جاباما
۹۰۳۹۲۷
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

انسان‌ها زودتر از تصور به آمریکا رسیده‌اند

مصنوعات کشف شده از یک حفاری باستان‌شناسی در آمریکا نشان می‌دهد که انسان‌ها هزار سال زودتر از برآورد پیشین وارد آمریکای شمالی شده‌اند.

زومیت: مصنوعات کشف شده از یک حفاری باستان‌شناسی در آمریکا نشان می‌دهد که انسان‌ها هزار سال زودتر از برآورد پیشین وارد آمریکای شمالی شده‌اند.

انسان‌ها زودتر از تصور به آمریکا رسیده‌اند

ابزارهای سنگی و دیگر آثار کشف‌شده از یک حفاری باستان‌شناسی در محوطه‌ی باستانی کوپرز فری در غرب آیداهو نشان می‌دهد که ۱۶ هزار سال پیش انسان‌هایی در این منطقه زندگی می‌کردند؛ یعنی بیش از هزار سال زودتر از چیزی که قبلا دانشمندان تصور می‌کردند. این نوع آثار ساخت دست بشر جزء شواهد مهم نشان‌دهنده‌ی حضور انسان در آمریکای شمالی به حساب می‌آیند. لورن دیویس، استاد انسان‌شناسی دانشگاه ایالتی اورگن و نویسنده‌ی مقاله می‌گوید:

این یافته‌ها که به‌تازگی در مجله‌ی Science منتشر شده، نشان می‌دهد که مهاجرت اولیه انسان از مسیر ساحل اقیانوس آرام و نه به‌دنبال باز شدن یک راهروی بدون یخ روی زمین اتفاق افتاده است.

انسان‌ها زودتر از تصور به آمریکا رسیده‌اند

محوطه‌ی شماره یک (A) کوپرز فری در سال ۲۰۱۳

محوطه‌ی کوپرز فری در امتداد رودخانه‌ی سالمون واقع شده است که شاخه‌ای از رود کلمبیا محسوب می‌شود. دیویس می‌گوید:

مردمان اولیه در مسیر حرکت به‌سمت جنوب در امتداد سواحل اقیانوس آرام با رود کلمبیا رو‌به‌رو شدند که نخستین منطقه‌ای بود که به‌راحتی می‌توانستند در آن راه بروند و با پارو زدن به آمریکای شمالی برسند. اساسا، گذرگاه رود کلمبیا نخستین شیب خروجی مسیر ساحلی اقیانوس آرام بوده است. زمان‌بندی و موقعیت محوطه‌ی کوپرز فری با آن مطابقت دارد و به‌آسانی به‌عنوان نتیجه‌ای از یک مهاجرت ساحلی اقیانوس آرام قابل‌توجیه است.

انسان‌ها زودتر از تصور به آمریکا رسیده‌اند

کمپ پروژه‌ی کوپرز فری در سال ۲۰۱۴

مردمان قبیله‌ی نز پرس (Nez Perce)، کوپرز فری را که در محل تلاقی راک کریک و بخش پایین رود سالمون واقع شده است، به‌عنوان یک روستای باستانی با نام نیپه (Nipéhe) می‌شناسند. امروزه این مکان به‌وسیله‌ی مؤسسه‌ی مدیریت زمین آمریکا (BLM) اداره می‌شود.

در آغاز، دیویس در دهه‌ی ۱۹۹۰ به‌عنوان یکی از باستان‌شناسان BLM به‌مطالعه‌ی کوپرز فری مشغول شد. او پس از پیوستن به دانشگاه اورگن برای ایجاد یک دانشکده‌ی میدانی باستان‌شناسی تابستانی در آنجا با BLM همکاری کرد و از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸ دانشجویانی را از دانشگاه‌های مختلف هر تابستان به مدت ۸ هفته به آنجا می‌برد تا در پژوهش‌ها مشارکت کنند. دیویس می‌گوید این سایت شامل دو منطقه‌ی حفاری است؛ یافته‌های منتشر شده درمورد مصنوعات یافت‌شده در منطقه‌ی A هستند. پژوهشگران در بخش پایین منطقه‌ی مذکور صد اثر کشف کرده‌اند که شامل ابزارهای سنگی، زغال چوب، سنگ‌هایی که به‌وسیله‌ی آتش تغییر یافته بودند و قطعات استخوانی متعلق به حیوانات متوسط تا بزرگ می‌شود. همچنین آن‌ها شواهدی از یک اجاق آتش و محل فرآوری غذا و گودال‌های دیگری را کشف کردند که نشان‌دهنده‌ی استقرار انسان‌ها در این محل است. دیویس می‌گوید:

طی دو تابستان گذشته، دانشجویان و پژوهشگران به لایه‌های پایین محوطه رسیده‌اند و همان‌طور که انتظار می‌رفت، قدیمی‌ترین مصنوعات در آنجا پیدا شد.

او با گروهی از پژوهشگران دانشگاه آکسفورد کار می‌کرد که با روش رادیوکربن قدمت استخوان‌های یافت شده در محل را تخمین می‌زدند. نتایج بررسی‌های آن‌ها نشان می‌داد که قدمت استخوان‌های یافت شده درکنار مصنوعات کشف‌شده در پایین‌ترین لایه‌ها با تاریخ‌هایی در دامنه‌ی ۱۵ هزار تا ۱۶ هزار سال تطابق دارد.

انسان‌ها زودتر از تصور به آمریکا رسیده‌اند

پژوهشگری در حال بررسی مصنوعات یافته شده از محوطه‌ی کوپرز فری در سال ۲۰۱۵

انسان‌ها زودتر از تصور به آمریکا رسیده‌اند

دیویس توضیح می‌دهد:

قبل از این، قدیمی‌ترین اشیائی که ما پیدا کرده بودیم، عمدتا مربوط به ۱۳ هزار سال قبل بودند و اولین شواهد درمورد حضور انسان‌ها در آمریکا در تعدادی از دیگر محوطه‌ها به‌سختی به قبل از ۱۴ هزار سال می‌رسید. وقتی من برای اولین‌بار دیدم که در لایه‌ی باستان‌شناسی زیرین قدمت‌های ۱۴ هزار ساله یافته می‌شود، در ابتدا تعجب کردم و به این موضوع مشکوک شدم. برای تأیید این نتایج نیاز به اندازه‌گیری‌های بیشتر بود و وقتی ما اندازه‌گیری‌های خود را چندین بار تکرار کردیم، آن لایه مرتباً قدمت ۱۴ تا ۱۶ هزار سال را نشان می‌داد.

قدمت برآورد شده از این مصنوعات تئوری قدیمی مرتبط با زمان ورود انسان‌ها به آمریکای شمالی را که باعنوان تئوری «Clovis First» شناخته می‌شود، به چالش می‌کشاند. طبق این تئوری، انسان‌ها ازطریق راهی که در میان صفحات یخی در مسیر سیبری به آمریکا باز شد، تا حوالی داکوتای امروزی مهاجرت کردند. دیویس می‌گوید:

فرض می‌شود که راهروی بدون یخ حدود ۱۴۸۰۰ سال پیش باز شده باشد که تاریخ آن پس از تاریخ اشیاء قدیمی یافته‌شده در کوپرز فری است... اکنون ما مدرک خوبی داریم که نشان می‌دهد، انسان‌ها قبل از باز شدن این راهرو در آیداهو بوده‌اند. این شواهد ما را به این نتیجه‌گیری می‌رساند که مردمان اولیه از جنوب صفحات یخی قاره در امتداد سواحل اقیانوس ارام حرکت کردند.

همچنین پژوهشگران قطعات دندانی یک اسب منقرض‌شده را پیدا کردند که در پایان آخرین دوره‌ی یخبندان در آمریکای شمالی زنده بوده است. دیویس گفت:

این قعات دندانی همراه‌با تاریخ‌گذاری رادیوکربن نشان می‌دهد که کوپرز فری قدیمی‌ترین محوطه‌ی باستان‌شناسی در آمریکای شمالی است که شامل مصنوعات و استخوان‌های حیوانات منقرض شده است.

دیویس درمورد شباهت اشیاء یافت شده در این محل با مصنوعات کشف‌شده در کشورهای دیگر می‌گوید:

قدیمی‌ترین مصنوعات یافت‌شده در کوپرز فری از‌نظر ظاهر نیز بسیار شبیه به قدیمی‌ترین آثار یافت‌شده در شمال شرقی آسیا و به‌ویژه ژاپن است.

او اکنون درحال همکاری با پژوهشگران ژاپنی است تا بتواند مقایسه‌های بیشتری را بین آثار یافت‌شده در کوپرز فری و آثار یافت‌شده در ژاپن و روسیه انجام دهد. او در انتظار اطلاعات تاریخ‌گذاری کربن مصنوعاتی است که در محوطه‌ی دیگر کوپرز فری یافت شده است. دیویس می‌گوید:

ما به‌اندازه‌ی ده سال مصنوعات و نمونه داریم که تجزیه‌و‌تحلیل کنیم و پیش‌بینی می‌کنیم که با مطالعه‌ی اشیاء و نمونه‌های بیشتر به کشف‌های هیجان‌انگیز بیشتری برسیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج