۱۳۷۴۴۰۷
۱۰۵۷
۱۰۵۷
پ

کشف جانور حیرت‌انگیزی که خودش را زیر یک «عروسک» پنهان می‌کند

مقاله‌ای که اخیرا در مجلۀ زوتاکسا منتشر شده، خبر از کشف گونۀ جدیدی از سوسک‌های ولگرد در دشت‌های شمال استرالیا می‌دهد که می‌توانند به شکلی باورنکردنی تغییر شکل داده و با این شیوه برای تمام عمر در لانۀ موریانه‌ها استراحت کنند!

فرادید: جانوران زیادی در قلمرو طبیعت هستند که برای فریب دادن طعمه‌ها یا مخفی ماندن از دست شکارچیانشان، از شکل و شمایل جانوران دیگر یا گیاهان و اشیاء تقلید می‌کنند؛ از پروانه‌هایی که روی بالشان لکه‌هایی شبیه دو چشم بزرگ دارند تا حشرات موسوم به چوبک که بدنشان کاملا شبیه یک تکه چوب خشک به نظر می‌رسد.

کشف جانور حیرت‌انگیزی که خودش را زیر یک «عروسک» پنهان می‌کند

اما یکی از دیوانه‌وارترین و حیرت‌انگیزترین شکل‌های تقلید در میان جانوران احتمالا متعلق به گونه‌ای تازه کشف شده از خانوادۀ سوسک‌های موسوم به «سوسک ولگرد» (rove beetle) است. این حشره به طرزی باورنکردنی یک «موریانۀ عروسکی» را بر پشت خود رشد می‌دهد تا موریانه‌های واقعی را فریب دهد که به آن غذا بدهند. این عروسک یا ماکت به قدری دقیق است که حتی بخش‌های متمایز بدن موریانه‌ها را نیز تقلید می‌کند و دارای سه جفت زائده است که شبیه شاخک‌‌ها و پاهای موریانه هستند.

کشف جانور حیرت‌انگیزی که خودش را زیر یک «عروسک» پنهان می‌کند

بدن خود سوسک در زیر عروسکی که کاملا شبیه موریانه است پنهان شده

خانوادۀ سوسک‌های ولگرد قبلا هم به عنوان استادان تغییر شکل شهرت داشته‌اند. به عنوان مثال، برخی از آنها تکامل یافته‌اند تا شبیه مورچه‌های ارتشی شوند؛ این به سوسک‌ها اجازه می‌دهد در کنار مورچه‌ها حرکت کنند و از تخم‌ها و بچه‌های آنها تغذیه کنند.

گونۀ جدید سوسک ولگرد (با نام علمی Austrospirachtha carrijoi) که در زیر خاک و در قلمرو شمالی استرالیا یافت می‌شود، موریانۀ عروسکی را با بزرگ کردن شکم خودش می‌سازد؛ پدیده‌ای که به نام «فیزوگاستری» شناخته می‌شود. این قسمت از بدن سوسک در ضمن رشد کردن به یک کپی بسیار واقع‌گرایانه از موریانه (همانطور که در تصاویر مشاهده می‌شود) تبدیل می‌شود که در نهایت به نوعی بر روی بدن سوسک سوار می‌شود.

محققانی که این گونۀ جدید را کشف کرده‌اند، در مقالۀ خود در مجلۀ Zootaxa گزارش دادند که سر واقعی و بسیار کوچکتر این سوسک از زیر پوشش موریانه‌ای‌اش بیرون می‌آید.

کشف جانور حیرت‌انگیزی که خودش را زیر یک «عروسک» پنهان می‌کند

این عروسک موریانه‌ای شکل در واقع شکم خود سوسک است که رشد کرده و بر روی بدنش سوار می‌شود

موریانۀ «عروسکی» ممکن است به سوسک کمک کند تا به موریانه‌ها نزدیک شود بدون اینکه آن‌ها او را به عنوان یک دشمن بیگانه تشخیص بدهند. اگرچه موریانه ها کور هستند، اما از طریق لمس یکدیگر را حس می‌کنند. به علاوه، این سوسک ممکن است مواد شیمیایی منحصربه‌فردی به نام هیدروکربن‌های کوتیکولی را از موریانه‌ها جذب کند یا ترکیبات مشابهی تولید کند تا این تصور را که موریانه است تقویت کند.

از آنجایی که دهان این سوسک بسیار کوچک است، محققان فکر می‌کنند که به جای خوردن تخم یا لارو موریانه‌ها، این حشره از موریانه‌ها غذا دریافت می‌کند. موریانه‌های کارگر با فرآیندی به نام تروفالاکسیس غذای هضم شده را در اختیار سایر طبقات موریانه‌ها می‌گذارند. این سازگاری مزایای آشکاری برای سوسک دارد زیرا هنگامی که وارد لانه موریانه‌ها می‌شود، می‌تواند استراحت کند و بقیه عمر خود را با خدمات رایگان آن‌ها سپری کند!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج