۱۲۴۲۰۲۳
۲۱۳
۲۱۳
پ

آقاجانیان: با کی‌روش، دودستگی وجود نخواهد داشت

کارلوس کی‌روش دوباره به تیم ملی فوتبال بازگشت تا سومین جام‌جهانی متوالی با ایران را تجربه کند.

فرهیختگان: کارلوس کی‌روش دوباره به تیم ملی فوتبال بازگشت تا سومین جام‌جهانی متوالی با ایران را تجربه کند. شاید دیگر خیلی فرصتی نباشد که بخواهیم به زوایای این انتخاب از منظر مثبت و منفی بپردازیم و فعلا با این وضعیت مجبوریم به تیم ملی ایران در آستانه رقابت‌های جام‌جهانی خوشبین باشیم. البته عده‌ای اعتقاد داشتند همین که با اسکوچیچ به جام‌جهانی نمی‌رویم خودبه‌خود نیمی از مسیر موفقیت طی شده است اما اینکه نیمی دیگر از موفقیت با کی‌روش محقق شود باید تا ۸ آذر و بازی و سوت پایان بازی با آمریکا صبر کرد.

درخصوص بازگشت کی‌روش شاید هیچ‌کس بهتر از مارکار آقاجانیان، یار غار و گرمابه و گلستان او در سال‌هایی که این سرمربی در دوره اول همکاری با تیم ملی همواره درکنارش بود نتواند در این خصوص به اظهارنظر بپردازد. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با مربی سابق تیم ملی را که این روزها در فوتبال آمریکا مشغول به کار است، در خصوص مسائل مختلف با تیم ملی در متن زیر می‌خوانید.

کی‌روش به تیم ملی ایران بازگشت، اتفاقی که یک‌بار دیگر باعث دودستگی بین هواداران فوتبالی در ایران شده است. این موضوع را ارزیابی می‌کنید؟

به‌هرحال با آمدن آقای تاج تغییر و تحولی صورت گرفت و شاید می‌شد این امر را متصور بود. ایشان تجربه زیادی در فوتبال دارند و به جز ریاست فدراسیون و نایب‌رئیسی آسیا، در سمت‌های دیگر هم کار کردند و فکر می‌کنم ایشان سعی کرد تا در این زمان و بعد از بازگشت خودش بهترین تصمیم را بگیرد. درست است که زمان کم است اما بهترین گزینه اگر قرار بر جابه‌جایی بود همین کی‌روش بود چون هم تیم را می‌شناسد و هم دو دوره در جام‌جهانی با ایران حاضر شده و تجربه زیادی در این عرصه دارد، ضمن اینکه حریفان‌مان ازجمله انگلیس و فوتبال این کشور را به‌خوبی می‌شناسد، این درحالی است که استخوان‌بندی تیم ملی نسبت به جام‌جهانی قبلی حفظ شده و 70 درصد همان‌هایی هستند که از دوره قبلی با ما حضور داشتند و جا دارد این انتخاب را هم به آقای تاج و هم فوتبالی‌ها تبریک عرض کنم. البته می‌دانم کار خیلی سخت است و بعد از قرعه‌کشی هم گفتم که در جام‌جهانی بازی آسانی وجود ندارد و در این رقابت‌ها کار برای همه تیم‌ها سخت است اما من مطمئنم می‌توانیم در قطر با کی‌روش عملکرد خوبی داشته باشیم.

با شما صحبتی برای بازگشت شده است و اگر این امر اتفاق بیفتد باز هم برمی‌گردید؟

تا این لحظه صحبتی نشده است و اگر صحبتی شود هر کاری و کمکی بتوانم دریغ نخواهم کرد. در هر صورت دو دوره در جام‌جهانی بودم و حاضرم این تجربه را در خدمت ملی‌پوشان قرار دهم تا حداقل این تیم یک گام دیگر شرایطش بهتر شود. اگر بتوانم حتی سهم ناچیزی در این پیشرفت داشته باشم همه‌جوره به‌خاطر تیم ملی و کشورمان حاضرم این کار را انجام بدهم و این کار را وظیفه خودم می‌دانم.

آخرین‌بار چه زمانی با کی‌روش در تماس بودید؟

کم‌وبیش باهم همیشه در تماس هستیم اما در این مورد صحبتی نداشتیم، ضمن اینکه چند وقتی می‌شود که باهم حرف نزدیم. اما به صورت کلی در این چند سال اخیر با هم در تماس بودیم.

مقداری فنی‌تر صحبت کنیم. منتقدان کی‌روش و تغییر و تحول در کادرفنی معتقدند این حق اسکوچیچ نبود که وقتی موجبات صعود تیم ملی را فراهم کرد با وی چنین برخوردی شود که بخواهند در آستانه جام‌جهانی او را برکنار کنند، هرچند تاج اعتقاد داشت تیم ملی نیاز به یک مربی باتجربه دارد و شاید با سرمربی کروات آبروریزی شود.

نظر من تنها اهمیتی ندارد و این تصمیم فدراسیون است و قطعا در این خصوص مشورت گرفته‌اند، ضمن اینکه اگر یادتان باشد قبلا کمیته فنی هم این تصمیم را گرفته بود و این قطع همکاری حاصل خرد جمعی بوده است. به هرحال اسکوچیچ زحمت خودش را کشید و تیم ملی به این مرحله رسید اما در هر صورت این تصمیم گرفته شده و درجهت بهبود و پیشرفت شرایط تیم ملی بوده تا به تیم ملی و بازیکنان کمک شود. امیدواریم با این اوصاف تیم ملی بتواند از تمامی جهات عملکرد بهتری داشته باشد. من با کی‌روش کار کردم و شرایط را می‌دانم و مطمئنم عملکردمان با ایشان در جام‌جهانی خیلی بهتر خواهد شد.

صحبت از جام ملت‌های آسیا و حضور کی‌روش به‌عنوان مدیر فنی در این رقابت‌ها هم مطرح است.

به هرحال الان جام‌جهانی را در پیش داریم و باید تمرکز ما ابتدا روی جام جهانی باشد و سپس به رقابت‌های بعدی فکر کنیم. زمان زیادی تا جام ملت‌ها مانده و شاید اگر بخواهیم در این مورد حرف بزنیم، منطقی نباشد اما تمرکز همه باید روی موفقیت تیم ملی باشد و همه در این زمان کم کمک کنند تا بازیکنان ما بتوانند بهترین عملکرد خود را نشان بدهند و بتوانند دل مردم را شاد کنند. به‌نظرم الان در این مقطع زمانی این موضوع بیشترین اهمیت را دارد.

منتقدان کی‌روش عقیده دارند وقتی این مربی با تیم‌های کلمبیا و مصر نتیجه نگرفته بازگشت دوباره‌اش اشتباه بوده است. حتی برخی به شوخی می‌گویند او این‌بار ما را به جام‌جهانی نبرد و این تیم ملی بود که کی‌روش را با خود جام‌جهانی برد!

اگر از دیدگاه فنی نگاه کنیم به هرحال وقتی کی‌روش به کلمبیا رفت فکر می‌کنم در یک سال آخر خیلی خوب کار کرد و حتی تا قبل از بازی آخر که از اکوادور 6 گل خوردند تیمش در یک‌سال به این تعداد گل نخورده بود و به نظرم این نتیجه فقط یک حادثه بود و اگر چیز دیگری هم بوده من مطلع نیستم اما تا قبل از این بازی عملکرد کلمبیا خوب بود و چنین نتیجه‌ای برای هر مربی اتفاق می‌افتد و شاید خودشان بهتر دلایل را توضیح بدهند اما در ارتباط با مصر به نظر من کی‌روش عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت. در این خصوص با دلیل و منطق حرف می‌زنم. تیم ملی مصر در جام‌جهانی 2018 هر 3 دیدار خود شکست خورد و در این برهه زمانی بعد از جام‌جهانی آنها پوست‌اندازی کردند. به جز سه، چهار بازیکن ازجمله محمد صلاح، بقیه بازیکنان اکثرا در داخل مصر بازی می‌کردند و اصلا با تیم ملی سنگال که همه بازیکنان این تیم در اروپا بازی می‌کنند قابل مقایسه نبودند.

تیم ملی مصر در یک شرایط پوست‌اندازی بود و کی‌روش هم در جام ملت‌های آفریقا این تیم را تا فینال بالا برد و هم در رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی با اینکه این تیم در دور اول شرایط خوبی نداشت اما این مرحله را پشت‌سر گذاشت و درنهایت در بازی پلی‌آف تا ضربات پنالتی هم پیش رفتند که در این ضربات بدشانسی آوردند. به نظرم عملکرد کی‌روش با توجه به دلایلی که شمردم در تیم ملی مصر خوب بوده است. مصری‌ها حتی در جام‌جهانی روسیه به عربستان هم باخته بودند و شرایط خوبی نداشتند. زمانی که کی‌روش به این کشور رفت در مقدماتی جام‌جهانی و بعد از 3 هفته اگر اشتباه نکنم باز هم لیبی بالاتر از مصر بود. به این دلایل عملکرد او در مصر فوق‌العاده بود.

از این جهت که در این زمان کم، شرایط فنی تیم ملی به هم ریخته و قرار است از نو استوار شود این تغییرات برای این زمان کم خطرناک نیست؟

واقعیت این است که هر مربی دیگری اگر قرار بود به جای کی‌روش بیاید چون زمان نبود و شناختی هم وجود نداشت من مخالف بودم اما کی‌روش این تیم را می‌شناسد و از 70درصد نفراتش شناخت دارد و مطمئن باشید از فوتبال ایران دور نبوده و قطعا نسبت به این موضوع اطلاعات کاملی دارد. فکر می‌کنم برای 20 تا 30 درصد بقیه مشکلی پیش نمی‌آید و به نظر می‌رسد در این زمان کوتاه بتواند تیم را با هم هماهنگ کند و از بابت موضوعی که نگرانی دارید، مشکلی پیش نمی‌آید. درست است که زمان کم است اما بین مربیان خارجی اگر کسی قرار بود انتخاب شود ایشان در اولویت بود و می‌تواند نسبت به بقیه عملکرد بهتری داشته باشد. نسبت به این موضوع مطمئن هستم چون با او کار کرده‌ام.

یک موضوع نگران‌کننده دیگر بحث دودستگی بین بازیکنان در این مدت اخیر بود. به نظر می‌رسد با بازگشت کی‌روش حداقل شاهد چنین مواردی دیگر نباشیم.

قطعا همین‌طور است. بهتر است به این ماجرا هم اشاره نکنیم چون همان زمان هم این مسائل خوب نبود. زمان کی‌روش در 8 سالی که او در تیم ملی بود همه با هم بودند و هیچ مشکلی از این جهت وجود نداشت و از آن نفر اول تا نفر آخر همه همدل برای پیراهن تیم ملی جنگیدند و مطمئنم الان هم این اتفاق می‌افتد و با مدیریت کی‌روش هیچ مشکلی پیش نمی‌آید.

می‌توان تضمین داد که کی‌روش این‌بار با سعه‌صدر بیشتر به ایران بازگشته و دیگر خبری از دعواهای گذشته نباشد؟

چنین بحث‌هایی وجود ندارد و اگر آن زمان هم چنین بحث‌هایی بوده به‌خاطر منافع تیم ملی بوده است. مثلا اگر او درباره زمین می‌جنگید این مقوله اصل اول برای فوتبال بازی کردن است دیگر چه برسد به اینکه این موضوع بخواهد به سطح تیم ملی برسد، آن هم تیمی که می‌خواهد به جام‌جهانی برسد. یا در بحث لباس مهم کیفیت لباس بود. یا یک‌سری صحبت‌هایی که مطرح می‌کرد به‌خاطر این بود که بازیکنان آرامش بیشتری داشته باشند تا عملکرد بهتری داشته باشند و برای این کار بالاخره یک‌سری امکانات لازم است.

بیشتر بحث امکانات بوده در غیر این صورت مباحث دیگری مطرح نبوده است و مطمئنم الان هم در این 3 ماه اتفاق خاصی نمی‌افتد و همه تمرکز خود را می‌گذارند تا از تیم ملی حمایت کنند و ما هم چه در بیرون و چه در داخل وظیفه داریم پشتیبانی کنیم تا تیم ملی در این شرایط حساس و کوتاه با توجه به اینکه رقیبان سرسختی در گروه داریم، بتواند در قطر عملکرد خوبی داشته باشد.

منتقدان کی‌روش عقیده دارند تیم‌هایش در کسب نتیجه موفق عمل نکرده‌اند، به‌طور مثال به نتایج همیشگی در جام‌جهانی اشاره می‌شود و عدم موفقیت در دو جام ملت‌هایی که این سرمربی پرتغالی سکان هدایت تیم ملی را برعهده داشت.

در جام‌جهانی اول با توجه به آن که زمان آماده‌سازی کوتاهی داشتیم و تیم ملی هم از لحاظ سنی میانگین بالایی داشت، به‌هرحال توانستیم طوری عمل کنیم که مردم راضی باشند و مهم این است. عملکرد خوبی در برزیل داشتیم و توانستیم مردم را راضی نگه داریم و هدف هم همین است که هواداران فوتبال از عملکرد و نوع بازی تیم ملی راضی باشند. قبل از این بازی‌ها هم یادمان می‌آید که دوستان می‌گفتند در برزیل کیسه گل می‌شویم و مثلا 5 گل از آرژانتین می‌خوریم و با افتضاح برمی‌گردیم و از این دست صحبت‌ها. برای جام‌جهانی دوم در روسیه تا مرز صعود هم پیش رفتیم.

هنوز نمی‌دانم در بازی با اسپانیا و گلی که سعید زد داور چرا این گل را قبول نکرد، درحالی‌که نمی‌شد گفت این گل آفساید بود. قانون وار این است که وقتی شما نسبت به گلی شک دارید باید صحت آن را روی درستی گل بگذارید. ما از 20 زاویه این گل را دیدیم و مشخص نبود که این گل آفساید باشد. به‌هر‌حال در این گروه قهرمان‌های جهان و اروپا و آفریقا حضور داشتند و قبل از مسابقات همه می‌گفتند در گروه مرگ هستیم و با عملکردی که داشتیم توانستیم مردم را راضی نگه داریم. ما تا آستانه صعود هم رفتیم اما یک مقدار هم بدشانسی در این رقابت‌ها آوردیم.

درباره جام ملت‌ها و نتایجی که به دست آمد چه توضیحی دارید؟

حدود نیم قرن است که در این رقابت‌ها قهرمان نشده‌ایم. به‌هرحال هر دو جام ملت‌ها را از نزدیک شاهد بودید و جام ملت‌های استرالیا دیدید که اگر داور آن اشتباه را نمی‌کرد و در نیمه اول به خاطر کارت تمارضی که به پولادی داد تیم ملی 1000 نفره نمی‌شد شاید کار عراق را در همان 90 دقیقه تمام می‌کردیم اما باز 10 نفره دو بار به بازی برگشتیم و کار را به ضربات پنالتی کشاندیم. تیم ملی این بازی را باخت اما مردم همه‌چیز را می‌بینند و وقتی تیم از دقیقه 40 تا این حد جسورانه بازی می‌کند تا جایی که دو بار کامبک می‌زند و تلاش می‌کند، دیگر وقتی در ضربات پنالتی ببازید برای مردم نتیجه اهمیتی پیدا نمی‌کند. درست است که جام نیاوردیم اما نحوه بازی باعث رضایتمندی می‌شود.

در امارات هم که به نظرم همه‌چیز برای موفقیت مهیا بود اما باز هم یک اتفاق غیرفنی افتاد. ما تا قبل از گلی که در نیمه‌نهایی خوردیم اصلا در کل جام گل نخورده بودیم و برنامه‌ریزی بر این اساس بود که در نیم ساعت آخر کار ژاپن را تمام کنیم و اتفاقا کار هم طبق برنامه پیش می‌رفت اما در صحنه‌ای که 5 بازیکن تیم ملی حضور داشتند، با اشتباهی که پیش آمد یک توپ مرده گل شد و دیگر جمع کردن کار سخت بود. بازیکنان خودشان فهمیدند چه اشتباهی کردند و از نظر روحی و روانی دچار افت شدند و در نتیجه بازی را واگذار کردیم. البته در گذشته بازی‌های رده‌بندی هم وجود داشت اما حالا بازی رده‌بندی هم وجود ندارد و همین که تا 4 تا تیم آمدیم شایسته قهرمانی بودیم. این همه اتفاقاتی که بود در این دو جام‌جهانی و جام ملت‌ها رخ داد و من هم سعی کردم واقعیات را بگویم.

یک انتقاد از حضور ۸ ساله کی‌روش در تیم ملی مطرح است مبنی‌بر برگزاری بازی‌های دوستانه و ماجراهایی که پشت آن قرار دارد. در این مورد همیشه شایعات وجود داشته است.

لطفا به این مسائل اصلا نپردازید. شما درباره مربی‌ای صحبت می‌کنید که در رئال مادرید و منچستر کار کرده و تیم ملی جوانان پرتغال را قهرمان جهان کرده است. این مربی 4 جام‌جهانی را در کارنامه دارد و اصلا این وصله‌ها به وی نمی‌چسبد. اگر هم خودش خواسته که یک بازی برای تیم ملی هماهنگ شود چون تحریم بودیم و تیم‌ها حاضر به بازی با ما نمی‌شدند و ایشان از طریق ارتباطاتی که داشت جلوی خودمان به مربی تیم ملی کشوری زنگ می‌زد تا یک بازی برای ایران هماهنگ شود. کسی با ما بازی نمی‌کرد و باید به این شکل پیش می‌رفتیم. نمونه آن هم بازی با ازبکستان قبل از جام‌جهانی روسیه بود که با مربی حریف صحبت کرد و توانست این بازی را هماهنگ کند. به بقیه مسائل توجهی ندارم اما برخی برای منافع خودشان حاضرند حرف‌های اضافی زیاد بزنند.

درخصوص دوشغله بودن برخی مربیان تیم ملی در زمان اسکوچیچ هم گویا قبلا انتقاداتی را مطرح کرده بودید.

زمان ما هم فدراسیون فوتبال اجازه نمی‌داد دوشغله باشیم. اجازه نمی‌دادند وقتی در تیم ملی هستیم حتی به‌عنوان مشاور با باشگاه دیگری همکاری کنیم و این موضوع در قراردادمان هم قید شده بود. مساله بعدی هم اینکه خود کی‌روش هم عقیده دارد که هر نفری که در کادر تیم ملی است تمرکزش فقط روی کار با تیم ملی باشد و عقیده داشت اگر تمرکز روی دو جا باشد قطعا یک‌جا اشتباه می‌شود. من هم با این موضوع موافق هستم اما اینکه بعدا چه اتفاقی افتاده و فدراسیون تغییر کرده و تصمیمات دیگری گرفته شده را من نمی‌دانم و باید همان موقع از مسئولان امر سوال می‌شد.

اگر جمع‌بندی فنی داشته باشیم پس معتقدید با کی‌روش در جام‌جهانی قطر کیسه گل رقبا نمی‌شویم و می‌توانیم آبروداری کنیم؟

کی‌روش تنها نیست و باید همه او را حمایت کنند؛ از مسئولان تا مردم و رسانه‌ها ان‌شاءالله تیم ملی با این مربی در قطر بهترین عملکرد را خواهد داشت و مثل جام‌جهانی‌های قبلی سربلند از این رقابت‌ها بیرون آمده و موجبات رضایتمندی مردم را فراهم خواهد کرد.

به آنالیز رقبای تیم ملی در جام‌جهانی برسیم و صحبت را از آمریکا آغاز کنیم.

چیزی که جامعه درباره رقبای ما فکر می‌کند به آن شکل هم نیست. بعد از قرعه‌کشی هم گفتم که در جام‌جهانی هیچ تیم آسانی طبیعتا برای ما وجود ندارد و مهم این است که عملکرد و آماده‌سازی به چه شکلی باشد و چگونه باید از لحاظ تجزیه و تحلیل آنالیز درباره تیم‌ها اطلاعات داشته باشید و بتوانید آن را پیاده کنید. در آمریکا با یک تیم زیر 17 ساله‌ها مشغول هستم و مدرکم را هم بروز کرده‌ام ولی اینجا می‌بینم که روی فوتبال خیلی سرمایه‌گذاری کرده‌اند و روزبه‌روز هم بیشتر می‌شود تا جایی که بازیکنی مانند گرت بیل را به اینجا آوردند.

شرایط تیم ملی آمریکا هم خیلی عوض شده و هشت، نه بازیکن آنها در داخل آمریکا بازی می‌کنند و بقیه در کشورهای مطرح اروپایی توپ می‌زنند و گل سرسبد آنها پولیسیچ هست که در چلسی بازی می‌کند. نوع فوتبال این کشور نسبت به 20 سال پیش عوض شده و به نظرم نباید دیگر با آن نگاه گذشته به جام‌جهانی برویم. نکته جالب اینکه آمریکایی‌ها در فیفادی بعدی با عربستان و ژاپن یعنی دو تیم آسیایی بازی می‌کنند و این نشان می‌دهد که حتما روی بازی با تیم ملی حساسیت ویژه‌ای دارند و این هم موردی هست که باید به آن توجه کنیم.

وضعیت تیم‌های انگلیس و ولز را چطور می‌بینید؟

مردم به قدر کافی از انگلیس شناخت دارند و همه می‌دانند که به جز چهار پنج بازیکن که آنها هم در لیگ‌های دیگر مطرح دنیا بازی می‌کنند، حدود 85 درصد بازیکنان این تیم در لیگ برتر این کشور بازی می‌کنند و بازیکنان قدری دارند. نوع فوتبال انگلیس هم تغییر کرده و دیگر تیم ده سال پیش نیست. آنها به مالکیت توپ علاقه دارند و نگرش متفاوتی را به وجود آورده‌اند و باید به این موضوع هم توجه کنیم و دیگر گول انگلیس 10 سال پیش را نخوریم. همچنین تیم ملی ولز نیز به نوعی تیم دوم انگلیس محسوب می‌شود چون حدود 15 بازیکن این کشور هم در لیگ برتر انگلیس بازی می‌کنند و باید به این امر هم توجه کنیم. آنها هم شکل و شمایلی شبیه انگلیس دارند، شاید یک سطح پایین‌تر.

گرت بیل هم که به آمریکا آمده و بقیه هم در تیم‌های محتلف اروپایی بازی می‌کنند. همه اینها نشان می‌دهد که ولز را هم نمی‌توانیم دست‌کم بگیریم یا فکر کنیم کار راحت است. در قطر حریفان سرسختی داریم و باید خیلی حمایت کنیم این در حالی است که مردم روی بازی با آمریکا حساس هستند و تیم ملی این کشور هم همان آمریکای سابق نیست و باید خیلی حواس‌مان باشد. نمونه آن را هم گفتم که بازی‌های بعدی فیفادی خود را می‌خواهند با دو کشور آسیایی برگزار کنند و این نشان می‌دهد که بازی با ایران برای آنها مهم است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج