۵۷۳۷۹۳
۳ نظر
۵۰۰۸
۳ نظر
۵۰۰۸
پ

نقشه تازه ترامپ برای پاره کردن برجام

طرح ترامپ برای برهم زدن توافق هسته ای ایران زمانی آشکار شد که وی دو هفته پیش ناگهان مجبور شد پایبندی ایران به توافق هسته ای را تایید کند. این در حالی است که هم سازمان اطلاعات آمریکا و هم سازمان بین المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به تعهدات خود در برجام را تایید کرده بودند.

نامه: طرح ترامپ برای برهم زدن توافق هسته ای ایران زمانی آشکار شد که وی دو هفته پیش ناگهان مجبور شد پایبندی ایران به توافق هسته ای را تایید کند. این در حالی است که هم سازمان اطلاعات آمریکا و هم سازمان بین المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به تعهدات خود در برجام را تایید کرده بودند.

کامن دریمز در تحلیلی به قلم تریتا پارسی می نویسد:
اتفاقی عجیب و غیرطبیعی در واشنگتن رخ داده است. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا شفاف و بدون هیچ تردید و تلاشی برای پنهان کردن دغدغه اش ادعا کرد که ایران در برجام تقلب کرده است.

کامن دریمز در ادامه می نویسد که ترامپ از پذیرش اینکه به تعهدات خود در قبال برجام عمل می کند خودداری خواهد کرد و صحنه را برای تقابل نظامی آماده می کند.

مشاوران ترامپ به اندازه کافی درباره اینکه عواقب این کار چه خواهد بود به رئیس جمهور آمریکا توضیح داده اند اما ترامپ به وضوح طرحی برای نابود کردن توافق نامه کنترل تسلیحاتی و مهیا کردن مسیر برای جنگ در نظر دارد.

طرح ترامپ برای برهم زدن توافق هسته ای ایران زمانی آشکار شد که وی دو هفته پیش ناگهان مجبور شد پایبندی ایران به توافق هسته ای را تایید کند. این در حالی است که هم سازمان اطلاعات آمریکا و هم سازمان بین المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به تعهدات خود در برجام را تایید کرده بودند.

اما ترامپ در دفتر کار خود ناراحت و عصبانی بود و بر سر تیم امنیتی خود به دلیل اینکه نتوانسته بودند راهی برای اثبات ادعای وی درباره اینکه ایران در حال گول زدن جامعه جهانی است فریاد زد. آنطور که فارن پالیسی نوشت، رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا، متیس وزیر دفاع و مک مستر مشاور ارشد امنیت ملی آمریکا ترامپ را در این جلسه آرام کردند و قول دادند تا راهی را برای رئیس جمهور برای عدم تایید این توافق در ماه اکتبر پیدا کنند.

پیش از آنکه ترامپ بار دیگر اجرای توافق هسته ای از سوی ایران را تایید کند، بسیاری از تحلیلگران و دیپلمات ها معتقد بودند که رفتارها و اظهارنظرهای رئیس جمهور آمریکا در قبال ایران حرف های توخالی است.

این فاصله میان مواضع و و سیاست واقعی ترامپ در قبال ایران قابل ملاحظه است. مقامات ترامپ به طور وحشیانه ای ایران را ریشه بسیاری از مشکلات در خاورمیانه و بزرگترین حامی تروریسم عنوان کرده بودند و حتی به ترامپ پیشنهاد داده بودند که باید از توافق خارج شود.
با این حال ترامپ رئیس جمهور آمریکا در عمل به لغو تحریم ها علیه ایران ادامه داد و اذعان کرد که تهران به توافق پایبند بوده است.

در نتیجه بسیاری این جمع بندی از سیاست های ترامپ را مطرح کردند که ترامپ می تواند به تعهدات خود در قبال برجام عمل کند و در عین حال به موضع گیری ها و اظهارات خصمانه خود در قبال ایران و برجام برای آرام کردن مخالفان داخلی برجام و متحدان ترامپ در عربستان سعودی و اسرائیل، ادامه دهد.

اما اکنون ارزیابی ها تغییر کرده است. خطر واقعی ترامپ در قبال برجام در کنار خطر مشاوران وی در هفته اخیر بیشتر آشکار شد. مشاوران ترامپ با درک اینکه عدم تایید پایبندی ایران به برجام می تواند به انزوای آمریکا منجر شود، برنامه و نقشه دیگری به وی ارائه کردند. استفاده از مکانیزم بازرسی هسته ای از تمامی سایت های نظامی در ایران.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ما باید آماده ی مانع تراشی در برابر درخواست های آمریکا برای بازدید از مراکز نظامی بشیم. مثلا بازدید نظامی رو موکول به رفع تحریم مالی کنیم

    • آرشام

      اگه ترامپ بخواد برجامو پاره کنه ما کاغذ برجامو آتیشش میزنیم

    • بدون نام

      برجام زشت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج