۱۳۸۵۱۲۱
۱ نظر
۳۶۹۹
۱ نظر
۳۶۹۹
پ

۵ افتضاح مضحک در مرمّت آثار هنری و تاریخی

مرمت آثار هنری و تاریخی نیازمند میزان بالایی از تخصص و دقت است؛ وقتی این شرایط فراهم نباشند، نتیجۀ کار می‌تواند بی‌اندازه مضحک و البته تاسف‌آور باشد.

فرادید: مرمت آثار هنری و تاریخی نیازمند میزان بالایی از تخصص و دقت است؛ وقتی این شرایط فراهم نباشند، نتیجۀ کار می‌تواند بی‌اندازه مضحک و البته تاسف‌آور باشد.

مرمت برخی از این آثار هنری به قدری آسان بوده که در صورت درست انجام شدن، می‌توانست طوری به نظر برسد که انگار هرگز آسیبی در کار نبوده است.

اما برخی از این مرمت‌ها چنان به شاهکارهای هنری آسیب‌های برگشت‌ناپذیر زدند که نتیجه کار، یک خسارت فرهنگی واقعی با جریمه‌های هنگفت بود.
 

۱. دیوارنگارۀ الیاس گارسیا مارتینز، ۱۹۳۰

۵ افتضاح مضحک در مرمّت آثار هنری و تاریخی

بدنام‌ترین مرمت دوران مدرن، اتفاقی است که برای نقاشی Ecce Homo افتاد. این دیوارنگاره که در اصل اثر الیاس گارسیا مارتینز در سال ۱۹۳۰ است، توجه یک عضو کلیسای محل سالخورده را به واسطه بخش‌های پوسته‌پوسته شده‌اش، به خود جلب کرد. این آسیب احتمالاً نتیجه رطوبت بوده است. این خانم که آن زمان در دهه هشتاد سالگی بود تصمیم گرفت این اثر را با دعای خیر یک کشیش محلی ترمیم کند. تصویر نهایی به سرعت در رسانه‌های اجتماعی و بنگاه‌های خبری سنتی پخش شد و توریست‌های زیادی را به آن منطقه کشاند. یک موزه محلی از افزایش شمار بازدیدکنندگان گزارش داد. 

 

2. مجسمه چوبی از هنرمند ناشناس؛ قرن شانزدهم

۵ افتضاح مضحک در مرمّت آثار هنری و تاریخی

این مجسمه‌ی ۵۰۰ساله از کلیسای سان میگل د استلا در نابارای اسپانیا پس از یک مرمت ناموفق توسط یک معلم محلی در رسانه‌ها پربازدید شد. کاربران فضای مجازی مجسمۀ مرمت شدۀ سنت جورج را با تصویر شخصیت‌های کارتونی مقایسه کردند. کلیسا و شرکت مسئول بیش از ۶۰۰۰ دلار جریمه شدند. افزون بر این، کلیسا در نهایت ۳۷۰۰۰ دلار پرداخت تا این افتضاح به حالت قبل بازگردانده شود. 

 

3. نقاشی میکل‌آنژ؛ حدود سال ۱۵۰۸

۵ افتضاح مضحک در مرمّت آثار هنری و تاریخی

در دهه هشتاد و نود، کلیسای سیستین دستخوش برخی از گران‌ترین پروژه‌های مرمت قرن بیستم شد. هرچند این مرمت در نهایت گرفتار بحث و جدل دربارۀ کیفیت کار مرمت شد. به نظر می‌رسد در جریان مرمت، برخی از جزئیات مهم پیکره اصلی در این بخش از کلیسای سیستین از بین رفته است. 

 

4. ماسک توت‌عنخ‌آمون؛ حدود ۱۳۲۳ پیش از میلاد

۵ افتضاح مضحک در مرمّت آثار هنری و تاریخی

سال ۲۰۱۴، کارمندان موزه مصری قاهره تصادفاً ریش این ماسک تدفینی با قدمت بیش از ۳۰۰۰ سال را کندند. آن‌ها از شدت وحشتی که قابل‌درک بود، متاسفانه تلاش کردند آن را با چسب در جای خود بچسانند. این اثر هنری زمانی به افتضاح کشیده شد که آن‌ها سعی کردند اضافات چسب را دور ریش بتراشند. سال ۲۰۱۵، تیمی از متخصصان مرمت‌گری برای برداشتن چسب از ماسک با هم همکاری کردند. آن‌ها سطح خراشیده‌شده را اصلاح کردند و ریش را دوباره با استفاده از اطلاعات تازه درباره تکنیک‌های باستانی تولید ماسک، وصل کردند. 

 

5. قلعه‌ی ماتِرا؛ حدود قرن نهم

۵ افتضاح مضحک در مرمّت آثار هنری و تاریخی

مرمت قلعه ماتِرا توسط یک شرکت معماری پس از فروپاشی جزئی در سال ۲۰۱۳، انجام شد. طبق قوانین میراث تاریخی محلی، نیاز بود تمام ساختارهای اضافه‌شده به وضوح مدرن باشند. نتیجه مرمت، این آمیزه هولناک و مضحک از قدیم و جدید بود. به رغم شکایت‌های مطرح‌شده، این افتضاح، منجر به افزایش شمار توریست‌ها شد!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • آرش

      لطفاً پل شاپوری خرم آباد رو هم به این لیست اضافه کنید !!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج