۴۴۴۸۴
۱ نظر
۵۰۱۰
۱ نظر
۵۰۱۰
پ

افزایش ۱۴۰ هزار خانواری اجاره نشین ها!

افزایش ۱۴۰ هزار خانواری اجاره نشین ها در یازده ماه اول سال خبری بود که روز گذشته بسیاری را شوکه کرد.

افزایش 140 هزار خانواری اجاره نشین ها!

تماشا: افزایش 140 هزار خانواری اجاره نشین ها در یازده ماه اول سال خبری بود که روز گذشته بسیاری را شوکه کرد. افزایش میزان اجاره نشینی یک آمار غیررسمی نیست بلکه بر اساس قراردادهای مندرج در بنگاه های مسکن اعلام شده است.

به گزارش ایسنا بیش از 504 هزار خانوار در 11 ماهه امسال قرارداد اجاره ثبت کرده اند که این رقم نسبت به سال گذشته و با توجه به انعقاد سال گذشته 363 هزار و 785 قرارداد اجاره در دفاتر مشاور املاک کشور، رشد 140 هزارتایی را تجربه کرده است.

این آمار در حالی روز گذشته منتشر شدکه علی نیکزاد وزیر مسکن و شهرسازی به مردم وعده داده بود که با ساخت مسکن مهر دیگر کسی بی خانه نخواهد ماند، زیرا تعداد خانه های ساخته شده بیشتر از افراد متقاضی مسکن است.

به گفته علی نیکزاد در سال جاری یک و نیم میلیون واحد مسکونی در دست ساخت است که تا پایان دولت دهم 870 هزار واحد آن به متقاضیان تحویل داده می شود اما آمار ارائه شده مبنی بر افزایش 140 هزار خانواری اجاره نشین ها داستان دیگری حکایت می کند.

افزایش مستاجران

افزایش اجاره نشین ها در یازده ماهه سال جاری، در شرایطی رخ داده است که بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که قیمت خانه رشدی 40 درصدی را تجربه کرده است. علیرضا جعفری، رئیس سازمان نوسازی شهر تهران به افزایش قیمت مسکن در تهران اشاره کرده و گفته است: «امسال حداقل 40 درصد قیمت مسکن افزایش یافته است.»

در چنین موقعیتی طبیعی است که بسیاری پروژه خرید خانه را تا مدت زمانی نامعلوم به تعویق بیندازند زیرا اگر تا سال گذشته می توانستند با پس انداز و وام یک مسکن چهل متری را خریداری کنند امسال با همان «آورده» حتی نمی توانند یک سی متری را خریداری کنند. افزایش قیمت ساخت با توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی موجب شده که مردم در بافت های فرسوده از این مسئله استقبال نکنند.

علیرضا جعفری به روند نزولی صدور پروانه در بافت فرسوده در شش ماهه سال 91 اشاره کرد که موجب شده تا قیمت مسکن افزایش بیشتری را تجربه کند. فارغ از این، مشکل «آورده» در خرید مسکن آن قدر جدی شده است که بسیاری حتی نتوانستند «مسکن مهر» خود را دریافت کنند.

بعد از افزایش تورم و چند برابر شدن قیمت مصالح ساختمانی، بسیاری از انبوه سازان به دولت اعلام کردندکه دیگر حاضر به تکمیل پروژه با قیمت سابق نیستند و قرار شد که قیمت ها افزایش یابد.

دولت نیز قیمت را 2 تا 10 میلیون تومان افزایش داد و به این ترتیب بسیاری نتوانستند «آورده نهایی» را فراهم کنند و بدین ترتیب ساکن شدن آنها در خانه های مسکن مهر به تعویق افتد و باز در صف مستاجران قرار گرفتند و با فروش سکه ها و طلاهای خود همچنان بی خانه مانده اند.

افزایش قیمت مسکن در این مدت زمان آنچنان رشدی را تجربه کرد که بسیاری از فروشندگان مسکن در نیمه راه پشیمان شدند و با پرداخت ضرر و زیان حاضر به فسخ قرارداد شدند. انصراف این افراد در بازار مسکن به عنوان یک معضل موجب شد تا کسانی که دارای خانه بودند و به امید داشتن خانه ای با متراژ بالاتر، خانه خود را فروخته بودند با معضلی به نام «فروش خانه و بی خانه شدن» روبرو شوند و ناچار شوند تا راه مستاجری را در پیش بگیرند.


افزایش جمعیت و درخواست مسکن

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند ساخت مسکن با تعداد افراد متقاضی هماهنگی ندارد. بر اساس اعلام مرکز آمار ایران در آخرین نتیجه سرشماری نفوس و مسکن، جمعیت کشور در سال گذشته به ۷۵ میلیون و ۱۴۹ هزار نفر رسیده که این تعداد نسبت به پنج سال گذشته بیش از پنج میلیون افزایش داشته است لذا به همین نسبت باید شاهد افزایش تقاضای مسکن باشیم.

البته دولت تلاش کرد تا با ساخت مسکن مهر در حاشیه شهرهای بزرگ این مشکل را برطرف کند اما واقعیت این است که مسکن مهر در نقاطی ساخته شده است که افراد دسترسی مناسبی به مرکز شهر ندارند و از سویی به دلیل فقدان امکانات از جمله مدرسه و آب آشامیدنی و تا حدودی عدم امنیت، چندان مورد استقبال واقع نشده و نتوانسته است مشکل مسکن اقشار محروم را حل کند.

برخی صاحبنظران بخش مسکن معتقدند تورم و کاهش قدرت خرید مردم هر یک می تواند دلیل افزایش تعداد مستاجران نسبت به سال گذشته باشد که رکود خرید و فروش مسکن در ماه های اخیر نیز موید این موضوع است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • somayeh

      ای دریغ و هزاران هزار دریغ از وجود یک کارشناس مجرب دردولت و هدر رفتن پول بی زبون !!!!!!!من که بی سوادم فهمیدم خونه سازی تو بروبیابون ونوک کوه بی فایدست اونم تو تهران که از جمعت داره منفجر میشه! تازه بهتراشم که ساختن باز نصیب پول دارا شد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج