان‌های بدخیم در اولویت واکسیناسیون هستند در مرحله بعدی افراد بیشتری تحت پوشش واکسیناسیون آنفلونزا قرار می‌گیرند.همچنین آنفلونزا در بیمارستان‌های خصوصی موجود است و مردم می‌توانند توزیع کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج