۱۲۶۰۶۳۹
۲۵۵
۲۵۵
پ

معماری عمومی ارز دیجیتال ترون چگونه است؟

در این مقاله، به شناخت معماری عمومی ارز دیجیتال ترون خواهیم پرداخت.

 

معماری عمومی ارز دیجیتال ترون چگونه است؟

ترون یک ارز دیجیتال محبوب در بازار ارزهای دیجیتال است. به طوری که هم معامله‌گران آن را دوست دارند و قیمت ترون را پیگیری می‌کنند؛ هم صفحه خرید ترون در صرافی‌ها همیشه شلوغ است؛ هم توسعه‌دهندگان از خدمات میزبانی ترون در بلاک چین خود بسیار خوشحال و راضی هستند و هم کاربرانی که از سلطه بازیگران بزرگ بر اینترنت خسته شده‌اند، عاشق ایده ترون شده‌اند که می‌خواهد یک بستر وب کاملاً غیر متمرکز را بسازد که حاکمیت و اداره آن توسط خود کاربران صورت می‌گیرد. 

ترون چگونه کار می‌کند؟

ترون که در ابتدا به عنوان یک توکن ERC-۲۰ بر روی بلاک چین اتریوم ایجاد شده بود، سرانجام در سال ۲۰۱۸ به شبکه خود مهاجرت کرد. در طول این فرایند، کاربران توکن‌های شبکه اتریوم را دادند و در قبال آن، کوین‌های شبکه ترون را دریافت کردند و سپس توکن‌های شبکه اتریوم از بین برده شدند.

معماری عمومی

ترون نیز مانند اتریوم از یک مدل مبتنی بر حساب استفاده می‌کند. این یعنی کلیدهای رمزنگاری ایجاد شده توسط ترون، می‌تواند هم دسترسی به TRX و هم موجودی TRX را کنترل کند. سپس، تبادل این داده‌ها توسط بلاک چین ترون و از طریق سه لایه هدایت می‌شود. این لایه‌ها به شرح زیر است:

لایه هسته (Core)

اولین لایه که لایه هسته نام دارد، دستورات نوشته شده در جاوا یا سالیدیتی را محاسبه می‌کند و آنها را به ماشین مجازی ترون که مسئولیت اجرای منطق را به عهده دارد، ارسال می‌کند. سالیدیتی (Solidity) زبان برنامه‌نویسی ساخته‌ شده برای اتریوم است.

لایه برنامه (Application)

دومین لایه، لایه برنامه (Application) است که توسط توسعه‌دهندگان مورد استفاده قرار می‌گیرد. آنها از لایه برنامه برای ایجاد کیف پول، همچنین برنامه‌های قدرت‌ گرفته از ارز دیجیتال TRX و سازگار با نرم افزار استفاده می‌کنند.

لایه ذخیره‌سازی (Storage)

سومین لایه در معماری عمومی ارز دیجیتال ترون، لایه ذخیره‌سازی نامیده می‌شود. این لایه برای تقسیم‌بندی داده‌های بلاک چین و داده‌های وضعیت آن طراحی شده است. داده‌های بلاک چین عبارتند از سوابق تاریخچه بلاک چین و نیز داده‌های وضعیت، بیانگر وضعیت قراردادهای هوشمند هستند.

سازوکار اثبات سهام در بلاک چین ترون

در بلاک چین ارز دیجیتال ترون از سازوکار اثبات سهام تفویض شده (Delegated Proof Of Stake یا به اختصار dPoS) برای رسیدن به اجماع استفاده می‌شود.

معماری عمومی ارز دیجیتال ترون چگونه است؟

ترون برای دستیابی به اجماع در دفتر کل خود، از سیستمی استفاده می‌کند که در آن یک گروه چرخشی متشکل از ۲۷ «ابر نماینده» وظیفه اعتبارسنجی تراکنش‌ها و حفظ تاریخچه سیستم را به عهده دارند.

ابر نمایندگان هر شش ساعت یک بار از طریق رای‌گیری انتخاب می‌شوند و نامزدهایی که آراء لازم برای ابر نمایندگی را به دست آورند، توکن‌های TRX را در قبال خدمت خود به شبکه، دریافت می‌کنند. آنها وظیفه دارند پس از کسر حق‌العمل خود از پاداش دریافت شده (که معمولاً ۱۵ الی ۲۵ درصد است) باقیمانده را بین افرادی که به آنها رای داده‌اند تقسیم کنند.

در زنجیره بلوک‌های ارز دیجیتال دیجیتال، هر ۳ ثانیه یک بلوک جدید به شبکه اضافه می‌شود و به کسانی که بلوک معتبری تولید کنند ۳۲ توکن TRX برای تلاش‌های‌شان تعلق می‌گیرد. در مجموع، سالانه ۳۳۶,۳۸۴,۰۰۰ توکن TRX به صورت پاداش اهدا می‌شود.

علاوه بر ابر نمایندگان، کاربران می‌توانند سه نوع گره (Node) را در بلاک چین ارز دیجیتال ترون اجرا کنند.

  • گره گواه (Witness Node): این گروه، بلوک‌ها را مطرح می‌کنند و تصمیمات شبکه را با رای خود اتخاذ یا رد می‌کنند.

  • گره کامل (Full Node): وظیفه این دسته، پخش تراکنش‌ها و بلوک‌ها است.

  • گره سالیدیتی (Solidity Node): آنها بلوک‌ها را از گره‌های کامل همگام سازی و API ارائه می‌کنند.

درک ترون

ترون از ویژگی‌های بلاک چین و فناوری شبکه همتا به همتا (Peer-to-Peer یا به اختصار P2P) استفاده می‌کند تا واسطه را حذف کند و سازندگان محتوا قادر سازد که آثار خود را مستقیماً و بدون واسطه به مصرف‌کنندگان بفروشند. توسعه‌دهندگان نرم افزار برای ایجاد برنامه‌هایی که بر روی سکوی ترون میزبانی می‌شوند، از زبان برنامه‌نویسی سالیدتی استفاده می‌کنند.

ارز مورد استفاده در شبکه ارز دیجیتال ترون، ترونیکس (Tronix) است که به عنوان تی آر ایکس (TRX) نیز شناخته می‌شود. کاربران شبکه ارز دیجیتال ترون، هزینه‌ای که باید برای دسترسی به محتوا بپردازند را با استفاده از TRX مستقیما به دست خود سازنده می‌رسانند. ترون برای ایجاد جذابیت برای سازندگان محتوا، از آنها هیچ کارمزدی دریافت نمی‌کند. همچنین، تراکنش‌های TRX نیز روی سکو کاملا رایگان هستند.

کاربران می‌توانند ارز دیجیتال ترون را در کیف پول نرم‌افزاری (دسکتاپ و موبایل) یا سخت‌افزاری ذخیره کنند. آنها همچنین می‌توانند با استفاده از کیف پول خود، از طریق ترون اسکن به نامزدهای ابر نمایندگی رای دهند یا حتی برای ابر نمایندگی نامزد شوند. شرط نامزدی قفل کردن ۹۹۹۹ توکن TRX در شبکه است.

ترون و بلاک چین اتریوم

ساختار شبکه ترون با شبکه اتریوم مقایسه شده‌است و از برخی از اجزاء ساختمانی ابتدائی مانند برنامه های غیرمتمرکز (dApps)، قراردادهای هوشمند و توکن‌ها استفاده می‌کند. در واقع بلاک چین اتریوم به علت «زیاده روی» در وام گرفتن ایده‌های خود از اتریوم، مورد انتقاد و اتهام قرار گرفته است.

نشانه‌هایی وجود دارد که ترونیکس و اتریوم در حال تبدیل شدن به رقیبی برای بیزینس معامله‌گران ارزهای دیجیتال هستند. یکی از قوی‌ترین نشانه‌ها، عرضه استیبل کوین یو اس دی سی بود که کمتر از یک ماه پس از راه‌اندازی، از 108 میلیون دلار عبور کرد و برای تتر که استیبل کوین اصلی شبکه اتریوم بود خط و نشان کشید.

بر اساس کوین مارکت کپ، یو اس دی کوین تتر را سایه به سایه دنبال می‌کند و هنگام نوشتن این مقاله، در جایگاه چهارم بزرگترین ارزهای دیجیتال از نظر ارزش بازار فقط ۱۱ میلیارد دلار با تتری فاصله دارد که جایگاه سوم را در اختیار دارد.

کوین دسک در جولای ۲۰۲۱ گزارش داد: این «می‌تواند نشانه دیگری باشد که معامله‌گران ارز دیجیتال به طور فزاینده به بلاک چین‌هایی روی می‌آورند که کارمزد تراکنش‌های ارزان‌تر را در قبال تراکنش‌هایی سریع‌تر از آنچه در اتریوم یافت می‌شود، ارائه می‌دهند.»

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج