۱۲۷۱۲۵۷
۲۵۳۶
۲۵۳۶
پ

راز قورباغه‌هایی که می‌توانند خود را نامرئی کنند!

قورباغه‌های شیشه‌ای می‌توانند تقریباً خود را نامرئی کنند و محققان معتقدند که درک این سازوکار به حل مشکل لخته‌شدن خون کمک خواهد کرد.

دیجیاتو: قورباغه‌های شیشه‌ای می‌توانند تقریباً خود را نامرئی کنند و محققان معتقدند که درک این سازوکار به حل مشکل لخته‌شدن خون کمک خواهد کرد.

دانشمندان به‌تازگی روی قورباغه‌ای تحقیق کرده‌اند که می‌تواند در هنگام خواب بدن خودش را شفاف کند و از خطر شکارچیان در امان بماند. این جانور که با نام قورباغه شیشه‌ای شناخته می‌شود، حالا می‌تواند الگویی برای درک مشکل لخته‌های خونی در انسان‌ها باشد.

راز قورباغه‌هایی که می‌توانند خود را نامرئی کنند!

به گزارش بی‌بی‌سی، محققان مدت‌هاست از قابلیت قورباغه‌های شیشه‌ای در تغییر رنگ بدن خود آگاه بودند، اما نمی‌دانستند که این اتفاق چگونه رخ می‌دهد. حالا پژوهشگران دریافته‌اند که این جانور می‌تواند خون موجود در بدن خود را در کبدش جمع کند و جلوی لخته‌شدن آن را بگیرد.

قورباغه شیشه‌ای که اندازه‌ای در حد یک مارشمالو دارد، روزها روی برگ‌های سبز روشن می‌خوابد. این جانور برای در امان‌ماندن از گزند شکارچیان می‌تواند بدن خود را تا ۶۱ درصد شفاف و نامرئی کند. «جسی دلیا»، محقق موزه تاریخ طبیعی نیویورک می‌گوید: «اگر این قورباغه‌ها را برگردانید، می‌توانید تپیدن قلب آن‌ها را ببینید؛ می‌توانید زیر پوست و ماهیچه‌های آن‌ها را ببینید. بخش عمده بدن این جانوران شفاف است.»

راز قورباغه‌هایی که می‌توانند خود را نامرئی کنند!

تجمع خون در بدن قورباغه‌های شیشه‌ای باعث لختگی نمی‌شود

محققان با تاباندن طول موج‌های خاصی از نور به این قورباغه‌ها فهمیده‌اند که آن‌ها به‌نحوی اکثر گلبول‌های قرمز خود را به کبدشان می‌برند تا آن‌ها از پلاسمای خونشان حذف کند. پس از انجام این کار، پلاسما همچنان در بدن قورباغه‌ها جریان پیدا می‌کند. ولی نکته جالب‌تر اینجاست که لخته خونی بزرگی در بدن این جانوران رخ نمی‌دهد.

راز قورباغه‌هایی که می‌توانند خود را نامرئی کنند!

طی این فرایند تا ۸۹ درصد از گلبول‌های قرمز خون به کبد می‌روند و حجم آن را دو برابر می‌کنند. سپس در ساعات شب که قورباغه بیدار می‌شود، این گلبول‌ها به کل بدن جانور برمی‌گردند و اندازه کبد هم دوباره کوچک می‌شود. دانشمندان می‌گویند با وجود این شرایط، قورباغه همچنان می‌تواند در صورت نیاز، مثلاً در زمان بروز جراحت، خون خود را لخته کند.

وجود این قابلیت انتخابی در قورباغه‌های شیشه‌ای می‌تواند راهی برای درک بهتر لخته‌شدن خون در انسان‌ها باشد. در بسیاری از موجودات از جمله انسان‌ها، زمانی که خون در یک نقطه جمع شود، شاهد بروز لخته هستیم و بروز این اتفاق در عضوهایی مثل قلب می‌تواند جان افراد را به‌خطر بیندازد. با‌این‌حال، به‌نظر نمی‌رسد که انتقال این دانش برای استفاده در انسان‌ها به این زودی‌ها ممکن شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج