۶۵۳۶۸۰
۱۴ نظر
۵۰۰۴
۱۴ نظر
۵۰۰۴
پ

زیباکلام: مسبب معضل گرانی کیست؟

صادق زیباکلام؛ استاد دانشگاه در روزنامه ایران نوشت: امروز با وجود دستاوردهای روشن در حوزه‌های مختلف، کسی نمی‌تواند انکار کند که در فضای سیاسی، فرهنگی و بویژه اقتصادی مشکلاتی در کشور وجود ندارد. از جمله، گرانی برخی اقلام مصرفی مردم واقعیتی ملموس است. اما سؤال کلیدی اینجاست که مسبب این معضلات کیست؟

صادق زیباکلام؛ استاد دانشگاه در روزنامه ایران نوشت: امروز با وجود دستاوردهای روشن در حوزه‌های مختلف، کسی نمی‌تواند انکار کند که در فضای سیاسی، فرهنگی و بویژه اقتصادی مشکلاتی در کشور وجود ندارد. از جمله، گرانی برخی اقلام مصرفی مردم واقعیتی ملموس است. اما سؤال کلیدی اینجاست که مسبب این معضلات کیست؟
مانند همه وقایع ۵ سال گذشته، مخالفان دولت روحانی این روزها هم تلاش می‌کنند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند. به عبارت دیگر، آنان می‌خواهند همه این نابسامانی‌ها را که حداقل در سیاست‌های اجرایی غلط دو دهه گذشته ریشه دارد، صرفاً به پای دولت یازدهم و عملکرد ۶ ماهه دولت کنونی بنویسند. برخی از تندروها، حتی یک گام به جلو گذاشته و از تجمع مردم در برخی شهرها به عنوان حرکت اعتراضی علیه دولت استقبال هم کردند.
اما واقعیت این است که با وجود کاستی‌ها و کمبودهای جدی؛ نکته کلیدی این است که نمی‌توان فقط دولت روحانی را روی صندلی اتهام نشاند و بابت مشکلات مورد بازخواست قرار داد. میراث به جای مانده برای روحانی و نقش سایر قوا و نهادهای کشور در شکل‌گیری چالش‌ها یا حل نشدن، یا به تأخیر افتادن مهار مشکلات، رخدادهایی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت. نشانه‌ها هم حاکی از آن است که مردم و طیف زیادی از منتقدان وضعیت موجود هم به این ارزیابی واقع‌بینانه باور دارند و دولت روحانی را یگانه متهم وضعیت کشور نمی‌دانند.

سوای این نکته؛ باید صدای منتقدان را شنید. اکنون، به جای تمرکز تمام توان برای یافتن مقصر یا نشانه رفتن انگشت اتهام به سمت دولت یا هر نهاد دیگری، شایسته است ضمن بررسی نقطه نظرات قانونی و منطقی منتقدان، برای رفع دغدغه‌های روای مردم برنامه‌ریزی شود.

به عنوان نخستین گام، هنگام بررسی بودجه ۹۷ همان گونه که بارها دولت تأکید کرده، باید جنبه‌های مردمی این لایحه، از جمله حوزه‌های مرتبط با اشتغال، حمایت از اقشار کم درآمد پررنگ‌تر شده و در صورت نیاز بودجه سایر بخش‌ها تعدیل شود. باید همه ما و از جمله مسئولان بپذیرند که مشکلات پیش رو؛ سترگ است و برای عبور از ابرچالش‌ها باید مردم را در جریان اهمیت این مشکلات قرار داد تا افکار عمومی به «اقناع» برسند و سپس از آنان انتظار داشت که هزینه تحمل دشواری‌ها برای رسیدن به «فردای بهتر» خود و فرزندان‌شان را بپذیرند.

روشنگری عمومی همچنین از تأثیرگذاری تبلیغات مخرب انحرافی و وارونه‌نمایی‌های اقتصادی نیز پیشگیری می‌کند. بنابراین، ارتباط نزدیک‌تر با افکار عمومی؛ اولویت دادن به پاسخگویی شفاف و صریح، تشریح برنامه‌ها، ابهام زدایی از ذهن مردم و تعامل تنگاتنگ با بدنه کارشناسی کشور باید بیش از پیش تقویت شود تا میدان مانور سوء استفاده سیاسی از مشکلات اقتصادی محدودتر شده و راه عبور از این چالش‌های بزرگ هموارتر شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • کریم

      جناب آقای زیبا کلام
      شما هم که دم از آینده ی بهتر میزنید
      آن هم بعد از چهل سال
      مگه عمر من و شما و.....چقدره

      پاسخ ها

      • بی نام

        آقای زیبا کلام با همه احترامی که برای شما قایل هستم بفرمایید چطور یک خانواده درحال حاضرکه در مشکلات اقتصادی غوطه ورشده میتواند ینده بهتروروشنی برای فرزندان خود در آینده متصور وایجاد کند شکل گیری افراد از اقتصاد خانواده شروع میشود چه بسا خانواده هایی بخاطر مشکلات اقتصادی نابود شده اند زمان بحد کافی گذشته دیگر جای خطا نیست پس کی وعده ها بسرانجام مسرسد مردم عمر نوح ندارند

      • بدون نام

        شما جایگزینی دارید؟! اگر ندارید سکوت کنید! غر زدن فقط آدم رو ملول میکنه!!!

    • بدون نام

      امیر کبیر در عرض سه سال و نیم کشور و ساخت برو اقا این که فکر ساختن ایران نیستن ...

    • بینام

      مسبب اینا همه دولت بی تدبیر وهمه اون اختلاس گرهاوکسانی که اون بالاها نشستن وفقط دارن واسه اقازادهشون جمعع میکنن

    • علی احمدی

      زیبا کلام نون ب نرخ روز خور خجالت بکش بس دیگ اه

    • بدون نام

      مسبب گرانی همین شماهایی هستید که همه چی رو ماسمالی میکنی.

    • بدون نام

      ایا این گرانیها در زمان قبل نبوده اگر وجدان وشرف داشته باشیم باید قضاوت منصفانه داشته باشیم وقتی پراید از پنج ملیون به بیست سه ملیون ویا بنزین از صد تومان به هزار تومان رسید شما ها که اعتراض می کنید آن موقع کور وکر بودی چرا بیخودی بهانه کردی گرانی .... بعدا پشیمان شوید .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ... مگه ملت باعث گرونی شدن که همش ازمردم انتقاد میکنید شماها عرضه ندارید تومملکت داری چراجلو کسی که برای رضای خدا وخدمت به خلق میاد میگیرید مردم انقلاب کردن دررفاه باشن نه پله برای ترقی اقازادها ماشهید دادیم ازانقلاب وخاکمان وحقوق مستضعفین دفاع خواهیم کرد شماباسیاست غلط کشورو بجای نامنی میبرید مردم توهراتفاقی ازانقلاب دفاع کردن جوابش گرانی نیست توانایی نداریم شبانه روز کاربکنیم بریزیم توجیب دولت خجالت بکشید

      • بدون نام

        حالا یه بار ملت غفلت کردن گرونی شد کاری نکردن شما میگید حالا هر وقت گرونی شد چیزی نگیم چون اون موقع اعتراض نکردیم.خخخ

    • بدون نام

      اقای صادق زبیا کلام.با توجه به شناختی که از شما دارم اگر حزب رقیب پیروز بود دیگر نمی گفتید که مردم باید تلاش کنند تا مشکل حل بشه.بلکه می گفتید دولت مسبب همه چیز است.حتی زلزله ها هم بخاطر دولت است.

    • بدون نام

      تو خودت خوب میدونی ریشه خرابی از کجاس

    • بدون نام

      اگر یک درصد از دزدیها واختلاسهای...کم بشود تمام مشکلات ملت حل شدنی است

    • بدون نام

      مردم نجیب وشریف ایران یکباردرسال 89وقضیه هدفمندی یارانه ها که قیمتها ناگهان چندین برابرشدگول خوردند وانسان عاقل وزرنگ ازیک سوراخ دوبارگزیده نمی شه پس راه درست تامین کسری بودجه کشورازجاهای دیگراست که همه دوستان درراس اداره کشورازآن آگاهند پس بهتراست درقانون نویسی وتصویب آن دستشان راازتوی جیب اقشارمتوسط وضعیف جامعه دربیاورند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج