اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۳۴۵۰۰۴
۱۲۵۹
۱۲۵۹
پ

کاربرد باورنکردنی تفاله قهوه در تولید بتن!

محققان می‌گویند با استفاده از تفاله قهوه که زباله‌ای بلااستفاده است، می‌توان بتنی تولید کرد که استحکام بالاتری دارد.

دیجیاتو: محققان می‌گویند با استفاده از تفاله قهوه که زباله‌ای بلااستفاده است، می‌توان بتنی تولید کرد که استحکام بالاتری دارد.

کاربرد باورنکردنی تفاله قهوه در تولید بتن!

به‌گزارش نیواطلس، محققان دانشگاه RMIT یا مؤسسه سلطنتی فناوری ملبورن راهکاری تازه و منحصر به‌فرد را برای تبدیل زباله قهوه به ماده‌ای مفید پیدا کرده‌اند. با توجه به این که تخمین زده می‌شود سالانه حدود 54 میلیون تن تفاله قهوه در سراسر جهان به‌وجود می‌آید، محققان به‌دنبال ایجاد کاربردی مفید برای این ماده بودند.

تفاله قهوه پیش‌تر به‌خاطر اندازه ذرات خود به‌عنوان ماده‌ای مفید در ساخت‌وساز پیشنهاد شده بود. بنابراین محققان تصمیم گرفتند که این ایده را آزمایش کنند. آن‌ها ابتدا تفاله‌های قهوه را از کافه‌های سراسر ملبورن گردآوری و خشک کردند. سپس آن‌ها را با دو دمای متفاوت – 350 درجه یا 500 درجه سانتی‌گراد – حرارت دادند تا زغال زیستی تولید کنند.

محققان در ادامه 12 ترکیب گوناگون را آزمایش کردند تا ببینند کیفیت تفاله قهوه در چه حالتی در بتن بهتر است. آن‌ها این تفاله‌ها را با نسبت‌هایی نظیر 5، 10، 15 و 20 درصد به جای شن در ساخت بتن به کار بردند. در نهایت مشخص شد نمونه‌ای که در آن تفاله قهوه با دمای 350 درجه‌ای حرارت دیده و جای 15 درصد شن را گرفته است، بیشترین بهبود را در کیفیت بتن ایجاد کرده و استحکام آن را 29.3 درصد افزایش داده است.

اگرچه این تحقیق هنوز در مراحل اولیه قرار دارد، اما پژوهشگران به نتایج آن امیدوارند و پیش‌بینی می‌کنند که با توجه به دسترسی آسان به تفاله‌های قهوه، بتوان از این روش برای تولید بتن قوی‌تر استفاده کرد. نتایج یافته‌های این مطالعه در مجله Journal of Cleaner Production منتشر شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج