اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۳۲۲۹۸۴
۷۱۷
۷۱۷
پ

چطور به فرد گرما زده کمک کنیم؟

گرمازدگی علایمی مثل قطع شدن تعریق، حالت تهوع و ... داشته و احتیاج به رسیدگی سریع دارد، در غیر این صورت ممکن است به سرعت به مغز، قلب، کلیه‌ها و عضلات فرد گرمازده آسیب برساند

زندگی سلام:  این روزها هوا به‌شکل عجیبی در بسیاری از نقاط کشور گرم شده. هرچند مثل همیشه، در گرمازدگی هم پیشگیری بهترین راهکار است، اما بسیاری از ما به‌علت مشغله زیاد، ناچاریم در ساعت اوج گرما بیرون از منزل باشیم و برای همین شناخت گرمازدگی، علایم و راه‌های درمانش ضروری است تا به سلامت ما آسیب جدی وارد نشود. با ما باشید.

  گرمازدگی چیست؟  

گرمازدگی هنگامی رخ می‌دهد که دمای بدن فرد تا میزانی خطرناک بالا می‌رود. وقتی کسی مدت زیادی زیر آفتاب یا در دمای بالا بماند، بدنش آب زیادی از دست می‌دهد. در این وضعیت، تعریق متوقف می‌شود و این یعنی بدن دیگر نمی‌تواند خودش را خنک کند و به بروز گرمازدگی منجر می‌شود. گرمازدگی شدید در صورتی که دمای بدن به 40 درجه سانتی‌گراد یا بالاتر برسد پیش می‌آید. گرمازدگی احتیاج به رسیدگی و درمان سریع دارد، در غیر این صورت ممکن است به سرعت به مغز، قلب، کلیه‌ها و عضلات فرد گرمازده آسیب برساند. تاخیر در درمان می‌تواند به آسیب بیشتر یا حتی مرگ منجر شود.

 علایم را جدی بگیرید

مهم‌ترین چیز در بحث گرمازدگی توجه به علایم است که عبارتند‌ از سردرد، سرگیجه، بی‌اشتهایی، حالت تهوع، تنگی نفس، احساس سکته، بی‌واکنشی، تهوع، گرگرفتگی، افزایش ضربان قلب، دل‌پیچه،  دمای بدن ۳۸ درجه یا بالاتر و عطش شدید.

کودکان و بزرگ سالانی که دچار بی‌رمقی از گرما می‌شوند علایمی مشابه دارند اما کودکان ممکن است خواب‌آلود هم به نظر برسند. برای این‌که بدانیم ضربان قلب افزایش داشته یا نه، وقتی نبض فرد را می‌گیرید باید به میزان قابل توجهی سرعت پیدا کرده باشد، چراکه استرس گرما فشار بسیار زیادی به قلب وارد می‌کند تا به خنک شدن بدن کمک کند.

 چه اقداماتی لازم است؟

 اگر متوجه شدید کسی از گرما بی‌رمق شده است، باید به محلی خنک برده شود.

 هر کاری می‌توانید بکنید تا دمای بدنش پایین بیاید، از جمله این‌که خاطرجمع شوید مقادیر زیادی آب بنوشد، با اسپری یا اسفنج پوستش را خنک کنید و او را در حالتی بخوابانید که پاهایش اندکی بالاتر از بدنش باشد.

 اگر وضعیت فرد ظرف ۳۰ دقیقه بهبود نیافت و اطمینان دارید که دچار گرمازدگی شده است، با اورژانس تماس بگیرید و درخواست آمبولانس کنید.

 در مدتی که منتظر هستید کادر اورژانس از راه برسد، مدام تنفس، نبض و سطح هوشیاری و واکنش فرد را بررسی کنید. اگر هر زمان سطح هوشیاری و واکنش فرد پایین آمد، باید نفس‌هایش را چک کنید و خاطر جمع شوید راه تنفسش باز است.

 نکته حیاتی در پیشگیری از گرمازدگی

متاسفانه دیده شده برخی از والدین با این تصور که کودک در ماشین جایش بهتر است، او را برای زمان طولانی در ماشین می‌گذارند و برای خرید یا کارهای دیگر خارج می‌شوند اما حتماً به خاطر داشته باشیم هیچ‌گاه فردی را در ماشینی که پارک شده رها نکنیم به ویژه کودکان که تحمل بدنی‌شان کمتر از بزرگ سالان است. دمای ماشین در هر 10 دقیقه، 20 درجه افزایش می‌یابد. این مسئله بیشترین میزان مرگ در کودکان بر اثر گرما را رقم زده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج