۱۴۱۳۹۷۸
۶ نظر
۱۲۸۷۴
۶ نظر
۱۲۸۷۴
پ

بچه‌های سریال «نون خ» حتما این یادداشت را بخوانند

فصل پنجم سریال محبوب «نون خ» چه ویژگی‌های مثبت و ایرادهایی دارد؟

روزنامه خراسان در یادداشتی به قلم مائده کاشیان به نقد سریال محبوب «نون خ» پرداخت: سال ۹۸ وقتی سریال «نون خ» برای اولین‌بار از شبکه یک پخش شد، حسابی مخاطبان را غافلگیر کرد و در کارنامه سعید آقاخانی نیز اتفاق مهمی بود. پس از استقبال مخاطبان، «نون خ» در فصل‌های دیگری نیز ادامه پیدا کرد و موفقیت اولیه خود را کم و بیش حفظ کرد تا این که در نوروز ۱۴۰۲، فصل چهارم ناامیدکننده ظاهر شد و انتظارات را برآورده نکرد. حالا پس از این ناکامی، نوبت به فصل پنجم رسیده است.

بچه‌های سریال «نون خ» حتما این یادداشت را بخوانند

«نون خ 5» در اوایل راه با یک حاشیه همراه بود. اعضای شورای شهر کرمان، از تصویری که سریال از این شهر و مردم آن به نمایش گذاشته انتقاد کردند و خواستار عذرخواهی مدیران شدند. سپس مهدی فرجی تهیه‌کننده «نون خ 5» با انتشار یادداشتی توضیح داد که سوء‌تفاهم شده است و سازندگان این مجموعه قصد جسارت به ارزش‌های فرهنگی و ملی هیچ استانی از جمله مردم عزیز استان کرمان را نداشته‌اند. 

تا به حال 10 قسمت از «نون خ 5» روی آنتن رفته و قرار بوده دیشب قسمت 11 این مجموعه پخش شود. فصل پنجم این سریال محبوب چه نقاط قوت و ضعفی دارد؟

تنوع لوکیشن

مهم‌ترین ویژگی «نون خ» در فصل 5، بیرون آمدن از روستا و تنوع لوکیشن است. قصه از جایی آغاز شد که «نورالدین» به همراه بعضی از اعضای خانواده خود و اهالی روستا، برای شرکت در یک نمایشگاه صنایع دستی که در کرمان برگزار می‌شد، راهی سفر می‌شوند و سپس به دنبال «خلیل» که قصد دارد پرنده «شاهین» را به یک قاچاقچی در چابهار بفروشد، به این منطقه می‌روند. تصویربرداری در جاده و لوکیشن‌های متعدد، کار سعید آقاخانی را در این فصل سخت کرده و البته این کارگردان به خوبی از پس آن برآمده است. تنوع لوکیشن‌ها نیز باعث شده فضای سریال یکنواخت نباشد، بنابراین آقاخانی از این منظر گامی رو به جلو برداشته است.

حضور و اتحاد اقوام ایرانی

یکی دیگر از تفاوت‌های مهم و اتفاقات جدید «نون خ» نسبت به فصول دیگر، حضور اقوام ایرانی در این مجموعه است. سفر به کرمان و چابهار، این فرصت را در اختیار قصه گذاشته تا اتحاد اقوام ایرانی و مردم مناطق مختلف با یکدیگر نمایش داده شود و همزیستی آن‌ها در کنار هم موقعیت‌های جالبی را ایجاد کند. به عنوان مثال در قسمت سوم، یک راننده تراکتور کرمانی به «نورالدین» و همراهانش که در راه مانده‌اند، کمک می‌کند. در قسمت‌ نهم نیز یک ناخدای خیر کمک کرد تا «نوری» بتواند به قید وثیقه «خلیل» و دیگران را که در بازداشتگاه بودند، آزاد کند. توجه «نون خ» به نمایش اتحاد و همبستگی ایرانیان در مناطق مختلف کشور، ارزشمند است.

قصه کم‌ماجرا و چند اتفاق بامزه

با توجه به خاطره خوبی که از «نون  خ 1، 2 و 3» داریم، انتظارات از فصول جدید این مجموعه بالاست. «نون 4» نتوانست توقعات را برآورده کند، برای قضاوت قطعی درباره «نون خ 5»، باید تا انتهای این فصل صبر کرد، اما فعلا بنابر آن چه در قسمت‌های یک تا 10 دیدیم، قصه به اندازه فصول موفق سریال پرماجرا و سرگرم‌کننده نبوده است. با این حال، «نون خ 5» همچنان موقعیت‌های کمدی خوب و شوخی‌های بامزه‌ای دارد. به عنوان مثال، پرواز پرنده شاهین در مسجد، سوء‌استفاده «خلیل» از بازیگران تئاتر برای پیشبرد نقشه فروش پرنده، دعوای دو فرزند صاحب رستوران بین‌راهی، بردن «شاهین» برای مداوا نزد دام پزشک قلابی و نصیحت‌های «نورالدین» به واسطه دیالوگ‌های سریال «مختارنامه» جزو اتفاقات بامزه و جذاب «نون خ 5» بوده‌اند.

یک اتفاق جدید، اما غیرمنطقی

قصه «نون خ 5» از لحاظ زمانی، یک سال پس از فصل چهارم است، بعضی اتفاقات و روابط شخصیت‌ها نیز تکراری شده، بنابراین اتفاق‌های جدید مانند ازدواج «شیرین» لازمه قصه بوده و جزو نقاط قوت آن است. هرچند که با توجه به رفتارهای ناموجه «سلمان» و بی‌علاقه بودن «شیرین» نسبت به این کاراکتر در فصول قبلی، لازم بود ماجرای ازدواج آن‌ها به مخاطب توضیح داده شود تا غیرمنطقی نباشد، اما این اتفاق رخ نداده و در ابتدای فصل جدید دیدیم که این زوج در «ماه عسل» به سر می‌برند.

مورد خاص «نورالدین»

کمرنگ شدن تاثیر شخصیت «نورالدین» در پیشبرد مسیر قصه، یکی از مواردی بود که به فصل چهارم لطمه زد. این مسئله همچنان در فصل پنجم نیز وجود دارد. هرچند که میزان حضور «نورالدین» در سریال کم نشده، اما تاثیر حضور او و نقش تعیین‌کننده‌ای که پیشتر در سریال داشت، کمتر شده است. در سه فصل اول، شخصیت مرکزی کاراکتر «نورالدین» بود و دیگر شخصیت‌ها مکمل او بودند، اما در دو فصل اخیر، اثرگذاری این شخصیت بر روند داستان کمتر شده و برخلاف ظرفیت‌هایی که دارد، کمی به حاشیه رفته است.

غیبت دو کاراکتر خوب

فعلا در 10 قسمت اولیه سریال، دو شخصیت «روژان» و «ادریس» در قصه غایب بوده‌اند و این مسئله نیز از ایرادهای «نون خ 5» است. با توجه به تیزر و اسامی بازیگران این فصل، هدیه بازوند و سیروس سپهری نیز وارد قصه خواهند شد، اما غیبت آن‌ها در قسمت‌های گذشته تاثیر منفی بر سریال گذاشته است. شخصیت «روژان» و چالش‌هایی که با همسر بی‌دست‌وپای خود «مهیار» داشت، موقعیت‌های بامزه زیادی را در قصه ایجاد می‌کرد، ارتباط این کاراکتر با پدرش هم جذاب بود. علاوه بر این‌ها حضور او در کنار خواهرش «شیرین»، خانواده «نورالدین» را تکمیل می‌کرد، اما اکنون جای خالی این شخصیت در قصه احساس می‌شود. کاراکتر ترسو و ملاحظه‌کار «ادریس» نیز جزو شخصیت‌های محبوب قصه بود که فعلا در 10 قسمت اولیه سریال حضور نداشته است.

سهم زیاد دو شخصیت

در غیاب شخصیت‌هایی مانند «روژان» و «ادریس» حضور کاراکترهای «وحید» و «باوان» که جزو نقش‌های فرعی‌تر سریال بودند، پررنگ شده، اما این اتفاق چندان به نفع «نون خ 5» نبوده است. شخصیت «وحید» در فصول قبل حضور به‌اندازه‌ای داشت، اما زمین بازی او در فصل پنجم بیشتر از ظرفیتش بوده است. کل‌کل‌های این شخصیت با «کاووس» جذاب نیست و تکراری نیز شده است. شخصیت «باوان» نیز وضعیتی مشابه «وحید» دارد. او جزو شخصیت‌های مهم و محبوب فصول قبلی نبود و حضور پررنگش در فصل پنجم، کمکی به «نون خ» نکرده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      باران و وحید را قبول دارم

    • ناشناس

      خیلی بی مزه و حال به هم زن شده

    • ناشناس

      بی محوا و خسته کننده

    • ناشناس

      دیگه تمومش کنید بی مزه شده

    • ناشناس

      خیلی خیلی سریال عالی وخوبی هست ممنون ازسازندگانش

    • اکبر گربه

      حداقل از پایتخت بهتره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج