۹۴۲۱۱۶
۱۶ نظر
۵۰۱۳
۱۶ نظر
۵۰۱۳
پ

زیباکلام: عملکرد دولت پای اصلاحات نوشته شده

صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران در روزنامه شرق نوشت: اصلاح‌طلبان به چند دلیل نباید تسلیم امواج به‌راه افتاده مبنی بر تقاضای استعفای روحانی شوند. نخستین دلیل آن است که این امواج را جریان خاص شناخته‌شده اصولگرایان رادیکال به‌عنوان استراتژی انتخاباتی به راه انداخته‌اند.

صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران در روزنامه شرق نوشت: اصلاح‌طلبان به چند دلیل نباید تسلیم امواج به‌راه افتاده مبنی بر تقاضای استعفای روحانی شوند. نخستین دلیل آن است که این امواج را جریان خاص شناخته‌شده اصولگرایان رادیکال به‌عنوان استراتژی انتخاباتی به راه انداخته‌اند.

تلاش آنان القای این نکته است که همه مشکلات کشور از اقتصادی تا سیاسی و فرهنگی، مشکلات سیاست خارجی، تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا، بلاتکلیفی برجام تا برسیم به بی‌کاری، گرانی، افزایش قیمت بنزین و تبعات بعد از آن، جملگی ریشه در سیاست‌ها و عملکرد دولت روحانی دارد.اگر ایشان نمی‌بود، هیچ‌کدام این مشکلات هم پیش نمی‌آمد و فرضا هم اگر ایجاد می‌شد، قابل حل‌وفصل بود.

آنان معتقدند دولت روحانی از یک سو باعث به‌وجودآمدن تمامی آنها بوده و از سوی دیگر هم در جهت حل این مشکلات نتوانسته گامی بردارد و سایر نهادهای متعدد که قدرت و بودجه دارند، هیچ نقشی در به‌وجودآمدن این مشکلات نداشته‌اند و تداوم آن به آنها مربوط می‌شود. از دید رادیکال‌ها، صدر و ذیل همه نابسامانی‌ها و گرفتاری‌ها خلاصه می‌شود در سوءمدیریت دولت روحانی. حاجت به گفتن نیست، تصویری که این روزها رادیکال‌ها می‌کوشند از روحانی ترسیم کنند، فارغ از نقاط ضعف دولت و اشکالات عملکردهای این روزهای روحانی، صرفا یک جریان‌سازی سیاسی غیراخلاقی به‌منظور بهره‌برداری انتخاباتی است نه برای حل مشکلات مردم و کشور.

صد البته ایرادهایی به دولت دوازدهم وارد است. از نحوه اجرای افزایش نرخ بنزین تا حذف‌نکردن یارانه ثروتمندان، بحث استفاده از مدیران خلاق، زنان، نیروهای توانمند اقوام و... اما اینکه صدا و سیما و برخی تریبون‌های هفتگی به‌علاوه یک جریان سیاسی رادیکال، تلاش می‌کنند این‌گونه القا کنند که همه گرفتاری‌ها به‌واسطه عملکرد روحانی است هم غیراخلاقی است هم نادرست و هم فریب افکار عمومی.

برخی اصلاح‌طلبان هم به‌واسطه انگیزه‌های دیگری، هم‌جهت با این جریان شده و خواهان استعفای روحانی شده‌اند. صد البته که انگیزه آنان با رادیکال‌ها ۱۸۰ درجه متفاوت است. آنها به دو دلیل، موضوع استعفای روحانی را در هفته‌های اخیر مطرح کرده‌اند؛ نخست آنکه می‌خواهند با کناررفتن او معلوم شود چقدر از بحران فعلی متوجه عملکرد روحانی است و چقدر دیگران سهم دارند. دوم اینکه معتقدند یک بار برای همیشه باید روشن شود رئیس قوه مجریه چقدر اختیار دارد و به اندازه اختیارات از او انتظار وجود داشته باشد نه اینکه بسیاری سیاست‌های دیگر در سایر نهادها اتخاذ شود، اما پاسخ‌گوی آن باید قوه مجریه باشد.

صرف‌نظر از اینکه چقدر با اصلاح‌طلبانی که خواهان استعفای روحانی هستند، موافقت داشته باشیم، واقعیت تلخ آن است که اصلاح‌طلبان و گروه‌های حامی حسن روحانی در دو انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته، در برابر مردم در قبال انتخاب روحانی مسئولیت دارند. فراموش نکنیم کسر قابل توجهی از ۲۴ میلیونی که به روحانی رأی دادند، به تشویق و ترغیب اصلاح‌طلبان بود. شاید اگر اصرار و حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی نبود، ایشان در انتخابات ۹۶، ثلث آن رأی‌ها را نیز کسب نمی‌کرد؛ بنابراین ازآنجاکه در برابر انتخاب او نزد مردم مسئولیت وجود دارد، باید پای بد و خوب و بهشت و دوزخ او هم ایستاد.

اگر روحانی توانسته بود موفق شود، اصلاح‌طلبان در آن شریک و سهیم بودند اما امروز فارغ از اینکه چقدر تقصیر با اوست، باید پای عملکرد دولتش بایستیم؛ بنابراین به‌جای همسوشدن با جریان‌های رادیکال، باید اولا از روحانی و اعضای دولت بخواهیم واقعیت‌های کشور را تاآنجاکه‌ آسیب به امنیت ملی نیست، با مردم در میان بگذارند. ثانیا در بخش‌هایی که معتقدیم او نقص داشته، با صدای بلند از وی و دولتش انتقاد کنیم و خواستار توجه به راه‌حل‌های کارشناسی برای حل معضلات شویم.

به‌هرحال شرایط دشواری برای کشور پیش آمده و ما که با تفکرات جریانات تخریب‌گر آشنا هستیم و می‌دانیم با کناررفتن روحانی و قدرت‌گرفتن جریانات رادیکال، در حقیقت وضعیت نه‌تنها بهبود پیدا نمی‌کند، بلکه فضا را به سمت وخیم‌ترشدن سوق می‌دهد، باید بر تغییر و اصلاح روندهای نادرست دولت و تدبیر برای حل مشکلات کشور و مردم اصرار کنیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دولت میوه اصلاحات است

    • رامین

      نه پس پای اصولگرا بذارن
      چقدر آقای زیبا کلام حرف بی ربط میزنید

    • بدون نام

      عمه یکی از کاربردی ترین فامیلهاست.
      اگر می‌خواهید به حساب عمه بنده نوشته بشه.

    • بدون نام

      یعنی الان این دولت اصلاحات نیست که روی کاره.....!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      صددرصد همینطوره

    • بدون نام

      آقای نا زیبا کلام تمام عملکرد دولت به اصلاح طلبان بر نمیگرده علت ناتوانی دولت حتماًمربوط به عمه منه که نتونسته مملکت داری رو درست انجام بده.مگه نه.

    • ایران من

      این شما جماعت اصلاح طلب بودید ڪه با بوق وسرنا با چند تا سلبریتی حردم رو تشویق ومجبور ڪردید به ڪلید ساز رای دهند وخوب وبدش پای شماست ،پس سعی نڪن اصلاح طلب ها و سلبریتی ها رو بی گناه نشون بدی
      به ملت بد ڪردید ،آزموده را آزمودن خطاست
      بیست وچهار سال دولت دست شماست برای مردم چی ڪردید

    • بدون نام

      عملکرد تو هم پای شیطان نوشته میشه

    • امیر

      آقای زیبا کلام دیگه خیلی وقته کار از اصلاح طلبی و اصولگرایی گذشته . ....

    • بدون نام

      پ ن پ باید به اسم اصولگرایان نوشته میشد؟؟؟

    • بدون نام

      اصلا ح طالبلن یارانه ۲۴ میلیون ببن خودشان تقسیم کرد ن

    • بدون نام

      جناب مگه غیر از این هست؟؟؟؟

    • بدون نام

      بزرگوار اصولا دولت روحانی یک سوتفاهم بود!!!!!

    • بدون نام

      کدامشون خوب کارکردن که اصلا طلب نکرده.به خاطر بعضی ها خودتون راگناه کارنکنید

    • بدون نام

      مگه دولت اصلاحات نیست دولت غرب پرست روحانی

    • ناصر

      نه تنهادولت روحانی بلکه هردولت دیگه ای تامردم مطالبه گروقانونمندنشوند اوضاع تغییرنخواهدکرد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج