جاباما
۵۸۵۸۷۶
۳ نظر
۵۰۰۳
۳ نظر
۵۰۰۳
پ

مانع‌تراشی دلواپسان سر راه جذب سرمایه

مسئولیت وزارت نفت بار دیگر به بیژن زنگنه سپرده شد و رأی بالای او می‌تواند نوید بخش پایان جدال طولانی‌مدت با وزیری باشد که یکی از استخوان خرد کرده‌های صنعت نفت ایران به حساب می‌آید، هر چند به اذعان کارشناسان و مسئولان وزارت نفت، دلواپسان همچنان دلواپس باقی می‌مانند، چرا که سود آنها در مانع تراشی سر راه موفقیت‌های وزارت نفت به ویژه در جذب سرمایه‌های خارجی است.

روزنامه آرمان: مسئولیت وزارت نفت بار دیگر به بیژن زنگنه سپرده شد و رأی بالای او می‌تواند نوید بخش پایان جدال طولانی‌مدت با وزیری باشد که یکی از استخوان خرد کرده‌های صنعت نفت ایران به حساب می‌آید، هر چند به اذعان کارشناسان و مسئولان وزارت نفت، دلواپسان همچنان دلواپس باقی می‌مانند، چرا که سود آنها در مانع تراشی سر راه موفقیت‌های وزارت نفت به ویژه در جذب سرمایه‌های خارجی است.

تخم‌مرغ‌ها در سبد برجام

در کشاکش مذاکرات نفس‌گیر هسته‌ای و زمانی که رئیس‌جمهور و مسئولان دولتی با این استدلال که توافق هسته‌ای گشایش‌های زیادی برای ایران به وجود می‌آورد از ادامه مذاکرات دفاع می‌کردند، برخی موافقان دولت بر این باور بودند که روحانی نباید تمامی تخم مرغ‌های خود را در سبد برجام بگذارد.
همین موضوع پس از حصول برجام، دستمایه برخی انتقادات تند و تیز از دولت شد. آنها عنوان می‌کردند برجام آن‌طور که وعده داده می‌شد گشایشی ایجاد نکرد، اما واقعیت این است که این نظر، نظری غرض ورزانه و در راستای انکار دستاورد‌های دولت است. هر چند برجام در حوزه‌های مختلف باعث گشایش‌های بی سابقه‌ای شد، اما بیش از هر چیز موفقیت در خرید هواپیما و جذب سرمایه خارجی به ویژه در حوزه نفت و گاز نشان‌دهنده موفقیت دولت در موضوع برجام است.
قرارداد با توتال اولین قرارداد پسابرجامی بود و در ادامه جذب سرمایه‌های خارجی قرار است باز هم در حوزه نفت و گاز و همچنین پتروشیمی قرارداد‌هایی با شرکت‌های بزرگ خارجی به امضا برسد. این موفقیت انکار‌ناپذیر شاید دلیل اعتماد مجدد و چه بسا استقبال از وزیر شدن زنگنه بود. با این همه، نباید تصور کرد اعتماد مجدد به زنگنه به معنای پایان دلواپسی‌هاست.

همه دلواپسی‌ها

در چهار سال گذشته دلواپسان روی موضوعات مختلف تمرکز کرده و سعی داشته‌اند موفقیت‌های دولت یازدهم را ناچیز جلوه دهند. در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی بیش از هر چیز قرارداد‌های جدید نفتی محل بحث و مجادله بوده است.
از همان ابتدا که وزارت نفت عنوان کرد به دنبال جذب سرمایه‌گذار خارجی به وسیله قرارداد‌های جدید نفتی است، دلواپسان این قرارداد‌ها را زیر سوال بردند، هر چند آنها بار‌ها به تایید سازمان‌های نظارتی رسیده بود. امضای قرارداد با توتال موضوع دیگری بود که برخی را دلواپس کرد. این قرارداد که نقطه عطف دیپلماسی ایران در حوزه نفت و گاز بود، در واقع جاده صاف‌کن ورود سرمایه‌گذاران خارجی به ایران محسوب می‌شود.
با اینکه بر اساس قرارداد امضا شده ایران موفق به جذب میلیارد‌ها یورو سرمایه خارجی شد، در عین ناباوری شاهد مخالفت برخی از افراد و رسانه‌های منتسب به طیف‌های خاص با این قرارداد بودیم. شاه بیت مخالفت دلواپسان «محرمانگی» قرارداد با توتال بود، حال آنکه جزئیات این قرارداد کاملا مشخص است. با این همه، مسئولان دولتی برای رفع نگرانی‌ها توضیحات کاملی به مجلس و نهاد‌های نظارتی درباره قرارداد با توتال دادند، هر چند چنین توضیحاتی هرگز باعث اقناع دلواپسان نمی‌شود، چون اساسا آنها نمی‌خواهند قانع شوند.

پشت پرده دلواپسی

مدیر عامل سابق شرکت صنایع ملی پتروشیمی با اشاره به لزوم جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای طرح‌های بالادست صنعت نفت اظهار داشت: در طرح‌های بالادست ما به سرمایه‌گذاری بالایی نیاز داریم که لزوم حضور سرمایه‌گذاران خارجی را می‌طلبد زیرا منابع داخلی کفاف نمی‌دهد و ذخیره صندوق توسعه ملی نیز به میزانی نیست که بتواند پاسخگو باشد.
به گزارش ایلنا، عباس شعری مقدم ادامه داد: در حال حاضر تنها راه حل این است که اجازه دهیم خارجی‌ها بیایند و مشارکت کرده و یا فاینانس و سرمایه‌گذاری مستقیم داشته باشند.
او با اشاره به لزوم حضور سرمایه‌گذاران خارجی در برخی طرح‌های پتروشیمی، تصریح کرد: در صنعت پتروشیمی سعی شده که مدرن‌ترین و به‌روز‌ترین تکنولوژی‌ها استفاده شود اما در تعداد کمی نیز نیاز است که از تکنولوژی خارجی استفاده شود. شعری مقدم افزود: در بخش پایین‌دست دولت باید به ایجاد فضای مناسب برای کسب و کار بپردازد و موانع را برطرف کند و اگر این موضوع حل شود مشکل چندانی وجود ندارد زیرا پایین‌دست به رقم بالای سرمایه‌گذاری نیاز ندارد.
مدیر عامل سابق شرکت صنایع ملی پتروشیمی در ادامه با اشاره به اینکه قبل از امضای قرارداد توسعه فاز ۱۱ بیشتر سرمایه‌گذاران به صنعت نفت ایران با تردید نگاه می‌کردند، خاطرنشان کرد: البته قبل از امضای قرارداد با توتال، بلافاصله پس از امضای برجام بسیاری از شرکت‌های اروپایی و آمریکایی به ایران مراجعه می‌کردند که سرمایه‌گذاری کنند ولی به دلیل اقدامات ایذایی از داخل ایران پا پس کشیدند.
اما اکنون با امضای این قرارداد انگیزه دیگر شرکت‌ها بیشتر شده است. او در ادامه با اشاره به علاقه‌مندی شرکت‌های آمریکایی برای حضور در نفت ایران خاطرنشان کرد: من تاسف می‌خورم که فضا به گونه‌ای است که شرکت‌های آمریکایی که به لحاظ تکنولوژی حرف اول را می‌زنند نتوانند وارد صنعت نفت ایران شوند ضمن اینکه ارتباط با شرکت‌های آمریکایی محاسنی دارد که به نفع ما است.
شعری مقدم یادآور شد: در حال حاضر سپرده‌گذاری در بانک‌های کشورهای پیشرفته سودی ندارد و بعضا باید پول هم بپردازند که پولشان در بانک نگهداری شود. بنابراین برای آنها آمدن به ایران و سرمایه‌گذاری در مجموعه‌ای که ۱۵‌درصد بازگشت سرمایه دارد، ایده آل است. او ابراز امیدواری کرد که در این زمینه خردمندی به خرج داده شود و موانعی پیش روی سرمایه‌گذاران خارجی برداشته شود زیرا در این فضا همان‌ها که علاقه‌مند بودند تحریم‌ها برداشته نشود، مانع تراشی می‌کنند.
مدیر عامل سابق شرکت صنایع ملی پتروشیمی تاکید کرد: هر قدر ارتباط مستقیم ما از بین برود، برای تامین نیاز مجبوریم به ارتباطات غیر مستقیم روی بیاوریم که واسطه‌هایی می‌طلبد که منافعی خواهند داشت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      پدر ما را با این کلمه دلواپسان در اوردید.اگه به نظر شما هر منتقدی را لقب دلواپس می دهید پس هر خوشبینی را باید ساده لوح نامید .دیگه تاریخ مصرف این جمله و کلمه گذشته

    • سید

      آقا من یکی از اون دلواپسا هستم ولی به خدا هیچی دستم نیست که بخوام مانع تراشی کنم ، ضعف از خودتون که نمیتونید کار کنید

    • سید

      تنها کاری رو که خوب انجام میدید تولید کلید واژه ست،مثل دلواپس و بی شناسنامه و... اینقر زیاده که حوصله نوشتن ندارم ، برید برای مردم کار کنید ، اشتباه نکنید که مردم عاشقتونن ، اکر تا چهار سال آینده کارنکنید دیگه رای نمیاریدا از ما گفتن از شما ...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج