۱۲۶۸۷۵۰
۷۴۵
۷۴۵
پ

جباری: بهتر است دربی را لغو کنند

دربی ۹۹ فرار رسید و اگر آلودگی هوا اجازه دهد سرخابی بعد از تقریبا ۵۰ روز تعطیلی قرار است فصل را با دربی آغاز کنند.

فریختگان: دربی ۹۹ فرار رسید و اگر آلودگی هوا اجازه دهد سرخابی بعد از تقریبا ۵۰ روز تعطیلی قرار است فصل را با دربی آغاز کنند. مساله‌ای که قطعا تاثیر منفی در کیفیت بازی خواهد گذاشت از این جهت که تیم‌ها بعد از سپری کردن دوران استراحت طولانی نیاز به زمان دارند تا به شرایطی ایده آل برگردند. در چنین شرایطی نباید انتظار یک بازی زیبا را از سوی دو تیم داشته باشیم. هر چند دربی در هر شرایطی آنقدر هم برای هواداران و اهالی رسانه جذاب و تماشایی نبوده است. اما به هر حال برگزاری دربی بعد از ۵۰ روز تعطیلی، بدون تماشاگر، وسط هفته و در هوای آلوده همه دست‌به‌دست هم می‌دهد که از حساسیت این هفته دو تیم کاسته شود. در این زمینه و مسائل مختلف پیرامون دربی، پرسپولیس و همچنین تیم ملی، رضا جباری، پیشکسوت پرسپولیس به سوالات «فرهیختگان» پاسخ داد. 

دور جدید بازی‌های لیگ قرار است با دربی آغاز شود، نظرت چیست؟

این بدترین برنامه‌ریزی ممکن بود که می‌شد برای دربی انجام شود. در هیچ لیگ معتبری ندیدم که به این شکل بخواهند از حساسیت و جذابیت دربی لیگ‌شان بکاهند. عجیب اینکه این مسابقه را می‌توانستند قبل از جام‌جهانی در بالاترین سطح ممکن برگزار کنند اما برعکس در بدترین زمان که تیم‌ها از تعطیلات می‌آیند گذاشتند. من خودم سال‌ها فوتبالیست بودم و به‌خوبی درک می‌کنم که تعطیلات طولانی چقدر تاثیر منفی در تیم‌ها و بازیکنان می‌گذارد. من فکر کنم از لحاظ کیفی در مورد این دربی حرف نزنیم بهتر است. از این جهت که دربی خودش به خاطر هیجان و استرس بازیکنان خواسته یا ناخواسته افت فنی دارد و برگزار کردن آن بعد از تعطیلات طولانی تصمیمی کاملا اشتباه بوده که حتی الان هم می‌شود رفعش کرد. 

نظرت این است که دربی را کنسل کنند؟

چرا که نه. برای اینکه دربی را یک زمان دیگر برگزار کنند دلایل زیادی وجود دارد. غیر از موردی که اشاره شد الان هوا هم به‌شدت آلوده است. تماشاگر هم قرار نیست به داخل ورزشگاه راه دهند. با این شرایط دربی را تا حد بازی محلات پایین می‌آورند و توقع هم دارند یک بازی تماشاگرپسند را ببینند. واقعا بعضی وقت‌ها به این فکر میکنم که ما به‌واقع چه زمانی قرار است پیشرفت کنیم. قطر کنار گوش ما جام‌جهانی را با آن کیفیت برگزار می‌کند آن وقت ما هنوز یک برنامه‌ریزی درست نمی‌توانیم برای لیگ‌مان داشته باشیم. دل هواداران به همین یک بازی خوش است و چرا باید آنها از دیدن آن محروم شوند؟ تا دیر نشده دربی را به تعویق بیندازند و جای آن یکی دو بازی جام حذفی بگذارند تا دو تیم حداقل به هماهنگی و شرایط نسبی برسند. قرار نیست که فقط لیگ را برگزار کنیم و بگوییم در زمانی که می‌خواستیم بازی‌ها تمام شد. هدف باید این باشد که بازی‌ها را در زمان مناسب و در بالاترین کیفیت برگزار کنیم که تماشاگر لذت ببرد. آنقدر با خواسته مخاطب بد برخورد شده که حق دارند از فوتبال داخلی زده شوند. مخصوصا الان که همه بازی‌های جذاب جام‌جهانی را می‌بینند و توقع‌شان از فوتبال بالا رفته. در این شرایط دربی را با آن وضعیت ببینند حق می‌دهم خواب‌شان بگیرد. 

به نظرت پرسپولیس و استقلال بابت تعطیلی لیگ متضرر شدند؟

هر دو تیم قبل از تعطیلات روی فرم بودند. مخصوصا پرسپولیس که اتفاقا من همان موقع هم گفتم که پرسپولیس تازه موتورش روشن شده و بعد از تعطیلات مشخص نیست چه وضعیتی داشته باشد. تا آنجا که می‌دانم قرار بود هر دو تیم اردوی خارجی هم بروند که لغو شد. بازی دوستانه خوب و جانداری هم غیر از یکی دو مسابقه ندیدم که دو تیم انجام دهند. برای همین اصرار دارم که دربی را به تعویق بیندازند تا حداقل یک بازی درست و حسابی را شاهد باشیم. درد‌مان همین بی‌سلیقگی و برنامه‌ریزی‌های اشتباه است. دلم خیلی از این فوتبال پر است. از این زورم می‌گیرد که با این لیگ و برنامه‌ریزی‌ها ناراحتیم که چرا مثل ژاپن، کره و استرالیا از گروه‌مان در جام‌جهانی صعود نکردیم. اگر این اتفاق رخ می‌داد که واقعا به فوتبال ظلم شده بود. چرا فوتبال ما با این وضعی که دارد باید در جام‌جهانی از گروهش صعود کند. حالا بیاییم همه چیز را گردن کارلوس کی‌روش بیندازیم. نه او مقصر نیست. وقتی ما تازه دو ماه مانده به جام‌جهانی یادمان می‌افتد که سرمربی باید عوض کنیم خودش گویای همه‌چیز است. فقط متاسفم برای این فوتبالی که دست یک‌سری افراد افتاده و هر کاری می‌توانند برای نابودی‌اش انجام می‌دهند. 

به تیم ملی اشاره کردی، به نظرت الان که بحث درمورد انتخاب سرمربی تیم ملی است ترجیح می‌دهی مربی ایرانی انتخاب شود یا سرمربی خارجی و حتی کارلوس کی‌روش؟

اول اینکه من جواب ادعای نبی را بدهم. او روز جمعه در برنامه ورزشگاه گفت ما باید ثبات داشته باشیم و کی‌روش را حفظ کنیم. حرف من به نبی که اتفاقا برایش احترام زیادی قائلم این است؛ برادر من شما اگر اهل ثبات بودی سرمربی تیم ملی را دو ماه قبل از جام‌جهانی بدون دلیل عوض نمی‌کردی. اشکال نداره این کارو کردید و نتیجه‌اش را هم در جام‌جهانی دیدید. الان از کدام ثبات حرف می‌زنی؟ 9 سال فرصت دادن به یک مربی اسمش اگر ثبات نیست پس چیست؟ اصلا کی‌روش بهترین مربی دنیا؛ خود شما گفتی در قطر هم با همان استراتژی روسیه بازی کردیم. بله ما در روسیه هم با استراتژی برزیل بازی کردیم. مگر قرار است در بیشتر از 3 جام‌جهانی با یک استراتژی دفاعی بازی کنیم. باور کنید کی‌روش هر چه داشت به فوتبال ما انتقال داد و تمام شد. بهتر است سراغ یک مربی طراز اول با فلسفه جدید و تهاجمی برویم. رقبای ما خیلی جلو زده‌اند و دیر بجنبیم در همین جام ملت‌ها هم نمی‌توانیم از گروه‌مان صعود کنیم. احساس می‌کنم یا توانایی آوردن سرمربی بزرگ خارجی را ندارند یا اینکه دل‌شان نیست. به هر حال فوتبال ملی ما هم به مانند لیگ‌مان سال‌هاست در حال درجا زدن است و اگر غفلت کنیم در آسیا به یک تیم کاملا معمولی تبدیل خواهیم شد. 

بگذریم، راجع به مصدومیت دوباره شیخ دیاباته چه نظری داری؟ آیا اصلا جذب او لازم بود؟

حقیقت ماجرا این است که در ابتدای فصل از گوشه و کنار می‌شنیدم که در باشگاه پرسپولیس یک عده سخت دنبال آمدن شیخ دیاباته به پرسپولیس بودند اما یحیی گل‌محمدی مهاجم خیلی خوب می‌خواست و وقتی لوکادیا آمد با جذب شیخ هم موافقت کرد. اما در هر صورت سرمربی حرف اول و آخر را در مورد جذب یک بازیکن می‌زند و الان هم در واقع سرمربی باید جوابگوی این مساله باشد. به نظر من اگر پرسپولیس قصد داشت با یک مهاجم بازی کند دلیلی نداشت شیخ را بیاورد. بازیکنی که سبک بازی اش تفاوتی با لوکادیا و مهدی عبدی ندارد و اگر قرار بود نگران نیمکت باشیم خب عبدی و پاکدل بودند. در هر صورت شیخ تا نیم‌فصل قرار نیست به درد پرسپولیس بخورد و شاید بهتر باشد در نقل‌و‌انتقالات با او فسخ قرارداد کنند. 

یعنی جای شیخ دیاباته بازیکن دیگری جذب کنند؟

من اگر باشم عیسی آل‌کثیر را به شیخ ترجیح می‌دهم. عیسی بازیکن متعصبی برای پرسپولیس بود و وقتی مصدوم شد متاسفانه رهایش کردند. این یکی از معضلات فوتبال ما هست که تا وقتی خوبی و گل می‌زنی همه تحویلت می‌گیرند اما کافی است مصدوم شوی، آن‌وقت اولین نفر از چشم مدیریت و بعد سرمربی می‌افتی. در هیچ جای دنیا با بازیکن مصدوم این رفتار نمی‌شود چراکه در روحیه و ‌انگیزه دیگر بازیکنان هم تاثیر منفی می‌گذارد. اتفاقا در خیلی از تیم‌های بزرگ دنیا بازیکنی طولانی مدت مصدوم شود با او یک قرارداد جدید می‌بندند تا نگران دستمزدش نباشد و بقیه هم این را درک کنند که باشگاه در سخت‌ترین شرایط پشت آنهاست. اما در ایران خدای نکرده مصدوم شوی نفر اول از لیست خارجت می‌کنند. به نظر با عیسی رفتار خوبی در پرسپولیس نشد. اگر قرار بود 300، 400 هزار دلار به مهاجم 35 ساله بدهند که هر روز پایش را بگیرد با نصف این پول عیسی را تمدید می‌کردند و تا الان هم شرایط بازی کردن پیدا کرده بود. الان هم دیر نشده و همین نیم‌فصل شیخ را از لیست خارج کنند و جایش عیسی را وارد کنند. حداقلش عیسی می‌تواند 5 تا بازی برای پرسپولیس به میدان رود. 

درمورد استقلال صحبتی نداری؟

من استقلال این فصل را تیم خوبی دیدم و بدون شک یکی از رقبای سرسخت پرسپولیس برای قهرمانی خواهد بود. مطمئنا این تیم هم با خاطر تعطیلات دچار افت شده و از آنها هم نباید انتظار داشت در صورت برگزاری دربی در این هفته در شرایط ایده‌آل‌شان باشند. اما در مورد استقلال دلم نمی‌آید یک چیز را نگویم. حقیقتش از شخصیت سرمربی این تیم اصلا خوشم نمی‌آید. احساس خوبی درمورد ساپینتو ندارم؛ چراکه فکر می‌کنم رفتارهایش در حد یک مربی سرشناس بین‌المللی نیست. همه ما مربیان بزرگی در فوتبال دنیا دیده‌ایم اما یاد نداریم هر یک از آنها به مانند ساپینتو در کنار زمین آن رفتارها را انجام دهند. نمی‌دانم او درمورد فوتبال و فرهنگ ما چه فکری کرده که بعضی وقت‌ها به خودش اجازه می‌دهد آن رفتارها را انجام دهد. امثال او برای خیلی از هواداران استقلال الگو هستند و دیدن این رفتارها قطعا بدآموزی دارد. امیدوارم دیگر از ساپینتو رفتاری حتی دور از شأن مربیان آماتور و نه حرفه‌ای نبینیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج