۶۹۴۹۳۳
۲۱ نظر
۵۰۱۴
۲۱ نظر
۵۰۱۴
پ

چرا مخاطبان مثل قبل از تلویزیون استقبال نمی‌کنند؟

این روزها مخاطبان ترجیح می‌دهند با پرداختن هزینه، آثار شبکه‌های نمایش خانگی یا حتی ماهواره‌ای را ببینند و خیلی دل به آثار دست چندم تلویزیون نسپارند.

هنرآنلاین: این روزها مخاطبان ترجیح می‌دهند با پرداختن هزینه، آثار شبکه‌های نمایش خانگی یا حتی ماهواره‌ای را ببینند و خیلی دل به آثار دست چندم تلویزیون نسپارند.

تلویزیون همواره یکی از مهمترین ابزارهای ارتباطی میان جوامع گوناگون بوده است. این رسانه با فراگیری بسیار می‌تواند به سرعت مخاطبان گسترده‌ای برای خود فراهم کند. آنچه تلویزیون را بیش از هر رسانه دیگری قابل توجه کرده است پرداختن به آثار نمایشی و سریال‌هایی است که مخاطب با همذات پنداری با شخصیت‌های گوناگون و یا همراه شدن با آن‌ها و یا حتی به لحاظ سرگرمی با نمایش آثار کمدی باعث می‌شود تا برای لحظاتی از انچه که در طی روز پشت سرگذاشته است فارغ شود و بدون دغدغه و سخت و غیر قابل فهم بودن بتواند لحظاتی را پای این گیرنده سپری کند.

در چند سال اخیر با وجود شبکه‌های مختلف ماهواره‌ای، شبکه‌نمایش خانگی و همچنین شبکه‌های مختلف اینترنتی، تلویزیون ایران با رقبای بسیار زیادی مواجه شده است که گاها در مقابل آن‌ها سر تعظیم فرودآورده و نتوانسته آنطور که باید و شاید با آن‌ها در رقابت و تقابل قرار بگیرد.

بخصوص در یک دهه اخیر با شدت گرفتن نمایش سریال‌های مختلف ماهواره‌ای که تنها جنبه سرگرمی برای مخاطب دارند ولی در اصل فرهنگ را نشانه گرفته‌اند، تلویزیون از این رقابت به دور مانده و به دلیل بدهی‌های مالی بسیار و همچنین وجود خط قرمزهای بسیاری که بر سر ساخت آثار گذاشته است مخاطب خود را بیش از پیش از دست داده است.

امروز مخاطب ترجیح می‌دهد با پرداختن هزینه آثار شبکه‌های نمایش خانگی و یا حتی ماهواره‌ای را ببیند و خیلی دل به آثار دسته چند تلویزیون نسپارد. آثاری که نه تنها جذابیتی برای مخاطب ندارند بلکه از زندگی امروز اجتماعی مخاطب بسیار دور هستند و همین عامل هم موجب پس زدن مخاطب شده است.

مخاطب دوست دارد هنرمندان محبوب خود را همیشه و نه صرفا در مناسبت‌های خاص مانند نوروز در تلویزیون ببیند، در حالی که این اتفاق امروز در تلویزیون ملی رخ نمی‌دهد و به همین جهت آثار تلویزیونی با کاهش مخاطب مواجه شده‌اند.

این اتفاقات درحالی است که تلویزیون به عنوان یک رسانه رایگان باید بتواند مخاطب خود را که گسترده‌تر از سایر رسانه‌های ارتباطی است حفظ کند.

مهم‌ترین ویژگی یک رسانه قدرت تغییر رفتار در مخاطبش است. تمام رسانه‌ها می‌خواهند رفتار مخاطب را به سمت و سویی ببرند که دلخواه خودشان است. این هدف بزرگی است که اغلب فرهنگ‌ها، تمدن‌ها و نظریه‌پردازان و نخبگان به دنبال آن هستند. امروزه تلویزیون هم این نقش را دارد و به دنبال این است که بر مخاطب خود تاثیر بگذارد. این تاثیر و تاثر را هم از طریق یادگیری، آموزش، اطلاع‌رسانی و احتمالا سرگرمی بر مخاطب اعمال می‌کند تا در رفتار فردی و سبک زندگی او تغییراتی ایجاد کند.

یکی از رسالت‌های اصلی رسانه، شناخت از مخاطب و انگیزه‌هایش و سامان دادن برنامه‌هایی است که در نهایت به وصول به این مهم منجر شود. البته فرم با محتوا نسبت دیرینه دارد. بحث مفصلی هم در این باره وجود دارد که آیا این‌دو از هم جدا هستند یا نه. فرم و محتوا آن‌قدر با هم ممزوج هستند که نمی‌توان تفکیک‌شان کرد. آن‌ها باید همگن باشند و یکدیگر را تکمیل کنند. آنچه مهم است این که تلویزیون مخاطب خود را تهییج و او را به سمت و سوی اهداف خود مایل کند. مشکل اصلی هم همین جلب توجه مخاطب است. گاهی نمی‌توانیم مخاطب را جذب کنیم. بخشی از علم مدیریت رسانه به این برمی‌گردد که چگونه مخاطب را تشویق و تحریک کنیم تا سخنان‌مان را بشنود و به آن توجه کند؛ البته این خود شیوه‌ها و ترفندهای خاص و متفاوتی را می‌طلبد. اساس چرایی وجود رسانه به این بازمی‌گردد که مخاطب آن را ببیند و بشنود. برای جلب مخاطب هم تکنیک‌های متفاوتی تعریف شده است؛ از روان‌شناسی و جامعه‌شناسی گرفته تا فلسفی و اعتقادی. مخاطب را ابتدا باید جلب، سپس جذب و در نهایت حفظش کرد و ماندگار.

تلویزیون اکنون هم با وجود حضور و رشد شبکه‌های اجتماعی یک رسانه پرنفوذ و تاثیرگذار است. اما این که چگونه بخواهد و بتواند مخاطبانش را اقناع کند، الزامات خاص خودش را می‌طلبد. هم دانش نیاز است و هم تجربه و در نهایت هنر جلب و جذب مخاطب. یک رسانه باید از تمام توان و ابزار خود استفاده کند و نیروهای نخبه را به کار گیرد تا مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد.

نباید این نکته را فراموش کرد که امروز مخاطب بیش از پیش به برنامه‌های ماهواره‌ای تمایل نشان می‌دهد و یکی از علل تمایل بینندگان به برنامه‌های ماهواره را می‌توان جذابیت و تنوع نام برد که فقدان آن‌ها را به وضوح در برنامه‌های پخش شده یا درحال پخش رسانه ملی می‌توان دید.

خوراک این چند سال اخیر صدا وسیما مسیر دیگری را پیموده و بخش نمایش و سریال این سازمان به روزهای آغازین شبکه‌های ماهواره‌ای تبدیل شده و گاهی با کپی برداری کردن از شبکه‌های خارجی خود را بی هنر جلوه می‌دهد! مسیری که خبر از به وجود آمدن اختلالی در بزرگترین رسانه ایران می‌دهد.

به نظر می‌رسد، رسانه ملی مفاهیم و سوژه‌های ماهواره‌ای و فیلم فارسی را برای جذب مخاطب گرفته، به آن رنگ و لعاب به ظاهر دینی می‌زند و تلاش می‌کند اسلامی شده این مفاهیم را به نمایش بگذارد. به این شکل است که در دقایق آخر شخصیت منفی داستان به سزای کار خود می‌رسد، راه‌های ناصواب اصلاح می‌شود.

مسیر این سریال‌ها ، جا به جایی خطوط حیا و شکستن قبح‌ها و سپس تخریب نهاد خانواده سنتی به بهانه همگام شدن با جامعه‌ای که درقسمت‌های خاص کلان شهرها زندگی می‌کنند، در حالی که جامعه هدف و بیننده این تلویزیون گوشه‌ای دیگر از جامعه است.

توجه به جامعه‌ای که هنوز دارای ارزش های محکم فرهنگی و دینی هستند و به رسانه ملی و نه ماهواره اعتماد دارند و تنها رسانه سالم می پندارد، نکته ای است که برای رسیدن به هدفی روشنفکر‌مابانه در حال فراموشی و تخریب است و مدیران باید فکری به حال حفظ فرهنگ و ارزش‌ها و همچنین حفظ مخاطبان خود کنند که روز به روز از تعداد آن‌ها کاسته شده و به جایش بر میزان مخاطبان شبکه‌های ماهواره‌ای افزایش یافته است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • واقعیت

      ۱۵سال تلویزیون ایران رانگا نمیکنم بجزفوتبال بارسلونا چون سرتاپادروغه

    • بدون نام

      تلویوزیون مال قشر خاصیه و شامل همه اقوام نمیشه در واقع حاکمیت و نهادهای وابسته

    • بدون نام

      من نه آدم سباسی ای هستم و نه لائیک، ماهواره هم نداشتم، چون ترجیح میدهم که فرزندانم برنامه های شبکه پویا نگاه کنند تا جم جونیور، ولی روز اول فروردین امسال با کمال تعجب دیدم شبکه های ایران همش عزاداری پخش میکنند خیلی ناراحت شدم.فوری سفارش ماهواره دادم و دیدم چقدر تفاوت هست در شاد بودن برنامه های شبکه های ماهواره ای تا تلویزیون خودمان

    • شهروند

      باعث تعجبه که چنین تفاسیری در رابطه با رسانه ملی مطرح میشه واقعیت اینه که اصلا صداوسیما احتیاجی به رضایت مردم نداره هرچی که بالادستیها سفارش بدن میسازن اینا فقط پولشونو مبگیرن حالا هرکی میخواد نگاه کنه هرکی هم میخواد نگاه نکنه صداوسیما برنامه اش و میسازه دولتم هزینه اشو میده اون خوشحاله که صدا وسیما داره اینم از این طرف روزیش میرسه این وسط مردمم کشکن این رابطه دو طرفه اس بین دولت وصداوسیما البته گفتن این موضوع خالی از لطف نیست که این مخاطب که الان تلویزیون یا هر رسانه دیگری رو میبینه با مردم عمومابیسواد وساده چهل ساله پیش فرق میکنن دیگه کسی با برنامه های سایه همسایه و اینه عبرت و پدر سالار وسلطان وشبان حال نمی کنه الان اگه به شعور مخاطب توهین کنی طرد میشی به همین سادگی !

    • pepero

      چون پر از دروغ میلی گری سانسور و برنامه های مزخرف و پوچ

    • بدون نام

      چون پای تلویزیون بیگانه نشستن (ماهواره)

      پاسخ ها

      • محمد

        ماهواره رو هم باز میکنی قران میخونه (البته ما ماهواره نداریم دوستان میگند) همه جا رو فیلتر کردن ملت رو تو جهنم بردند دورش رو حصار کشیدند

    • بدون نام

      چرت و پرت نگو بابا.به غیر از شهرزاد اونم فقط سری اولش از کدوم سریال خانگی استقبال شده؟

    • بدون نام

      حدود ۷۵ درصدبرنامه ها تکراری وبقیه هم به مذاق آقای عسگری میباشد خداحلال کنه ماکه فقط شبکه خبرراتماشا می کنیم

    • بدون نام

      ۱۲‌ساله‌‌این‌تلویزیون‌میلی‌ومسخره‌رو‌نگاه‌نمیکنیم!!!!

    • سید

      اونوقت شما بر اساس چه تحقیقاتی به این جمعبندی رسیدید ؟ چرا باید نظرات ناقص خود را تعمیم به کل نمایید ؟ کسی که دل در گرو ماهواره داشته الان هم داره و اونی که رعایت مسائل اخلاقی و شرعی را میکرده مینماید به طرف آن نمی رود

    • بدون نام

      س به خاطر اینکه صدا وسیمای میلی است وهیچ وقط واقعیات رو به مردم نگفته ونمیگه واینها باعث بی اعتمادی مردم به این رسانه شده.

    • بدون نام

      برنامه های تکراری،بدون نو آوری و صحنه پردازی،غمگین،دارای روندی سرد و کند،اجرایی مصنوعی،عدم استفاده از فیلمها و سریالها ی جذاب و مطرح، گزارشات پی در پی جنگ و تشییع جنازه و ......
      اصرار بی حد و حصر روی یک تفکر خاص و تلقین و تبلیغ آن به انحای مختلف ، پرداختن نمایشی به معضلات مردمی،بدون راهکاری موثر صرف خالی نبودن عریضه...
      همه و همه جایگاه رسانه به اصطلاح ملی را همچون پول ملی و دیگر موضوعات نا امید کننده و یأس آور کرده است.

    • بدون نام

      میلیاردها تومان بودجه صرف تولید شوهای بی محتوا وچیپ می شه ،مخاطب خودتون روچی فرض کردین!!!!

    • بدون نام

      تلویزیون میلی فقط می خواهد به مردم القا کند که مملکتی که در آن زندگی می کنیم گل و بلبل هست.و همه کسانی که بر این مردم حکومت می کنند مثل پیامبران و امامان معصومند و هیچ انتقادی بر آنان وارد نیست و همه دنیا دشمن این مردم هستند.سانسور کن حقیقت تلخ هست.

    • بدون نام

      صدا و سیما میلی خب اخه

    • بدون نام

      لطفا از طرف مخاطب اظهار نظر نفرماییدامسال برنامه ها خوب بود

    • بدون نام

      شما دوتا کاربر شهروند پیپرو
      غلط کردید مفت خورهای بی لیاقت شما لیاقت تون فقط ماهواره هست نه صداوسیما وطنی

    • بدون نام

      صدا سیما میلیی

    • ابیرام

      چند ساله تلوزیون ایران نمیبینم فقط فوتبال باشگاهی و خارجی میبینم بقیش هم که همش دروغه

    • علی

      میدونید چرا نظرات تایید میشوند بنظرم ای پی های خاصی این سایت رو میبینند و نظر میدهند گفتم امکان داره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج