۵۲۶۸۲۰
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

خنچه‌های عقد دیگر خالی نیستند

«در سال ۹۴ به طور میانگین هر ماه ۵۸ هزار ازدواج در کل کشور ثبت شده است. این آمار در سال ۹۵ با افزایش ۱۰ هزار موردی به رقم ۶۸ هزار ازدواج در هر ماه رسید که نشان دهنده افزایش گرایش جوانان به ازدواج است.» این جملات بخش‌های از صحبت‌های آقای ناصر صبحی قراملکی، مدیرکل دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان است.

روزنامه صبح نو: «در سال ۹۴ به طور میانگین هر ماه ۵۸ هزار ازدواج در کل کشور ثبت شده است. این آمار در سال ۹۵ با افزایش ۱۰ هزار موردی به رقم ۶۸ هزار ازدواج در هر ماه رسید که نشان دهنده افزایش گرایش جوانان به ازدواج است.» این جملات بخش‌های از صحبت‌های آقای ناصر صبحی قراملکی، مدیرکل دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان است که روز گذشته درباره خیز افزایش ازدواج در کشور اشاره کرد. در این گزارش به بررسی وضعیت زوج‌های جوان و تلاش برای بهبود شرایط آنها پرداخته‌ایم که می‌توانید در ادامه بخوانید.
ناصر صبحی قراملکی با اشاره به طرح‌های وزارت ورزش و جوانان درباره افزایش ازدواج در میان جوانان و ارائه آگاهی‌های پیش از ازدواج گفت: «طرح ارائه آموزش‌های تخصصی ازدواج به ۷۵۰ هزار زوج در آستانه ازدواج با مشارکت ۲۵۰۰ مربی و مشاور ازدواج و خانواده آغاز شده است.» مدیرکل دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه استان‌هایی مانند البرز، مازندران، خراسان شمالی، کردستان و کرمانشاه کمترین آمار ازدواج را ثبت کردند، تاکید کرد: «برای آموزش‌های پیش از ازدواج در این استان‌ها برنامه ویژه‌ای داریم. با وجود اینکه در مورد ازدواج، کشور در وضعیت مناسبی قرار ندارد اما درکل کشور شاهد یک خیز در افزایش ازدواج هستیم که این موضوع خود را در میانگین آمار ماهانه ازدواج نشان می‌دهد.» صبحی با بیان اینکه در سال ۹۴ به طور میانگین هر ماه ۵۸ هزار ازدواج در کل کشور ثبت شده است، گفت: «این آمار در سال ۹۵ با افزایش ۱۰ هزار موردی به رقم ۶۸ هزار ازدواج در هر ماه رسید که نشان دهنده افزایش گرایش جوانان به ازدواج است. امیدواریم با ادامه روند فعلی و ارائه خدمات مشاوره و همچنین دیگر ملزومات ازدواج جوانان، شاهد تداوم افزایش آمار ازدواج در سال جاری باشیم.»
وام ازدواج ۱۰ میلیونی چاره ساز بسیاری از زوج‌ها
اسفند ماه سال گذشته بود که نمایندگان مجلس بانک‌ها را موظف کردند تا وام قرض‌الحسنه ازدواج را در اولویت خود قرار دهند. به طوری که براساس بند (د) تبصره ۱۷ این لایحه و به‌ منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف شد، تمامی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری کشور را ملزم کند به اندازه سهم خود از مجموع کلیه منابع در اختیار پس‌انداز، جاری و سپرده قرض‌الحسنه بانک‌ها در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه مشارکت کرده و تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را در اولویت نخست پرداخت قرار دهند. به طور دقیق، وظایف بانک‌ها به این شرح شد که تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوجین در سال ۱۳۹۶ یکصد میلیون (۱٠٠.٠٠٠.٠٠٠)ریال با دوره بازپرداخت چهار ساله باشد. همچنین بانک مرکزی وظیفه نظارت بر اجرای این قانون و جریمه بانک‌های متخلف در این زمینه را بر عهده دارد و در نهایت کلیه بانک‌ها موظفند پس از تکمیل پرونده، حداکثر تا یک‌ ماه تسهیلات مذکور را پرداخت کنند. سال گذشته این وام ۱٠ میلیون تومانی برای حدود یک میلیون متقاضی در نظر گرفته شده بود که از این تعداد بیش از ۸٠٠ هزار نفر وام را دریافت کردند.»
تلاش وزارت ورزش و جوانان برای حمایت از زوج‌ها
یکی از مهمترین برنامه‌های وزارت ورزش و جوانان، رسیدگی به وضعیت زوج‌های جوانی است که هنوز به مرحله ازدواج نرسیده‌اند. برنامه‌هایی راکه این وزارتخانه برای سال جدید در نظر گرفته، از زبان آقای ناصر صبحی مدیر کل ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان بخوانید که فروردین ماه گفته بود: «طرح ملی آموزش ۲ هزار و ۵٠٠ مدرس برای یادگیری مهارت‌های پیش از ازدواج، تدوین و گزارش کارگاه‌های کاهش طلاق بر اساس تفاهم نامه وزارت کشور، برگزاری جشنواره ملی ازدواج و خانواده جوان، تکمیل و ثبت مجامع خیرین استانی ازدواج و مجمع خیرین ملی ازدواج، از برنامه‌های در دستور کار این سازمان است. همچنین در سراسر کشور ۷۵٠ هزار زوج، آموزش‌های لازم را برای یادگیری مهارت‌های زندگی آموزش خواهند دید و در صورت تأمین اعتبار، دوره‌های میانی و پیشرفته تربیت مدرسان ازدواج و خانواده اجرا و برگزار می‌شوند. ارائه تسهیلات مجامع خیرین استانی امسال مورد توجه و از برنامه‌های وزارت ورزش و جوانان است.»
وضعیت بیمه ازدواج و آموزش‌های پیش از ازدواج
اعطای بیمه ازدواج به یک میلیون زوج تا پایان سال ۹۶ وعده دیگری بود که از سوی معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان اعلام شد. آقای محمدرضا رستمی گفته بود: «به دلایل شرایط اجتماعی، با توجه به موانعی که جوانان برای ازدواج دارند با همکاری بیمه ایران، بیمه ازدواج جوانان را راه اندازی کرده‌ایم و در حال حاضر تمام شعبات بیمه ایران در سراسر کشور در این زمینه خدمات ارائه می‌دهند.در حال حاضر شاهد افزایش آمار طلاق در ۵ سال اول زندگی مشترک هستیم. به منظور مدیریت و کنترل این وضعیت تلاش کرده‌ایم آموزش‌های پیش از ازدواج به منظور تشکیل خانواده، جدی‌تر گرفته شود. به همین منظور برنامه ۱۶ ساعته‌ای طراحی شد؛ تلاش داریم ۲٠٠٠ نفر را به عنوان مربی آموزش دهیم و بدین ترتیب آموزش‌های پیش از ازدواج را ساماندهی کنیم.» معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به مراکز مشاوره ازدواج گفت: «طی سال‌های ۹۲ تا ۹۴، ۵۴ مرکز مشاوره ازدواج و خانواده فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. از سال گذشته تا کنون با همکاری سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره و بر اساس تفاهمنامه منعقد شده، تلاش کرده‌ایم مراحل دریافت مجوز مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده داده شود و ۲۲٠٠ تقاضا در این زمینه به دست ما رسید.
امروز ۸۷ مرکز مشاوره ازدواج به ۵۴ مرکز قبلی افزوده می‌شود و امیدواریم تا پایان اسفند ماه ۵٠ پروانه دیگر برای مراکز تخصصی ازدواج صادر شود و تلاش می‌کنیم تا پایان دولت یازدهم ۳٠٠ مرکز مشاوره ازدواج و خانواده در استان‌ها فعال شوند. در حال حاضر نیز ۵٠٠ پرونده در مرحله مصاحبه عمومی و تخصصی هستند. در ۱۶ استان هیچ مرکز مشاوره ازدواج و خانواده‌ای تشکیل نشده است. در این شرایط تلاش می‌کنیم که در همه استان‌ها چنین مراکزی را راه اندازی کنیم. پس از تشکیل مراکز مشاوره ازدواج و خانواده، تعداد این مراکز را در استان‌هایی که آمار طلاق آنها بالاتر است، افزایش می‌دهیم و امیدواریم بتوانیم پشتیبانی‌های لازم را از استان‌ها انجام دهیم.»
کاهش حداقل ۳٠ درصدی طلاق با آموزش‌های قبل از ازدواج
مدیرکل دفتر مشاوره و روان‌شناختی بهزیستی کشور گفت: «براساس پژوهش‌های جهانی، آموزش‌های قبل از ازدواج در بدترین شرایط ۳٠ درصد در کاهش طلاق نقش دارد.» آقای مهدی میرمحمد صادقی، افزود: «در تمام دنیا آموزش و مشاوره زندگی به عنوان استراتژی اصلی تحکیم بنیان خانواده تلقی شده است. از دهه ۸٠ میلادی این استراتژی جهانی تغییر کرد و به سمت آموزش قبل از ازدواج تغییر مسیر داد و دلیل این کار نیز تاثیرگذاری، وجود انگیزه بین افراد و همچنین اثربخشی بود. پژوهش‌های زیادی در مورد اثربخشی آموزش قبل از ازدواج انجام شده است.» میرمحمد صادقی با اشاره به اینکه کلید طلایی کاهش طلاق آموزش قبل از ازدواج است، ادامه داد: «براساس پژوهش‌های جهانی آموزش‌های قبل از ازدواج در بدترین شرایط ۳٠ درصد در کاهش طلاق نقش دارد.»
مسائل فرهنگی، دلیل اصلی افزایش سن ازدواج

معاون پژوهشی انجمن مطالعات خانواده ایران گفت: «دلایل افزایش سن ازدواج را باید در مسائل فرهنگی جست و جو کرد.» آقای عبدالرضا کردی افزود: «درحوزه مدیریت فرهنگی در بخش خانواده نیاز است تا با اتکاء به باورهای دینی، روش‌های مذهبی و اعتقادات ایرانی- اسلامی عمل کنیم تا مشکلات فرهنگی در این زمینه برطرف شود. برگزاری دوره‌های آموزش پیش از ازدواج در استان‌هایی چون فارس و خراسان‌رضوی منجر به کاهش طلاق، تسهیل ازدواج و افزایش تحکیم خانواده شده است و در حال حاضر در برخی مراکز تهران نیز این دوره‌ها برپا می‌شوند. یکی از دلایل تمایل به تک فرزندی تغییر باور«خدا روزی‌رسان است» به این دیدگاه است که «ما مسوول روزی خود هستیم» و این باورموجب ایجاد ترس از آینده و تأمین نیازهای فرزندان شده است. رسانه‌ها باید به منظور کاهش آمار طلاق، مشکلات مربوط به این آسیب را انعکاس دهند البته منظور از رسانه، شبکه‌های اجتماعی چون تلگرام و اینستاگرام نیستند.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج