۲۴۴۰۲۶
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

بازار داغ خرید و فروش با تلفن

این روزها، برخی تجار، حجره ها را بسته اند و تجارت سرپایی و بدون دفتر و حساب را جایگزین کرده اند، لذا بازار خرید و فروش با تلفن، گرم است.

بازار داغ خرید و فروش با تلفن





هفته نامه امید جوان: این روزها، برخی تجار، حجره ها را بسته اند و تجارت سرپایی و بدون دفتر و حساب را جایگزین کرده اند، لذا بازار خرید و فروش با تلفن، گرم است.

بر این اساس اقتصاد زیرزمین مهمان کوچه و پس کوچه های بازار شده و اگرچه اکثر بازاریان به گشودن مغازه های خود در اول صبح و تعطیلی آن در ساعات ابتدایی شب علاقه دارند اما بر این باورند که خرج شان بیشتر از دخل شان است. لذا ترجیح می دهند بیشتر سراغ خرید و فروش های مجازی بروند.

در این میان عده ای از تجار و کسبه قدیمی نیز کار را به فرزندان و نوه هایشان سپرده اند و آنها هستند که موج جدیدی از خرید و فروش با موبایل و تلفن را به راه انداخته اند. به نظر می رسد دولت باید علاوه بر این که محیط کسب و کار را برای همه افراد چه آنها که از طریق فضای مجازی تجارت می کنند و چه آنهایی که از طریق بالابردن هر روز کرکره مغازه های خود راه کاسبی را در پیش می گیرند، فراهم کرده و شرایط را به گونه ای پیش برد که تجارت شفاف شود و راه بر تجارت غیررسمی و زیرزمینی بسته شود.

نکته دیگر این که هنوز فاکتورهای رسمی در کشور رواج نیافته و همین امر تبعات زیادی را برای کسب و کار تجارت رقم زده است. لذا مالیات هایی که بر این اساس از مردم گرفته می شود شفاف نیست.

در گفت و گو با دکتر احمد روستا، اقتصاددان و استاد دانشگاه به بررسی وضعیت کسب و کار در این روزها پرداخته ایم:

دلیل گرایش بازاریان جوان به تجارت با موبایل و کسب و کار در فضای اینترنتی چیست؟

طبیعت کار و تجارت این است که انسان سراغ تکنولوژی روز را هم بگیرد و به اصطلاح در کسب خود نوآوری داشته باشد. البته در مورادی این امر با آگاهی و شناخت صورت می گیرد و گاهی همه جنبه تاثیرپذیری از دیگران را دارد.

نسل جدید خریداران در بازار که هرم سنی شان در گروه جوانان طبقه بندی می شود به داد و ستدهای الکترونیک روی آورده اند. لذا نباید تحلیل و تفسیرهای ما به این سمت برود که تجارت سنتی در بازار ایران به فراموشی سپرده شده است. بلکه باید بپذیریم که روش های نوین مکمل شیوه های قدیمی است.

برخی می گویند شیوه های نوین رنگ و بوی اقتصاد زیرزمینی دارد. شما چه می گویید؟

من می گویم فناوری روز را نباید با مسایل منفی ارتباط داد. بازاریان جوان ما حتی در شرایطی که اقتصاد سالم و پویا حاکم است دوست دارند از تکنولوژی نوین، بهره بگیرند. از طرفی فشارهای ناشی از رکود کسادی و نبود مشتری موجب شده ابزارهای جدید برای افزایش فروش و رونق کسب و کار به کار گرفته شود.

موضوع هایی مانند مالیات، بیمه و... چه نقشی در گریز بازاریان از تجارت رسمی و سنتی دارد؟

سوالی که من دارم این است که آیا پیش از این همه معاملاتی که در بازار انجام می گرفته براساس دفاتر رسمی بوده است؟ قطعا آنهایی که می خواستند از مالیات و بیمه و غیره فرار کنند، راه حل های خودشان را داشته باشند.

من می گویم نباید هر حرکت نوینی که در کسب و کار دیده می شود به عوامل منفی پیوند داد. تجارت الکترونیک می تواند هم در اقتصاد سالم و هم در اقتصاد زیرزمینی کاربری داشته باشد. بنابراین جای هیچ گونه نگرانی نیست، چرا که قرار است تمام فعالیت های بازار ما مبتنی بر تلفن و فضای مجازی باشد.

لذا هستند افرادی که شیوه های سنتی را سرلوحه کار خود قرار دارد و در مواردی از روش های مکمل هم بهره می گیرند که در دنیای امروز رایج است. باید دید تجارت با موبایل و کسب و کار از طریق اینترنت چه بازخورد هایی دارد. اگر بازاریان جوان ما از این شیوه نتیجه نگیرند طبیعتا شاهد فروکش کردن آنها خواهیم بود.

مسوولین می گویند تحریم های موجود احتمالا تا آذرماه برچیده می شود. رونق به زندگی مردم از چه زمانی باز می گردد؟

یکی از خطراتی که جامعه ما را تهدید می کند، ایجاد انتظارات کاذب است که براساس آن بگوییم، مردم! پس از لغو تحریم ها همه شرایط حاکم بر اقتصاد کشورمان دگرگون خواهدشد.

لغو تحریم ها به معنای دست یافتن به یک اقتصاد کاملا دلخواه نیست، اما سرآغاز یک تحول برای آینده است. لذا این پدیده هم کوتاه مدت نخواهدبود و یا آثار روانی و اجتماعی همراه خواهدبود. امیدوارم شاهد حرکت های هوشمندانه در اقتصاد به دور از هیجان های کاذب باشیم.

پشت سر گذاشتن مرحله ای که شما از آن یاد کردید، چقدر زمان می برد؟

من برای این پروسه چهار دوره را مد نظر دارم که عبارتند از: آمادگی برای بهبود، بهبود، آمادگی برای رونق و رونق. هرکدام از این دوره ها مانند آمادگی برای بهبود، ممکن است یک سال طول بکشد و پس از آن وارد محله بهبود شویم. اقتصاد هیچ گاه ناگهانی دچار رکود نمی شود و هیچ زمانی و به سرعت پس از دوره رکود وارد مرحله رونق نمی شود.

مردم با نقدینگی که در اختیار دارند در کدام بازارها می توانند سرمایه گذاری کنند؟

این موضوع به نگرش افراد باز می گردد که با چه نگاهی پدیده های بلندمدت و کوتاه مدت اقتصاد را دنبال می کنند با این حال منطق حکم می کنند که سرمایه ها در یک سبد مناسبی از عوامل بلندمدت تا کوتاه مدت به کار گرفته شوند.

قدرت خرید مردم چه وضعیتی پیدا می کند؟

قدرت خرید مردم تحت تاثیر شرایط اقتصادی جامعه است. خیلی ها هم که دارای توانایی خرید هستند، هنوز به آن مرحله نرسیده اند که تصمیم به خرید بگیرند و در انتظار به سر می برند.

بازارهایی نظیر ارز، طلا و بورس چه شرایطی دارند؟

همان طور که گفتم صبر و انتظار در همه زمینه ها دیده می شود. ما برای بهبود شرایط نیاز به مجموعه ای از رفتارها داریم که براساس آن بتوانیم ابهامی که اکنون بر معاملات ما حاکم است با عقلانیت مدیریت کنیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج