۱۳۹۷۳۷۷
۶۴۴
۶۴۴
پ

۵ غذا برای پیشگیری از سکته‌های قلبی و مغزی

گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۷ نشانگر آن است که ۴۶ درصد علت مرگ در ایران بیماری‌های قلبی بوده و این ۴۶ درصد بعد از ۷ سال و به خصوص بعد ازبروز پاندمی کرونا قطعا افزایش یافته است.

همشهری: گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۷ نشانگر آن است که ۴۶ درصد علت مرگ در ایران بیماری‌های قلبی بوده و این ۴۶ درصد بعد از ۷ سال و به خصوص بعد ازبروز پاندمی کرونا قطعا افزایش یافته است. همین دلیل مهم و نگران کننده آگاه‌سازی جامعه از عواملی که باعث بروز بیماری‌های قلبی می‌شود را ضروری کرده است.

بر اساس گزارش «مرکز آمار بیماری‌های قلبی و سکته‌های مغزی انجمن قلب آمریکا» فقط در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۹ میلیون انسان بر اثر بیماری‌های قلبی عروقی در سراسر دنیا ، جان خود را از دست داده‌اند که حدود ۱۸.۷ درصد نسبت به سال ۲۰۱۰ افزایش داشته است.

هر ساله تعداد قابل توجهی از افراد در اثر سکته قلبی از دست می‌روند که این مساله اهمیت شناسایی و درمان به موقع این بیماری را نشان می‌دهد. سابقه خانوادگی می‌تواند آسیب پذیری فرد در برابر سکته‌های قلبی و مغزی را افزایش دهد، اما تغییرات اساسی در سبک زندگی و رژیم غذایی می‌تواند به طور قابل توجهی این خطر را کاهش دهد. یک رژیم غذایی متعادل و مغذی می تواند نقشی اساسی در پیشگیری از بیماری‌های مرتبط با قلب داشته باشد. در این مطلب به ۵ ماده غذایی اشاره کرده‌‍ایم که می‌توانند در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و انواع سکته موثر باشند.

سبزیجات برگدار

سبزیجات برگدار مانند اسفناج، شنبلیله و کلم پیچ سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان هستند. این سبزیجات سرشار از فولات، سیستم عصبی و سلامت قلب را تقویت می کنند و خطر سکته را کاهش می‌دهند. وجود ویتامین B بیشتر عاملی مهم در پیشگیری از سکته است. محتوای پتاسیم نیز به تنظیم فشار خون کمک می‌کند. این آخری یک عامل مهم در پشیگیری از انواع سکته‌ها است.

غلات کامل

غلات کامل مانند جو دوسر، بلغور جو دوسر، ذرت بو داده، چاودار و برنج قهوه‌ای ترکیبی از فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی را ارائه می‌دهند که به سلامت قلب کمک می کنند. این فیبر به کنترل سطح کلسترول، جلوگیری از گرسنگی بیش از حد و کاهش خطر چاقی و فشار خون بالا (شرایطی که با افزایش خطر سکته‌های قلبی و مغزی مرتبط است) کمک می‌کند.

مغزها و دانه‌ها

مغزها و دانه‌ها، از جمله بادام، دانه کتان، گردو و دانه چیا، غنی از مواد مغذی و برای سلامت قلب مفید هستند. این غذاها و تنقلات دوست داشتنی و سالم همچنین سرشار از مواد معدنی، ویتامین‌ها و اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که به کاهش التهاب، بهبود گردش خون و کاهش خطر سکته کمک می‌کنند.

توت‌ها

میوه‌هایی مانند زغال اخته، توت فرنگی و تمشک مملو از فلاونوئیدها و آنتوسیانین‌ها هستند. این میوه‌ها سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، با استرس اکسیداتیو و التهاب مبارزه می‌کنند، سلامت کلی قلب و مغز را ارتقا داده و خطر سکته را کاهش می دهند.

مصرف ماهی

ماهی‌های چرب مانند سالمون و ساردین منابع غنی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. این اسیدها دارای خواص ضد التهابی هستند که خطر لخته شدن خون را کاهش داده سطح کلسترول را تنظیم می‌کنند و سلامت قلب را بهبود می‌بخشند. مصرف منظم ماهی های چرب با کاهش خطر سکته مرتبط است.

خط پایان

پیشگیری از انواع سکته‌ها مستلزم اصلاح سبک زندگی است. ادغام یوگا و ورزش، پرهیز از غذاهای ناسالم و سیگار نکشیدن، و رسیدگی به علائمی مانند درد قفسه سینه، سنگینی، یا مشکلات تنفسی گام‌های مهمی در کاهش خطر سکته هستند.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج