۱۳۳۸۶۳۹
۱۴۰۸
۱۴۰۸
پ

راه مدیریت افزایش وزن بعد از یائسگی

در دوران یائسگی، افزایش وزن امر شایعی است، از سوی دیگر به دلیل تغییرات بدن، از این دوره به بعد وزن کم کردن دشوارتر می‌شود. پس برای جلوگیری از چاقی و کاهش وزن چه باید کرد؟ مجله آمریکایی «واشنگتن پست» در این رابطه با یک متخصص مصاحبه‌ای انجام داده است.

سیناپرس: در دوران یائسگی، افزایش وزن امر شایعی است، از سوی دیگر به دلیل تغییرات بدن، از این دوره به بعد وزن کم کردن دشوارتر می‌شود. پس برای جلوگیری از چاقی و کاهش وزن چه باید کرد؟ مجله آمریکایی «واشنگتن پست» در این رابطه با یک متخصص مصاحبه‌ای انجام داده است.

 

راه مدیریت افزایش وزن بعد از یائسگی

 آیا در دوران یائسگی هستید و با وحشت متوجه می‌شوید که بدنتان در حال تغییر است؟ نترسید، راه‌حل‌هایی برای غلبه بر افزایش وزن طبیعی در این دوره از زندگی و حتی کاهش آن وجود دارد. کافی است آنها را به‌درستی بشناسید و به دقت پیگیری کند. روزنامه آمریکایی واشنگتن پست با مصاحبه با متخصص گوارش، «تریشا پاسیچا»، به این موضوع پرداخته است.

در دوران یائسگی، افزایش وزن در اطراف شکم متمرکز می‎شود

دکتر پاسیچا در ابتدا به طور خلاصه می‌گوید: «‌کاهش وزن برای همه افراد کاری بسیار پیچیده و فرآیندی دشوار است. اما این کار به طور ویژه برای زنان پنجاه ساله (و بیشتر) که باید با عوامل ژنتیکی، سبک زندگی، تغییرات هورمونی و به‌طور ساده پیری مبارزه کنند، سخت‌تر خواهد بود». توجه: یائسگی «رسما» ۱۲ ماه پس از آخرین قاعدگی شروع می‌شود.

حتما از خودتان می‌پرسید، چرا در این دوره از زندگی وزن اضافه می‌کنیم؟ متخصصان این طور توضیح می‌دهد که در این دوران چربی شروع به توزیع متفاوتی در بدن می‌کند. علاوه بر این، تغییرات حتی قبل از رسیدن به سن 50 سالگی شروع می‌شود: ما از قبل از یائسگی صحبت می‌کنیم. این فرآیند معمولاً از سن 40 تا 45 سالگی شروع می‌شود. Trisha Pasricha متخصص گوارش می‌گوید: «این مرحله از زندگی با نوسانات هورمونی مشخص می‌شود که می‌تواند چرخه قاعدگی را مختل کند، همچنین باعث گرگرفتگی و تغییر متابولیسم شود».

علاوه بر این، یائسگی ممکن است علائم زیر را نیز با خود به دنبال داشته باشد:

* گرگرفتگی‌های ناگهانی

* تعریق شدید شبانه

* مشکلات ادراری

* خشکی واژن

* سردردهای متعدد

* خستگی

* بی‎خوابی

* مشکلات خلق و خو

* دردهای مفصلی.

* به دلیل کاهش سطح استروژن در دوران یائسگی، بدن زنان تمایل به از دست دادن توده عضلانی بدون چربی و افزایش چربی به خصوص در اطراف ناحیه شکم دارد.

در دوران یائسگی، سوزاندن چربی‌های سخت‌تر می‌شود

تریشا پاسیچا اضافه می‌کند که: «این تغییرات مفاصل را ضعیف می‌کند به همین دلیل انجام فعالیت بدنی برای فرد دشوارتر خواهد شد. به گزارش سیناپرس، از آنجایی که چربی‌ها از نظر متابولیکی کمتر از ماهیچه‌ها فعال هستند، سوزاندن کالری، حفظ  یا کاهش وزن را برای زنانی که در دوران یائسگی قرار می‌گیرند، دشوارتر می‌کند».

علاوه بر این، همین زنان گاهی اوقات تحت تأثیر افزایش مقاومت به انسولین (که ممکن است به دلیل افزایش چربی باشد) قرار می‌گیرند‌. علاوه بر این، آنها گاهی اوقات داروهایی مانند داروهای ضدافسردگی و مسدودکننده‌های بتا را مصرف می‌کنند (داروهایی که اغلب در دوران یائسگی و برای مبارزه با علائم این دوران تجویز می‌شود)، که همین داروها هم می‌توانند باعث افزایش وزن شوند. در نهایت، درمان جایگزینی هورمونی (HRT) که به منظور مدیریت علائم برای زنان یائسه تجویز می‌شود نیز ممکن است بر افزایش وزن تأثیر بگذارد.

از صحبت در مورد یائسگی خجالت نکشید!

پس در این شرایط چه کار کنیم؟ به گفته Trisha Pasricha، اضافه وزن در این دوران اجتناب‌ناپذیر نیست. بنابراین او توصیه‌هایی برای زنان یائسه دارد:

* غلات کامل بخورید و از رژیم‌های غذایی مدیترانه‌ای (رژیمی بر پایه استفاده از میوه و سبزیجات، ماهی، حبوبات و..) پیروی کنید؛

* سعی کنید به اندازه کافی بخوابید؛

* تا می‌توانید فعالیت جسمی داشته باشید تا از بی‌تحرکی و یک جا نشستن دور شوید.

در هر صورت، این متخصص گوارش از بیمارانش می‌خواهد که از خود مراقبت کنند و از سرزنش خود دست بردارند: «شما حق دارید احساس ناامیدی کنید، اما همچنین مهم است که در مورد نگرانی‌هایتان با پزشک خود صادق باشید. بسیاری از مردم تا پایان مشاوره منتظر می‌مانند تا در مورد دلیل واقعی مراجعه خود صحبت کنند؛ اغلب مواردی وجود دارد که آنها را می‌ترساند یا از آن خجالت می‌کشند، مانند افزایش وزن. منتظر صحبت در مورد آن نباشید. زیرا ممکن است در پایان جلسه مشاوره، پزشک شما به دلایل مختلف از بحث دور شود و به مشکل شما توجه کافی نداشته باشد. بنابراین بدون خجالت و نگرانی درباره یائسگی و سایر مشکلاتتان صحبت کنید.»

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج