جاباما
۱۲۹۱۰۷۹
۳۳۳۰
۳۳۳۰
پ

گزینه جذاب ایتالیایی برای تیم ملی

سرنوشت نیمکت تیم ملی ایران بعد از رقابت‌های جام جهانی همچنان مبهم مانده است.

روزنامه شرق: سرنوشت نیمکت تیم ملی ایران بعد از رقابت‌های جام جهانی همچنان مبهم مانده است. البته از میزان ابهام موجود به مقدار زیادی کاسته شده و حالا تقریبا گزینه‌های پیش‌روی فدراسیون فوتبال روشن شده‌اند. در‌این‌بین و در‌حالی‌که جلسه هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال از ۸:۳۰ صبح امروز (سه‌شنبه) آغاز می‌شود، پنج به علاوه یک گزینه مشخص شده‌اند که قرار است جمع‌بندی درباره آنها صورت بگیرد. اگرچه در روزهای اخیر از هفت گزینه ایرانی دعوت شده تا برنامه‌هایشان را برای هدایت تیم ملی به همراه بودجه مدنظر برای عملیاتی‌شدن برنامه‌شان به فدراسیون اعلام کنند‌ اما تعداد این گزینه‌ها ریزش درخور‌توجهی داشته و فقط دو نفر از بین چهره‌های معرفی‌شده تمایل خودشان را برای هدایت تیم ملی اعلام کرده‌اند. پیش از این عنوان شده بود که از امیر قلعه‌نویی، حسین فرکی، جواد نکونام، فرهاد مجیدی، مهدی تارتار، ساکت الهامی و حمید مطهری برنامه خواسته شده، ولی پنج نفر از آنها به‌طور رسمی انصراف‌شان از این پروژه را اعلام کرده‌اند.

ساکت الهامی نفر اول این جمع بود. پس از او، امیر قلعه‌نویی، حمید مطهری و مهدی تارتار نیز به‌ترتیب اعلام کردند در این مقطع زمانی تمایلی برای اعلام برنامه‌ به فدراسیون فوتبال ندارند. حسین فرکی هم اگرچه کمی دیر ولی نهایتا عنوان کرد از این پروژه کنار می‌کشد. روز گذشته ولی جواد نکونام، سرمربی مستعفی فولاد، برنامه‌اش برای هدایت تیم ملی را به فدراسیون فوتبال اعلام کرده و فرهاد مجیدی نیز ابراز تمایل کرده تا سکان هدایت تیم ملی ایران را به دست بگیرد. به‌این‌ترتیب، در بین گزینه‌های داخلی مدنظر برای هدایت تیم ملی ایران، فقط جواد نکونام و فرهاد مجیدی مانده‌اند که قرار است امروز در جلسه هیئت‌رئیسه شرایط آنها ارزیابی شود. در کنار این دو نفر، سه چهره نام‌آشنای خارجی هم در فهرست گزینه‌های تیم ملی وجود دارند؛ ژوزه مورایس، پاکو خمس و فلیکس سانچس. از این سه نفر به‌طور رسمی به‌عنوان گزینه‌های خارجی تیم ملی یاد شده است. دو نفر اول که این روزها نتایج خوبی در لیگ برتر ایران داشته‌اند، بیشتر مرکز توجه قرار گرفته‌اند. مورایس از زمانی که هدایت سپاهان را بر عهده گرفته، به‌وضوح سطح فنی این باشگاه را تغییر داده است. در سوی دیگر، پاکو خمس هم از تراکتور تیم جذابی ساخته که نمی‌شود به‌سادگی از کنار آن عبور کرد. فلیکس سانچس ولی گزینه به نسبت جدیدی است. اگرچه پیش از این عنوان شده بود که او هم در فهرست گزینه‌های احتمالی قرار دارد‌ ولی چندان جدیتی درباره‌ او وجود نداشت. درنهایت روز گذشته از صحبت‌های مهدی تاج مشخص شد که سرمربی سابق تیم ملی قطر که سابقه قهرمانی با این کشور در جام ملت‌های آسیا را دارد نیز وارد فهرست گزینه‌های احتمالی برای هدایت تیم ملی شده‌ است. سانچس یکی از مربیانی است که در احیای پروژه اسپایر در قطر نقش فراوانی ایفا کرد و پس از آن هم در کار‌کردن با نسل جوان فوتبال قطر توانست تیم قابل‌احترامی برای این کشور بسازد.

این مربی اسپانیایی رابطه بسیار خوبی با ژاوی ارنارندس دارد و عنوان شده که یکی از دلایل حضور چندساله ژاوی در باشگاه السد، همین فلیکس سانچس است. در کنار مواردی که درباره سانچس عنوان شده، در روزهای اخیر ادعا شده که فدراسیون پیش‌از‌این با ژوزه مورایس جلسه داشته و با او درباره حضور در تیم ملی ایران مذاکره کرده است. موردی که تکذیب شده و گفته می‌شود او هم مثل سایر مربیان مذکور، به‌عنوان گزینه در نظر گرفته شده و خواستار رؤیت برنامه‌هایش شده‌اند.

با وجود انتشار اسامی مشخصی که نامشان در بالا ذکر شد، به نظر می‌رسد فدراسیون فوتبال و مهدی تاج یک گزینه مخفی هم دارند که تا به الان چندان درباره او صحبت نشده است. واقعیت این است که با وجود درخواست از فدراسیون فوتبال مبنی بر همکاری با مربیان ایرانی (موردی که باعث شد فدراسیون فهرستی هفت‌نفره را اعلام کند)، نظرسنجی‌های مختلف نشان می‌دهد که علاقه‌مندان به فوتبال در ایران همچنان خواستار حضور یک سرمربی سرشناس روی نیمکت تیم ملی هستند؛ موضوعی که در دستور کار فدراسیون فوتبال قرار گرفته تا این‌بار هر‌طور شده رضایت مردمی هم جلب شود. اتفاقا یکی از دلایلی که باعث شده مهدی تاج ساعت ۵:۳۰ صبح روز گذشته به دیدار محمد مخبر، معاون‌اول رئیس‌جمهوری، در کنار سایر اعضای تیم اقتصادی دولت برود، همین موضوع است. تاج در جلسه مذکور به علاقه مردم به مربی صاحب‌نام خارجی اشاره کرده و خواستار کمک در این پروژه شده است. با‌این‌حال و در شرایطی که چندان درباره این موضوع صحبتی نشده‌، پروژه مخفی فدراسیون فوتبال برای هدایت تیم ملی ایران یک گزینه جذاب ایتالیایی است؛ مربی‌ای که قطعا آندره‌ آ استراماچونی نیست و پیش‌از‌این سابقه حضور در ایران را هم نداشته است.

او همان‌طور‌که پیش از این هم عنوان شده بود، یک مربی جوان است که در عین جوانی، کارنامه درخور‌تأملی دارد و هدایت تیم‌های مطرحی را بر عهده داشته است. البته برای نهایی‌شدن این پروژه جذاب هم نیاز به حمایت‌های خاص است، هم اینکه ابتدا امروز باید اعضای هیئت‌رئیسه چراغ سبز نشان دهند و هم اینکه منابع مالی مورد نیاز تأمین شود. عمده‌ترین مشکل در راه مذاکره با این مربی ایتالیایی، همان داستان تحریم‌ها‌ست که باعث شده انتقال پول از طریق بانک‌های ایرانی به حساب مربی خارجی تقریبا غیرممکن شود. فدراسیون فوتبال و به‌ویژه همین مهدی تاج که پیش‌از‌این تجربه تلخی از همکاری با مارک ویلموتس بلژیکی دارند، از گزینه‌های خارجی خواسته‌اند شرایط خاص ایران را درک کرده تا در صورت تعویق احتمالی دستمزدشان که مطابق با قانون باید هر‌ دو ماه یک بار نهایتا واریز شود، به فیفا شکایت نکرده و به فدراسیون برای پرداخت دستمزد وقت کافی بدهند. اتفاقی که قبل از این درباره مارک ویلموتس رخ داد و او با شکایت‌بردن به فیفا، درخواست غرامت از فدراسیون فوتبال کرد و دست‌آخر هم موفق شد. این موضوع جدی‌ترین امری است که روند انتخاب سرمربی خارجی را به درازا کشانده است. ضمن اینکه اگر چنین بندی مورد‌توافق طرفین قرار نگیرد، آن‌وقت تا حوالی ۲۰ اسفند برنامه گزینه‌های مدنظر مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و یکی از چهره‌هایی که حالا نامشان علنی شده، به‌عنوان سرمربی انتخاب خواهد شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج