اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۳۲۶۱۳۳
۱۳۱۲۸
۱۳۱۲۸
پ

قهرمانِ کودکانِ دهه ۶۰ پس از مدت‌ها سکوتش را شکست

پس از گذشت سال‌ها سراغ شهرام لاسمی، هنرمند قدیمی محله رسالت رفتیم تا ببینیم مردی که دیگر کمتر در قاب شیشه‌ای تلویزیون ظاهر می‌شود مشغول چه‌کاری است و چه حال و روزی دارد.

همشهری آنلاین: پس از گذشت سال‌ها سراغ شهرام لاسمی، هنرمند قدیمی محله رسالت رفتیم تا ببینیم مردی که دیگر کمتر در قاب شیشه‌ای تلویزیون ظاهر می‌شود مشغول چه‌کاری است و چه حال و روزی دارد.

قهرمانِ کودکانِ دهه 60 پس از مدت‌ها سکوتش را شکست

به گزارش همشهری آنلاین، او در کنار «مجید قناد» مجری پرسابقه برنامه‌های کودک پا به عرصه بازیگری گذاشت و زوج هنری موفقی را تشکیل دادند. مردی که جثه کوچکی دارد اما با لبخندی که همیشه بر چهره داشت بدون کلام و بدون اینکه در برنامه‌هایش صحبتی کند باایماو اشاره و حرکات دست و صورت توانست دهه شصتی‌ها را با بازی جدیدش غافلگیر کند. «شهرام لاسمی» مرد کوچک اندام مورد نظر ما را کمتر کسی است که نشناسد. او شخصیت دوست‌داشتنی قلقلی را با لباس‌های رنگی و کودکانه‌ای که به تن می‌کرد توانست بین کودکان آن زمان تبدیل به یک شخصیت دوست‌داشتنی کند. حالا ما پس از گذشت سال‌ها سراغ این هم‌محله‌ای قدیمی رفتیم تا ببینیم مردی که دیگر کمتر در قاب شیشه‌ای تلویزیون ظاهر می‌شود مشغول چه‌کاری است و چه حال و روزی دارد.

 خیلی‌ها شما را با نام نقشتان در برنامه کودک «بازی، شادی، تماشا» و به اسم قلقلی می‌شناسند. فردی که بدون کلام و با رفتاری کودکانه به بچه‌ها آموزش می‌داد. کمی درباره شخصیت قلقلی بگویید و اینکه نقش‌تان چه تأثیری در زندگی شخصی داشته است؟ 

قلقلی شخصیتی است که کودک درون مرا زنده نگه داشته است. این مهم‌ترین تأثیر کار برای بچه‌ها بوده و هر زمان که کنار بچه‌ها هستم حس می‌کنم همسن آنها هستم و کنارشان بازی و شادی می‌کنم.

 شما برای کودکان برنامه بی‌کلام اجرا می‌کردید، نگران نبودید که شاید فهم بازی شما برایشان مشکل باشد؟ 

اتفاقاً کودکان همیشه چیزی را که با چشم می‌بینند زودتر و بهتر از چیزی که با گوش می‌شنوند درک می‌کنند. آن زمان شخصیت قلقلی خیلی خوب بین کودکان و حتی والدین جا افتاده بود. در تمامی آن سال‌ها خودم را وقف کودکان کردم، به گونه‌ای که مدیران قبلی سازمان از من خواستند هیچ‌وقت در برنامه‌های سیما حرف نزنم و همین شخصیت را حفظ کنم. من هم به این قول و عهدم وفادار ماندم اما متأسفانه هرچه زمان گذشت ورق برگشت و رفته رفته این شخصیت بین کودکان در سیما کمرنگ شد. 

 دیگر در برنامه‌های تلویزیونی حضور ندارید. مگر اجازه بازی از شما گرفته شده است؟ 

ببینید من نزدیک به نیم قرن سن دارم اما هنوز رفتار و کردارم برای کودکان، کودکانه است. متأسفانه مدیران ما سلیقه‌ای عمل می‌کنند. من را در کوچه و خیابان قلقلی صدا می‌زنند. مانند برنامه‌های کودک فعلی که خاله و عموها برنامه‌های کودک را پوشش می‌دهند من عمو و دایی بچه‌ها نیستم. قلقلی شخصیت تک و خاصی داشته است. من با دوست خوبم مجید قناد با برنامه «بازی، شادی، تماشا» برنامه پر باری را دهه ۶۰ به اجرادر آوردیم اما مدیران می‌آیند و می‌گویند که دوران قلقلی دیگر به پایان رسیده است. کاش مسئولان این را می‌دانستند که نباید کسی را که سال‌ها در این حوزه کار و تلاش داشته کنار گذاشت، بلکه می‌شود با راهکارهای جدید کار نو و قابل قبول انجام داد. 

 یعنی شما از حمایت مسئولان برخوردار نیستید؟ 

به هیچ عنوان. اگر کمی به برنامه‌هایی که سال‌های اخیر روی آنتن رفته، دقت کنید انحصاری بودنش را متوجه می‌شوید. من منکر خوب و قابل قبول بودن برنامه‌ها نیستم، همگی خوبند و مخاطبان خودشان را هم دارند اما موازی‌کاری را می‌شود در این برنامه‌ها دید. 

 از اینکه سال‌ها در حوزه کودک کار کرده‌اید، پشیمانید؟ 

برای خودم که ۳۰ سال را در این حوزه وقف کردم ناراحتم. من وفادار بودم به قولی که به مسئولان دادم تا در هیچ برنامه‌ای حرف نزنم. پیشنهادهای زیادی در حوزه بازیگری به من شد که به همین دلیل آنها را رد می‌کردم و اکنون بدون پشتوانه مالی در شرایط سختی زندگی می‌گذرانم. شاید باور نکنید ولی می‌خواهم مسافرکشی کنم تا بتوانم زندگی‌ام را تأمین کنم. 

 شما که سال‌ها در حوزه کودک بوده‌اید چه پیشنهادی برای بهتر شدن برنامه‌های حوزه کودک دارید؟ 

اگر کمی به اطرافمان نگاه کنیم متوجه می‌شویم که کودکان ما به برنامه‌های کودک شبکه‌های ماهواره‌ای تمایل پیدا کرده‌اند و این در درازمدت برای خانواده‌ها برنامه‌سازان و جامعه خطرناک است. باید مطالعات بیشتر، دید وسیع‌تر و هم‌اندیشی بیشتری در این زمینه انجام شود. 

 خانواده‌ها در این مورد چه نقشی می‌توانند داشته باشند؟ 

والدین بی‌حوصله شده‌اند، شرایط زندگی به گونه‌ای شده که استرس همدم خانواده‌ها شده است. اگر والدین با برنامه‌ریزی برای کودکان سرگرمی ایجاد کنند و رفتن به بوستان‌ها، تئاتر، سینما و تفریحات خانوادگی را در برنامه‌هایشان قرار دهند می‌توان گفت که نقش خود را به خوبی ایفا کرده‌اند. 

 از کودکان خودتان برایمان بگویید؟ آنها با برنامه‌های شما چگونه ارتباط برقرار می‌کردند؟ 

من ۲ فرزند دارم که دخترم به تازگی به خانه بخت رفته و پسرم هم ۱۲ سال دارد. زمانی که من قلقلی را اجرا می‌کردم دخترم همیشه کنارم بود و یکی از مشوقان من به حساب می‌آمد. 

 کودک درون شما چند سال دارد؟ 

کودک درون من همچنان کودک و معصوم است و اگر این کودک درون من نبود دیگر نمی‌توانستم برای کودکان‌کاری انجام دهم. 

 الان چه برنامه‌هایی برای کودکان دارید؟ 

با برخی مدارس منطقه و مناطق دیگر در ارتباط هستم و در مناسبت‌های مختلف برایشان برنامه اجرا می‌کنم. در آموزشگاهی وابسته به وزارت ارشاد به تدریس فن بیان برای کودکان و بزرگسالان مشغول هستم. در رادیو اینترنتی مهر آوا به تولید نمایش مشغول هستم که کارگردانی، ادیت، مونتاژ، افکت و بازی آن به عهده خودم است. 

 از محله رسالت که ۲۰ سال در آن ساکن بوده‌اید برایمان بگویید؟ 

رسالت محله خوبی است. در این چند سال به واسطه اجاره‌نشین بودنم در چند جای آن سکونت داشته‌ام. افراد محله مهربان و قابل احترامند. افراد دهه ۶۰ مرا به اسم قلقلی صدا می‌کنند و ارتباط خوبی با کسبه و افراد محل دارم. 

 اگر فرهنگسراها و سراهای محله از شما به همکاری در حوزه کودک دعوت کنند همکاری می‌کنید؟ 

حتماً این کار را انجام می‌دهم. کار و حرفه من در حوزه کودک است و فن بیان هم تدریس می‌کنم. اگر مراکز فرهنگی بخواهند حتماً با آنها همکاری خواهم کرد. 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج