۱۳۰۱۸۰۵
۱۵۶۲
۱۵۶۲
پ

انداختن لیزر دیدارهای آسیایی را تعطیل می‌کند

با نزدیک شدن به پایان رقابت‌های لیگ برتر دوباره برخی مشکلات و حواشی پیرامون برگزاری این رقابت‌ها به‌وجود آمده و باعث شده سازمان لیگ با چالش جدی مواجه شود، به‌طورمثال با بازگشت تماشاگران به ورزشگاه‌ها دوباره شاهد نارنجک‌اندازی و روشن شدن لیزر‌ها هستیم و از سوی دیگر اعلام برنامه‌ها صدای برخی تیم‌ها را درآورده است.

فرهیختگان: با نزدیک شدن به پایان رقابت‌های لیگ برتر دوباره برخی مشکلات و حواشی پیرامون برگزاری این رقابت‌ها به‌وجود آمده و باعث شده سازمان لیگ با چالش جدی مواجه شود، به‌طورمثال با بازگشت تماشاگران به ورزشگاه‌ها دوباره شاهد نارنجک‌اندازی و روشن شدن لیزر‌ها هستیم و از سوی دیگر اعلام برنامه‌ها صدای برخی تیم‌ها را درآورده است. درخصوص این موانع، مشکلات و چالش‌هایی که برای سازمان لیگ به‌وجود آمده است دقایقی با سهیل مهدی، مسئول کمیته مسابقات لیگ برتر به گفت‌وگو نشستیم که متن آن را در ادامه می‌خوانید. 

با جدول رقابت‌های لیگ برتر آغاز کنیم، بعد از اینکه مشخص شد رتبه تیم‌ها در جدول رده‌بندی در پایان فصل براساس بازی رودررو تعیین شده و بر همین اساس نیز قهرمان و تیم‌های سقوط‌کننده مشخص خواهند شد، حالا یک ابهام به‌وجود آمده است که رتبه تیم‌ها در میانه فصل را تفاضل گل مشخص می‌کند یا همین بازی رو در رو؟

اول اینکه تا زمانی که بازی‌های رو در رو به‌طور کامل یعنی رفت‌وبرگشت برگزار نشود نمی‌توان براساس آن جدول را چیدمان کرد و رتبه تیم‌ها را مشخص کرد، در وهله بعدی دستورالعمل برگزاری لیگ برتر می‌گوید زمانی که در پایان رقابت‌ها تیم‌ها هم‌امتیاز باشند برای تعیین تیم قهرمان، سقوط‌کننده‌ها و تیم‌هایی که سهمیه آسیایی را کسب می‌کنند، این روش یعنی بازی رودررو به‌کار گرفته می‌شود و با این روش تیم برتر انتخاب خواهد شد. در جریان رقابت‌ها که لیگ درحال پویایی است، دلیلی ندارد با این روش بخواهیم رتبه تیم‌ها را مشخص کنیم و تا پایان رقابت‌ها براساس تفاضل گل، رتبه تیم‌ها در جدول رده‌بندی تعیین خواهد شد. این موضوع نباید خیلی هم حساسیت‌زا شود؛ چراکه شاید یک تیم تا هفته پایانی در رده اول جدول قرار داشته باشد اما در هفته پایانی نایب‌قهرمان شود. ملاک این دستورالعمل و کاربرد و بهره‌وری آن در پایان رقابت‌ها تعریف شده است که اگر شبهه‌ای به‌وجود بیاید از آن استفاده می‌کنیم، در غیر این صورت اگر تیم‌ها هم‌امتیاز نباشند که اصلا دیگر نیازی به تفاضل گل یا بازی رودررو نخواهد بود. 

یک موضوع مهم دیگر درباره اعلام برگزاری رقابت‌های لیگ برتر به دیدارهای تیم‌های استقلال و پرسپولیس قبل یا بعد از یکدیگر مربوط می‌شود که به‌نظر می‌رسد این موضوع چالش‌هایی را برای سازمان لیگ به‌وجود می‌آورد، به‌طور مثال در همین هفته‌های اخیر استقلال در هفته‌های پیاپی بعد از پرسپولیس بازی کرده و این موضوع صدای پرسپولیسی‌ها را درآورده است. 

از ابتدای فصل تا پایان مسابقات جدول همیشه در نوسان است. اگر بخواهیم نسبت رتبه‌های تیم‌ها در جدول را حساب کنیم، به‌طورمثال از آنجا که استقلال و پرسپولیس دو رقیب سنتی با یکدیگر محسوب می‌شوند شاید این موضوع در نگاه اول حساسیت‌هایی را به‌وجود بیاورد اما در استان‌های دیگر نیز همین‌طور است، مثلا مس کرمان و مس رفسنجان با هم یا سپاهان و ذوب‌آهن و در استان‌های دیگر نیز به همین شکل. حال اگر این نسبت‌ها و شرایط را کنار بگذاریم بحث رقابت مدعیان برای قهرمانی و تیم‌هایی که درحال سقوط هستند هم باقی می‌ماند که همشهری و هم‌استانی نیز نیستند. این در شرایطی است که ما در سال نهایتا چهار یا پنج بار کل برنامه رقابت‌ها را اعلام می‌کنیم، مسلما وقتی امروز برنامه را می‌دهیم تا چند هفته بعد که این برنامه اعلام می‌شود جدول بالا پایین شده و ما هم پیشگو نیستیم که این مسائل را ببینیم. ضمن اینکه همین‌هایی که انتقاد می‌کنند در آن زمان منطق خودشان هم عوض می‌شود، به‌طورمثال تا یک‌زمانی پرسپولیس تیم اول جدول بود و اگر می‌خواستیم براساسی که آقایان می‌گویند جدول را زمان‌بندی کنیم وقتی یکباره سپاهان به صدر جدول می‌رسید آیا باید سپاهان را هم به بازی می‌آوردیم؟ یعنی باید کل برنامه را اصلاح کنیم؟ بنابراین این خواسته‌ها و به‌طورکلی این چیدمان‌ها به نظر من می‌شود مهندسی کردن مسابقات که سازمان لیگ اهل این داستان‌ها نیست و اصلا به این موضوعات فکر نمی‌کنیم.

برای اعلام برنامه‌های لیگ چه فاکتورهایی را لحاظ می‌کنید؟

برای برنامه‌ریزی و زمان‌بندی اعلام هفته‌ها برای ما چند آیتم اصلی مهم است؛ اول اینکه بتوانیم بازی‌های جذاب و پر تماشاگر لیگ را به‌صورت مستقیم از شبکه سراسری یا شبکه استانی پخش کنیم و این بازی‌ها همپوشانی با بازی‌های دیگر نداشته باشند، البته ما نمی‌توانیم صددرصد بازی‌ها را از هم جدا کنیم، چون به‌هرحال چند درصدی همپوشانی ایجاد می‌شود. در ادامه سعی می‌کنیم تیم‌های انتهای جدول را هم ببینیم؛ چراکه لیگ برتر و جدول رقابت‌ها فقط صدر جدول را شامل نمی‌شود. 

به‌طورمثال وقتی سپاهان با نفت مسجدسلیمان بازی می‌کند و پرسپولیس باید به‌مصاف مس کرمان برود و حالا رقبای این دو تیم در انتهای جدول برای فرار از سقوط هستند، الان مثلا باید یکی از این دو تیم بگوید که اول رقیب ما بازی کند بعد ما بازی می‌کنیم؟ اگر منطق پایین جدول را لحاظ کنیم منطق بالای جدول به هم می‌ریزد. بنابراین ما طبق قانون فقط دو هفته آخر و اگر خیلی ضروری باشد سه هفته پایانی را به‌صورت همزمان برگزار می‌کنیم و برای بقیه هفته‌ها سایر آیتم‌هایی را که گفتم مدنظر قرار می‌دهیم تا درنهایت همه علاقه‌مندان به فوتبال راضی باشند. 

به دربی پایتخت برسیم، آخرین وضعیت و تمهیدات برای تماشاگران به‌منظور حضور در ورزشگاه آزادی به چه صورت است؟

برای حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها معمولا سازمان‌های نظارتی استان‌ها ازجمله شورای تامین استان تهران برای این استان تصمیم‌گیری می‌کند. 

در این خصوص نظر سازمان لیگ چیست؟

در هر صورت نماینده سازمان لیگ هم در جلسه هماهنگی این مسابقه حضور دارد، ضمن اینکه نمایندگان تیم‌ها یعنی دو تیم استقلال و پرسپولیس نیز طبق روال هرساله در جلسه شورا حاضر خواهند شد. در این جلسه نماینده باشگاه‌ها و سایر ارگان‌ها دعوت شده‌اند و هرکدام دغدغه‌های خود را می‌گویند. در این میان ارگان‌هایی مثل ورزشگاه آزادی، پلیس، یگان ویژه، راهور، سازمان لیگ، صداوسیما و همه عواملی که در روز مسابقه مسئولیت دارند و درگیر برگزاری بازی هستند، نماینده‌هایشان در جلسه حاضر شده و درباره دغدغه‌های خود صحبت کرده و متناسب با شرایط و وضعیت بازی، بهترین تصمیمات گرفته شده و تقسیم وظایف و تقسیم کار شده و درنهایت به باشگاه‌ها و عوامل برگزاری ابلاغ می‌شود. 

الان مدت‌ها می‌شود که طبقه دوم ورزشگاه آزادی از پذیرش تماشاگران محروم است. چقدر احتمال دارد که این روند در دربی ادامه داشته باشد؟

به نظر من مسئولان استادیوم آزادی به‌ویژه بخش ایمنی و امنیت شرکت تجهیز و توسعه باید در این مورد صحبت کنند، تا جایی که خبر دارم این دوستان داشتند کارهایی برای ایمنی و مقاوم‌سازی و اصلاح و بازسازی سکوها انجام می‌دادند و باید گزارش آن را ارائه بدهند تا ببینیم وضعیت به چه صورت است، درصورتی‌که شرایط بهره‌برداری وجود داشته باشد، این موضوع بهترین حالت را ایجاد می‌کند، در غیر این صورت درصدی را که مورد دلخواه هواداران است، نمی‌توانیم برای دربی داشته باشیم. 

برنامه رقابت‌های جام حذفی به کجا رسید و زمان‌بندی دو دیدار نیمه‌نهایی و فینال مشخص شده است؟

بلافاصله بعد از پایان رقابت‌های لیگ، دومرحله از رقابت‌های جام حذفی ایران برگزار می‌کنیم. تمام سعی‌مان را می‌کنیم این مسابقات به بعد از فیفادی کشیده نشود. البته این موضوع بستگی به تیم‌های شرکت‌کننده، شرایط جوی و ورزشگاه محل برگزاری دیدار فینال هم دارد. ان‌شاءالله بتوانیم بعد از پایان رقابت‌های لیگ برگزاری این دومرحله را هم بلافاصله در دستور کار قرار بدهیم. 

با بازگشت تماشاگران به ورزشگاه‌ها دوباره شاهد حواشی مثل پرتاب ترقه و لیزر انداختن در بازی‌ها هستیم و به‌نظر می‌رسد این موضوع به یک دغدغه و چالش برای سازمان لیگ و عوامل برگزاری بازی‌ها تبدیل شده باشد. 

پرتاب ترقه که یک معضل سنتی ماست که از خیلی‌وقت پیش وجود داشته و الان لیزر هم به آن اضافه شده است. همین امروز سازمان لیگ نیاز‌های خود به این منظور را برای دبیرکل محترم فدراسیون فوتبال ارسال کرد. از بازی سپاهان و پرسپولیس تا همین بازی اخیر یعنی دیدار سپاهان و تراکتور همه شواهد و مدارک را در نامه‌ای تقدیم دبیرکل فدراسیون کردیم و کمیته انضباطی مسلما درخصوص این قضیه درگیر خواهد شد و تذکرات و احیانا جرایم لازم را اعمال و اعلام خواهد کرد. به‌نظر می‌رسد باید هرچه سریع‌تر یک برخورد مستقیم داشته باشیم تا این پدیده‌های نابهنجار در ورزشگاه‌ها تبدیل به عادت نشود. در هر صورت برگزاری رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا نزدیک است و دوباره میزبانی‌ها آغاز شده و مجددا کشور ما نیز میزبان این رقابت‌ها خواهد بود. برای همین هرکدام از اتفاقاتی که امروز شاهد آنها هستیم اگر بخواهد در جریان رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا در ورزشگاه‌های ایران رخ بدهد می‌تواند تا لغو و تعطیلی بازی کار را پیش ببرد. بنابراین این اتفاقات در مسابقات لیگ نباید عادت شود تا باشگاه‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا دچار مشکل نشوند. در هر صورت در این رقابت‌ها داوران و ناظران خارجی هستند و قوانین از قوانین لیگ قهرمانان آسیا تبعیت می‌کنند و مطمئنا برخوردها قهری‌تر و سختگیرانه‌تر از رقابت‌های داخلی خواهد بود، درنتیجه اعلام کردیم از مسیر کمیته انضباطی درخصوص تذکر به باشگاه اقدام شود. 

در هر صورت در سازمان لیگ برخوردی با این قضایا نداریم و این کمیته انضباطی است که مستقل از سایر کمیته‌ها می‌تواند در این مورد تصمیم‌گیری کندو برخوردهای لازم را انجام دهد. ما هشدار می‌دهیم و باید کمک کنیم تا شرایط برای برگزاری رقابت‌های آسیایی فراهم باشد. الان حضور تیم‌های سپاهان و نساجی برای فصل بعدی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا قطعی شده و اگر تیم‌های دیگر مدعی بخواهند در لیگ قهرمانان شرکت کنند، اتفاقاتی که الان در ورزشگاه‌هایشان می‌افتد کار را برای آنها در آسیا و میزبانی‌شان سخت می‌کند. به‌نظر می‌رسد از همین الان کانون فرهنگی و کمیته مشوقان این باشگاه‌ها باید کمک کنند و این آموزش را به هواداران بدهند تا این اتفاقات تکرار نشود. شما مطمئن باشید با لیزر انداختن در لیگ قهرمانان آسیا داوران دیگر به این راحتی با این موضوع کنار نمی‌آید. 

با این تفاصیل استقلال به‌طور قطع از دور رقابت‌های آسیایی برای فصل آینده حذف شده است. 

در این خصوص مسئولان کمیته صدور مجوز حرفه‌ای باید نظر خود را بدهند اما من هم مثل شما از اخبار این جریان را دنبال می‌کنم که به‌نظر شرایط خوبی وجود ندارد و اخبار خوبی نمی‌شنویم. 

دور جدید رقابت‌های لیگ برتر در فصل بیست‌وسوم چه زمانی آغاز خواهد شد؟ 

طبق قانون موظفیم پایان هر لیگ بین ۶ هفته تا ۸ هفته تا لیگ بعدی فاصله بیندازیم. در این بین چند مشکل وجود دارد؛ ابتدا روزهای فیفا هستند که در تابستان باید آنها را سپری کنیم و در وهله بعدی شروع لیگ باید به‌صورتی باشد که قبل از آغاز رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا که زمان‌بندی آن تغییر کرده نمایندگان ما بتوانند نقل‌وانتقالات خود را انجام دهند و فصل بدنسازی را پشت سر گذاشته باشند و حتی‌الامکان چندهفته هم بازی کرده باشند تا به یک فرم خوب و آمادگی ایده‌آل رسیده باشند. ما داریم تلاش می‌کنیم بهترین زمان ممکن را در این فاصله پیدا کنیم تا هم لیگ برتر را شروع بکنیم و هم دغدغه‌هایی را که گفتم به بهترین شکل برطرف کنیم. در هر صورت امسال جام ملت‌های آسیا هم برگزار می‌شود و باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که این رقابت‌ها به لیگ برتر لطمه نزند، ضمن اینکه نمایندگان ایران در آسیا بتوانند با تمهیدات و آمادگی بهتری وارد رقابت‌های آسیایی شوند. ما دو، سه تاریخ مختلف را مدنظر داریم که بعد از جلسه با مسئولان کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا که به‌صورت وبینار برگزار خواهیم کرد، در این خصوص تصمیم‌گیری می‌کنیم و نتیجه را اعلام خواهیم کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج