۱۲۲۸۰۲۰
۱۵ نظر
۴۲۹۴
۱۵ نظر
۴۲۹۴
پ

ملاقات بامزه و جذاب با اولین «یوز» تمام‌ برقیِ دنیا

یوز در استاندارد جهانی در سگمنت موتورسیکلت چهارچرخ یا به‌اصطلاح کوادروسایکل (Quadricycle) قرار داشته و یک خودرو محسوب نمی‌شود.

خودروبانک: زمستان سال ۱۳۹۵ اولین اخبار در مورد یک موتور چهارچرخ ایرانی با چهره جدید و مدرن با نام یوز YOOZ منتشر شد. طراحی جالب بر پایه پلتفرم به‌روز و مدرن رنو لوئیزی، این محصول به سرعت چشم‌ها را متوجه خودش کرد. در این تاریخ آقای روحانی برای دقایقی با این موتور برقی یوز به رانندگی پرداخت. شاید تصور خیلی‌ها بر این بود که پشت برنامه ساخت این موتورسیکلت چهارچرخ یکی از شرکت‌های بزرگ خودروساز ایرانی باشد اما این حاصل تلاش‌های مهندسان استارت‌آپ پاراکس موتورز است که اکثریت این مجموعه از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان برق و مکانیک دانشگاه آزاد قزوین هستند.

ملاقات بامزه و جذاب با اولین «یوز» تمام‌ برقیِ دنیا

موتورسیکلت برقی یوز با سرمایه‌گذاری دانشگاه آزاد قزوین در سال 1393 طراحی و تولید شد. در آذرماه 1399 آقای ستاری (معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری) از دریافت مجوزهای سازمان ملی استاندارد توسط موتورسیکلت یوز خبر داد. او همچنین عنوان کرد اگر تیراژ تولید یوز به 30 دستگاه برسد، امکان شماره‌گذاری وجود خواهد داشت - که تا زمان ارائه این گزارش تقریباً 30 عدد از این محصول پلاک‌گذاری شده است - در ادامه با عبور تولید یوز از 150 دستگاه، مجوز عمومی برای شماره‌گذاری آن داده خواهد شد.

یوز در استاندارد جهانی در سگمنت موتورسیکلت چهارچرخ یا به‌اصطلاح کوادروسایکل (Quadricycle) قرار داشته و یک خودرو محسوب نمی‌شود. در قانون راهنمایی رانندگی کشور ایران موتورسیکلت چهارچرخ برقی تعریف نشده و امکان شماره‌گذاری ندارد. با طراحی و تولید یوز این موضوع دستخوش تغییر شد و راه برای ورود وسائط نقلیه در کلاس موتورسیکلت چهارچرخ بازگردید. در ادامه هیئت دولت برای هموار کردن ورود موتورسیکلت چهارچرخ برقی به بازار کشور، مصوبه‌ای در خصوص شماره‌گذاری این‌گونه از موتورسیکلت به تصویب رساندند و رانندگی با آن‌ها را منوط به داشتن گواهینامه موتورسیکلت قرار دادند.

موتورسیکلت برقی یوز ساخت شرکت دانش‌بنیان و استارتاپی پاراکس موتور در واقع مهندسی معکوس شده کوادروسایکل برقی توئیزی رنو است. این موتورسیکلت از بیش از 900 قطعه اصلی تشکیل شده است. بیشتر از 800 قطعه توسط خود مهندسان شرکت پاراکس موتور مهندسی و طراحی شده و با همراهی 90 قطعه‌ساز و 200 تأمین‌کننده داخلی، 85 درصد قطعات در کشور به تولید رسیده است. مابقی قطعات مانند باتری، موتور و گیربکس نیز از خارج تأمین می‌شوند. به طور مستقیم 50 نفر در خط تولید یوز مشغول به فعالیت هستند.

باتوجه‌به هزینه بالای تولید در تیراژ گسترده به‌احتمال‌قوی این محصول در تیراژ محدود به تولید خواهد رسید و تولید انبوه نخواهد داشت.

ملاقات بامزه و جذاب با اولین «یوز» تمام‌ برقیِ دنیا

طراحی ظاهری، برادر دوقلوی رنو توئیزی

همان‌طور که از شباهت ظاهری موتورسیکلت برقی یوز مشخص است این محصول بر پایه پلتفرم برقی رنو توئیزی (Twizy) ساخته شده و در بخش طراحی نیز شباهت بسیار زیادی به نسخه فرانسوی خود دارد. محصولی که در حال حاضر

در شرق آسیا و در کارخانه رنو سامسونگ کره تولید می‌شود. طبق برنامه‌ریزی‌های شرکت رنو تولید این محصول در شرق آسیا در سال 2023 متوقف خواهد شد.

نمای جانبی موتورسیکلت برقی یوز

به نظر می‌رسد که پلتفرم و چهره توئیزی برای خودروسازان مختلف جذابیت داشته و جالب است که بدانیم نسخه چینی و بدون مجوز از رنو توئیزی نیز به نام Rayttle E28 تولید و به بازار عرضه شده است که از نظر ظاهری مشابه این خودرو است.

از نظر طراحی موتورسیکلت برقی یوز، چهره‌ای خاص و باظرافت قابل قبولی را ارائه می‌دهد که چشم‌ها را متوجه خود می‌کند.

ملاقات بامزه و جذاب با اولین «یوز» تمام‌ برقیِ دنیا

فضای داخلی، باکیفیت و جذاب

فضای داخلی موتورسیکلت برقی یوز از کیفیت بسیار خوبی برخوردار بوده و روکش فرمان و داشبورد از چرم طبیعی استفاده شده است، چرمی که مورداستفاده در خودروهای ب ام و نیز هست. تریم دورنگ و دوخت ظریف حس خوبی را به راننده انتقال می‌دهد. فضا برای سرنشین دوم مناسب بوده اما به‌راحتی فضای راننده نیست.

تجهیزات رفاهی

در فضای داخلی یک پشت آمپر دیجیتالی 4.3 اینچی کوچک علائم حیاتی یوز از جمله میزان شارژ و سرعت را به نمایش درمی‌آورد. سیستم صوتی با 2 بلندگو نیز از طریق بلوتوث قابل‌دسترسی است. این موتورسیکلت از سیستم ضدسرقت یا ایموبلایز بهره می‌برد. امکانات داخلی در حد یک موتورسیکلت بود و نمی‌توان توقع امکانات عجیب‌وغریبی را از موتورسیکلت برقی یوز داشت.

مشخصات فنی موتورسیکلت برقی یوز

موتورسیکلت برقی یوز ظرفیت حمل دو سرنشین با حداکثر وزن 250 کیلوگرم را دارا است و فضای عقب و داخلی اتاق این موتور جهت سرنشین عقب در نظر گرفته شده است البته باتوجه‌به سایز کوچک یوز نباید انتظار فضای خیلی بزرگ و راحت را برای سرنشین دوم داشت.

وزن یوز با احتساب پکیج باتری در مجموع 480 کیلوگرم و جنس بدنه از فایبرگلاس ساخته شده است. این وزن باتوجه‌به توان موتور مناسب به نظر می‌رسد. موتور برقی موتورسیکلت چهارچرخ یوز 20 اسب بخار قدرت تولید کرده و حداکثر سرعت این محصول 80 کیلومتر است و همچنین در حدود 20 ثانیه از سرعت صفر به حداکثر سرعت خود می‌رسد. طبق بررسی‌های انجام شده این موتور در شیب 30 درجه می‌تواند شروع به حرکت کرده و به مسیر خود ادامه دهد.

باتری‌های موتورسیکلت برقی یوز با ظرفیت 7.7 کیلووات‌ساعت محصول شرکت سامسونگ کره است. باتری‌ها تا 3000 بار قابل شارژ بوده و در مدت‌زمان 3 الی 3.5 ساعت به‌صورت کامل شارژ می‌شود. این موتور با هر بار شارژ کامل می‌تواند 100 کیلومتر را طی کند که عدد مناسبی برای مصارف داخل شهری است. از آن جا که قوانین راهنمایی‌ورانندگی کشور ایران اجازه تردد به موتورسیکلت‌ها در جاده را نمی‌دهد، امکان حضور موتورسیکلت چهارچرخ یوز در جاده‌های بیابانی و خارج از شهر میسر نیست و تنها گزینه استفاده به‌صورت شهری امکان‌پذیر است. یوز از یک جعبه‌دنده اتوماتیک بهره می‌برد.

ملاقات بامزه و جذاب با اولین «یوز» تمام‌ برقیِ دنیا

تجربه رانندگی، ساخته شده برای شهر

یکی نقاط قوت این محصول سایز کوچک آن است، این موتورسیکلت 4 چرخ با طول 2.4 متری از عرض یک خودرو سواری نیز کوچک‌تر و در واقع یوز یک‌سوم اندازه یک خودرو است. این سایز کوچک، حرکت در محیط‌های شهری و خیابان‌های باریک را برای موتورسیکلت برقی یوز آسان کرده و می‌توان به‌سادگی عمودی آن را در بین خودروهای کنار خیابان پارک کرد و معضل نبود جای پارکینگ برای این موتورسیکلت برقی چهارچرخ یوز تقریباً بی‌معنا است. یک مزیت دیگر یوز مکانیزم درب‌های بالارونده آن است که چهره‌ای اسپرت و جذاب به آن داده و در زمان پیاده و سوارشدن فضاهای محدود و تنگ نیز پیاده و سوارشدن را آسان‌تر می‌کند. کمتر زمانی پیش می‌آید که برای پارک این وسیله نقلیه دچار معضل فضای پارک شوید و به‌سادگی در میان خودروهای پارک شده در خیابان جای خود را می‌یابد. از نظر شتاب و سرعت کاملاً مطابق استفاده شهری است و از سرعت و برد مسافتی مناسبی برخوردار است. از نظر ایمنی نسبت به موتورسیکلت‌ها برتری محرز داشته و سرنشین‌ها احساس امنیت بیشتری دارند.

قیمت و رقبای یوز

در حال حاضر موتورسیکلت برقی یوز در بازار حدود 600 تا 700 میلیون تومان خریدوفروش می‌شود. این موتورسیکلت به دلیل سگمنت خاص فعلاً تا آمدن محصول جدید رقیبی نداشته و تنها گزینه ایرانی بازار کوادروسایکل‌ها است.

ملاقات بامزه و جذاب با اولین «یوز» تمام‌ برقیِ دنیا

جمع بندی

باتوجه‌به معضل آلودگی هوا و همین‌طور آلودگی موتورسیکلت‌های بنزینی غیراستاندارد، تولید این‌گونه موتورسیکلت‌های برقی گزینه مناسبی جهت کاهش هر چه بیشتر آلودگی است. امیدواریم با حضور موتورسیکلت برقی چهارچرخ یوز، بازار این‌گونه محصولات نیز در کشور رونق بیشتری بگیرد. همچنین با پشتیبانی دولت‌های مختلف از تولید موتورسیکلت با سوخت پاک و امنیت بهتر و بیشتر، مانند سایر کشورهای دنیا جا برای محصولات برقی شهری در کشورمان هر روز بیش‌ازپیش باز شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      طرف مگه دیوانه است ۷۰۰میلیون بده به این اسباب بازی ۲۰۰ت میده یه کادیلاک میگیره خانواده اش هم می‌تونه با اون در امنیت سوارشه

      پاسخ ها

      • ناشناس

        غربگدای خودتحقیر اگه همین رو غرب ساخته بود اینجا کامنتهای دیگری گذاشته بود

      • ناشناس

        در جواب به : ناشناس۲۷ تیر ۰۱ - ۰۷:۲۰
        اگر غرب این وسیله را ساخته بود مطمئناً به قیمت 25000 دلار نمیفروخت و این اسباب بازی حداقل یک 0 زیاد داره

    • ایرانی

      فقط موتور و باتری و گیربکس از خارج میاد پس میشه بگید 80℅دیگش چی هست که میسازن. بعد هم اینکه خارجیش خیلی ارزونتر در میاد مگه ادم دیوانست برا ماشین 10 هزار دلاری 800 ملیون ایرانیش رو بخره اونهم مثل دوچرخه تو خیابون های ایران اذیتت کنن یا بدزدنش

    • rezamaldini

      باتری وموتور وگیربکس از خارج وارد میشه پس این شرکت دانش بنیان چی خودش تولید کرده .

    • ناشناس

      متخصصین ما چرا نمیرن کاری رو که بلدن انجام بدن؟
      وظیفه ایرانی ها تولید ماشین نیست چرا نمیخوایید بفهمید

    • sajad

      دقیقا منم داشتم به همین فکر میکردم پس یه قوطی طراحی کردید دیگه همه اجزای اصلی که داره وارد میشه

    • sajad

      خود تحقیر نیستیم واقع بینیم اولا که تمام اجزای اصلیش داره وارد میشه دوما خود طراحی کابین هم کپیه نمونه خارجیه قیمتش هم حدود دو برابر نمونه خارجی

    • ناشناس

      ازپراید بهتره

    • ناشناس

      کپی کامل؟؟

    • نهی

      زحمت کشیدید در دنیا همچین موتورهایی باکیفیت بهتر و قیمت خیلی پایینتر است اگر وارد کنید به صرفه تر است آنها میخواهند این محصول را متوقف کنند تازه شما اندرخم یه کوچه ایت کپی کردید هنوز هم به تولید انبوه نرسیده بشنید هنوز فکر کنید تا یک قرن دیگه وقت زیاد دارید عجله نکنید !!!

    • میثم شاه نظری

      ببخشید به غیر از موتور و باطری و گیریبکس میمونه لاستیک و شاسی ماشین که اون را دیگه اوستا اصغر سر کوچه ما هم بلده درست کنه ، جالبه به موتور گیریبکس و باطری میگه ۱۵ درصد

    • علیرضا

      ای وطن پرست تو برو برو ۷۰۰ میلیون بده این

    • ناشناس

      کاملاموافقم اگرشرکتهای خودرو
      ساز فقط لاستیک خودرو می
      ساختندالان به تمام دنیا
      لاستیک صادرمیکردیم البته
      اگه تحریم نبودیم

    • حامی

      این اسباب بازی مونتاژ چین ۷۰۰ میلیون!!!؟؟؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج