۱۲۸۸۸۹۷
۲۰۰۸
۲۰۰۸
پ

همه‌چیز درباره‌ی فواید، خواص و عوارض شوید

شوید، گیاهی از خانواده‌ی کرفس است که به آسانی یافت می‌شود و بسیاری از مردم از آن استفاده می‌کنند.

دیجی کالا مگ: شوید، گیاهی از خانواده‌ی کرفس است که به آسانی یافت می‌شود و بسیاری از مردم از آن استفاده می‌کنند. برگ شوید متعلق به مدیترانه و جنوب روسیه است اما در اکثر نقاط دنیا امکان رشد دارد. از برگ سبز شوید، گاهی در سالاد یا سوپ و گاهی به عنوان دورچین غذا استفاده می‌شود. بعضی از مردم نیز از آن به عنوان یک گیاه دارویی و مفید برای سلامتی استفاده می‌کنند. در این مقاله اطلاعات کاملی از شوید و فواید آن برای شما آماده کرده‌ایم.

فواید شوید برای سلامتی

شوید سرشار از مواد مغذی است. به عنوان مثال فقط مصرف ۱۰۰ گرم آن، باعث افزایش ویتامین A می‌شود. ویتامین A از ویتامین‌های محلول در چربی است که به بینایی، سیستم ایمنی، سلامت پوست و سیستم باروری کمک می‌کند. همچنین این گیاه پرخاصیت، حاوی ویتامین C نیز است و مانند یک آنتی‌اکسیدان، بدن شما را در برابر عفونت مقاوم‌تر می‌کند.

مطالعات نشان داده‌اند که شوید ممکن است اثر ضددیابتی نیز داشته باشد که مهم‌ترین دلیل آن، خاصیت آنتی‌اکسیدانی این گیاه است. همچنین عصاره‌گیری‌های مختلف از دانه و برگ و اسانس آن می‌تواند به میزان قابل توجهی تری‌گلیسیرید، کلسترول تام، کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم، کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بسیار کم و سطوح گلوکز را در مدل‌های دیابتی کاهش دهد.

برخی از مطالعات دیگر نیز نشان داده‌اند که این گیاه دارویی ممکن است به شما در کنترل کلسترول کمک کند. در یک مطالعه که از شوید به عنوان مکمل غذایی استفاده می‌شد، سطح کلسترول LDL، تری‌گلیسیرید و کل کلسترول بهبود قابل توجهی پیدا کرد؛ اما تاثیری بر روی کلسترول HDL دیده نشد.

این گیاه سبز و غنی، منبع خوبی از فیبر، فولات «ویتامین B۹ که برای تقسیم سلولی و تولید DNA مهم است»، کلسیم برای استخوان‌های سالم، ریبوفلاوین برای عملکرد و رشد سلولی، منگنز و آهن نیز است. متاسفانه بیشتر مردم تنها مقدار کمی از این گیاه استفاده می‌کنند و در نتیجه نمی‌توانند از تمام فواید آن بهره‌مند شوند.

ارزش غذایی شوید

همه‌چیز درباره‌ی فواید، خواص و عوارض شوید

یک وعده‌ی ۱۰۰ گرمی شوید تازه و خام حدود ۴۳ کالری، ۳.۵ گرم پروتئین و کمی بیشتر از ۱ گرم چربی دارد. همچنین طبق گفته‌ی وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA)، دوسوم فنجان این گیاه دارویی حاوی ۷ گرم کربوهیدرات و حدود ۲ گرم فیبر نیز است.

ویتامین‌های موجود در شوید شامل ویتامین آ (۷۷۱۷ واحد یا ۱۵۴ درصد از مقدار توصیه‌شده‌ی روزانه)، ویتامین سی (۸۵ میلی‌گرم یا ۱۴۳ درصد از مقدار توصیه‌شده‌ی روزانه)، فولات (حدود ۳۸ درصد از مقدار توصیه‌شده‌ی روزانه) و ریبوفلاوین (۱۷ درصد از مقدار توصیه‌شده‌ی روزانه) است. همچنین مقادیر کمی تیامین، نیاسین، ویتامین B6 و اسید پانتوتنیک نیز در آن وجود دارد.

شوید حاوی مقدار زیادی از مواد معدنی مانند کلسیم (۲۰۸ میلی گرم)، آهن (۶.۶ میلی گرم)، منیزیم (۵۵ میلی گرم)، فسفر (۶۶ میلی گرم)، پتاسیم (۷۳۸ میلی گرم)، منگنز (۱.۳ میلی گرم) و مقدار کمی سدیم، روی و مس نیز است.

عوارض جانبی احتمالی

به گفته‌ی محققان، شوید به طور کلی بی‌خطر است، اما در شرایط نادر ممکن است منجر به واکنش‌های آلرژیک، استفراغ، اسهال، خارش دهان، کهیر زبان و تورم گلو شود. اگر به هویج حساسیت دارید، ممکن است به شوید هم حساسیت آلرژیک نشان دهید.

استفاده از شوید به عنوان دارو در دوران بارداری یا شیردهی نیز توصیه نمی‌شود. همچنین استفاده از آن روی پوست ممکن است باعث تحریک پوست شود و نوشیدن آب شوید نیز ممکن است شما را نسبت به آفتاب حساس‌تر و تحریک‌پذیرتر کند.

در نهایت، افراد مبتلا به دیابت که لیتیوم مصرف می‌کنند و کسانی که دو هفته از عمل جراحی‌شان می‌گذرد، باید قبل از مصرف با پزشک خود صحبت کنند.

انتخاب، آماده‌سازی و ذخیره‌سازی

معمولا می‌توانید در بیشتر خوار و بار فروشی‌ها و در تمام طول سال شوید را به راحتی تهیه کنید. هنگام خرید گیاه، به دنبال برگ های پَرسبزی باشید که تازه بریده شده‌اند. وقتی به خانه رسیدید، یک کاغذ به دور آن بپیچید، در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و یک یا دو روز در یخچال نگهداری کنید.

شوید خشک را نیز می‌توانید در بازار ادویه‌جات به سادگی پیدا کنید. ماندگاری شوید خشک شده بسیار بیشتر از نوع تازه‌ی آن است و می‌توانید برای مدت طولانی از آن استفاده کنید.

این گیاه طعم تازه‌ای دارد و برخی از کارشناسان مواد غذایی آن را ترکیبی از رازیانه، بادیان و کرفس توصیف می‌کنند. بسیاری از مردم با طعم ترشی شوید (ترکیبی از نمک، سرکه و خود گیاه) آشنا هستند. البته این گیاه به تنهایی طعم لطیف‌تری دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج