adexo3
۳۳۵۰۲
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

اوج‌گيري بركناري مربيان پس از عبور از ميانه‌هاي نيم فصل اول

بازگشت قانون عربي به نيمكت‌هاي ليگ برتر!

بقاي مربيان ليگ برتري روي نيمكت‌ها تا اواسط نيم فصل اول ليگ دوازدهم اين اميد را به وجود آورده بود كه علاوه بر پول‌هاي ميلياردي، كمي صبر و اعتماد هم به اين فوتبال تزريق شده اما اتفاقات چند هفته اخير ليگ برتر حكايت از اين واقعيت دارد كه امسال هم قرار است در روي همان پاشنه قبلي بچرخد

تهران امروز: بقاي مربيان ليگ برتري روي نيمكت‌ها تا اواسط نيم فصل اول ليگ دوازدهم اين اميد را به وجود آورده بود كه علاوه بر پول‌هاي ميلياردي، كمي صبر و اعتماد هم به اين فوتبال تزريق شده اما اتفاقات چند هفته اخير ليگ برتر حكايت از اين واقعيت دارد كه امسال هم قرار است در روي همان پاشنه قبلي بچرخد و باز هم رويه كشورهاي حاشيه خليج‌فارس در اولويت كاري مديران قرار گرفته است.

اميد هرندي سرمربي سابق داماش گيلان اولين قرباني اين فصل بود كه پس از شكست سنگين ۶ بر يك مقابل فجرسپاسي شيراز و با مسائل حاشيه‌اي فراوان از كار بركنار شد تا حميد درخشان هدايت داماشي‌ها را به عهده بگيرد. هرندي كه با دست خالي تيم داماش را جمع وجور كرده بود و تيمش در پايان هفته هشتم با وجود شكست سنگين مقابل سپاسي، با دو برد، سه مساوي و سه باخت، ۹ امتيازي بود و در رده يازدهم جدول قرار داشت، معتقد است كه مديران داماش از ابتدا منتظر فرصت بودند تا او را از كار بركنار كنند و مسئله حاشيه‌اي قبل از بازي مقابل سپاسي اين بهانه را به دست آنها داد. داماش در سه هفته‌اي كه هرندي از اين تيم جدا شده يك باخت و دو تساوي داشته و از رده يازدهم به چهاردهم جدول سقوط كرده است.

آلبرتوكاستاي پرتغالي در هفته دهم و بعد از باخت ۲ بر يك مقابل استقلال در حالي كه تيمش با هفت امتياز در رده هفدهم جدول بود از سرمربيگري صنعت نفت آبادان بركنار شد. او كه سال گذشته زياد بد نتيجه نگرفته بود امسال فروغ چنداني نداشت و شاهكارهايي مثل شش‌تايي شدن در مقابل نفت تهران آن هم مقابل چشمان دو آتشه‌هاي آباداني را از خود به جاي گذاشت. كاستا در آخرين كنفرانس خبري خود بعد از بازي با استقلال گفت كه به هيچ عنوان استعفا نمي‌دهد و درآبادان به كار خود ادامه خواهد داد اما خليل صالحي بعد از اين بازي حكم اخراجش را به دستش داد.همواره گفته مي‌شود در فوتبال بايد به مربيان زمان داد اما در ايران اين نظريه چندان صدق نمي‌كند و بركناري كاستا هم دليل ساده‌اي داشت. به او در سال گذشته فرصت كافي داده شده بود و نتايج ضعيف امسالش هيچ توجيهي را باقي نمي‌گذاشت. داستان ملوان بندرانزلي اما از همه جالبتر است. محمد احمدزاده جمعه مديرفني ملوان شد و شنبه جاي پورغلامي نشست. پورغلامي بعد از باخت به سپاهان مجبور به جدايي از ملوان شد؛ اين در حالي بود كه تيمش با سه برد، چهار تساوي و سه باخت و ۱۳ امتيازي كه داشت در رده نهم جدول بود و با صدر هفت امتياز و با انتهاي جدول شش امتياز اختلاف داشت. پورغلامي پس از اين‌بركناري به رسانه‌ها گفت: «قرار بود آقاي احمدزاده مدير فني شود اما اختياراتي كه به ايشان داده شد مورد موافقت من نبود و بدون اينكه استعفا دهم با آقاي درودگر توافق كرديم كه ديگر سرمربي ملوان نباشم.» شايد بتوان اسم اين يكي را اخراج از نوع محترمانه گذاشت!

به اين فهرست بايد نام يحيي گل محمدي و مهدي تارتار را هم اضافه كرد. هرچند كه گل محمدي براي پيوستن به پرسپوليس از صبا جدا شد و تكليف تارتار پس از استعفا هنوز مشخص نيست.

محسن عاشوري مربي سابق پرسپوليس كه اين فصل اولين قرباني نتايج ضعيف اين تيم بود در خصوص موج فراگير بركناري مربيان مي‌گويد: «در فوتبال ايران تصميمات زياد روي اصول نيست و چيزهاي ديگري دخيل است كه زياد به مسائل فني ربط ندارد. همه كساني كه اطراف فوتبال هستند مي‌دانند كه مسائل حاشيه‌اي اصل شده و شايد يكي از دلايل آن حضور مديران غيرفوتبالي باشد. ولي به هر حال اين تصميم‌گيري‌هاي زودهنگام اصلا خوب نيست خصوصا درباره تيمي مثل ملوان كه تا به حال زياد هم بد نتيجه نگرفته بود.» بهتاش فريبا دليل اين تصميمات زودهنگام را نتيجه‌گرايي محض در فوتبال ايران مي‌داند و مي‌گويد: «متاسفانه مثل عربها شده‌ايم و با كوچك‌ترين باخت مربي‌ها عوض مي‌شوند. اين به نوع نگرش مديران به فوتبال باز مي‌گردد. وقتي كسي كه خارج از قواره فوتبال است مدير مي‌شود به دنبال مطرح شدن است و اين باعث مي‌شود همه تنها به نتيجه نگاه كنند. نوع نگرش مديران خيلي مهم است به طور مثال در فولاد خوزستان با شرايط بدي كه اول فصل داشت اگر مديران صبور نبودند شايد آقاي فركي را كنار مي‌گذاشتند اما با صبري كه به خرج دادند فولاد روند روبه رشدي پيدا كرده است.»

حسين عبدي هم تغيير مربيان را بسته به سلايق مالكان باشگاه‌ها مي‌داند و مي‌گويد: «بايد به روند كاري تيم توجه شود و فقط صرف نتيجه نگرفتن ملاك تغييرات نباشد اما به هر حال هر كسي رويه خاص خودش را دارد و بدون ترديد باز هم شاهد چنين تغييراتي خواهيم بود.»

با اينكه تنها ۱۱ هفته از ليگ برتر گذشته، سه سرمربي(هرندي،كاستا،پورغلامي) از كار خود بركنار شده‌اند و يكي (گل محمدي) كناره‌گيري كرده و تكليف ديگري(تارتار) هم هنوز نامعلوم است. در اين ميان مربيان ديگر هم اوضاع نابساماني دارند. مانوئل ژوزه از مديرش كارت زرد گرفته، ابراهيم قاسمپور در كرمان شرايط خوبي ندارد، تيم كربكندي هنوز در منطقه خطر است و گفته مي‌شود او هم به طور غير رسمي از كارش بركنار شده. ميثاقيان يك قدم تا اخراج فاصله دارد و...

سرمربيان هر ساله مي‌آيند و مي‌روند و تيمها گاهي خوب و گاهي بد نتيجه مي‌گيرند اما نتيجه گرايي محض، صبر كم، عدم برنامه‌ريزي بلندمدت، نگاه سطحي و نبود آينده‌نگري در ميان مديران فوتبال انگار قرار نيست به اين زودي‌ها گريبان فوتبال ايران را رها كند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج