۶۰۶۵۹۷
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

بررسی ضرورت‌هاي تشكيلاتي اصلاح‌ طلبان

داريوش قنبري در روزنماه اعتماد نوشت: اصلاح‌طلبان در انتخابات پيشين از آقاي روحاني حمايت كردند و قطعا عملكرد دولت بر موفقيت يا عدم موفقيت آنها در آينده تاثيرگذار خواهد بود. همچنين نتيجه فعاليت اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس شوراي اسلامي منتج به شكل‌گيري فراكسيون اميد شد. فعاليت‌هاي اين فراكسيون و همچنين شوراهاي شهر در آينده اصلاح‌طلبان و وضعيت‌شان در انتخابات آتي موثر خواهد بود.

داريوش قنبري در روزنماه اعتماد نوشت: اصلاح‌طلبان در انتخابات پيشين از آقاي روحاني حمايت كردند و قطعا عملكرد دولت بر موفقيت يا عدم موفقيت آنها در آينده تاثيرگذار خواهد بود. همچنين نتيجه فعاليت اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس شوراي اسلامي منتج به شكل‌گيري فراكسيون اميد شد. فعاليت‌هاي اين فراكسيون و همچنين شوراهاي شهر در آينده اصلاح‌طلبان و وضعيت‌شان در انتخابات آتي موثر خواهد بود.
با اين‌حال اين تنها عملكرد اصلاح‌طلبان نيست كه بر نتيجه انتخابات آتي موثر خواهد بود. امروز از بعد تشكيلاتي جريان اصلاحات نيازمند تغييراتي است. يكي از اين مشكلات وجود تشكل‌هاي زياد و متعدد اصلاح‌طلب است كه البته اين مشكل مختص اصلاح‌طلبان هم نيست و اصولگرايان هم به آن دچار هستند. متحد كردن اين تشكل‌ها در هر انتخابات يكي از معضلات جريان اصلاحات است. اگرچه شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان تا حدود زيادي در سازماندهي و وحدت اصلاح‌طلبان موفق بوده است اما در مجموع برخي مشكلاتي وجود دارد كه اگر به آنها توجه نشود در آينده شوراي عالي به مشكل بر مي‌خورد. برخي جريان‌ها و فعالان سياسي اصلاح‌طلب نقدهايي را نسبت به شوراي عالي مطرح كرده‌اند كه بايد براي آنها چاره‌اي انديشيده شود.
يكي از راهكارها در اين راستا تلاش در راستاي ادغام تشكل‌ها و احزاب كوچك‌تر در احزاب بزرگ‌تر است. اين كار براي جريان اصلاحات مي‌تواند مفيد باشد و غفلت از اين مساله مي‌تواند نتايج نامطلوبي را در آينده به دنبال داشته باشد. زير پرچم جريان اصلاحات تشكل‌هاي متعدد و كم تاثيري وجود دارند كه بايد به سمت ادغام پيش بروند و تشكل‌هاي عام و فراگيري به وجود بيايد. شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان تلاش در جهت وحدت اصلاح‌طلبان دارد اما مادامي كه تشكل‌هاي كم‌تاثير فراگيري وجود دارند كه نزديك به انتخابات به عرصه مي‌آيند و سهم مي‌خواهند، نمي‌توان چندان در امر تشكل‌يابي حرفه‌اي به پيش رفت. بهتر است كه تلاش شود تا احزاب اصلاح‌طلب كوچك‌تر در احزاب بزرگ‌تر ادغام شوند. در اين صورت رسيدن به وحدت نيز آسان‌تر خواهد بود و اثرگذاري جريان اصلاحات در جامعه و عرصه قدرت نيز سهل‌تر خواهد بود. وزن احزاب كوچك‌تر در جامعه چندان زياد نيست.
در حال حاضر نيز چيزي مهم‌تر از اين نيست كه بتوان احزاب قدرتمند و فراگيري را در كشور تشكيل داد. بعضا يك حزب مقتدر چندين برابر يك حزب كوچك مي‌تواند در جامعه پايگاه اجتماعي كسب كند و در اين زمينه احزاب كوچكي هستند كه واقعا حرفي براي گفتن ندارند. در حال حاضر وسعت پايگاه اجتماعي اصلاح‌طلبان زياد و بي‌نظير است اما يك تشكيلات منسجم، سراسري و تاثيرگذاري كه بتواند اين پايگاه اجتماعي را به خوبي نمايندگي كند، وجود ندارد. با وجود اينكه تشكل‌هاي متعدد فعال هستند، هيچ يك نتوانسته‌اند در انتخابات نقش مهمي را ايفا كنند. تنها چند حزب هستند كه چنين قابليتي در جامعه دارند كه البته آنها نيز بي‌نقص نيستند.
فعاليت در قالب شوراي عالي سياستگذاري تجربه بسيار ارزشمندي براي اصلاح‌طلبان بود. در انتخابات مجلس شوراي اسلامي، انتخابات رياست‌جمهوري و شوراهاي شهر نقش مهمي را ايفا كرد و تجربيات زيادي از فعاليت تشكيلاتي در اختيارمان قرار داد. اين شورا تا حدود زيادي توانست از تفرق و تشتت اصلاح‌طلبان جلوگيري كند و اين يك واقعيت است اما امروز بايد به لحاظ تشكيلاتي به فراتر از اين فكر كنيم و نبايد درجا بزنيم. بايد بتوانيم اقداماتي را براي سازمان‌يافتگي بيشتر انجام دهيم.

اقداماتي كه نتايج پايدار داشته باشد و تنها به ايام انتخابات ختم نشود. در ابتدا بايد توجه كرد كه برخي از اصلاح‌طلبان نظراتي دارند و بايد نقدها و نظارت مختلف شنيده شود. شوراي عالي سياستگذاري بايد ضعف‌هايش را رفع كند تا هر چه بيشتر بتواند تفكرات و سلايق مختلف درون اردوگاه اصلاح‌طلبي را نمايندگي كند. در اين راستا برخي اقداماتي از سوي شوراي عالي سياستگذاري ديده مي‌شود. كميته‌اي در شوراي عالي ماموريت بررسي نقص‌ها و آسيب‌شناسي اين شورا را به عهده دارد اما در واقع اين شوراي عالي سياستگذاري است كه بايد تلاش‌هايي را در جهت ادغام احزاب كوچك‌تر در احزاب بزرگ‌تر و فراگير‌تر انجام دهد. اين كار بهتر و مناسب‌تري براي وحدت تشكيلاتي اصلاح‌طلبان است.

اين اقدام شوراي عالي مي‌تواند آثار بلندمدت داشته باشد و در نهايت كمك كند تا بتوانيم رقابت‌هاي انتخاباتي را به سمت سيستم حزبي پيش ببريم.
شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان نبايد تنها خود را محدود به مقطع انتخابات و حل مشكلاتي شامل بستن ليست و حركت جمعي در زمان انتخابات كند. داشتن جلسات متعدد با احزاب مختلف و تلاش براي ادغام آنها بسيار ضروري است. از همين الان كه حدود دو سال تا انتخابات بعدي فاصله است اين شورا بايد فعاليت‌هايش را آغاز كند و براي سازماندهي اصلاح‌طلبان تلاش‌هايي انجام دهد. از احزاب كوچك‌تر بخواهد كه خود را در احزاب بزرگ‌تر ادغام كنند. الان خيلي از احزاب كوچك نيز به اين نتيجه رسيده‌اند كه نمي‌توانند به اين صورت به فعاليت خود ادامه دهند و نتيجه مساعدي را بگيرند.

بنابراين بايد شوراي عالي چتري براي تغييرات بزرگ‌تر و اساسي‌تر شود. همچنين شوراي عالي بايد نگاهي سراسري داشته باشد و تنها تمركز خود را بر مشكلات سازماندهي در پايتخت نگذارد. در اين صورت مي‌توان اميدوار بود كه نتيجه انتخابات ٩٨ نيز به نفع اصلاح‌طلبان تمام شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج