۶۷۲۱۸۰
۵ نظر
۵۰۰۵
۵ نظر
۵۰۰۵
پ

چالش نامگذاری خیابانی به نام دکتر مصدق

نامگذاری خیابان‌های تهران به نام برخی شخصیت‌ها تبدیل به یکی از موضوعات در دستور کار شورای شهر پنجم شده است. نامگذاری خیابان یا معبری به نام دکتر محمد مصدق موضوعی بود که از شورای شهر اول آغاز و تا به شورای شهر پنجم کشیده شد.

روزنامه آرمان - مطهره شفیعی: نامگذاری خیابان‌های تهران به نام برخی شخصیت‌ها تبدیل به یکی از موضوعات در دستور کار شورای شهر پنجم شده است. نامگذاری خیابان یا معبری به نام دکتر محمد مصدق موضوعی بود که از شورای شهر اول آغاز و تا به شورای شهر پنجم کشیده شد.
نامگذاری خیابانی به نام مصدق بر روی میز شورای شهر پنجم قرار گرفت که چندی پیش با چالشی مواجه شد چنان‌که برخی بی‌اطلاعان در شورا چنین مطرح کردند پرونده نامگذاری خیابان مصدق باز هم بایگانی شد که این شایعه با ناامیدی‌هایی نسبت به عملکرد شورای شهر پنجم مواجه شد چنان‌که مصطفی معین در اینستاگرامش نوشت: «کمیته نامگذاری باید خودش رابه مردم معرفی کند و سپس دلایل مخالفت خود را به صورت شفاف توضیح دهد.
چگونه است که نامگذاری بزرگراه‌ها یا خیابان‌های پایتخت به نام‌هایی مثل کاشانی و شیخ فضل ا... نوری یا فداییان اسلام و دکتر حسین فاطمی، وزیر خارجه مصدق» و... بدون ایراد است ولی رهبر جنبش آزادی‌خواهی، ضداستبدادی، ضداستعماری، حقوقدان و سیاستمدار برجسته، نماینده متعهد مردم در ۸ دوره مجلس شورای ملی و مقام نخست وزیری ایران در ۲ دوره مختلف و در نهایت قربانی کودتای انگلیسی آمریکایی ۲۸ مرداد و حصر و تبعیدی شاه باید به فراموشی سپرده شود؟ چه بخواهند چه نخواهند نام نیکوی مصدق در خاطره ملت ایران جاودانه خواهد بود» پس از این بود که روابط عمومی شورای شهر عنوان کرد که پرونده نامگذاری خیابانی به نام مصدق بر روی میز و در حال تصمیم‌گیری است.
جالب آنجا بود که برخی مسیر این نامگذاری را تبدیل به پروسه تبلیغ خود کردند که مدعی سردمداری امور فرهنگی در شورای شهر هستند، هیاهوی بی‌هدفی را بر سر این نامگذاری به راه‌انداختند تا با این اقدام خود را مسئول اصلی و فردی معرفی کنند که بیشترین زحمت را برای نامگذاری خیابانی به نام مصدق انجام می‌دهد. اینها به‌جای آنکه سپاسگزار نشریاتی باشند که وظیفه او در قامت رئیس کمیسیون فرهنگی برای نامگذاری خیابان مصدق را یادآوری کردند به توهین پرداختند و نوشتند: «برخلاف شایعات و خبرسازی مغرضانه دشمنان دانا و ساده‌لوحی دوستان ناآگاه نامگذاری گذرگاهی به نام دکتر مصدق در کمیسیون نامگذاری شورای پنجم به اتفاق آرا به تصویب رسیده است و اکنون در مرحله ارجاع به صحن شورا برای تصویب نهایی رسیده است» حق ناشناسان بهتر از هر کس می‌دانند که پس از تلنگر رسانه‌ای بود که ساز و کار نامگذاری خیابانی به نام مصدق با جدیت و سرعت بیشتری در دستور کار قرار گرفت.

گاف عضو مدعی شورای شهر

ظاهرا عجله برای طرح نام خود در ثبت نام مصدق بر یک خیابان سبب تصمیماتی شده که حتی انتقاد دیگر اعضای شورای شهر را هم به دنبال دارد. آنها تمایل زیادی به این دارند که نشان دهند تصمیمات را پس از مشورت اتخاذ می‌کنند که برای نامگذاری خیابانی به نام مصدق همین مسیر را طی کرد. برخی از اعضای شورا همین راه مشورتی را در پیش گرفتند مانند حجت نظری که جوان‌ترین عضو شورای شهر است اما او برای این اقدام مشورتی از هیاهو خودداری کرد و در سکوت از مردم پرسید: ‌«کمیسیون نامگذاری ۳ هفته پیش تونل ارتباطی که به بزرگراه شهید مدرس ختم می‌شود را به نام مرحوم دکتر مصدق نامگذاری کرده است. اگر بخواهد بازنگری کند، پیشنهاد شما کدام معبر است؟»
در کمال ناباوری پس از فراخوان حجت نظری بود که محمدجواد حق‌شناس چنین توئیت کرد: «سپاسگزارم از همه دوستانی که در نظرسنجی نامیدن گذرگاهی در صفحه حجت نظری شرکت کردند. غیر از بلوار کشاورز و تونل تازه ساخت آرش که رأی آورد، پیشنهاد یکی از کاربران نامگذاری خیابان کارگر شمالی به نام مصدق و کارگر جنوبی به نام کارگر است. آیا شما با نظرسنجی جدید توئیتری موافقید؟» کمی بعد باز هم حق‌شناس بود که چنین توئیت کرد: «با سپاس از شما گرامیان درخصوص مشارکت انتخاب گزینه برتر برای نامیدن گذرگاهی به نام مصدق با حذف دو گزینه آخر و افزودن گزینه جدید درخواست دارم رأی خود را انتخاب کنید و دیگران را به مشارکت بخوانید. در صورت تغییر نام کارگر شمالی، کارگر جنوبی نیز به کارگر تغییر می‌کند. تونل نوساحت آرش اسفندیار ۲۴ درصد، تغییر نام بلوار کشاورز ۳۴ درصد؛ تغییر نام کارگر شمالی ۴۲ درصد» وارد کردن گزینه تغییر نام خیابان کارگر جدا از شمالی یا جنوبی آن سبب مکدرشدن خاطر کارگران می‌شود چرا که آنها قشری زحمتکش و بی‌ادعا هستند. بنابراین لحاظ کردن گزینه تغییر نام خیابان کارگر به مصدق نه تنها نشانی از تفکر فرهنگی ندارد بلکه نمایانگر عدم شناخت از اقشار اجتماعی کشور به‌ویژه کارگران است.
حجت نظری اما رزومه نازک‌تری از حق‌شناس دارد و ادعایی هم ندارد اما خیلی روان‌تر و منطقی‌تر بحث تغییر را مطرح کرده و بااشاره به آنچه حق شناس منتشر کرد، نوشته است: « ‏من به تغییر نام بلوار کشاورز رأی نمی‌دهم. چون با این تغییر خاطرات زیادی را از بین خواهیم برد. به تونل هم رأی نمی‌دهم. دلایلم را پیش‌تر گفته‌ام. اما امیرآباد هنوز کارگر شمالی نشده، شاید مصدق بشود»؛ نظری به قشر کارگر احترام گذاشته و تاکید دارد که خیابان مورد نظر امیرآباد است نه کارگر شمالی. حق‌شناس که عنوان رئیس کمیسیون فرهنگی را دارد کاش احترام به اقشار زحمتکش را فراموش نمی‌کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بیخیال

      این بی اراده های شواری شهر تهران خوبه فقط میخوان نام گذاری کنن.

    • بدون نام

      چه زود دیر می شود.بعد چهل سال،به قول معروف ماهی راهرموقع ازآب بگیری تازه است.

    • رضا ماندگار

      مگرخیابان سعدی شمالی وجنوبی نبود بعد شمالی ان شد (مفتح)اتفاقا یکی از بزرگترین خدمات دکتر مصدق به کارگران بود وپایه گزار صندوق بیمه های اجتماعی بود بنابراین تغییر کارگر شمالی به کسی بر نمیخورد

    • ارش جهانی

      نام های بزرگ در این سرزمین فراموش شده اند همان کسانی که هر کدامشان برای افتخار یک ملتی کافیست چیزی که کشورهای دیگه حسرت داشتن یکی از انها را دارند

    • بدون نام

      خ کاشانی رو بزارید مصدق

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج