آموزشوپرورش: نمرات پایین دانشآموزان فرصت است!
در واکنش به حواشی اخیر پیرامون میانگین پایین نمرات امتحانات نهایی، محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش و پرورش، تأکید کرد که این وضعیت به معنای بحران در نظام آموزشی نیست، بلکه باید آن را فرصتی برای بازنگری و اصلاح نگاه به آموزش دانست.
ایسنا: در واکنش به حواشی اخیر پیرامون میانگین پایین نمرات امتحانات نهایی، محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش و پرورش، تأکید کرد که این وضعیت به معنای بحران در نظام آموزشی نیست، بلکه باید آن را فرصتی برای بازنگری و اصلاح نگاه به آموزش دانست.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش و پرورش گفت: پایین بودن میانگین نمرات امتحانات نهایی به معنای بحران در نظام آموزشی کشور نیست و باید با تحلیل علمی نتایج، این وضعیت را فرصتی برای بازنگری و اصلاح نگاه به آموزش دانست.
محسن زارعی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش و پرورش با اشاره به حواشی اخیر پیرامون میانگین پایین نمرات امتحانات نهایی دانشآموزان، گفت: آزمونهای نهایی، صرفاً معیار نمرهدهی یا رتبهبندی نیستند؛ بلکه ابزار علمی برای ارزیابی تحقق اهداف آموزشی مصوب در سطح ملیاند.
وی با تأکید بر اینکه نباید صرفاً براساس عدد و بدون تحلیل کیفی به قضاوت پرداخت، افزود: این تصور که میانگین پایین عددی حکم به ناکارآمدی کامل نظام آموزشی میدهد صحیح نیست. بر اساس آزمونهای سراسری، تمام اهداف برنامههای درسی با طراحی تخصصی گروههای علمی پوشش داده میشوند و دانستن میانگینها، جایگاه دانشآموزان و مناطق مختلف را در دستیابی به این اهداف آشکار میکند.
زارعی تصریح کرد: سال گذشته، میانگین نمرات رشته تجربی دانشآموزان کشور حدود ۱۲ بود که به معنای تحقق ۶۰ درصدی اهداف برنامه درسی است. این رقم به منزله موفقیت بخشی از نظام آموزشی و نشانه وجود ۴۰ درصد خلأ نیز هست که باید مبنای تحلیل و اقدام جدی قرار گیرد.
وی افزود: نه پایین بودن مطلق این عدد معیار بحران است و نه بالا بودن آن نشانه سلامت کامل؛ مهم، تحلیل عالمانه این آمار و کشف نقاط ضعف برای بهبود شرایط است.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش و پرورش اعلام کرد: تحلیل کامل دادههای امتحانی به تفکیک استان، منطقه، مدرسه، درس و حتی سؤال به سؤال به دبیران سراسر کشور ارائه شده تا به دور از رویکرد مقایسهای یا رتبهبندی، مبنایی برای برنامهریزی و ارتقای آموزش باشد.
وی اظهار امیدواری کرد این رویکرد جایگزین فریادهای «وا اسفا» و واکنشهای احساسی شود تا با برنامهریزی اصولی، آسیبها شناسایی و ترمیم شود.
زارعی در پاسخ به انتقادی مبنی بر دفاع صرف از وضعیت موجود اظهارکرد: اگر امروز به طور میانگین ۶۰ درصد اهداف در رشتهای مانند تجربی محقق شده و ۴۰ درصد باقیمانده، این اطلاعات باید ابزار اقدام باشد. خوشبختانه طبق آخرین گزارشها، میانگین نمرات امسال در مقایسه با پارسال بیش از نیم نمره افزایش یافته که نتیجه مداخلات علمی و تدریس مبتنی بر تحلیل دقیق است.
وی با بیان اینکه تمام دولتها همواره بر رشد معدلها تأکید داشتهاند اما باید ریشه مشکلات را جدیتر بررسی کرد، هشدار داد: وقتی دانشجوی ترم اول دانشگاه با مسائل بدیهی علمی دست به گریبان است و پاسخ نمیدهد، این یعنی به جای عدد، باید ریشه ضعفهای آموزشی رصد و برطرف شود. تبدیل مسئله میانگین پایین به تابو کمکی به حل آن نمیکند، بلکه باید این موضوع را در فضای شفاف و علمی به گفتوگو گذاشت.
زارعی در گفتوگویی رادیویی تأکید کرد: استمرار این تحلیلها، ارائه بازخورد مستقیم به مدارس و معلمان، و تغییر رویکرد از داوری عددی به بازاندیشی کیفی، مسیر اصلاح دائمی نظام آموزش و پرورش را هموار میکند.
نظر کاربران
همه چیز را در دانش اموز ومعلم جستجو نکنید اموزش وپرورش یک سیستم است وقتی خروجی مطلوب نیست یعنی فرایندپردازش سیستم درست نیست بد نیست حجم مطالب ،تنوعی بیش از حد مطالب درسی،عدم تناسب بین اموخته های دانش اموزان پیچیدگی وگنگ وسطح بالاتر از متوسط سوالات آزمون فرصتهای کم اموزشی با توجه به حجم کتاب ، عدم نگاه انسانی وابزاری برای تامین منافع گروه های مافیای درسی نبود انگیزه وچشم انداز روشن تحصیلی وشغلی
مشکلات اقتصادی واجتماعی فراوان خانواده ها ونبود امنیت روانی در خانوده وجامعه، بحرانهای سیاسی مداوم وتاثیر ان بر زندگی، نبود برنامه های تفریحی ولذت در مدرسه خانواده وجامعه، عدم تصمیم گیری های اموزشی ، نبود وزیر لایق، قربانی شدن اموزش در بحران ها وناترازی ها ، عدم شایسته سالاری در جامعه وبر مسند نشستن پخمه ها ،وجود رانت های بی شمار تحصیلی وشغلی ،نبود عدالت اموزشی به کار گیری معلمان آموزش ندید ه ،بی توجهی ردهای بالای حکومت به دانش اموزان وپرداختن صرف جامعه به مسایل سیاسی وعلمی در الویت نبودن علم در جامعه فراهم نبود بستر اموزش در خانواده ورها شدن خانواده در دامن مشکلات روز افزون زندگی همه در نهایت مسبب این افت معدل خواهد در نهایت همه چیز به ساختار حکومت وشیوهای اموزش بر میگردد نه دانش اموز ومعلم
دانش آموز باید چکار کنه وقتی بعضی از معلما میرن سر بعضی درس هایی که اصلا تخصص ندارن و باعث ضعف دانش آموز در اون درس و ناامیدی و اظطراب او میشن
بجای انگیزه دادن فقط استرس میدن چندتا دیگه از دانش آموزان بدبخ باید از ناعدالتی ترک تحصیل کنند تا بلاخره آموزش پرورش راه درست رو پیدا کنههههه
مناطق محروز و مدارس دولتی خیلی مورد بی مهری قرار گرفته ما صدامون به بالا نمیرسه بگیم یکم عادلانه تر تصمیم بگیرید ما بچه های همین مملکت هستیم
نبودن ظرفیت دانشگاه کمبود در آموزش این همه بدبختی رو از دید دانش آموزان نگاه میکنید ن مشکل آموزش و پرورش
وقتی با بی عدالتی وسهمیه وامتحان نهایی و،....باعث تنفر از اموزش شدید نتیجه بهتر از این نمیشه
کدام فرصت ،باهمین تفسیر های اشتباه باعث اموزش رو به بیراهه بردید
واقعا این حق بچه های ما نیست. امتحان های کشوری پایه نهم امسال واقعا دشوار بود و نمیشه از دانش آموزان تصوری بهتر داشت. فرصت برای اونها فقط یکباره. با این کارها آینده اونها به خطر میفته.
حجم زیاد کتاب ،نداشتن صلاحیت و تخصص لازم معلم ،حضور تعداد زیاد دانش اموزان درکلاس ،مطالب کتاب همه جسته و گریخته و بی معنا ودر بعضی درس ها نداشتن ازمایشگاه برای درس علوم و شیمی ،حفظ کردن مطالب درسی به جای درک مطالب درسی و حتی برنامه امتحانی که فرصت کافی برای مرور در ان برای دانش اموز وجود ندارد بی خوابی و سردرگمی در جلسه امتحان و با دیدن سوالات بی مفهوم و گنگ دچار استرس شده و همه ی تلاش های دانش اموز واولیای مدرسه و اولیا ی دانش اموز به هدر می رود
خواهشا حجم کتاب ها را کم نموده و محتوارا از نظر کیفیت بالا برده و مطالب رو بر اساس اسیب های اجتماعی برنامه ریزی نموده در برنامه امتحانی فرصت کافی برای یادگیری برای دانش ازموزان در نظر گرفته شود سوالات در حد توان تمام دانش اموزان کشور گرفته شود نه سوالاتی که موجب تحقیر دانش اموز شود
به امید موفقیت همه ی دانش اموزان کشورم