adexo3
۱۲۸۶۱۴۳
۱۸۴۶
۱۸۴۶
پ

سمیعی: دلایل فسخ با یزدانی را رسانه‌ای نکردیم

بعد از صحبت‌های حسین قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی و گمانه‌زنی وی درخصوص تهدید به سقوط استقلال از لیگ برتر توسط فدراسیون جهانی فوتبال این نگرانی در بین هواداران تیم آبی‌پوش به‌وجود آمد که حالا که این تیم روی دور برد افتاده نکند با یک اتفاق حاشیه‌ای، استقلال از کورس خارج شده و احتمالا دبل قهرمانی را از دست بدهد.

فرهیختگان: بعد از صحبت‌های حسین قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی و گمانه‌زنی وی درخصوص تهدید به سقوط استقلال از لیگ برتر توسط فدراسیون جهانی فوتبال این نگرانی در بین هواداران تیم آبی‌پوش به‌وجود آمد که حالا که این تیم روی دور برد افتاده نکند با یک اتفاق حاشیه‌ای، استقلال از کورس خارج شده و احتمالا دبل قهرمانی را از دست بدهد. با این حال در این خصوص و فرصت‌ها و تهدیدهای پرونده استراماچونی به تفصیل در این چند روز مطالبی را به رشته تحریر درآوردیم این در‌حالی است که طی روزهای گذشته علی فتح‌الله‌زاده در این خصوص تاکید کرده بود که با دریافت وام ۱۲۰ میلیاردی این موضوع را در دستور کار قرار داده و احتمالا باید هرچه سریع‌تر در انتظار بسته شدن این پرونده باشیم. 

به جز این موضوع که به یک مشکل حاد برای آبی‌ها تبدیل شده است حالا این باشگاه با چند پرونده حقوقی داخلی و خارجی دیگر هم دست و پنجه نرم می‌کند. از جدایی شائبه برانگیز یزدانی و آمانوف تا تقابلی که به تازگی با کاوه رضایی صورت گرفته و از سوی دیگر دفاع از ساپینتو سرمربی پرتغالی این باشگاه بعد از اتفاقاتی که اخیرا در رابطه با او و درگیری‌اش با کادر فنی و عوامل برگزاری مسابقه در کرمان رخ داد. بر همین اساس فرشید سمیعی، معاون حقوقی باشگاه استقلال در گفت‌وگوی مبسوطی با «فرهیختگان» درباره این پرونده به نکاتی اشاره کرده که در ادامه می‌خوانید.

پرونده استراماچونی

تلاش کردیم قرارداد را به یک فصل کاهش دهیم

سقوط بعد از بسته شدن 3 پنجره 

فرشید سمیعی معاون حقوقی باشگاه استقلال در ابتدای گفت‌وگوی خود با «فرهیختگان» درباره آخرین وضعیت پرونده استراماچونی و در این خصوص که آیا اگر تا موعد مقرر با سرمربی ایتالیایی تسویه‌حساب نشود آیا واقعا استقلال سقوط خواهد کرد، گفت: «از آنجایی که وقت آقای قربانزاده کم بود مطالب به صورت فشرده از جانب وی عنوان شد و وقت لازم به ایشان برای تفسیر صحبت‌هایش داده نشد. در این خصوص باید عنوان کنم که اگر تا دهم فروردین 1402 مستندات بدهی‌هایی که تثبیت و قطعی شده است را به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارائه نکنیم در بحث احراز مجوز حرفه‌ای برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا به مشکل خواهیم خورد. اما درخصوص مباحث حقوقی این پرونده در فیفا پرونده به کمیته انضباطی ارجاع داده شده که در آن علت عدم پرداخت و مشکلاتی که وجود داشته بررسی می‌شود و بعد از آن یک مهلتی اعطا خواهد شد هرچند معمولا در عرف یک جریمه مالی کمتر را هم اعمال می‌کنند. در وهله اول یک ماه وقت می‌دهند که معمولا این مهلت یک ماه دیگر هم تمدید می‌شود که اگر در این مهلت هم تسویه‌ای صورت نگیرد از جرایم کوچک‌تر مثل بستن پنجره تنبیهات بعدی را آغاز می‌کنند. سقوط یا حتی کسر امتیاز معمولا بعد از بستن 3 پنجره نقل و انتقالاتی آغاز می‌شود، یعنی بعد از پنجره زمستانی فصل آینده که تشدید مجازات شده و به‌شدت برخورد لازم صورت می‌گیرد. با همه این تفاسیر مدیران استقلال هنوز به آن مرحله از کار فکر نکرده‌اند و فتح‌الله‌زاده به فکر این است که بسیار سریع در همین اسفند ماه قضیه را جمع کند تا برای حضور در آسیا هم به مشکل نخوریم چه برسد به کسر امتیاز یا سقوط به مراحل پایین‌تر.» 

وی درباره روند صدور رای استراماچونی ادامه داد: «از آنجایی که رای بدوی در زمان مدیریت مددی صادر شد وی در آن زمان دو وکیل خارجی را استخدام کرد که این وکلا در زمان مدیریت آجورلو نیز به کار خود ادامه دادند. این در حالی است که قرارداد استراماچونی چون دوساله و یکسره بود و سال دوم مشروط و براساس توافق طرفین نبود، در نتیجه به مبلغ سنگینی برای دو فصل محکوم شدیم. اگر این قرارداد مثل قرارداد با ساپینتو برای سال دوم مشروط بود این رقم هم نصف می‌شد. در ادامه تمام تلاش‌مان بر این بود که قرارداد را به یک فصل کاهش بدهیم که این امر محقق نشد و وکلایی که در زمان مددی استخدام شده بودند نتوانستند این کار را انجام بدهند و رای تثبیت شد. درنهایت این درخواست را مطرح کردیم که این مبلغ را اقساطی پرداخت کنیم که حتی قسط اول را هم حواله کردیم اما برخلاف رادوشوویچ و سایر خارجی‌هایی که معمولا دریافتی اقساطی را قبول می‌کنند استراماچونی برخلاف انتظار استقلالی‌ها و ادعاهایی که این مربی براساس وجهه‌ای از خود مطرح می‌کند، او با این باشگاه همکاری نکرده و اعلام کرد کل این مبلغ را یکجا می‌خواهد که با اضافه شدن تاخیر و تادیه این مبلغ بسیار سنگین شد. در نتیجه قرار است در جلسه کمیته انضباطی از ما دلیل عدم تسویه‌حساب را می‌پرسند که براساس دفاعیات ما تصمیم‌گیری لازم را به عمل می‌آورند.» 

پرونده دیدار جنجالی

دلیل نمی‌شود چون در گذشته یک بار دعوا شده همیشه ساپینتو مقصر باشد

مسی‌ها درباره ادعاهایشان هیچ مدرکی ندارند

بعد از جنجالی که در دقایق پایانی دیدار استقلال و مس کرمان بین نیمکت فنی تیم‌های مقابل به وجود آمد در این چند روز اخیر برخی ادعا‌ها از سوی دو باشگاه مطرح شده که هر کدام از آنها طرف مقابل را به جنجال‌آفرینی و ایجاد حاشیه از ابتدا محکوم می‌کند این در حالی است که حالا برخی گمانه‌زنی‌هایی نیز ایجاد شده مبنی‌بر اینکه یک بار دیگر ساپینتو به خاطر سابقه رفتار قبلی احتمالا به کمیته انضباطی احضار شده و دوباره قرار است محرومیت جدیدی برای وی از راه برسد.  سمیعی در این خصوص نیز به «فرهیختگان» گفت: «ما در این‌باره تمامی لوایح دفاعی خود را آماده کردیم این در شرایطی است که تا قبل از تعطیلات ابلاغی برای زمان جلسه رسیدگی اعلام نشده بود اما ما خودمان مستندات را آماده کرده و به خاطر شلوغی محوطه فنی که برخلاف استانداردهای فیفا و‌ ای‌اف‌سی به‌شمار می‌رود و از سوی دیگر شلوغی اطراف نیمکت استقلال و اینکه در زمان دعوایی که رخ داد از هر طرف یک نفر ساپینتو را می‌کشید و همچنین عدم تامین سرمربی استقلال در راهروها و مسیری که او باید تا رختکن می‌رفت که باعث شد تا شان و شخصیت سرمربی از لحاظ حقیقی و باشگاه استقلال از لحاظ حقوقی خدشه‌دار شود، شکایتی را علیه باشگاه مس کرمان مطرح کردیم.» 

وی ادامه داد: «همچنین شکایت دیگری را نیز علیه مربی مس کرمان ترتیب داریم چراکه در‌حالی‌که آقای ساپینتو خیلی آرام و با منش و مودبانه داشت با کمک داور صحبت می‌کرد این فرد از راه رسیده و ضربه‌ای را به سینه ساپینتو زده که باعث شد تا درگیری‌ها آغاز شود. ما در این زمان انتظار داشتیم داور این فرد را با کارت قرمز جریمه کند اما در‌حالی‌که اصلا سرمربی ما مقصر نبود به ساپینتو هم کارت زرد نشان داده شد. این دلیلی نمی‌شود که چون یک نفر در گذشته یک بار دعوا کرده، همیشه باید مقصر باشد. در هر صورت تمامی فیلم‌ها نشان‌دهنده این ماجراها هستند اما من هنوز متوجه نشدم که چرا ساپینتو باید کارت زرد بگیرد. کسی که ضربه می‌زند با کسی که از خود دفاع می‌کند مگر هر دو نفر متهم هستند؟»  سمیعی درباره اینکه با این تفاسیر این انتظار نمی‌رود که ساپینتو دوباره محروم شود گفت: «نباید این اتفاق بیفتد چون ساپینتو قانونا از خودش دفاع کرد. ضمن اینکه براساس فیلم‌های ضبط شده از بالا کاملا مشخص است که سرمربی ما به سمت هواداران استقلال شادی می‌کند و جالب اینکه مسئولان مس اول این موضوع را تایید کردند اما بعدا حرف دیگری را زدند و حتی اعلام کردند مستنداتی هم داریم و این در صورتی است که هیچ چیزی برای اثبات حرف‌های خود نداشتند. در ادامه و بعد از شادی ساپینتو به ناگاه بر سر او ریخته و هرکسی یک جای لباس او را کشید که در اینجا مسائل و جنجال‌های بعدی پیش آمد در غیر این صورت ساپینتو در ابتدا از تصمیم داور تبعیت کرده و می‌خواست بعد از تقسیم شادی با هواداران از زمین خارج شود که به خاطر حضور افراد بی‌شمار در داخل پیست آن درگیری‌ها به وجود آمد و ضرباتی به سرمربی ما وارد شد که مسئول آن، باشگاه مس کرمان است.» 

پرونده کاوه رضایی

با تفاهمنامه‌ای که منطبق بر قوانین نبود کاوه را به تراکتور فرستادند

اصلا بازیکن استقلال نبود که قرضی برود

کاوه رضایی بازیکن سابق استقلال در بازگشت دوباره به این باشگاه از ابتدای فصل با مشکلات زیادی مواجه شده و تا به امروز هرگز به خواسته خود نرسیده است. در ابتدای فصل این بازیکن به خاطر پر شدن لیست آبی‌ها از همراهی این تیم محروم شد و در ادامه نیز هرگز در تفکرات فنی ساپینتو جای نگرفت تا راه بازگشت برای وی بسته شود. در این خصوص و بعد از شکایت‌های اخیر مشخص شد که براساس حکم کمیته انضباطی در صورت درخواست باشگاه استقلال، این بازیکن باید 10 میلیارد تومان به این باشگاه به‌عنوان غرامت پرداخت کند. حال اینکه این اتفاق بیفتد یا خیر این موضوع بستگی به نظر مدیریت باشگاه و توافق با کاوه رضایی دارد. 

فرشید سمیعی درباره آخرین وضعیت پرونده رضایی نیز تصریح کرد: «ما خیلی دوست داشتیم کاوه رضایی در ابتدای فصل به استقلال اضافه شود و تلاش‌های زیادی نیز در این خصوص صورت گرفت. او یک بازیکن ارزشمند و استقلالی واقعی به شمار می‌رود که این تیم را نیز واقعا دوست دارد. منتها یک‌سری مسائل عجیب دست به دست هم داد که ایشان نتواند در ابتدای فصل قراردادش را ثبت کند. شاید اگر در آن مقطع زمانی مشکل شخصی این بازیکن وجود نداشت در همان ابتدای کار که با ما تمرین می‌کرد قراردادش را هم با ما ثبت می‌کرد. در هر صورت وقتی کار به روز آخر کشیده شد از آنجایی که برخلاف انتظار مسئولان باشگاه برخی حاضر نشدند استقلال را ترک کنند در نتیجه کاوه برای پیوستن به این تیم با مشکل جا روبه‌رو شد. در ادامه با تفاهمنامه‌هایی که منطبق بر قوانین فوتبال ایران نبود ایشان را به صورت قرضی به تراکتور فرستادند، این در حالی است که ایشان اصلا از نظر قانونی بازیکن باشگاه استقلال نبود. چون طبق قوانین رضایی باید ابتدا با استقلال قرارداد امضا می‌کرد و قراردادش در سازمان لیگ ثبت می‌شد و سپس به صورت قرضی راهی تراکتور می‌شد. بنابراین وقتی قراردادی با ما منعقد نکرد اصلا بازیکن ما نبود که او را قرضی به باشگاه دیگری بدهیم.» 

وی ادامه داد: «با همه این تفاسیر اعتقاد دارد هنوز چیزی تمام نشده است و الان هم با توجه به وکلایی که کاوه دارد با یک‌سری اقدامات می‌توانند کاری کنند که خدای نکرده این بازیکن متضرر نشده و بتواند در نیم‌فصل دوم به فوتبالش ادامه بدهد. البته باشگاه استقلال هم در این خصوص متضرر نمی‌شود چون شرایط خوبی را در این پرونده داشتیم؛ هرچند من انتظار داشتم دعوا به این شکل نمی‌شد که دو باشگاه تراکتور و استقلال درمقابل کاوه قرار بگیرند. به نظر من عقلایی‌تر این بود که این بازیکن با استقلال مشکلش را حل می‌کرد تا پای این باشگاه به این دعوا باز نشود اما متاسفانه روال به این شکل پیش نرفت و برخلاف میل باشگاه استقلال ایشان در این دعوا شرکت کرد و ما هم محبور شدیم تا از منافع باشگاه دفاع کنیم. منافع باشگاه ایجاب می‌کرد که چنین غرامتی را پرداخت نکنیم که این کار را هم انجام دادیم و به نظر می‌رسد این رویه در استیناف هم ادامه پیدا خواهد کرد مگر آنکه کاوه و وکلایش با باشگاه استقلال به توافق برسند تا این دعوا دیگر به این مرحله کشیده نشود.» 

استقلال جلوی انتقال بازیکن ازبک را می‌گیرد

آمانوف برای جدایی نوتیس نداده بود

استقلالی‌ها با وجود باز کردن پنجره نقل و انتقالاتی زمستانی خود، از این فرصت برای تقویت تیم در نیم‌فصل دوم هیچ طرفی نبستند و درواقع باز شدن پنجره هم موجب نشد تا این تیم برای نیم‌فصل دوم بازیکنی را جذب کند. البته دلیل اولیه این موضوع به پر بودن لیست این تیم مربوط می‌شد، با این حال با تدبیر مدیران این باشگاه قرارداد با سیاوش یزدانی به‌صورت یک‌طرفه فسخ شد و در ادامه نیز عزیزبک آمانوف ازبکستانی هم بعد از ترک ناگهانی ایران قراردادش را با استقلال فسخ کرد تا به یکباره جای دو نفر در لیست آبی‌ها خالی شود؛ هرچند طبق قوانین به‌جای آمانوف بازیکنی نمی‌تواند جذب شود. 

سمیعی درباره دلایل جدایی آمانوف گفت: «به هر حال این بازیکن یک‌سری مطالبات از باشگاه استقلال داشت که به وی پرداخت نشده اما وقتی از این باشگاه سوال کردم که آیا این بازیکن از این جهت نوتیسی را به باشگاه داده یا خیر که پاسخ دادند این بازیکن به ایمیل‌های رسمی باشگاه هیچ نوتیسی را نداده که این موضوع جای تعجب دارد چون کسی که طلبی هم دارد نمی‌تواند به این شکل باشگاه را ترک بکند و ابتدا باید نوتیس (هشدار) داده و بعد از رد شدن موعد قانونی می‌تواند اقدام به فسخ یک‌طرفه بکند. نکته قابل توجه اینکه در حالی که باشگاه در حال همکاری با این بازیکن بود، او به شکلی که شایسته نبود پاسپورت خود را با فریبکاری گرفته و به ناگاه از ایران خارج شد. الان هم او با تیم دیگری از کشورش در حال تمرین است که استقلال در این زمینه از حقوق خود دفاع خواهد کرد. بر همین اساس قرار است از این بازیکن شکایت کنیم چون او بدون طی کردن مراحل قانونی از باشگاه خروج کرده و با تیم دیگری تمرین کرده است. البته او برای پیوستن به تیمی دیگر باید ‌ای‌تی‌سی درخواست کند که نمی‌تواند این کار را انجام بدهد و باشگاه استقلال جلوی این مساله را خواهد گرفت که این بازیکن بتواند در تیم دیگری بازی کند.» 

معاون حقوقی باشگاه استقلال همچنین درباره جزئیات شکایت سیاوش یزدانی به «فرهیختگان» گفت: «باید ببینیم عنوان شکایتی که این بازیکن کرده چیست. این در حالی است که به خاطر تعطیلات هنوز ابلاغی به دست ما نرسیده که ببینیم جزئیات یا عنوان این شکایت چیست. فعلا باید مشخص شود که او برای مطالبات خود در سنوات گذشته اقامه دعوا کرده یا بابت چیز دیگری. ابتدا باید ببینیم عنوان این دعوا چیست تا سپس در مقابل آن بتوانیم دفاعیات خود را ارائه بدهیم.» 

وی درباره اینکه گفته می‌شود اگر استقلال بدون استدلال دست به فسخ یک‌طرفه قرارداد با یزدانی زده باشد این موضوع می‌تواند تبعات سنگینی را برای این بازیکن به همراه داشته باشد گفت: «بعید می‌دانم چنین چیزی اتفاق بیفتد. چون باشگاه استقلال برای فسخ یک‌طرفه دلایل زیادی داشته که نمی‌خواستیم این دلایل رسانه‌ای شود. اما اگر واقعا به این منظور اقامه دعوا بشود و بحث دیگری نباشد باشگاه استقلال مجبور می‌شود تا اسناد و مدارک مرتبط را به ارکان قضایی فدراسیون ارائه دهد.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج