وزیر آموزش و پرورش: کنکور پدر تعلیم و تربیت را درآورده
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اهمیت اصلاح و توسعه نظام آموزش و پرورش کشور، گفت: در حالیکه در آموزش و پرورش دنبال تربیت هستیم اما کنکور پدر تعلیم و تربیت را در میآورد؛ مافیای کنکور تمام طرحهای کیفیتبخشی و تربیتبخشی آموزش را نقش برآب میکند.
ایسنا: وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اهمیت اصلاح و توسعه نظام آموزش و پرورش کشور، گفت: در حالیکه در آموزش و پرورش دنبال تربیت هستیم اما کنکور پدر تعلیم و تربیت را در میآورد؛ مافیای کنکور تمام طرحهای کیفیتبخشی و تربیتبخشی آموزش را نقش برآب میکند.

علیرضا کاظمی در رویداد «راهبرد عدالت در کیفیت آموزشی» که امروز دوشنبه ۲۴ آذرماه در معاونت راهبردی ریاست جمهوری برگزار شد، با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش به عنوان مهمترین ارکان توسعه پایدار کشور، نیازمند سیاستگذاریهای نوین، ارتقای کیفیت و بهرهگیری از فناوریهای نوین است افزود: ما به اهداف تعلیم و تربیت دست نمییابیم؛ چرا؟ چون من در آموزش و پرورش دنبال تربیت هستم اما کنکور پدر تعلیم و تربیت را در میآورد؛ مافیای کنکور تمام طرحهای کیفیتبخشی و تربیتبخشی آموزش را نقش برآب میکند. با این اوصاف من چه سهم و نقشی در کنکور دارم؟ کنکور اصلا چه ارتباطی به من دارد؟ و من را به جای آنکه به اهداف تعلیم و تربیت نزدیک کند، دور میکند.
وی با تاکید بر اینکه تمام نظامهای آموزش و پرورش دنیا بهم پیوسته است اما کنکور زدگی آموزش و پرورش باعث گسست نظام تعلیم و تربیت در سطح کشور شده است ادامه داد: این موضوع در بحث کلان و در خود آموزش و پرورش هم باید اصلاح شود. نظام آموزش و پرورش را خیلی پهن و گسترده کردهایم یعنی در دوره متوسطه دوم کاری کردهایم که بهرهوری در نیروی انسانی و بهرهوری امکانات و موقعیتهای تربیتی به شدت تضعیف شده است.
بخش عمده بودجه وزارت آموزش و پرورش صرف حقوق پرسنل میشود
تنها ۴ درصد بودجه برای کیفیت بخشی آموزش میماند که آن هم صرف پول آب و برق مدارس میشود
وزیر آموزش و پرورش در ادامه ضمن اشاره به بودجه وزارتخانه متبوعش که بخش عمده آن صرف پرداخت حقوق پرسنلی میشود گفت: بودجه کنونی در کیفیت آموزشی چه تاثیری دارد؟ در حالیکه عمده سهم بودجه صرف مسایل پرسنلی و حقوق نیروهاست لذا دست من مدیر چه بودجهای قرار دارد که میتوانم صرف کیفیتبخشی کنم؟ اینقدر عدد آن پایین است که قابل گفتن نیست و در حد چهار درصد است.
وی تاکید کرد: چطور من میتوانم به کیفیت برسم؟ این چهار درصد را هم به پول آب، برق، سرانه و ... میدهم. شما از معاون ابتدایی و متوسطه بپرسید که کدام ریال و ردیف را به اینها اختصاص دادهام که بروند به طرحهای سطح ارتقاء کیفیت در حوزه آموزش ابتدایی و ... بپردازند.
به گزارش ایسنا، کاظمی همچنین در حاشیه «رویداد راهبرد عدالت در کیفیت آموزشی» با حضور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هنگامی که سخن از عدالت آموزشی به میان میآید، اثرگذاری عدالت در کانون توجه است. عدالت آموزشی و عدالت در کیفیت آموزش میتواند ما را به نقطه غایی برساند اما الزاماتی دارد. هنگامی که از عدالت آموزشی سخن به میان میآید، باید بدانیم که آیا دانشآموز به فضای استاندارد آموزشی دسترسی دارد؟ آیا فضای تحصیلی از تجهیزات کافی برخوردار است؟ در وهله نخست، میبایست به این دو پرسش پاسخ داد و سپس سراغ مسائل بعد رفت.
او با بیان اینکه «ساختن فضا» و «تجهیزات» مقدمهای بر عدالت آموزشی است، گفت: خوشبختانه، گامهای بزرگی در این حوزه برداشتهایم و رویکرد رییسجمهور بر تجهیز مدارس با فناوریهای نوین از جمله هوش مصنوعی و ایجاد زیرساختهای ارتباطی پایدار است. این موارد در کانون توجه است.
وزیر آموزشوپرورش درباره نقش معلمان در کیفیت آموزش گفت: کیفیت آموزشی را نمیتوان فقط به یک مولفه مرتبط دانست. نگاه به موضوع ارتقاء کیفیت آموزش نباید سختافزاری باشد؛ چرا که کیفیت یک امر زمانبر است که با اصلاح برنامهها و فرایندها رقم میخورد که شامل تحول در برنامه درسی و منابع انسانی است. اگرچه طی سالهای گذشته پیشرفتهای خوبی در زمینه منابع انسانی حاصل شده، اما هنوز فاصله قابل توجهی با استانداردهای مطلوب وجود دارد.
کاظمی با بیان اینکه عناصر مختلفی در کیفیتبخشی مدارس نقش دارند، گفت: مربیان بهداشت، پرورشی، تربیتبندی، چیدمان معاونان، دسترسی به کتابخانهها و پرکردن اوقات فراغت میبایست مورد توجه قرار گیرند. عدالت آموزشی، مسئلهای چندبعدی است؛ تحقق عدالت نه تنها شامل زیرساختها و تجهیزات، بلکه شامل برنامهریزی آموزشی، منابع انسانی و بهرهگیری از ظرفیتهای موجود است.
کاظمی در پایان ضمن تشکر از مشارکت معلمان و صاحبنظران، گفت: تشکیل دبیرخانه دائمی درباره آموزش در معاونت راهبردی ریاستجمهوری، نویدبخش تنظیم دقیق مسیر حرکت و استفاده از تمام ظرفیت کشور برای جهش در آموزش و پرورش است. رئیسجمهور بر این باور است که آموزشوپرورش نقطه تحول در کشور است و نقطه عطفی در تاریخ آموزش و پرورش کشور است و امیدوارم دستاوردهای آن در سالهای آینده برای مردم ملموس باشد.
ارسال نظر