۱۳۱۱۲۸۶
۱۲۰۰
۱۲۰۰
پ

عزیزی‌خادم: تیم ملی مُرده بود و باید برای آن مجلس ختم می‌گرفتیم

۲۵ اردیبهشت ماه جلسه رسیدگی به شکایت عزیزی خادم از مهدی تاج و دیگر ارکان فدراسیون فوتبال برگزار خواهد شد.

خبرورزشی: اولین جلسه رسیدگی به شکایت شهاب‌الدین عزیزی خادم از فدراسیون فوتبال روز دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود. رئیس معزول فدراسیون یک سال قبل پس از صعود به جام جهانی از سوی هیئت رئیسه و به بهانه‌هایی چون کمک به پرسپولیس بدون مجوز یا مذاکره با شرکتی بلژیکی که احتمال ارتباط با صهیونیست‌ها را داشته و همچنین حذف استقلال و پرسپولیس از آسیا عزل شد. عزیزی خادم حالا به دلیل نقض اساسنامه رسمی و مصوب فوتبال که در دوره خودش به ثبت رسیده، مسئولان فدراسیون را به محکمه کشانده است. قوه قضاییه بعد از استماع شکایت عزیزی خادم، خود را صاحب حق قانونی لازم برای بررسی این شکایت تشخیص داده است.

باری، عمر مدیریتی شهاب‌الدین عزیزی خادم به رغم نتایج درخشان با تیم ملی ایران و صعود زودهنگام به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، یک سال هم به درازا نکشید! رئیس سابق فدراسیون فوتبال عصر چهارشنبه هفته گذشته به همراه مجتبی خورشیدی (سرپرست سابق تیم ملی) و محمودرضا رضایی (مدیر رسانه‌ای سابق تیم ملی) به دفتر تحریریه آمد و گفت‌وگوی مفصلی با خبرورزشی انجام داد. عزیزی‌خادم دور یک میز نه‌چندان گرد(!) و در حضور فرهاد اشراقی، امیرعباس واسعی، محمدرضا مدنی و نگارنده (مهدی یکتا) حرف‌هایی زد و توضیحاتی در خصوص زمان حضور در فدراسیون فوتبال و عزل خود داد که در زیر از نظرتان می‌گذرد. این مصاحبه در حالی تقدیم حضورتان می‌شود که مثل همیشه قضاوت را به شما خواننده گرامی می‌سپاریم.

بدون مقدمه‌چینی می‌خواهیم همین ابتدا یک‌راست سر اصل مطلب رفته و از شما بپرسیم که موضوع دادگاه روز دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه جاری چیست؛ چرا تصمیم گرفته‌اید یک بحث فوتبالی را به مراجع قانونی خارج از محیط فوتبال ببرید؟

اول این‌که ممنونم از روزنامه خبرورزشی و سردبیر آن که این فرصت را در اختیار من قرار دادند تا در این خصوص صحبت کنم. همان‌طور که خود شما و جامعه رسانه‌ای در جریان است فدراسیونی که تحویل گرفتم یک فدراسیون فرامتروکه‌ای بود. یک میراث ناصواب بود که در وضعیت خیلی بحرانی به دست ما رسید. ما باید همه توان خود را می‌گذاشتیم که از این فرامتروکه و از بحران عبور کنیم. به لطف الهی با یک کار جمعی، تاریخ فوتبال ایران و آسیا را از لحاظ رکورد صعود به جام جهانی جابه‌جا کردیم. همین‌قدر بگویم که وظیفه ما ساختن بود نه مثل بعضی‌ها نابودی فوتبال!

این بعضی‌ها چه کسانی هستند؟ این عادت فوتبال ماست که معمولا اسم برده نمی‌شود و به صورت کلی...

به آن هم می‌پردازم! یک کار غیراخلاقی انجام شد که همه مردم ایران حتی در کوچه و بازار در جریان قرار گرفتند. با یک عملیات فریب، هزینه‌ای گزاف و سرسام‌آور را به فوتبال ایران تحمیل کردند تا در آستانه جام جهانی عزیزی خادم کنار برود و این در تاریخ فوتبال بی‌سابقه بوده است. با این اقدام به نظر من قبل از حمله به فوتبال و دموکراسی در فوتبال، به مردم فوتبالدوست توهین شد. مردمی که مشغول شادی و سرور به‌خاطر صعود زودهنگام به جام جهانی بودند اما با اتفاق عجیبی در فدراسیون روبه‌رو شدند. یک عده‌ای دنبال کار ناصوابی بودند که دست به این کار ناجوانمردانه و غیرقانونی زدند درحالی که هنوز هم من رئیس قانونی فدراسیون فوتبال هستم و معتقدم این فدراسیون غیرقانونی است چرا که در دو مرحله‌ای که آقایان این کار را انجام دادند از ورود من به مجمع ممانعت به عمل آوردند که خلاف قانون بود.

مگر این اقدامات طبق اساسنامه نبود؟

نه، نبود! اتفاقا تایید اساسنامه جدید فدراسیون یکی از کارهای مهمی بود که در دوران ما انجام شد. این اساسنامه برخلاف نظر کسانی بود که ۲۰ یا ۳۰ سال با فیفاهراسی و ساختن فضایی پوشالی به حذف رقبای خود پرداخته و کار خود را جلو بردند. به کمک مجمع محترم فدراسیون و با مصوبه دولت توانستیم اساسنامه‌ای منطبق با قوانین داخلی را به تایید فیفا برسانیم. فدراسیون فوتبال به‌عنوان یک موسسه غیرانتفاعی و NGO به ثبت شرکت‌ها رسید و این میراث گران‌بهایی است که از خودکامگی و انحصارطلبی برخی‌ها جلوگیری می‌کند. برهمین اساس ضمن تشکر از ریاست محترم قوه قضاییه و دادستان محترم کل کشور امیدوارم احقاق حق شود.

ولی معمولا مرجع رسیدگی به دعاوی فوتبالی، فیفا یا کنفدراسیون فوتبال آسیاست. این‌طور نیست؟

من به عنوان یک ایرانی دوست نداشتم در آستانه جام جهانی آب در آسیاب دشمن ریخته و باعث تعلیق فوتبال ایران و حذف از این رقابت‌های مهم شوم. بحث من این است که مسئولان محترم قوه قضاییه با خط‌کش قانون به مهم‌ترین پرونده ورزشی و فوتبالی تاریخ ایران رسیدگی کنند. فدراسیون صاحب اساسنامه شده و این اساسنامه چارچوب مشخصی دارد و اجازه رسیدگی در مراجع قانونی غیرفوتبالی هم به این پرونده می‌دهد. دوستان به صراحت و روشنی روی ماده‌های ۳۷ و ۶۳ اساسنامه پا گذاشتند و بی‌تفاوتی نسبت به آن باعث می‌شود در آینده سنگ روی سنگ بند نشود. امیدوارم با این خط‌کش قانونی رسیدگی شود تا هر کسی نتواند مدیران موفق را حذف کند. یک‌سری عادت کرده‌اند با زیر پا نهادن قانون به دنبال مطامع شخصی خود بروند و این کار را با من و فدراسیون فوتبال کردند. این در حالی بود که تیم ملی ایران در اوج بود و بعد از تیم ملی آرژانتین ما بیشترین برد را داشتیم. به لطف خدا و همت همکارانم الگوی توسعه کشور شده و آن نتایج باعث انسجام ملی شد اما عده‌ای بی‌محابا و نترس و به روال گذشته دست به اقداماتی زدند تا این مصیبت و نگرانی ملی به مردم فوتبالدوست تحمیل کنند. باز هم امیدوارم قوه محترم قضاییه با خط‌کش عدالت و قانون به این پرونده مهم ورود و به آن رسیدگی کند. این پرونده آزمون بزرگ حق و باطل است!

هرگز از خودتان نپرسیدید که فدراسیون موفقی با آن آمار چرا باید به روزی بیفتد که رئیسش برکنار شود؟

۱۳ بازی، ۱۲ برد، فقط یک تساوی و بدون باخت آماری بود که تیم ملی ایران را از رتبه ۳۸ رنکینگ فیفا به رده ۲۱ رساند. واقعا مانده‌ام که چگونه با یک حمله و روشی گستاخانه این چنین به فوتبال ملی آسیب زدند تا به مطامع شخصی خود برسند.

اگر حکم قوه قضاییه بر وفق مراد شما نبود؟

حکم قوه محترم قضاییه را می‌پذیرم. من دوست دارم در یک دادگاه عادلانه آقایان محاکمه شوند تا درس عبرت شود. این حکم برای آینده فوتبال ایران است تا در عمل برخی‌ها بدانند این‌بار وارد کوچه بن‌بست شده و راه دررویی پیش رو نخواهند داشت! متاسفانه با تهمت، افترا و عوام‌فریبی آن چنان به ما حمله کردند که نتیجه‌اش چنین شد. امیدوارم همه‌چیز در ایران روشن شود و اگر هم نتیجه نگیرم با احترام به قوانین داخلی مجبورم بر خلاف میل باطنی به فیفا مراجعه کنم.

ولی خودتان گفتید به خاطر عدم تعلیق فوتبال ایران به فیفا یا AFC شکایت نکردید؟!

در حال حاضر دیگر خطر حذف از جام جهانی وجود ندارد و ... ما طبق آمار فوتبالی ساختیم که ترازش ۱۰۰ بود ولی مدیری که ترازش ۱۰۰ بود را به شکلی غیرقانونی زدند تا فوتبال به وضعیتی بیفتد که همه می‌دانیم.

زمان دادگاه دقیقا چه روزی است؟

۲۵ اردیبهشت است که خودم به همراه یک تیم حقوقی خبره و وکلایم به صورت قانونی شکایت خود را تسلیم دادگاه خواهیم کرد.

اما بپذیرید که تاکنون سابقه نداشته یک رئیس فدراسیون معزول فوتبال پس از برکناری‌اش به مراجع قانونی غیرفوتبالی رجوع و شکایت کند!

این اجازه را اساسنامه جدید فدراسیون که در زمان خودم تنظیم و مورد تأیید فیفا قرار گرفت به ما می‌دهد.

معمولا اگر شکایتی هم باشد باید مراجع فوتبالی مثل فیفا و AFC اول به آن رسیدگی کنند.

گفتم که فدراسیون به عنوان یک نهاد غیردولتی ثبت شده و کسانی که مسئولیتی در آن می‌پذیرند باید به مفاد اساسنامه آن آگاه بوده و آن را رعایت کنند. من هم کاملا قانونی به دادگاه مراجعه کرده‌ام.

شما فرمودید در تاریخ فوتبال ایران برکناری رئیس فدراسیونی که به جام جهانی صعود کرده بی‌سابقه بوده است اما همین الان به خاطر آوردیم که داریوش مصطفوی را نیز پس از صعود تاریخی ایران به جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه برکنار کردند؟

خوب شد اسم داریوش‌خان مصطفوی وسط آمد. از ایشان، آقای دکتر محمد دادکان، آقای امیر عابدینی، آقای کفاشیان و حاج‌آقا مایلی‌کهن و همه کسانی که پس از برکناری بنده از حق و عدالت دفاع کردند تشکر می‌کنم. زمان آقای مصطفوی مجمع فدراسیون وجود خارجی نداشت. سازمان تربیت بدنی رؤسای فدراسیون‌ها را انتخاب یا آن‌ها را برکنار می‌کرد. هرچند در حق ایشان هم در آن مقطع ظلم شد اما قضیه آقای مصطفوی با من فرق می‌کرد.

(فرهاد اشراقی) یک مقدار از این بحث خارج شویم و به عقب برگردیم. تیم ملی ایران با مارک ویلموتس در مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به عراق و بحرین باخته و تقریبا اوت شده بودیم. نقش رئیس فدراسیون در بازیابی آن تیم و موفقیت‌های بعدی چقدر پررنگ و تأثیرگذار بود؟

واقعیت را بگویم تیم ملی تمام شده و مُرده بود و فقط باید مراسم ختم برای آن تیم می‌گرفتیم! فقط نتایج تیم ملی هم نبود بلکه اعتبار و منزلت فدراسیون بسیار افول کرده بود. شما فرامتروکه‌ای را تحویل گرفته‌اید که جایگاه اجتماعی خودش را نیز به خاطر پرونده مارک ویلموتس و مسائل دیگر از دست داده بود. نمی‌خواهم خیلی به گذشته برگردم اما میزبانی را هم از دست داده بودیم و یک عده اقلیت همیشه حاضر در فوتبال آماده بودند پس از شکست ما در بحرین و حذف ایران از جام جهانی شیرینی پخش کنند!

مگر می‌شود یک عده‌ای به زعم شما دشمنان قسم‌خورده بخواهند با شکست و حذف ایران از جام جهانی خوشحال شوند و شیرینی پخش کنند؟

بله! این آقای واسعی (امیرعباس واسعی) همکار شما خیلی هم خوب می‌داند که یک‌سری مطامع و منافع شخصی را در این فوتبال به منافع ملی ترجیح می‌دهند. اما به لطف الهی فدراسیون نه مرعوب این عده شد و نه معیوب! با یک اعتمادبه‌نفس عجیب و کار جمعی و مشترک، تیم ملی دست به کاری تاریخی زد که تکرارنشدنی است. آمار فوتبالی مشخص است و دروغ نمی‌گوید. زودترین صعود به جام جهانی، برگرداندن میزبانی، کسب نتایج تاریخی در فوتبال بانوان، پس‌گرفتن هتل آکادمی که با اجاره ناچیزی در اختیار غیر قرار گرفته شده بود اما در مدت کمی که آن قرارداد را فسخ کردیم، چند میلیارد تومان درآمدزایی شد و بسیاری کارهای دیگر که در تاریخ ماندگار خواهد بود. صعود تاریخی در بحرین درحالی که هیچ‌کس دیگر شانسی برای حضور ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر قائل نبود فراتر از معجزه بود. معجزه نبود و باز تکرار می‌کنم فراتر از معجزه بود. خود شما رسانه‌ها چرا در قبال تیم امید سکوت کردید؟!

سکوت در قبال تیم امید؟!

بله! با مهدی مهدوی‌کیا کاری آغاز شده بود که می‌توانست باز هم در تاریخ ایران ماندگار شود. او با ۴ دستیار خارجی در کنار استارت کار در تیم امید به دنبال استعدادیابی وسیعی بود اما با دستمزدی بسیار اندک!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج