adexo3
۴۴۱۹۲۵
۲ نظر
۵۰۰۷
۲ نظر
۵۰۰۷
پ

هزینه تحریم های ایران برای آمریکا

شورای ملی ایرانیان مقیم آمریکا در گزارشی اعلام کرد تحریم های ایران دست کم ۲۷۲ میلیارد دلار هزینه برای آمریکا در بر داشته است.

پایگاه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبِنا): شورای ملی ایرانیان مقیم آمریکا در گزارشی اعلام کرد تحریم های ایران دست کم ۲۷۲ میلیارد دلار هزینه برای آمریکا در بر داشته است.

آمار اقتصادی آمریکا نشان می‌دهد این کشور از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۴ میلادی مبلغ ۲۷۲ میلیارد دلار از درآمدهای حاصل از صادرات خود به ایران را از دست داده است.

بنابراین گزارش، این هزینه ها در صورت ادامه روند لغو تحریم ها علیه ایران پس از توافق هسته ای، کاهش خواهد یافت اما در صورت نقض توافق توسط دولت دونالد ترامپ، افزایش می‌یابد.

البته این آمار فقط هزینه‌های صنایع صادراتی آمریکا به ایران را در بر می‌گیرد و شامل دیگر خسارات جانبی مرتبط با تحریم‌ها مثل افزایش جهانی قیمت نفت نمی‌شود. از این رو هزینه‌هایی که تحریم‌های ایران به آمریکا تحمیل کرده است احتمالا بالاتر از رقم یاد شده خواهد بود. علاوه بر این ضرر ۴۱,۶ میلیارد دلاری در صورت لغو قرارداد اخیر شرکت هواپیما سازی بوئینگ با ایران هم به حساب نیامده است.

رضا مرعشی مدیر تحقیقات شورای ملی ایرانیان مقیم آمریکا و یکی از نویسندگان این گزارش در این باره اعلام کرد: فقط در دو سال گذشته، آمریکا به دلیل عقب ماندن از اروپا و دیگر کشورهای آسیایی برای ورود به بازار ایران پس از توافق هسته ای، ۹۷ میلیارد دلار از دست داده است.

زیان آمریکا از تحریم‌های ایران نه تنها هزینه‌های مالی بلکه هزینه‌های انسانی نیز در بر‌داشته است چراکه افزایش سطح صادرات، تولید اشتغال می‌کند. بنابراین به طور متوسط کاهش درآمد حاصل از صادرات یعنی از دست دادن سالانه ۷۳ تا ۹۷ هزار فرصت شغلی تحریم‌های ایران در سال ۲۰۰۸ میلادی منجر به از بین رفتن ۳۱۵ تا ۴۲۲ هزار فرصت شغلی در آمریکا شد.

اروپا نیز در طول سال‌ها تحریم ایران متحمل هزینه‌های هنگفتی شد و از این میان آلمان با از دست دادن ۳۷,۹ تا ۱۵۰.۳ میلیارد دلار از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ میلادی بیشترین خسارت را دید. پس از آن ایتالیا ۲۱.۴ تا ۸۵ میلیارد دلار و فرانسه با ۱۴.۸ تا ۵۸.۸ میلیارد دلار بیشترین درآمد را در این مدت از دست داده اند.

جاناتان لسلی نویسنده ارشد این گزارش تأکید کرده است: از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ میلادی ، اروپا ۲۲۰ درصد بیشتر از آمریکا درآمد حاصل از روابط تجاری خود با ایران را از دست داد اما کشورهای این منطقه پس از توافق هسته ای بر خلاف آمریکا، روابط خود را با ایران از سر گرفته اند.

این گزارش افزوده است: اهمیت سیاسی خسارت‌های اقتصادی آمریکا از تحریم های ایران در پی بلاتکلیفی که پس از انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری این کشور در مورد توافق هسته ای به وجود آمده، افزایش قابل توجه ای یافته است.

تریتا پارسی رییس شورای ملی ایرانیان مقیم آمریکا و یکی دیگر از سه نویسنده این گزارش خاطرنشان کرد: درک هزینه تحریم‌های ایران برای آمریکا در تصمیم تیم انتقالی ترامپ برای حفظ و یا لغو توافق هسته ای، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی افزود: موضوع فقط قرارداد ۴۱,۶ میلیارد دلاری شرکت بوئینگ و ده ها هزار شغلی که به وجود می‌آورد، نیست بلکه درآمد حاصل از صادراتی است که ۷۳ تا ۹۷ هزار شغل دیگر را ایجاد خواهد کرد.

پارسی ادامه داد: ترامپ با توجه به قولی که برای ایجاد اشتغال در آمریکا داده است، نمی تواند به راحتی از ۲۷۲ میلیارد درآمد حاصل از صادرات به ایران و یا ۲۰۰ هزار فرصت شغلی برای آمریکایی در مدت یک سال بگذرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کاش اینقد که به فکرازدست رفتن شغل توآمریکاهستید ی کمم به فکرازدست رفتن فرصتای شغلی خودمون بودید،کاش اینقدکه نگران بیکارای آمریکایی هستید ی کمم به فکربیکارای ایرانی بودید آمریکایی هاخودشون کم غصه مردم خودشونومیخورن ی کمم شماغصه مردم آمریکاروبخورید کاش یکیم پیدامیشد ی کم غصه بدبختای ایرانی ومیخورد

    • بدون نام

      خخخخخخ ایران امریکارو تحریم کرد خخخخخخخخخ

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج