۹۶۷۵۱۱
۹ نظر
۵۰۰۷
۹ نظر
۵۰۰۷
پ

اصولگرایان و پیروزی در غیاب ۸۰ درصد!

پیروز انتخابات مجلس یازدهم که شدند دیگر سر از پا نمی‌شناختند، تصورشان این بود که توانسته‌اند توجه افکار عمومی را به سمت خود برگردانند.

روزنامه اعتماد: پيروز انتخابات مجلس يازدهم كه شدند ديگر سر از پا نمي‌شناختند، تصورشان اين بود كه توانسته‌اند توجه افكار عمومي را به سمت خود برگردانند و رقيب را در يك شرايط كاملا عادلانه به عقب برانند اما اين تصورات چيزي جز سر را زير برف كردن و ناديده گرفتن اتفاقات اطراف نبود. تنها كافي است چند متري فاصله بگيرند تا ببينند آراي آنها همان جمعيت ثابتي است كه همواره پاي صندوق‌هاي راي مي‌آمدند و راي‌شان به نام اصولگرايان ثبت شده است. در واقع جناح راست در اين سال‌ها نه‌تنها نتوانسته بر سبد راي خود اضافه كند حتي گاهي از همان رايي هم كه داشته است، كاسته شده و اين نشان‌دهنده كاهش مجبوبيت‌شان است.

«اصولگرايان در تهران توانستند آراي خاكستري را جذب كنند»؛ حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحي‌مقدم سخنگوي جامعه روحانيت با بيان اين جمله به ارزيابي آراي اصولگرايان در انتخابات اخير مجلس شوراي اسلامي مي‌پردازد. اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام كه بر اين باور است جريان اصولگرا به صورت سنتي ۲۰ تا ۱۵درصد راي دارند، معتقد است: «از انتخابات رياست‌جمهوري تاكنون اصولگرايان توانسته‌اند بر بدنه راي ۱۶ ميليوني خود افزوده و نزديك به ۸ ميليون راي بر آن اضافه كنند.»

حال براي پرداختن به صحت و سقم صحبت‌هاي مصباحي‌مقدم نگاهي مي‌كنيم به آمار انتخابات ۹۲ تا ۹۸ استان تهران؛ سال ۹۴ غلامعلي حدادعادل سرليست اصولگرايان در انتخابات مجلس دهم در تهران بود. او توانست ۹۰۰ هزار راي را به خود اختصاص دهد. در آن مقطع نزديك به ۳ ميليون نفر در انتخابات شركت كردند كه با اين حساب اصولگرايان توانستند نزديك به ۲۷درصد آرا را كسب كنند كه البته اين رقم در مقايسه با كل واجدان شرايط براي شركت در انتخابات كه حدودا ۶ ميليون نفر بود حدودا ۱۵درصد مي‌شد.

حال سراغ انتخابات ۹۸ مي‌رويم يعني حضور محمدباقر قاليباف كه اصولگرايان مدعي هستند اقبال زيادي با او بوده و هست. قاليباف در اين انتخابات كه در تهران نزديك به ۲ ميليون و ۵۰۰ هزار نفر از مجموع ۹ ميليون واجد شرايط راي دادن در آن شركت كردند، توانست حدودا يك ميليون و ۲۰۰ هزار راي كسب كند كه البته از آنجا كه در اين انتخابات بيشتر حاميان جريان راست پاي صندوق راي رفتند، آمار ۴۸درصد را به خود اختصاص داد اما وقتي اين رقم را در كل مجموع واجدان شرايط براي راي دادن درنظر گرفتيم، آمار آرايي كه به سبد قاليباف ريخته شد چيزي حدود ۱۳درصد بود. البته اين نخستين‌بار نبود كه قاليباف خود را به معرض انتخاب مي‌گذاشت و يك‌بار ديگر هم سال ۹۲ در جريان رقابت‌هاي رياست‌جمهوري وارد ميدان شد و اتفاقا همان ۶ سال پيش هم تقريبا همين راي يعني حدود يك ميليون و ۲۰۰ راي را به خود اختصاص داد. آن‌هم درحالي كه آن زمان نزديك به ۴ ميليون نفر از تهراني‌ها در انتخابات شركت كردند و با اين حساب او توانسته بود نزديك به ۲۴درصد از آرا را به خود اختصاص دهد و اين رقم در مقايسه با كل واجدان شرايط كه حدودا ۵ ميليون و ۵۰۰ هزار نفر بوده است، نزديك به ۲۱درصد بوده است. اوضاع اصولگرايان در انتخابات ۹۶ و حضور ابراهيم رييسي نيز چندان فرقي نمي‌كند و در آن مقطع كه ۶ ميليون ساكنان استان تهران در انتخابات شركت كردند، حدودا ۳۰درصد آرا را به خود اختصاص مي‌دهد و نسبت به كل واجدين شرايط كه حدود ۸ ميليون نفر بود حدود ۲۳درصد بود.

جشن پيروزي در غياب رقيب

صادق زيباكلام درباره رضايت و خشنودي اصولگرايان از پيروزي در انتخابات مجلس يازدهم مي‌گويد: «تندروها در حالي پيروزي در انتخابات را جشن گرفته‌اند كه از همان اول هم معلوم بود به سبب شرايط كشور، در دوره يازدهم قوه مقننه مجلس‌نشين خواهند بود.» اين تحليلگر مسائل سياسي در ادامه به اعتمادآنلاين گفته است: «درواقع وقتي درصد بسيار بالايي از مردم به دلايل متعددي تصميم گرفتند راي ندهند؛ از همين رو تندروها دقيقا مثل مجالس سه‌گانه هفتم تا نهم بيشتر كرسي‌هاي بهارستان را دراختيار خود مي‌بينند.» او توضيح مي‌دهد: «باتوجه به نتيجه‌اي كه در انتخابات دوم اسفند ماه حاصل شد، دولت روحاني بايد در يك‌ سال و دو ماه پاياني دولتش آماده سخت‌ترين رويارويي و چالش‌ها با مجلس باشد. رويارويي‌هايي كه به قطع و يقين، دشواري و موانع زيادي را پيش روي منافع و مصالح ملي قرار خواهد داد.»

صادق زيباكلام در پايان صحبت‌هايش گفت: «باتوجه به شرايط و همچنين اتفاق‌هايي كه طي سال جاري در كشور رخ داد، از همان اول مشخص بود تندروها صندلي‌هاي مجلس نهم را بعد از چهار سال حاشيه‌نشيني از آن خود خواهند كرد.»

اميد اصولگرايان براي كنترل تندرو‌ها

مجلس يازدهم با اين تركيب حتي در اردوگاه اصولگرايي هم نگراني‌هايي را ايجاد كرده است؛ نگراني از اينكه شايد تندروها آن‌قدر امور را به دست بگيرند كه هزينه‌هايي را به واسطه رفتارهاي‌شان به كشور تحميل كنند، البته آنها اميدوارند تا قاليباف بتواند آنها را كنترل كند. عباس سليمي‌نمين، تحليلگر سياسي اصولگرا در اين رابطه گفته است: «بعيد است كه جريان تندرو در صحن مجلس غالب شود و با هياهو به كارش ادامه بدهد، كمااينكه نمايندگان اين جريان در مجلس فعلي حضور داشتند و از آنجا كه توسط جاهايي كنترل شدند، نتوانستند جار و جنجال به‌پا كنند. در مجلس يازدهم هم تندروها حتما با مديريت آقاي قاليباف كنترل خواهند شد.»

او ادامه مي‌دهد: «ايراني‌ها شرايط بسيار دشواري دارند؛ به عبارتي دشمني‌ها به اوج خود رسيده و هر روز تهديد و تحديدهاي بيشتري را متحمل مي‌شويم، به همين دليل، قطعا تندروها كنترل خواهند شد تا مجلس به خوبي بتواند به دولت كمك كند. برخي قصد تخريب و ناكام گذاشتن دولت روحاني را داشتند و نتوانستند. همان‌طور كه در سال‌هاي پيش هم گروهي مجدانه مي‌كوشيدند احمدي‌نژاد را قبل از موعد قانوني كنار بگذارند و سيستم به آنها اجازه نداد دولت ايشان را در ميانه راه زمين‌گير كنند.» عباس سليمي‌نمين در پايان صحبت‌هايش مي‌گويد‌: «اكنون زمان خوبي براي دعوا نيست. در واقع در شرايطي كه بن‌بست‌هاي بي‌شماري را پيش روي خود مي‌بينيم لازم است به هم‌صدايي برسيم.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      پایین ترین مشارکت مربوط به تهران وکرج هست حدور ۲۷ درصد که درسایر مناطق از ۶۶ درصد تا ۴۵ درصد بوده ....حالا این غیبت ۸۰ درصدی از کجا اومده الله اعلم!

      پاسخ ها

      • محمود

        از اونجا که این مقاله با غرض و مرض نویسنده عقده ای نوشته شده..

      • moh

        احسنت

      • رها

        واقعا درست می فرمایید
        این آمار خودزنانه و ترحم بر انگیز برای چیه؟توجیه کارنامه تاسف بار اصلاح طلب ها و عدم شرکت طرفداراشون

      • بدون نام

        لازم نیست که صداقت در این پیام ارسالی نداشته باشم وراستش رامیگویم من خودم سال هادرهیچ انتخاباتی شرکت نکرده بودم اصلاامابعدازکارنامه بسیارموفق آقای رئیسی به عنوان یک اصولگرامن درانتخابات شرکت کردم و بازهم آینده به اصولگرایان رأی میدم

      • علیرضا

        این آمارها چون کیلویی حساب میشن ، احتمالا ترازو خراب بوده این عدد بدست آمده ، خودتو اذیت نکن

    • بدون نام

      فقط باید گفت اصلاح طلب اصولگرا دیگه تمومه ماجرا

    • بدون نام

      هنوز دارید از پیروزی اصولگرایان میسوزید.

      پاسخ ها

      • امین

        آخه شما در حدی نیستین که بخوایم بسوزیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج