adexo3
۳۴۴۶۴۸
۵ نظر
۵۰۰۷
۵ نظر
۵۰۰۷
پ

لبیک چپ و راست به پیشنهاد روحانی

۳۱ خرداد بود كه رئیس‌جمهوری، همه جناح‌ها و تشكل‌های سیاسی كشور را برای رسیدن به اهداف ملی و انقلابی و رفع مسائل اساسی كشور، به اتحاد و وحدت فرا خواند. این پیشنهاد دكتر حسن روحانی به نوعی به معنای پایان رقابت و آغاز دوستی‌ها بود و از سویی هم گروه‌های میانه رو در هر دو جناح كشور تمایل داشتند كه در فضایی آرام خود را برای انتخابات ۹۶ آماده كنند.

روزنامه آرمان: ۳۱ خرداد بود كه رئیس‌جمهوری، همه جناح‌ها و تشكل‌های سیاسی كشور را برای رسیدن به اهداف ملی و انقلابی و رفع مسائل اساسی كشور، به اتحاد و وحدت فرا خواند. این پیشنهاد دكتر حسن روحانی به نوعی به معنای پایان رقابت و آغاز دوستی‌ها بود و از سویی هم گروه‌های میانه رو در هر دو جناح كشور تمایل داشتند كه در فضایی آرام خود را برای انتخابات ۹۶ آماده كنند.

به همین دلیل از این پیشنهاد استقبال كردند. در گذشته خانه احزاب بود كه نقش رابط میان احزاب را ایفا می‌كردند. اكنون اما در فقدان فعالیت سازنده این نهاد رئیس‌جمهور خود پیشگام در وحدت جریان‌های سیاسی شده است.

اصولگرایان بالاخره موافق شدند!

یكی از اعضای موثر جریان اصولگرایی یعنی اسدا... بادامچیان كه قبلا اذعان به مرده بودن جریان اصلاحات كرده بود دیروز پیشنهاد رئیس‌جمهور مبنی بر دور یك میز نشستن احزاب را تنها درباره مسائل كلان كشور اجرایی دانست و گفت كه در مسائل دیگر، دور از دسترس است. وی افزود: در اینكه بخواهیم در مسائل غیركلان آنها را دور یك میز جمع كنیم، امكان ندارد. قائم مقام دبیركل حزب موتلفه اظهارکرد: اگر احزاب می‌توانستند، در مسائل جزئی با هم به اشتراك نظر برسند، كه باید همه یك حزب را تشكیل می‌دادند.

با توجه به اینكه خط فكر و نگاه هر جریان سیاسی متفاوت است، نمی‌توان توقع برگزاری نشست ماهانه و با نظرهای مشترك هر جریان را داشت. این نماینده سابق مجلس با بیان این موضوع كه هر جریان سیاسی، در بدنه خود سلایق مختلفی را جای داده است، اظهار كرد: به عنوان مثال افراد حاضر در جریان اصولگرایی در رابطه با كلیات، همه با هم همراه هستند اما در زیر مجموعه ما شاهد حضور افرادی با جهت‌گیری‌های مختلف هستیم. وی معتقد است كه «در جریان اصلاح‌طلب هم سلیقه‌های مختلفی همچون اصلاح‌طلب تندرو و اصلاح‌طلب اصولگرا فعالیت می‌كنند.» وی افزود: در كنار جریان‌های فكری اصولگرایی و اصلاح‌طلبی، شاهد حضور افرادی با پرچم اعتدالیون و مستقل‌ها هستیم.

تمام این جریان‌ها در كلیت یكسان و همراه هستند اما در درون خود با نگاه‌های مختلف مواجه می‌شوند. البته امیر محبیان از همین طیف معتقد است: پیشنهاد رئیس‌جمهور برای رسیدن به نوعی همگرایی درباره سوژه‌های ملی مطرح در كشور و ارائه نظر از سوی نخبگان دو جناح از منظر فراجناحی پیشنهادخوبی است اما تا تحقق آن راه بسیاری است.

وی درباره موانع موجود در مسیر هم‌اندیشی جناح‌های سیاسی تصریح كرد: جناح‌های سیاسی یكپارچه نیستند، آنها حتی در داخل خود هم اینگونه نیستند و در درون هر جریان سیاسی تعدادی جریانات فرعی وجود دارد كه اختلافات آنها با یكدیگر كمترازاختلافشان با رقیب نیست و این مانعی برای همگرایی برای حضور در چنین گروهی هست. متاسفانه عمق برخی اختلافات در حدی بالاست كه ایجاد همگرایی حتی در داخل جریان نیز با دشواری مواجه است.

استقبال اصلاح‌طلبان از پیشنهاد روحانی

در سوی دیگر اصلاح‌طلبان هم از این پیشنهاد رئیس‌جمهور استقبال كردند، چنانكه دبیركل حزب كارگزاران گفت: مذاكره ملی و دور هم جمع شدن گروه‌های سیاسی برای بررسی موضوعات، جایگاهش كم ارزش‌تر از مذاكرات هسته‌ای نیست. غلامحسین كرباسچی در رابطه با صحبت‌های رئیس‌جمهوری مبنی بر برگزاری نشست ماهانه نمایندگان جناح‌ها و تشكل‌های سیاسی برای حل مشكلات كشور، گفت: هم نشینی گروه‌های مختلف سیاسی، اتفاقی است كه متاسفانه آنگونه كه باید و شاید به ضرورتش توجه نشده است.

طرح این موضوع از سوی دولت را باید به فال نیك گرفت. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: دولت باید در یك سال باقیمانده به انتخابات ۹۶، همتش را برای به نتیجه رسیدن این خواسته بگذارد. در واقع با حضور نماینده‌ای از جانب رئیس‌جمهور یا حتی خود رئیس‌جمهوری به عنوان محور اصلی چنین همنشینی‌هایی می‌توان به پیگیری جدی این پیشنهاد امید داشت. او معتقد است كه«مذاكره ملی و جمع شدن گروه‌های سیاسی برای بررسی موضوعات، جایگاهش كم ارزش‌تر از مذاكرات هسته‌ای نیست.

آنچنان كه مذاكرات هسته‌ای توانستند برای مشكلات كشورمان راهگشا باشند، می‌توان امید داشت كه مذاكره ملی با حضور جناح‌های مختلف می‌توانند، گام‌های مناسبی در مسیر رفع مشكلات بردارند.» كرباسچی كه در نشست سال گذشته سیاستمداران با رئیس‌جمهوری، به موضوع«مذاكره ملی برای منافع ملی» اشاره كرده بود، گفت: بنده هم این بحث را سال گذشته با نگاه دیگری مطرح كردم. اعتقاد من این است كه اجرایی شدن این موضوع، موجب كاهش تنش‌ میان گروه‌های سیاسی می‌شود.

باید افرادی از گروه‌های مختلف برای برگزاری این همنشینی احزاب انتخاب شوند. وزارت كشور، رئیس‌جمهور یا نماینده‌‌ای از سوی رئیس‌جمهور و همچنین خانه احزاب می‌توانند این موضوع را پیگیری كنند. یك فعال سیاسی اصلاح‌طلب دیگر هم گفت: ‌پیشنهاد رئیس‌جمهور درباره برگزاری نشست ماهانه جناح‌های سیاسی می‌تواند در فضای سیاسی كشور محقق شود، احزاب این پیشنهاد را دنبال كنند.

نجفقلی حبیبی با تاكید بر اینكه پیشنهاد رئیس‌جمهور مفید است و گروه‌های سیاسی می‌توانند در كنار هم به مسائل اصلی كشور بپردازند، افزود: البته مجلس شورای اسلامی هم كه متشكل از نمایندگان احزاب است می‌تواند محل گفت‌وگو درباره مشكلات كشور باشد و دراین رابطه راه‌حل ارائه كند. وی خاطرنشان كرد: نباید افراد افراطی در این نشست‌ها حضور یابند زیرا افراطی‌ها دور یك میز جمع نمی‌شوند. باید از افراد معتدل استفاده كرد و در یك فضای آرام، معتدل و عقلانی و با رویكرد ملی، مسائل كلان و ملی را مورد بحث قرار داد.

حبیبی همچنین با اشاره به تاكیدات رئیس‌جمهور درباره همدلی و رفاقت جناح‌های سیاسی گفت: این حرف رئیس‌جمهور منطقی است. امیدوارم رقبای دولت این حرف روحانی را شنیده باشند و با وجدان بیدار در مسیر مسائل كلان كشور گام بردارند. این فعال سیاسی در ادامه تصریح كرد: رقبای دولت می‌توانند با حفظ هویت، انتقادات خود را مطرح كنند. آنها با این كار هم به رشد سیاسی خود كمك می‌كنند و هم به دولت برای پیشبرد امور كمك می‌كنند.

حبیبی با تاكید بر لزوم انسجام و وحدت ملی در كشور اظهار كرد: وحدت ملی با اتاق فكر علیه دولت محقق نمی‌شود. دعوت رئیس‌جمهور از جناح‌های سیاسی مختلف اقدام پسندیده‌ای برای همدلی میان احزاب بود. اما باید ببینیم رقبای دولت، اتاق فكر خود برای تخریب دولت را كنار می‌گذارند؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اقایان چپ و راست بجای دغوا بر سر قدرت به فکر حل مشگلات مردم باشین دیدید سال نود همین اقایان اصلاحات چه بلابی سر مردم اوردن که به قدرت برسن

    • بدون نام

      ای کاش رییس جمهور از همان روز اول ریاست جمهوری چنین کاری رو کرده بود
      عجب سیاستی داره حسن روحانی ! ؟
      یک سال مانده به انتخابات ریاست جمهوری !!!!!!

    • نصر

      اصولگرایان مواظب ترفندهای هاشمی باشید.چون یکسال مانده به انتخابات .کلک نزنند.این سیاست روحانی نیست از هاشمی است

    • بدون نام

      همیشه همیشه روحانی دعوت میکرد به وحدت همیشه اما اصولگراهای حسود کارشکنی میکردن

    • بدون نام

      کاش همخ مث دکتر روحانی با ادب وعالی بودن احسنت دکتر با مرام

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج