۱۳۶۱۰۹۶
۸ نظر
۵۳۵۴
۸ نظر
۵۳۵۴
پ

معضل جدید در پمپ‌بنزین‌ها برای شهروندان عادی

طی چند ماه گذشته ویدئوهایی در فضای مجازی مبنی بر کم‌فروشی بنزین در جایگاه‌های سوخت منتشر می‌شود. در این ویدئوها فردی با گالن‌های چهار لیتری مشغول سوختگیری است و به چند جایگاه سوخت مراجعه می‌کند. در برخی جایگاه‌ها در ظرف چهار لیتری حدود شش لیتر بنزین ثبت می‌شود.

جام جم: طی چند ماه گذشته ویدئوهایی در فضای مجازی مبنی بر کم‌فروشی بنزین در جایگاه‌های سوخت منتشر می‌شود. در این ویدئوها فردی با گالن‌های چهار لیتری مشغول سوختگیری است و به چند جایگاه سوخت مراجعه می‌کند. در برخی جایگاه‌ها در ظرف چهار لیتری حدود شش لیتر بنزین ثبت می‌شود.

موضوعی که رئیس سازمان ملی استاندارد نیز آن را تایید کرد و گفت: برخی جایگاه‌های سوخت که تعطیل هستند، به دلیل کم فروشی است. طبق قانون اگر کسی اقدام به گرانفروشی و کم‌فروشی کرده‌باشد، بایدعلاوه بر پرداخت خسارت وارده به خریدار، درمرحله اول به دو برابر قیمت کم‌فروشی(گرانفروشی) و در مرحله دوم به چهار برابر مبلغ کم‌فروشی(گرانفروشی) جریمه شود، موضوعی که حداقل درباره جایگاه‌های سوخت شاهد نیستیم. دراین باره جام‌جم گزارشی تهیه‌کرده که در ادامه می‌خوانید. 

معضل جدید در پمپ‌بنزین‌ها برای شهروندان عادی

چندی پیش وزارت نفت از سختگیری در جایگاه‌های سوخت با کارت جایگاه خبر داد و اعلام کرد انجام سوختگیری باید با کارت شخصی انجام شود؛ موضوعی که در قانون بودجه امسال نیز آمده و دولت موظف است استفاده از کارت سوخت شخصی در جایگاه‌ها را به بیش از ۹۰ درصد برساند. زمانی که دولت در این زمینه سختگیری کرد، برخی بر این باور بودند که شاید قیمت بنزین قرار است تغییر کند؛ اما دولت بارها تصریح کرد چنین قصدی ندارد و هدف از این کار، اجرای قانون و همچنین رصد سامانه است. از نحوه سوختگیری که گذر کنیم، به موضوع کم‌فروشی بنزین می‌رسیم. در واقع این موضوع برای عموم مردم عادی شده و به اصطلاح می‌گویند «بنزین هوا داره». به این معنا که بنزین با هوا توسط دستگاه ترکیب و با تقویت فشار در نمایشگر، بنزین بیشتری ثبت می‌شود در حالی که بنزین کمتری وارد باک خودرو شده‌است. این موضوع نارضایتی عموم مردم را در پی داشته‌است. 

کم‌فروشی داریم

مهدی اسلام‌پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد دیروز در نشست خبری در پاسخ به جام‌جم مبنی بر این‌که آیا کم‌فروشی در جایگاه‌های بنزین وجود دارد یا خیر، گفت: این موضوع وجود دارد و وزارت نفت به عنوان متولی اصلی برخورد و همچنین سازمان ملی استاندارد برای حسن اجرا اقدامات لازم را انجام می‌دهند. 

رئیس سازمان ملی استاندارد با تایید کم‌فروشی بنزین در برخی جایگاه‌های عرضه سوخت، گفت: نظارت بر اجرای عملکرد جایگاه‌ها به وزارت نفت واگذار شده و نظارت بر حسن اجرا با سازمان ملی استاندارد است.اسلام‌پناه با بیان این‌که سازمان ملی استاندارد هر فصل از جایگاه‌های سوخت نمونه کیفیت و کمیت می‌گیرد، توضیح داد: بر اساس ماده ۱۷ قانون استاندارد، سازمان موظف است نسبت به ارزیابی انطباق کالاهای ساخت داخل، وارداتی و نیز خدماتی که از لحاظ ایمنی، بهداشت و سلامت عمومی حائز اهمیت است با همکاری نهادهای ارزیابی انطباق تأیید صلاحیت‌شده اقدام و نتایج حاصل را برای اطلاع عموم و مراجع ذی‌ربط اعلام کند. از این رو بازرسی توسط بخش ارزیابی انطباق انجام می‌شود. 

متولی برخورد، وزارت نفت است

وی درباره عملکرد نازل‌های سوخت گفت: بسیاری از نازل‌ها با مشکلاتی همچون کهنگی، قدیمی بودن، به‌روزرسانی نشدن، عدم کارکرد و... روبه‌رو هستند و همه این موارد باعث شده صف بنزین طولانی شود.

رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان این‌که برخی جایگاه‌ها استاندارد هستند و برخی لازم است استاندارد شوند، تاکید کرد: در تهران حدود ۳۴۵ جایگاه سوخت وجود دارد اما باید توجه داشت جایگاه‌های تهران به دلیل مصرف زیاد بنزین، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. ازطرفی از جایگاه چندبرابر استاندارد استفاده می‌شود، که همه این موارد موجب مشکلاتی در جایگاه‌های سوختگیری شده‌است. اسلام‌پناه با تاکید بر این‌که حدود ۲۰میلیون لیتر مصرف بنزین استان تهران است که این میزان مصرف، خلاف استاندارد است، تصریح کرد: کارشناسان ما بعضا برای نظارت به جایگاه‌ها می‌روند و چهار نوبت نمونه‌گیری می‌کنند و اگر جایگاهی کم‌فروشی کرده‌باشد، در ابتدا تذکر سپس برای مرتبه‌های بعدی جریمه اخطار می‌گیرد.

وی گفت: سلسله‌ای از موضوعات در مورد جایگاه‌ها و اجرای اجباری استاندارد و نظارت بر اجرای آن به وزارت نفت واگذار شده‌است. بنابراین متولی نظارت بر اجرای عملکرد جایگاه‌ها، وزارت نفت بوده و نظارت بر حسن اجرا با سازمان ملی استاندارد است.  جایگاه‌های عرضه بنزین که در سطح شهر تعطیل هستند و عمدتا می‌گویند بنزین نیست یا نازل‌ها خراب است، به دلیل کم‌فروشی پلمپ شده‌اند. سیاست سازمان ملی استاندارد این است که اعلام نکند چه جایگاهی به چه دلیلی پلمپ شده اما اغلب آنهایی که با برخورد سازمان تعزیرات حکومتی روبه‌رو می‌شوند، مطلع هستند که مشکل کجاست. 

بنزین  تهران یورو۴ است

رئیس سازمان ملی استاندارد در پاسخ به جام‌جم که بنزین تهران یورو۴ است یا خیر، گفت: بنزین تهران یورو۴ است و در برخی مواقع بنزین یورو ۵ می‌شود. این‌که بنزین یورو۴ باشد یا یورو۵، به جایگاه بستگی دارد. بهتر است بدانید ایران بزرگ‌ترین تولیدکننده بنزین یورو ۵ دنیا در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس است.  وی تاکید کرد: این‌که برخی خودروها سوخت یورو دارند، به سازمان ملی استاندارد ارتباطی ندارد اما همه بنزین یورو۵ توزیع داخلی دارد و صادر نمی‌شود و خودروسازان باید روند تولید خود را تغییر دهند تا زنجیره با هم تطابق داشته‌باشد. 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • اکبر

      وقتی میگید سیستم قدیمیه باید یه جا کمتر نشون بده یه جا بیشتر ... چرا همه جا مقدار واقعی رو بیشتر نشون میده پس خواهشا دلیل نیارید برای دزدها

    • ناشناس

      اوف یورو 4
      نکشی ما رو
      واسه همینه هوای تهران انگار سوئیس هستش

    • ناشناس

      همه جایگاه ها همینه نصفش هواست باکو پر میکنی ۱۰کیلومتر نرفته ۳خط بنزین تموم میشه

    • ناشناس

      چندی پیش متوجه این موضوع شدم و در چند سایت اینترنتی از جمله 124 شکایت ثبت کردم ولی نتیجه‌ای اعلام نشد.

    • ناشناس

      همه دزد هستن

    • علی

      دیروز که بنزین میزدم کاملا مشخص بود پمپ بنزین در حین بنزین زدن هوا ارسال میکند و این قضیه از تکانهای شیلنگ پمپ قابل لمس است .....................

    • اف،ام

      چیزی‌جدید‌نیست‌از‌قدیم‌ایام‌این‌رسم‌پمپ‌بنزینیها‌بود‌که‌پول‌هوا،جای‌بنزین‌میگرفتن؟!

    • ناشناس

      اکثر جایگاههاهمین طوری هستن ولی کمی کمتر وکمی بیشتر مثلا در کرج وحومه دزدی بنزینی زیاده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج