اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۲۲۰۳۱۴
۱ نظر
۵۵۴
۱ نظر
۵۵۴
پ

ما نسبت به ژاپن سر بودیم، چطور باختیم؟

کارشناس والیبال کشورمان معتقد است ضعف فنی در کادر مربیگری تیم ملی باعث به وجود آمدن نتایج ضعیف تیم ملی ایران در لیگ جهانی ملت‌ها شده است.

روزنامه اعتماد: کارشناس والیبال کشورمان معتقد است ضعف فنی در کادر مربیگری تیم ملی باعث به وجود آمدن نتایج ضعیف تیم ملی ایران در لیگ جهانی ملت‌ها شده است.  رقابت‌های لیگ جهانی ملت‌ها از هفته گذشته آغاز شد و در هفته نخست تیم ایران در برازیلیا با چهار تیم چین، هلند،استرالیا و ژاپن روبه‌رو شد. ملی‌پوشان کشورمان در این ۴ بازی دو شکست بد مقابل هلند و ژاپن را تجربه کردند که انتقادات زیادی را به دنبال داشته است. مردم علاقه‌مند به والیبال با یادآوری روزهایی که تیم ملی والیبال ایران به راحتی آب خوردن ژاپن را شکست می‌داد نسبت به نتایج تیم معترض شدند. فرهاد نفرزاده، کارشناس و مربی والیبال کشورمان در رابطه با ناراحتی مردم از نتایج گفت: «بحث نتایج یک چیز است و نحوه عملکرد تیم هم یک مورد دیگر. نتایج که مورد قبول مردم نبوده، نظر مردم است ولی ما به عنوان کسی که از دیدگاه فنی به موضوع نگاه می‌کنیم، می‌توانیم راجع به عملکرد تیم نظر بدهیم نه راجع به نتایج.» 

ایشان ادامه داد: «چیزی که ما الان دیدیم با توجه به برنامه‌ریزی که برای تیم انجام شده، اهمیت دارد. این بازیکنان و این نفرات و آن لیستی که در واقع به فدراسیون جهانی والیبال برای حضور در مسابقات اعلام کرده همان چیزی بوده که دقیقا کادر فنی تیم با آزادی عمل ۱۰۰ درصد و با اختیار خودشان انتخاب کردند. طبیعتا آن اتفاقی که بر اساس آرایش تیم، ارنج تیم، تعویض‌های تیم و تمرینات تیم صورت می‌پذیرد هم در اختیار کادر فنی بوده. شما حتی شاهد بودید که فدراسیون والیبال توماس توتولو را به عنوان مربی تمرین‌‌دهنده برای تیم در نظر گرفته بود ولی خود کادر فنی تیم تمایلی به حضور این مربی در کنار تیم نداشت. به همین دلیل دیدید که در سفر تدارکاتی تیم به کشور صربستان خود سرمربی تیم مصاحبه کرد که ایشان را ما از تیم اخراج کردیم. این عین حرفی است که خود ایشان زده. یعنی به وجود ایشان نیازی نداشتیم.» آقای نفرزاده تصریح کرد: «یعنی سرمربی در هر موردی در داخل تیم اختیار تام داشتند. چه در دعوت بازیکنان، چه در انجام تمرینات و چه سایر برنامه‌هایی که برای تیم از نظر کادرفنی مورد لزوم بوده. بنابراین اینکه ما الان بیاییم و بگوییم این اتفاق افتاده یا فلان بازیکن مصدوم شده، درست نیست. این اتفاقات برای هر تیمی رخ می‌دهد. فقط مختص تیم ما یا این مسابقات نیست. ما باید از روز اول همه اینها را پیش‌بینی می‌کردیم. بالاخره کسی که سرمربی تیم ملی می‌شود آدم باتجربه‌ای است دیگر.» ایشان در ادامه به نتایج تیم ملی اشاره کرد و افزود: «عملکردی که تیم داشته از نظر فنی در چهار مسابقه اول به نظر من در مقایسه با وضعیت والیبال ما عملکرد فنی قابل قبولی نبوده. یعنی این شکلی که تیم والیبال بازی کرده از نظر دفاع روی تور، از نظر دریافت اول، از نظر سرویس، از نظر سیستم حملات، از نظر توپ‌گیری از نظر من هیچ کدامش عملکرد قابل قبول در مجموع نبوده.» 

مساله بعدی که مطرح شد مشکلات روحی و روانی تیم بود. سرمربی چندین تیم در لیگ برتر والیبال کشورمان ضعف روحی را ناشی از ضعف فنی دانست و توضیح داد: «قطعا این قضیه در تیم به چشم خورده. چرا؟ چون شما بیایید مثلا در بازی مقابل ژاپن پست به پست و نفر به نفر بازیکنان تیم ژاپن را با ایران مقایسه کنید. اگر آنها نیشیدا را داشتند ما مثلا اسماعیل‌نژاد و صابر کاظمی را داشتیم. اگر آنها ایشیکاوا را داشتند ما میلاد عبادی‌پور را داشتیم که یک سر و گردن از ایشیکاوا قوی‌تر است و بازیکن باتجربه‌تر و برجسته‌تری است. در پست‌های دیگر همین‌طور. بازیکنان ژاپن هیچ کدام‌شان همتراز بازیکنان ما نبودند، نیستند و نخواهند بود. ولی چیزی که اتفاق افتاده ما شاهد آن بودیم که تیم ژاپن یک بازی با انسجام و کامل والیبال را اجرا کرده. وگرنه شما نگاه کنید ژاپنی‌ها بازیکنان به نسبت کوتاه قامتی هستند. وقتی بازیکن پاسور و قطر پاسور ژاپن با قد یک وهفتادوپنج و قد یک هشتادوشش در جلوی تور قرار می‌گیرند، در منطقه دوی خودشان از نظر دفاعی و منطقه ۴ ما، می‌بینید عملا ما در حمله از منطقه ۴ دچار مشکل می‌شویم با اینکه اینها بازیکنان بلندقامتی نیستند. یا حتی تعداد حملاتی که به عنوان حملات پایپ در تیم ژاپن چند بار مورد استفاده قرار گرفت و در تیم ما چند بار؟ اینها آن تفاوت‌های تاکتیکی است که من فکر می‌کنم در دو تیم وجود داشت و به همین شکل وقتی به مرور زمان شما در اجرای کارهای فنی عملکردتان دچار افت شود از نظر روحی و روانی هم بازیکنان و تیم دچار افت می‌شوند.» 

از آقای نفرزاده سوال کردیم چطور ممکن است کسی که تیم ملی جوانان را قهرمان جهان کرده از لحاظ فنی ضعف داشته باشد؟ «به عنوان مثال در تاریخ مسابقات قهرمانی جوانان جهان ببینید چند بار این مسابقات انجام شده. به هر حال یک سابقه‌ای دارد. مثلا ۳۰ بار در طول تاریخ. خب قطعا بیست و چند نفر آمدند تیم‌های مختلف دنیا را قهرمان جوانان جهان کردند. اینکه شما یک تیمی را قهرمان جوانان جهان کردی دال بر این است که شما در تیم بزرگسالان هم یک عملکرد موفقی خواهید داشت؟ به نظر من این ایده کاملی نیست. ایده خوبی هست ولی کامل نیست.» 

این کارشناس والیبال در پایان به ادامه مسابقات و بازی با تیم‌های به مراتب سخت‌تر از ژاپن و هلند پرداخت و گفت: «عملکرد ما در ادامه بستگی دارد که کادرفنی چه هدف‌گذاری را برای مسابقه انجام داده است. آیا هدف ما این بوده که به جمع ۸ تیم برتر مسابقات صعود کنیم؟ آیا هدف‌مان این بوده که در این مسابقات فقط شرکت کنیم؟ این برمی‌گردد به آنچه در نظر کادرفنی هست و برنامه‌ریزی که برای مسابقات کرده. تیم‌هایی که در این مسابقات شرکت کردند را می‌توانیم به سه گروه و دسته تقسیم کنیم. یکی تیم‌هایی که جزو تیم‌های سطح بالای مسابقات هستند مثل امریکا، برزیل، فرانسه و لهستان. تیم‌هایی که در سطح دوم مسابقات هستند مثل ایران، آرژانتین، آلمان، صربستان، ژاپن و تیم‌هایی که در سطح سه هستند مثل چین، استرالیا، کانادا، بلغارستان. ما قطعا در برابر تیم‌های سطح ۳ بازی‌هایمان را می‌توانیم پیروز شویم. مثل بازی‌هایی که جلوی استرالیا و هلند انجام دادیم. هلند هم تیم سطح ۳ بود که متاسفانه آن بازی را از دست دادیم. ولی قطعا در هفته دوم مقابل کانادا و بلغارستان کار آسان‌تری پیش‌رو داریم و می‌توانیم برنده شویم. در بقیه بازی‌ها باید تلاش‌مان را انجام دهیم. ما برای برد در برابر تیم‌های سطح اول شانس داریم مثل اتفاقی که در بازی با چین و برزیل بر‌ای چین رخ داد.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      والله تیم زنان هلند از تیم ملی ما بهتر بازی کرد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج