adexo3
۴۳۸۱۴
۱۰۹ نظر
۵۸۰۲
۱۰۹ نظر
۵۸۰۲
پ

چگونه از دنا به پیتون رسیدیم؟

پیتون فرزند سمند ولی شبیه بنز و BMW!

یک بار دیگر به عکس پیتون نگاه کنید. پیتون را به چه اتومبیلی شبیه می بینید؟ شاید جواب شما این باشد که مثلا جلو پنجره اش کمی نزدیک به فلان مدل بنز یا بی ام دبلیو باشد اما جواب ایمان مقصودی کاملا شما را غافلگیر خواهد کرد ...

پیتون فرزند سمند ولی شبیه بنز و BMW!

همشهری جوان : حدود یک سال پیش بود که مجله طراحی خودرو تصمیم گرفت مسابقه ای بین علاقمندان طراحی خودرو برگزار کند. مشکل این بودکه این مسابقه پیش از این توسط چند مجله تخصصی اتومبیل دیگر هم برگزار شده بود و کار نو و خلاقانه ای نبود. برای همین تصمیم بر این شدکه در پایان مسابقه تیم برگزاری و داوری، خودشان خودرو مورد مسابقه را طراحی کرده و مدل یک به یک و کانسپت آن را بسازند تا هم آموزشی برای شرکت کنندگان باشد و هم صنعت خودروسازی برای سال های آینده مدل جمع و جور و آبرومندی برای ساخت یک خودروی کاملا ایرانی داشته باشد.


پیتون فرزند سمند ولی شبیه بنز و BMW!

توافقات اولیه و تخمین هزینه ها و پیدا کردن حامیان مالی و مسائل پیش از تولید انجام شد و پس از طراحی اولیه که دو هفته زمان برد، گروه «ساخت و مدل سازی» تشکیل شد.

گروهی متشکل از بهترین گرافیست ها، متخصصان رنگ و مهندسان برق به سرپرستی ایمان مقصودی! گروهی که به لحاظ فنی مشکلی برای طراحی نداشتند و کارها را در زمان مقرر و پیش بینی شده پیش می بردند اما مشکلات غیرقابل پیش بینی ای مثل نوسانات بازار ارز گه گاه سرعت روند پروژه را کند می کرد ولی در نهایت این گروه جوان، برای اولین بار در ایران بدون حمایت های دولتی نمونه یک به یک و کانسپت اتومبیل را ساختند که کاملا مطابق با سطح سلیقه جهانی و قابل رقابت و عرضه در بسیاری از بازارهای خارج کشور است؛ اتفاقی که در سال حمایت از تولید ملی به دل خیلی ها نشست.

پیتون فرزند سمند ولی شبیه بنز و BMW!

خودروهای آینده از نگاه یک ایرانی

اینها نمونه برخی کانسپت های طراحی شده توسط ایمان مقصودی است که در دوران دانشجویی برای مسابقات بین المللی آمریکا، فرانسه، انگلستان طراحی کرده و جایزه نفر اول را برنده شده.


پیتون چه ویژگی هایی دارد؟

یک بار دیگر به عکس پیتون نگاه کنید. پیتون را به چه اتومبیلی شبیه می بینید؟ شاید جواب شما این باشد که مثلا جلو پنجره اش کمی نزدیک به فلان مدل بنز یا بی ام دبلیو باشد اما جواب ایمان مقصودی کاملا شما را غافلگیر خواهد کرد «این خودرو تماما روی بدنه و ابعاد سمند طراحی شده است و بدنه عینا بدنه سمند است!» نکته ای که حتی بعد از گفتنشهم شاید باورتان نشود اما حقیقت این است که ایمان مقصودی طراح و مدیر پروژه پیتون، برای طراحی این خودرو تمام محدودیت های تولید را در نظر گرفته و پیتون را براساس امکانات شرکت های داخلی و تماما روی بدنه و ابعاد سمند طراحی کرده است «اگر شرکت های خودروسازی ما بخواهند اتومبیلی هم سطح سلیقه جهانی طراحی و تولید کنند، طراحان ایرانی این توانایی را دارند اما مشکل جایی است که خودروساز ما حواسش به تنوع سلیقه ها نیست یا برایشان اهمیتی ندارد که مردم به خصوص جوان ها چه ماشینی با چه طراحی و رنگی سوار می شوند.»

این را ایمان مقصودی می گوید که مثل خیلی از طراحان دیگر دل پردردی از صاحبان صنعت دارد «بعد از طراحی پیتون خیلی ها به من زنگ زدندکه بدانند طرحم را چند می فروشم اما من به همه آنها گفتم به خاطر حمایت از تولیدملی، حاضرم طرح خودروی پیتون را به صورت رایگان به یکی از کارخانجات خودروسازی واگذار کنم تا آنها از روی این طرح یک خودروی کاملا ملی بسازند.»

پیتون فرزند سمند ولی شبیه بنز و BMW!


کانسپت کانسپت که می گی چی هست؟

بگذارید قبل از اینکه برویم سراغ نامگذاری پیتون درباره کانسپت هم کمی توضیح دهیم. طراحی کانسپت با چیزی که به فارسی طراحی مفهومی ترجمه اش کرده اند، یعنی طرح یا مدلی که هنوز به مرحله تولیدواقعی یا تولیدانبوه نرسیده باشد. بیشتر طرح هایی که در نمایشگاه ها و مسابقات خارجی ازشان به عنوان کانسپت نام می برند، خودروها یا محصولاتی هستند که حالا حالاها امکانات تولید انبوه آنها نیست یا تولیدشان به صرفه نیست و خیلی هایشان طرح های آینده هستند و تخمین می زنند که مثلا 20 سال دیگر خودروها به این شکل درمی آیند. برای همین طرح ها بسیار خلاقانه و عجیب و دور از ذهن هستنداما پیتون از آنجایی که از ابتدا برای ساخت و تولید انبوه و با هدف مشخص طراحی شده بود خیلی طراحی خاص و دور از ذهنی ندارند اما چون هنوز به مرحله تولید نرسیده است، به آن کانسپت پیتون می گویند.


۷۰ میلیون هزینه تمام شده

پیتون به صورت کاملا خصوصی طراحی شده و تمامی هزینه ها را ایمان مقصودی و اسپانسرهای طرح پرداخت کرده اند.


2 هفته طراحی اولیه

برای ایمان که سال ها طراحی خودرو کرده است طراحی اولیه زمان زیادی نبرد و در کمتر از دو هفته به نتیجه دلخواه در طرح اولیه رسید.


۲۵ سال، میانگین سنی اعضای گروه

به غیر از ایمان مقصودی که ۳۱ سال دارد، مابقی اعضای تیم طراحی همگی یا دانشجو بودند و یا ۲۷-۲۶ سال سن داشته اند.

پیتون فرزند سمند ولی شبیه بنز و BMW!


18 نفر اعضای تیم

اعضای این تیم برای ورود به پروژه پیتون از فیلترهای مختلفی مثل داشتن سابقه کار تیمی و اخلاق حرفه ای و تیمی رد شدند؛ از نظر مقصودی او و تیمش کاری به جز وظیفه شان انجام نمی دهند. «دلیلی ندارد بعد از پایان کار اگر نتیجه خوب بود. خودمان را بگیریم یا پز بدهیم که ما پیتون را ساختیم. مگر جراح ها بعد از هر عمل جراحی پز می دهند؟» برای همین او اصرار داشته که اعضای تیمش با اخلاق و ظرفیت باشند و بعد از پایان پروژه هم همینی باشند که هستند.


۸ ماه کار

تمامی مراحل ایده پردازی و ساخت پیتون کلا ۸ ماه طول کشید.


اسم گذاری پیتون

هنوز مدلسازی در مراحل اولیه بود که یکی از بچه ها در تاریکی شب چراغ قوه موبایلش را روشن می کند و می گذارد جای چراغ و چشم های ماشین که تا آن موقع اسمی نداشته مثل چشم های مار می درخشد و همه گروه آن را به مار تشبیه می کنند. ایمان مقصودی هم در بین اسم مارها جست و جو می کند و از افعی و کبرا و بعضی مارهای دیگر که قبلا برای مدل های مختلفی از اتومبیل ها نامگذاری شده اند می گذرد و به پیتون می رسد. چون ویژگی عضلانی بودن مار پیتون بسیار شبیه به ظاهر خودروی طراحی شده است که ظاهری نسبتا عضلانی و قوی و نیرومند دارد. بعد از این نامگذاری هم لوگوی متناسب با شخصیت پیتون طراحی شد.


طراحی برای خانواده های جوان

شاید اگر کارها و کانسپت های قبلی ایمان را ببینید، این طراحی را برداشتن یک گام به عقب تصور کنید؛ چرا که پیتون صرفا یک خودروی سدان و خانوادگی با چهار چرخ و چهار درب نسبتا معمولی است و این در صورتی است که خودروهای قبلی طراحی شده توسط ایمان مقصودی، بالدار و سه چرخ و بعضا شبیه سفینه بوده اند و یک سوپر اسپرت جوانانه کمترین انتظاری بود که خیلی ها از پیتون داشته اند اما همین عجیب و غریب نبودن و ساده بودن هم کاملا با برنامه بوده و دلایل خاص خودش را دارد: «ما شاهد یک روند کاملا متضاد در زمینه طراحی و تولید اتومبیل در طی چند سال گذشته بودیم. از طرفی دائما خودروهای کسالت آور و نه چندان به روز تولید و راهی خیابان ها می کنیم و از طرفی طراحان جوانمان دارند پشت سر هم ماشین های بسیار زیبا و به روز طراحی می کنند و جوایز مسابقات جهانی را می برند. بنابراین اگر می بینیدکه پیتون خانوادگی طراحی شده و آن ایده های مدرن طرح های قبلی را ندارد، صرفا به این دلیل است که ما محدودیت های صنعت خودروسازی خودمان را در تولید در نظر گرفته ایم و تلاش کرده ایم خودرویی طراحی کنیم که بشود در داخل ایران آن را تولید کرد.»

پیتون فرزند سمند ولی شبیه بنز و BMW!


طراح جوان خودروی پیتون کیست؟

در آرزوی تولید خودروی فضایی ایرانی

ایمان مقصودی با وجود مخالفت های خانواده وارد رشته طراحی صنعتی می شود و در کنار تحصیل در دانشگاه هدف اصلی اش، یعنی طراحی اتومبیل را دنبال می کند. او در دوران دانشجویی با دریافت چند جایزه از مسابقات معتبر بین المللی طراحی صنعتی و طراحی خودرو طرح های خلاقانه و عجیب و غریب و فضایی اش در بخش کانسپت توجه بسیاری از شرکت های خودروسازی اروپایی و آمریکایی را به خود جلب می کند و چندین پیشنهاد کاری به دستش می رسد که به خاطر مشکل سربازی نمی تواند همکاری خود را با آنها ادامه دهد. طی گذراندن سربازی در ایران خودرو، طرح اولیه دنا را می زند که بعد از رفتنش از ایران خودرو با ایجاد تغییراتی تولید می شود.

پیتون فرزند سمند ولی شبیه بنز و BMW!

ایمان بعد طراحی موفق دنا و کسب جوایز مختلف بین المللی، یک جایی از مسابقه دادن و جایزه گرفتن خسته می شود «به خودم گفتم حالا این همه هم جایزه گرفتی. که چی؟» بعد از این پرسش اساسی، مقصودی استودیو طراحی خودش را تشکیل می دهد و کارش را با طراحی های کاربردی و طراحی محصول آغاز می کند. دیگر هم علاقه چندانی برای کار در کمپانی های خارجی نشان نمی دهد و سعی می کند برای آرزوها و رویاهای خودش تلاش کند؛ مثل طراحی و ساخت یک ماشین کاملا فضایی و البته ۱۰۰ درصد ایرانی!


مراحل ساخت پیتون چگونه گذشت؟

پیتون زنده شد

بعد از طراحی اولیه، مقصودی شروع به تکمیل تیم مدلسازی می کند اما اکثر دوستانش وقتی می فهمند در این پروژه از پول خبری نخواهد بود و حتی شاید مجبور باشند از جیبشان هزینه کنند، جا می زنند و نیروهای جوان تر را به او معرفی می کنند.

دانشجوهای جوان طراحی و مدلسازی و گرافیک هم که منتظر چنین فرصتی بودند تا استعدادها و توانایی های خودشان را بروز دهند، از این پیشنهاد استقبال می کنند و هشت ماه شبانه روز خود را در کارگاه ساخت پیتون در کرج می گذرانند تا با وجود همه مشکلات، پیتون را طبق زمانبندی از پیش تعیین شده به سرانجام برسانند.

پیتون فرزند سمند ولی شبیه بنز و BMW!

مرحله اول: طراحی دستی

پیتون در ابتدای طراحی جسورتر و خشن تر و جوانانه تر بود اما با در نظر گرفتن محدودیت های ساخت به طرحی محافظه کارانه تبدیل شد.

مرحله دوم مدلسازی

اینجا خودرو به صورت یکپارچه با یونولیت مدلسازی می شود. در این مرحله خطوط پیرامونی خودرو با تغییراتی میلیمتری مواجه می شوند و کمی بالا پایین می شوند تا شخصیت پیتون به حس مورد نظر گروه نزدیکتر بشود.

مرحله سوم توجه به جزئیات

مرحله بعدی روی کار آمدن فایبر گلاس است. در این مرحله قرینه سازی دوباره انجام می شود و خط هایی که محو شده اند از نو ایجاد می شوند و جزییات هم کم کم به کار اضافه می شود.

مرحله چهارم صافکاری

پیتون برای اینکه به مرحله نقاشی و رنگ برسد چندین بار صافکاری می شود. در این مرحله است که تقریبا جزییات کامل شده و ماشین شکل نهایی را به خود می گیرد.

مرحله آخر رنگ کاری

در این مرحله با زدن رنگ انگار پیتون جان می گیرد. دیگر جایی برای تغییر دادن باقی نمانده است اما دقیقا تا لحظه قبل از رونمایی جزییات زیادی به کار اضافه می شود تا به زیبایی آن کمک کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • amin

      به خدا ادم این کارها رو نبینه واقعا امیدشو نسبت به آینده ی ایرن از ست میده.آفرین ناز دستو پنجتون.گل کاشتین .
      فقط نباید طرح به ایرانخودرو یا سایپا داد که سه سوت تبدیلش میکنند به پراید.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگه همین ماشینو با همین تراهی ماشین سازی بی ان و میساخت می گفتین عجب ماشین حالا که جونای ایرانی ساخته ازش ایراد میگیرین
        همه مهندسینی که رویه این خودرو کار کردن دم تون گرم ای ول

    • سهند82

      ایرانی سرشار از خلاقیت مرسی

    • بدون نام

      زنده باد ايران و ايراني واقعاً لذت بردم.

    • حدیث

      یعنی ایرانیا توی زدن استایل بدنه افتضاحن...آخه اینکه همش سمنده ...این همه طرحای قشنگ ی ایده جدید توی بدنه ماشین ندارن....

      پاسخ ها

      • sanaz

        واقعا برات متاسفم...تو بلدی بهتر طراحی کن!!!
        ایرانیها تو ایراد گیری واقعا استادن مثل شما!

      • امیررضا

        واقعا برای شما متاسفم.همین شما ها هستید که مانع پیشرفت ایران میشید.همین طرحی که شما میگید بی خوده ماه ها کاربرده.اگه شما میتونی برو بهترش رو طراحی کن.

      • علی

        عزیزان...
        ناراحت نشید چشماش سمند می بینه

      • بدون نام

        اگه تو گزارش نگفته بود کاملا از استایل سمند استفاده شده تو فکر میکردی یه ماشین آمریکاییه بلا

      • مسعود

        شما که ادعات میشه بابا بسم الله خودت یدونشو بسازماهم بیایم تشویقت کنیم.......خخخخخخخخ

      • ممد

        تو لیاقتت اینه همون پراید سوار بشی عزیز من .
        اگه تو بهتر بلدی طراحی کنی بسم الله ....

      • امیر

        الان کجای این استایل سمند؟ از کجات این حرف بیرون اوردی؟ اگه بخواییم اینطوری تگاه کنیم تمام ماشین های ولوو سمند تمام ماشین های بنز سمند لطفا زر نزنین

    • بدون نام

      خدا وکیلی دم همشون گرم
      بالاخره یه ماشین باحال صد در صد وطنی دیدیم

    • عادل

      خیلی از این استعداد ها توو کشورمون داریم..به امید روزی که مدیران سر عقل بیانو از این ها استفاده کنند.. آفرین به آقای مقصودی که توو این دوره ی بد اقتصادی به قکر منفعت طرح نبوده..

    • بدون نام

      عجب طرحي واقعا لامبورگيني آونتادور رو تو جيبش ميذاره.
      اين همه زحمت و طراحي براي اين مزخرف؟

    • MohammadMTZ

      آفرین.میتونه یک قدم بسیار بزرگ در صنعت خودرو سازی باشه.ایمان مقصودی عزیز و تیم محترمش واقعا خسته نباشن.آرزوی موفقیت

    • بدون نام

      انصافا زحمت خیلی زیادی کشیدن. بدون نقد از کیفیت کار و تنها به عنوان یک رای این خودرو شبیه به یک موجود ناقص الخلقه است و تناسب شکل و اندازه در آن لحاظ نشده است.

    • از اروميه

      واقعا نمي فهمم چرا تو كامت ها اينقدر از اين طراحي تعريف كردن. دستشون درد نكنه زحمت كشيدن. نظرات محترمه ولي به نظر من كه غير از طراحي عقب ماشين بقيه جاهاش خيلي هم ضعيف و گوشه دار و به درد نخوره. عذر خواهي مي كنم كه اينطوري مي گم. به درد بازي game مي خوره تا اينكه بشه تو خيابون ها تصورش كرد.

      پاسخ ها

      • MohammadMTZ

        دوست عزیز نظر شماهم محترم اما این بنز و بی ام و و ... هم از اول اینطوری نبودن که.کم کم.قدم به قدم.بالاخره هرچی باشه بهتر از طراحی های فعلی و خیلی معمولی سطح بازاره و یه قدم بزرگه.اینکه هم میگید گوشه داره و ... هم فکر نمیکنم نقد به جایی باشه البته نظر شخصی شماست.محترم.چون رشته ی خودم طراحی و نقشه کشی صنعتیه عرض میکنم.موفق باشید

    • MohammadMTZ

      اینکه در ابعاد سمند طراحی شده تا کار تولید راحت بشه تا حدی فکر خوبیه اما جوری که از عکس معلومه فکر میکنم برای کل کار نقطه ی ضعفه.البته امیدوارم اشتباه از عکس باشه و در واقعیت اینطور به نظر نیاد ;)

    • مملی

      ملت مودب بفهمید که اینا یه مشت جوونن با سرمایه کم و تکنولوژی پایین و یه مشت فکر خام و هزاران مشکل پیش رو و ... چه انتظاری دارید آخه بابا والا به خدا درحد شاهکاره از این کارا کردن خیلی هم قشنگه اصن خدایی از پژو 405 و پراید پیزوری و حال بهم زن و سمند ... قشنگتره که اصن مو رو ول کن پیچش رو نگاه کن برادر . کو اون حمایت کننده بزرگ ؟ کو تامین کننده مالی ؟ کو ... ؟ و 1000 درد تو سینه دیگه ... ای بابا

    • big bang

      دوستان خوب چرا اینطور نظر میدین زمان بر ترین قسمت ساخت یه خودرو طراحی ظاهریشه. این طرحی که شما بالا میبیند از افتضاح هم اونور تره!!!! چین خودرو میسازه بعضی از مواقع با کیفیت هم میسازه اما طراحی ضعیفی دارن واسه همین زیاد تو صنعت خودرو پیشرفت نکردن طرح بالا حتی از طرحهای چینی هم ضعیف تره! یه مثال براتون میزنم کره جنوبی مگه چند ساله خودرو میسازه! پدر بزرگم تعریف میکرد میگفت تا پنجاه سال پیش زنها و مردهای کره ای واسه کار میومدن ایران! همون زمانا ایران پیکان رو ساخت!!! حالا خودتون ایران خودرو را با هیوندای و کیا مقایسه کند.

      پاسخ ها

      • فرهاد

        اولا داشتم داشتم حساب نیست دارم دارم حسابه اگه پدر بزرگ شما و خود شما هم یه کم به خودتون باور داشتید الان وضع اینطوری نبود که وایسیم تو صف و کف خودروهای کره ای دومابرخلاف تصور ما اونا اونموقع برای کارگری نمی اومدن واسه دوره دیدن می اومدن.ثالثا اونموقع هم ما خودروساز نبودیم مونتاژکار بودیم و این امتیازی محسوب نمیشه که بهش بنازیم.
        بیایید واقع بین باشیم

      • محمدرضا

        پدر بزرگتم توهم زده بابا چی میگی پیکان منتاژی بود اصل پیکان ماه انگلیس هست کی گفته ایران پیکان رو زده بعدشم به قول کامنت بالاییه ایرانیه ایراد گیر هستی تو بلدی برو طراحی کن بلد نیستی ادعای زیادی نکن فردا بیاند فضاپیما بسازند تو و امثال تو میاید میگید خوب نیست افتزاست بس کنید این مسخره بازیا رو

      • مهدی پ

        من با شرکتهای خودروسازی زیاد آشنایی ندارم ولی اگه اشتباه نکرده باشم هیوندای یه شرکت ژاپنیه و کیا هم مال شرکت کیاموتورز آمریکا

    • بيننده

      سلام به نظرم جهت ابتدا كار خيلي عاليه ميدونين اگه امكانات دو شركت خودرو ساز در اختيارشون باشه ديگه كيا و هيوندا گردشون رو جمع نمي كنن به نظر من اين يه خودرو ملي تلقي مي شه نه اوناي ديگه

    • حسين

      هنر نزدايرانيان است و بس ايرانيان بايد خود را باوركنند.

    • تارا

      بیشتر شبیه پروتونه تا بنز!!!

    • تارا

      بیشتر شبیه پروتونه تا بنز!!!

    • حمید

      واقعا زیباست هر کی بد میگه لیاقتش همون پراید که خطرش از موتورم بیشتره ، دمتون گرم ایشاالله در آینده شاهد پیشرفتتون باشیم .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ههههههه

    • محمد گراییلی

      سلام فقط میگم آفرین

    • بدون نام

      dar had gand

    • محمد

      با سلام
      دست همه درد نکند.طراحی جلوو عقب خودرو عالی طراحی شده اما از بغل خوب طراحی نشده.(البته عکس اینو میگه خدا کنه از عکس باشه)

    • man

      واقعا حرف نداره فقط يه كم طول ماشين كم ديده ميشه.كاش اين طرح به توليد برسه كه در آينده بتونيم مدل كروك وكوپه ي اين طرح رو هم ببينيم.آقاي مقصودي موفق باشيد

    • رسول

      آقای مقصودی دم شما گرم
      ای کاش کسی بود که قدر دان زحماتت باشه , موفق باشی

    • امير

      بسيار زيباست.اصلا هم شبيه بنز يا بي ام و نيست.فقط يكم جلوش شلوغه.چه خوبه كه با يه كوچولو تغييرات به توليد انبوه برسه.

    • امير

      جالب است بدانيد كه طراح (قبلي) زيباترين مدل هاي بي ام و ايراني بوده است و حال با تغيير او زيبايي بي ام و دچار ركورد شده.

    • امير

      بهترينها نظر منو تاييد كن.الافي چرا ؟

    • بدون نام

      یه موتور پیکان یا پراید بندازی روش بزنی به جاده

    • محمد

      کارت عالیه پسر به کسی گوش نده به کارت ادامه بده یاحق

    • داود

      ایشالا خدا حفظشون کنه برا ایران...

    • میثم

      فکر کردم ماشین جنگیه شاید هم ماشین بت منه زشته خیلی خشنه ادم فکر میکنه با حلبی طراحیش کردن.

    • حمید

      واقعا عالی خسسسسسته نباشید.مرررررررررسی.خدا کنه ب شما بها بدن ک.....

    • شهاب

      نمای جلو خیلی خوبه، اما نمای کناری طرح ضعیفه! عقب خوبه اما بهتر هم می تونه باشه. در کل اگه یکم رو طرح کار بشه و پخته تر شه چیز خوبی از آب در میادوبازار خوبی میتونهداشته باشه،اما اگه همینجوری ساخته شه تو فروش شکست میخوره. موفق باشید

    • ایرانی

      پشتش مثل پرشه میمونه جمش کن ای مسخره بازی ها رو

    • عليرضا اي اس

      واقعا دست مريزاد- جدا طراحي بسيار زيبايي داره- خدا كنه ايران خودرو و سايپا به جاي توليد خوردوهاي عهد بوق اين خوردو رو توليد كنند تا مردم عزيزمون يه ماشين جديد ببينند .

    • بدون نام

      به عنوان یه کسی یه کمی طراحی میدونم وقتی عقب و جلو رو میبینی کیف میکنی عقبش شبیه آئودیه! ولی وای به وقتی که بغل ماشینو میبیبنی، افتضاااااااح!
      اگه دو در بود و طولش کمتر خیلی خیلی بهتر میشد!

    • محمد موسوی سوق

      خستهههههههههههه نباشید روزی بعدیش با اسم ایرانی

    • رضا

      حالا طرح از این بهتر دارم .باید بریم کجا ارجاع بدیم.

    • بدون نام

      قیافش خیلی ترسناکه اگه توی تاریکی ببینیمش درجا سکته میزنیم درکل ازش خوشم اومد

    • مهرداد و مازیار

      کاش این شروع یه انقلاب درخودروسازی ایرانی باشه وسریع ازخط خارج نشه جان همه کسوکارتون به همه استعدادا بها بدین توروخدا...

    • میلاد

      سلام. فقط میتونم بگم واسه طراحی این ماشین خسته نباشید ولی اختمالا تا سال 1400 به بازار ارزه میشه

    • ناشناس

      همین الانشم ایران خیلی عقب افتاده.
      باید یک فکری به حال این کشور بکنند.

    • بدون نام

      احتمالا اگه روزی روزگاری هم بیاد تو بازار با توجه

      به قیمت خودروهای داخلی ازما بهترونم توان

      خریدشو نداره .قدیما پیکان سوار میشدی پوله

      پژورو میدادی.با اومدن این سمند سوار میشی

      پوله بوگاتی ویرون میدی

    • احسان

      هر قسمتشو از ی ماشین خارجی دیگه کپی کردن.
      خلاصه خسته نباشن مهندسان معکوس.

    • sayed hamid

      مهم نیست که کمی لبه یا ایراد یا حالا کپی برداری باشه که نیست... آخه این چ حرفیه. هر طرحی بزنی بهرحال مدل زیاده تو دنیا. خوب یکی شبیه این پیدا میشه. اصلا شاید اونا کپی برداری کردن. مهم اینه که منو یه سری از هم وطنا دوسش داشتیم. آقا ایمان دستت دردنکنه. من خیلی دوسش داشتم...

    • perisan

      100 میلیون؟؟؟ با این قیافه! واقعا نمی ارزه!

    • سجاد

      سلام، جلو و عقبش زیباست ولی از بقل..................
      ای کاش درستش کنند .

    • حامد

      داداش چی بگم والا انگار یه شاسی رو برداشتن و بدنه ماشینای دیگه رو بهش وصل کردن. این چه مزخرفیه ساختین. از بغل نگاه کردنی صندوقش شبیه سمنده. پنجره هاش انگار واسه پیکانه جلوش هم واسه رانا ست. هزارتا ایراد ظاهری داره. شما که ادعا میکنی طرف مدلهای بهتری درست کرده چرا یه آشغال رو میخوان وارد بازار کنه که همه ایراد بگیرن . بابا خودرو سازی صنعت شوخی برداری نیست .ملت رو اوسکول نکنید. همون پراید رو تولید کنید ملت میخرن شمام خرپول باقی میمونید. 60 ساله دارید پراید میزنید تازه مثلا میخواین استارت خودروهای حرفه ای رو بزنید. خدا پشت و پناهتون درستکاران.

    • مهدی

      من که هر چی تو عکساش دقت کردم نتونستم مرز درب صندوق عقب با گلگیرها یا سپر رو تصور کنم،کاپوتشم که داغونه انگار قوز داره و خیلی کوچیکه با این درب به این کوچیکی چطور میخوان موتور بزارن توش خخخخخ
      در کل حرکت قشنگه هرچند نتیجه نمیده

    • بدون نام

      این طرح اگه دست مدیر ایران خودرو برسه ی وانتشو میزنه حتماً
      دمتون گرم خیلی عالیه

    • محمد

      واقعا حال کردم عالی بود یه ماشین کاملا ایرانی و پیشرفته و اون کسی که میگه این همش طراحیش سمنده غلط کرده.اگر میتونی خودت برو طراحی کن اگر یکی از ما ناراحت شد خوشحال هم میشیم

    • مهدی

      تبریک میگم به همه ی این جمع که نظرات مثبت بود واقعا خسته نباشن طراحی خوبی شده امیدواریم سری های بعدهم مدل های جدید تر با تکنولوژی خفن وارد بازاربشه واقعا زنده بادایران اگه تواین جمع یکسریا ناراضی بودن ازاین طرح باید بگم که تک تک ماها چه بخوایم چه نخوایم باید این طرح روقبول کنیم چون بهترازاینه که شاهد تولیددوباره ی سمند باشیم ومیگم کیه که دوست نداشته باشه صنعت خودروسازی پیشرفت نکنه

    • نادم

      حمایت نمیشه چون لو میره که هزینه انبوهش نباید زیاد بشه و مجبور میشن قیمت همه خودروها رو کم کنن.
      تو ایران استعدادکشی و ناحقی زیاده

    • بدون نام

      وانتش رو هم طراحی کردن

    • Sahand

      خیلی خوبه طراحیش وقتی ساخته بشه احتمالا ۸۰.۹۰ پولشه اگ بیشتر نباشه

    • محسن

      برن به درک اشغال نخرین

    • امير

      صنعت خودروسازي ايران ! شما دوتا ايربگ درست سر جاش بذار نميخواد خودروي شبيه مازراتي توليد كني

    • مصطفی

      سقف و ستون و شاسی همون سمنده که
      بابا ول کنین این پلتفرم سمندو زخم کردین
      حیف این طراحی

    • رضا

      واقعا خسته نباشید دست مریزاد

    • سامان

      ما بهترین طراحان جهانو داریم ولی ابزار کار کامل دراختیار ندارن همینه که جذب کشورهای اروپایی میشن

    • مصطفی

      فکر کن مزدا 3 ,X7, X8, و سمندو ریخته تو همزن این در اومده

    • بدون نام

      شما ازاین حمایت کنید بهتر از اینها براتون رومیشه وگرنه حقتون همون پرایده

    • جیمی فالن

      کپی برداری که اسمش طراحی نمیشه. روی پلتفورم سمند؛ ترکیب مزدا 3 و آستون مارتین و خیلی کم z4

    • محمد

      گل کاشتی دمت گرم

    • zapata

      با توجه به افکار بعضی از دوستان ادم متوجه میشه ادم هایی مثل اونها صاحبان خودروسازین...برادر این دوستمون بدون حمایت ساخته...خودروسازی ایران فقط کپی خالصه...باید از همچین جوونهایی حمایت کرد...درود بر شرفشون...از جمله تاثیراتی که رو شما دشمنان گذاشتن اینه که فکر میکنید ایرانی نمیتونه....

    • بهزاد

      با سلام.شما آقایون و خانومایی که اینقد ایراد میگیرن خودتون چی سوار میشین؟بعدش شما اگه مردین دیگه ماشین طراحی اوایل انقلاب رو نخرین اینقد میخرین و منت میکشین این دو شرکت از فروش اشغالاشون از بنزم پیشی گرفتن. تنها راه برای اینکه این دو شرکت یه تکونی به خودشون بدن تحریم خرید از طرف مردمه همین... آدمای آشغال لیاقتشون بیشتر از این نیست

    • سینا

      اینائیکه ایراد میگیرن خودشون سر در نمیارن بعد اومدن اینجا شدن منتقد !

    • عباس

      یعنی مهندس های ایران خودرو برن بمیرن ۴هزار تا مهندس تو بخش سابکو دارند گند میزنن به طراحی خودرو فقط از هر مدل وانتشو میسازن و خوشون رو افتخار ملی میدونن خسته نشدین از بس پول مفت گرفتین وانت طراحی کردین به جوان ها بها بدین به طرح های جدید بها بدید.

      راهی بزن که آهی بر ساز آن توان زد
      شعری بخوان که با او رطل گران توان زد

    • رضا

      واقعا از خیلی از ماشینهای روز دنیا تو طراحی زیباتره امیدوارم به تولید انبوه برسه با کیفیت بالا و ایمنی مناسب و به قیمت مناسب دست مصرف کننده برسه

    • مجید

      جالبه اینا یه خودرو کامل طراحی کردن ۷۰ میلیون شده ایران خودرو دو تا چراغ دنا رو عوض کرده اسمشو گذاشته دنا پلاس چند ده میلیارد میگه خرج کرده!!!!!!!!

    • مهدی

      سلام دس شما درد نکنه خیلی خوشگله،ولی اگه قیمتشا یجور بزنین که همه بتونن بخرن ایول دارین،اگه قیمتش بالا باشه که برا ما فایده نداره با حقوقه ۱۲۰۰پرایدم نمیتونیم بخریم،اونوقت فقط باید نگاه کنیم

    • بدون نام

      یکی دو سال پیش وقتی برادرم اینو نشونم داد گفتم چرا صاحبش بی ام و زاگاتورو این ریختی کرده؟!

    • هادی

      سلام و خدا قوت
      واقعا زیبا شده ، باید دید دوستانی که نظر منفی دادن واقعا توی این بحث تخصصی دارند یا نه همینجوری طبق عادت بد خودمون که هر چی نمیتونیم بگیریم سریع برچسب بد و زشت رو نسبت می دیم دارن نظر میدن.
      به نظر من طراحی عالی شده.انصافا دوستان که نظر منفی دادن یه فکری به حال خودشون بکنن واقعا زشته توی کشوری باشیم که غنی از منابع باشه بعد چند شرکت خودرو سازی بیان خون مردم رو توی شیشه بکنند و فقط برای پر کردن جیب خودشون مردم رو به کشتن بدند.همه ما کلی ادعا داریم اما واقعا توقعی از این ها نداریم؟
      یکم فکر کنیم بیهوده حرف زدن فقط باعث پسرفت خودمون میشه.ایرانی جماعت یعنی توانایی یعنی هوش یعنی ذکاوت.
      دقت کردید همین طرح که دوستان نظر منفی دادند بدون هیچ پشتوانه دولتی بوده؟یعنی اگه خواستند یه جوش بزنن به بدنه باید از جیب مبارک خرج کنند؟من و شما پولشو داده؟دولت داده؟
      خدایی سعی کنیم خودمون رو اصلاح کنیم.این طرح بینظیره.من بحث رقابت توی بازار جهانی رو ندارم.چون تخصصش رو ندارم.ولی کدوم محصول وطنی این زیبایی رو داره؟من از همینجا خدا قوت میگم به این بزرگواران .و آرزو می کنم کاش تک تک خودرو های قاتلی که ساختند مثل پراید بدنه حلبی ، 405 که عین بمب میمونه و .... از سطح خیابونا جمع بشند .
      رفقا از حرف تا عمل خیلی فاصلست. این که اینا همچین اراده و پشتکاری داشتند مشخصه دنیاشون با دنیای ما متفاوته.
      یا حق

    • مهدی

      از جلو حرف نداره ولی از بغل حرف داره ؛
      ،از پشت هم یکم حرف داره

    • بدون نام

      با این سرمایه کم و امکانات کم خیلی هم خوبه اگ مطلبو خونده باشین گفته شده طراحش یجور دیگه بخاطر محدودیت تو خط تولید یکم قیافش اینجوری شده ولی بازم خوبه

    • Yousef

      واقعا مرسی ولی این طرح رو به شرکتهای ماشین سازی ایران ندید که وانتش رو درمیارن ضایعس

    • بدون نام

      دو روز دیگه وانتش میاد غصه شو نخوریو ایران خودروه دیگه

    • Abolfazl

      برای شروع زیباو فوق العادس به امید روزی که تو همه چیز بهترین بشیم

    • علي

      درود
      به نظرم نمره طراحي جلوش ٢٠، طراحي عقب ١٨ و طراحي جانبي ١٢ هست و در كل ١٦بهش ميدم كه به نظرم براي شروع عالي است آنهم در اين زمان فشرده و با إمكانات مختصر و بايد دست مريزاد گفت اميدوارم دولت از صنعت خودرو خارج بشه و نوابغي چون ايشان و خيامي ها در اين عرصه حضور داشته باشند

    • هادی

      محشره ایرانی واقعا هنرمنده یکی از طراح های شرکت بی ام و هم ایرانی هستش به اسم نادر فقیه زاده چند وقت پیش تو یه مصاحبه ازش پرسیدن چرا به ایران طرح نمیدی گفت چندتا طرح به ایران خودرو دادم اونا بهم خندیدن این دو شرکت مذخرف ایرانی فقط به فکر پر کردن جیب خودشونن براشون اهمیتی نداره که مردم چی دوس دارن و سلیقشون چیه مطمئنم این طرح رو هم نمیزارن به تولید انبوه برسه
      سایپا هم که طرح رو بگیره اول میخواد وانتشو بزنه
      به هر حال دمت گرم داداش گل کاشتی

    • mamad araki

      منو یاد gt 86 میندازه

      دمتون گرم

      جاویدباد ایران زنده باد ایرانی

    • mohammad 2242252

      از روبرو شبیه gt 86 تویوتا
      لااقل ظاهرش اونقد شکیل تر و اسپرت تر از پراید هست ک بعضیا میرن چند میلیون هزینه واس ظاهرش میکنن !!

      (عذر میخوام) آفتابه رو با طلاام بسازی آخرش آفتابس و ...

      ب امید پیشرفت و ب درک واصل شدن 111 131 132 141 151 161 191 405 و ...

      دمتون گرم

      جاویدباد ایران زنده باد ایرانی

    • سعید

      تا امروز فکر میکردم طراحیمون ضعیفه،مطمان شدم افتضاحه.البته باید از زحماتشون تشکر کرد و نبود امکانات رو هم در نظر گرفت،البته با کاهش گراویتی به سمت زمین ،خیلی از مشکلات ظاهری و عدم تناسب کم میشه،برای چنین طرحی کا فاقد هر گونه قوس ظریفه،نباید از خطوط خشن بولد استفاده کرد و ...

    • بدون نام

      بنظرم من باید دستخوش گفت طراحش باید از یه جایی شروع کرد دیگه تا برسی به قله

    • بدون نام

      الان این خودرو کجاست؟

    • مهدی

      انگار یکی زده از دو طرف لهش کرده اما برای ایدان خوبه طراحشم طرح های قبلیش بهتر بود اینا خراب کرده

    • رضا

      سالهاست مردم پراید سوار میشوند .

    • رادین

      در راننده و شاگرد که خود همون سمنده
      در های عقبم مال دنا پلاس
      باباخودرو ساز واقعی تویی بقیه دارن اداتو در می یارن

    • بهرام

      واقعا خسته نباشید شما در هشت ماه شاهکار کردید چون یه ماشین در مرحله ساخت رو آماده کردید و دهن هرچی خودرو ساز رو بستید که بگن نمیشه ، البنته من خودم نزدیک سی ساله که از نمایشگاه های کانسپت موتور سیکلت و خودروهای طرح دانشجویان خلاغ ایرانی تا حالا با کمال تاسف دیدن کردم و هیچ کدوم رو این خودرو سازهای خائن ایرونی قبول نکردن حتی نگاه درستی بیندازن ،دیگه شکوه نمیکنم فقط واقعا خسته نباشید خیلی با غیرتین .

    • محمود

      این کار خیلی خوبه به شرطی ک کلا از پلت فرم پژو بیاد بیرون،موتور و سیستم تعلیق ماشین عوض بشه،بهینه سازی باید در تمامی قسمت های خودرو انجام بشه

    • محمد

      بسم تعالی
      سلام به غیور مردان ایران
      ماشاالله.
      احسنت به جناب آقای ایمان و خسته نباشید.
      طرح شما از همه نظر عالیست ولی اگر کمی پشت این ماشین را تو دار تر یعنی همون فرو رفته تر میکردید خیلی زیبا تر میشد انشالله که صنعت خودرو سای ایران به بالا ترین ستح برسه یا علی

    • محمد

      بسم تعالی
      سلام به غیور مردان ایران
      ماشاالله.
      احسنت به جناب آقای ایمان و خسته نباشید.
      طرح شما از همه نظر عالیست ولی اگر کمی پشت این ماشین را تو دار تر یعنی همون فرو رفته تر میکردید خیلی زیبا تر میشد انشالله که صنعت خودرو سای ایران به بالا ترین ستح برسه یا علی

    • امیر

      کسایی که میگن این بده گوش کنن!
      شما برید همون پیکانتون سوار شید این بدین به ما

    • حامد

      ینی هنر و مهارت ایرانی با مدیریت اروپایی همراه بشه بنز و بی ام و باید لنگ بندازن دمتون گرم

    • سعید

      این خودرو برگرفته از شکل آناتومی مار پیتونه کسایی که راز بقا زیاد می بینند همون اول متوجه می شند این ماشین شبیه مار هست سرچ کنید مار پیتون اون وقت می فهمید ،این طراحی بر گرفته شده از طبیعته نمی تونید از طراح ها ایراد بگیرید

    • erfan delir

      سلام.طرحتون خیلی خوبه و قابل تقدیره..ولی میتونه از این بهتر هم بشه...اگه ممکنه آدرس ایمیلتونو بدیر ک طرح خودمو ک تغییرات ظاهری طرح شماست واستون بفرستم....البته من رشته ی دانشگاهی در این زمینه نخوندم ولی خیلی ب طراحی خودرو علاقه دارم...اینم ایمیلمه delirerfan7@gmail.com ازتون خواهش میکنم منو بی جواب نذارید.

    • جبرئیل

      ایرانی بی لیاقت لایق بدترین ها مرگ بر ایرانخودرو خائن که از استعداد این جون استفاده نکرد لیاقت ایرانی آفتابه لگن خارجی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج