جاباما
۱۲۱۴۷۳۱
۸۷ نظر
۲۹۲۷۵
۸۷ نظر
۲۹۲۷۵
پ

چه کسانی می‌خواهند تبریز جدا از ایران باشد؟

هنوز هم سنگ‌های تبریز سد راه فوتبال ایران است. فوتبال ما روز پنجشنبه، همه چیز را با هم باخت.

برترین‌ها: هنوز هم سنگ‌های تبریز سد راه فوتبال ایران است. فوتبال ما روز پنجشنبه، همه چیز را با هم باخت. دیگر مهم نیست ادامه این لیگ به کجا می‌رسد. مگر چقدر دلخوشی برایمان مانده؟ این روزها حال فوتبال هم طبیعی‌ست خوب نباشد. خیلی وقت است که تعجبی نمی‌کنیم. خیلی وقت است که خوشی رنگ باخته و باقی داستان که خودتان بهتر می‌دانید.

چه کسانی می‌خواهند تبریز جدا از ایران باشد؟

سینا جهانی در فرازدیلی می‌نویسد: سنگ و میخ و بطری آب؛ اشیایی که بیشتر از توپ فوتبال در زمین سبز استادیوم یادگار امام تبریز رد و بدل شد. مسابقه فوتبال پرسپولیس تهران و تراکتورسازی تبریز روز ۲۹ اردیبهشت ماه با حضور هوادارن تراکتورسازی در استادیوم برگزار شد. این بازی از دقایق ابتدایی رنگ و بوی دیگری داشت. خشم طرفداران تراکتورسازی، مسابقه را از مسیر اصلی خود خارج کرد. مسابقه‌ای خسته‌‌کننده که داشت به میدان جنگ تبدیل می‌شد.

پانترکیسم در استادیوم یادگار امام؛ ماه‌ و ستاره تا زوزه!

میان همه این‌ها اما، چیزهایی بیش از مسایل دیگر جلب توجه می‌کرد. پرچم کشورهای ترکیه و جمهوری باکو در استادیوم. ماه و ستاره روی لباس و نشانه‌های پانترکی و حتی زوزه گرگ. اتفاقاتی که نه یک‌بار بلکه بارها در دیدارهای تراکتورسازی مقابل تیم‌های فوتبال غیرترک‌زبان دیده شده است.

چه کسانی می‌خواهند تبریز جدا از ایران باشد؟

روشن است که رفتار این عده را نمی‌توان به همه مردم تبریز تعمیم داد. بسیاری از اهالی تبریز از این رفتارها گله دارند و شهروندان دیگر استان‌های آذری‌زبان ایران نیز نشان داده‌اند که علقه‌ای به رفتارهای تجزیه‌طلبانه و پانترکی ندارند. . باتوجه به حساسیتی که دستگاه امنیتی نسبت به قومیت‌گرایی در ایران دارد، بی‌تفاوتی به اتفاقات تبریز شک‌برانگیز است. پرسش اما این است که چرا با وجود تکرار این اتفاق در سال‌های گذشته، واکنش درخوری از نهادهای مربوط، مشاهده نشده است؟

کدام «نژادپرستی»؟

در دیدار پرسپولیس تهران و تراکتورسازی، ماموران انتظامی مورد توهین و حمله واقع شدند، کادر فنی و بازیکنان پرسپولیس با بدرقه سنگ و میخ به رخت‌کن رفتند، شعارهای تجزیه‌طلبانه در ورزشگاه موج زد و پرچم کشورهای دیگر در استادیوم برافراشته شد. لیدرها و اعضای کانون هواداران تراکتورسازی، با تایید رفتار هواداران، علت را «تبعیض و نژادپرستی»‌ بیان کردند و مدیرعامل باشگاه معتقد است که «هیچ‌گونه تخلفی» صورت نگرفته است.

چه کسانی می‌خواهند تبریز جدا از ایران باشد؟

نفوذ عقاید پانترکی در بین عده‌ای از هوادارن تراکتورسازی، بارها به اثبات رسیده است. از ادای احترام به «عباس لسانی»، فعال قوم‌گرای افراطی، تا احترام نظامی به پرچم ترکیه در استادیوم. حالا اما، کار از استان‌های آذری‌زبان ایران گذشته و رد پای ویروس پانترکیسم گاهی در خیابان‌های پایتخت نیز دیده می‌شود. بدیهی است که عده‌ای در تبریز از چنین رفتارهایی نفع می‌برند و رفتار هواداران تراکتورسازی در راستای منافع همین عده خاص است. ابهام اصلی اما در نحوه مواجه نهاد امنیتی کشور با این بحران است. نوزادی که با هر روز غفلت، به بلوغ ترسناکش نزدیک‌تر می‌شود.

فرهاد قنبری در یادداشتی با عنوان «قبیله گرایی» به ابعاد این مساله پرداخته:

"ناسیونالیسم قومی، همیشه اصرار دارد این را به مردم خود بباوراند که ایشان بوسیله یک "دنیا دشمن" احاطه و محاصره شده اند؛ "یکی در برابر همه". اینطور القا می شود که "این مردم" دارای قابلیت های ویژه و منحصر بفردی هستند که قابل قیاس با دیگران نیست.(هانا آرنت)

یکی از زشت ترین و کثیفترین نمودهای بی معنایی زندگی انسان امروزی، دست یازیدن به ارزشهای قومی، قبیله ای و نژادی به جای ارزشهای مشترک انسانی است. در این نگاه انسان «اتمیزه» و «تنهای» دنیای شلوغ و تکنولوژی زده امروز برای فرار از پوچی ویرانگر و آزار دهنده ای که زندگی تکنولوژیک و ماشینی به او تحمیل می کند، به هر چیزی چنگ می زند تا خود را در میان جماعتی همشکل تعریف کرده و برای حیات تهی از معنای خویش بار ارزشی و معنایی تولید کرده و خود را در هویت جمعی مستحیل نماید.

چه کسانی می‌خواهند تبریز جدا از ایران باشد؟

بی معنایی و خلاء حاصل از ذره گونی انسان، گاهی در گرایش به گروههای شیطان پرستی، گاهی در عضویت در گروهایی با رفتارهای نامتعارف و مشمئز کننده (مانند منحرفان جنسی)، گاهی در میان طرفداران افراطی باشگاههای ورزشی (هولیگان ها)، گاهی با گرایش به تعصبات قومی قبیله ای و گاهی با گرایش به گروههای بنیادگرا مانند داعش و امثالهم خود را نشان می دهد.

یکی از نمودهای بی معنایی و سردرگمی بخشی از جامعه امروز ایران [به علت فشارهای اقتصادی و تنوع قومی و مذهبی و..] «قبیله گرایی» است. قبیله گرایی در سالهای اخیر به علت تبلیغات گسترده از سوی برخی کشورهای همسایه در استان های مرزی ایران گسترش یافته و روز به روز خود را به عنوان یک شکاف جدی و تهدید کننده بروز داده است.

چه کسانی می‌خواهند تبریز جدا از ایران باشد؟

قبیله گرایی به مانند بنیادگرایی، وحشیانه ترین نمود ابتذال و انحطاط آدمی است. در این نگاه «دیگری» به واسطه اینکه زبانش با ما یکی نیست و ممکن است به واژه «آب و نان» چیز دیگری بگوید، سزاوار شنیدن بدترین توهین ها و تحقیرها و مرگ هستند. شخص قبیله گرا تنها ارزشی که بر اساس آن مرزهای گفتمانی خود را ترسیم می کند «نفرت از دیگری» است. آنها به مانند بنیادگرایان داعش و القاعده برای هر کسی که شبیه شان نیست آرزوی مرگ کرده و در این راه از هیچ خشونتی فروگذار نیستند.

قبیله گرایی به مانند بنیادگرایی نه کنشی از سر قدرت بلکه کنشی از سر ضعف و استیصال و عدم اعتماد به نفس و عدم خودباوری است. شخص قبیله گرا در ناخودآگاهش هنوز خود را لایق شهروندی نمی داند و سعی در پاسداشت ارزشهای قبیله ای به جای ارزشهای انسانی دارد. قبیله گرایان به مانند بنیادگرایان در سیمای جهان مدرن، نابودی جهان سنتی و ارزش‌های کهنه خویش را می‌بینند. خشونت قبیله گرایان نه برای حقوق انسان (با هر تعریفی) بلکه برای مقابله با بلوغ و خروج انسان از صِغارت فکری و تبدیل شدن به شهروند برابر جامعه است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ایرانی اصیل

      اینها براحتی قابل شناسایی هستن و می تونن مجازان سنگینی(در حد بیست سی سال زندان) براشون در نظر بگیرند بقیه هم حساب کار دستشون میاد

      پاسخ ها

      • سجاد یاری اصل

        تبربز بهترین شهر ایرانه پس باید تو ایران جایگاه خودشو داسته باشه
        من خودم احل تبریزم

    • رضا پارسا

      در مفابل تمام این نوشته ها فقط یک‌جمله میگم: چرا بودجه تهران۲۳ برابر تبریز است و اینهمه پروژه متوقف در تبریز لنگ بودجس؟ در حالی ک فقط با حجم معدن مس سونگون در ۶۰ کیلومتری تبریز میشه کل آذربایجانو آب طلا کرد؟؟ منطقی جواب میخوام تا بفهمی تبعیض ینی چی

      پاسخ ها

      • ناشناس

        دقیقا همه اینا ریشه در ظلم مرکزیت داره بر اکثر استانها و محروم کردنشون از حق خودشون تبعیض بنفع دردانه های پایتخت و..

      • ناشناس

        تهران پایتخت کشور است. چرا باید چنین مقایسه ای داشته باشید؟

      • رضا پارسا

        خرج تهرانتونو همین شهرستانها میدن گل پسررر

      • ناشناس

        اینها دلیل رفنتارهای قوم گرایانه نیست

      • ناشناس

        شما جای خوزستان بودید چیکار میکردید؟! دو تا معدن دارید فقط….

      • زنده باد ایران

        به همون دلیل که بودجه تبریز ده برابر زنجان اردبیل هست

      • اهل منطق

        عزیزم چون تو دوتاچشم داری فقط دوتامعدن آذربایجان رامی بینی شمالغرب کشورایران طلاست

      • ناشناس

        اتفاقا به تبریز بیش از اندازه رسیدند به کردستان و بلوچستان و خوزستان و کرمان باید برسند

    • ناشناس

      متن نوشته شده بسیار عالی و به حق و تا حدی تاسف برانگیز بود.

    • sezar

      اگه خودت یا بچه خودتم بود یا یکی از اعضای یدرد نخور خانوادت بازم اینحوری میگفتی

    • مقصود

      به خاطر اینکه همون طور که نمیتونی پایتخت بقیه کشور های دنیا رو با شهر های دیگشون مقایسه کنی نباید از یکی نبودن بودجه تهران و تبریز ناله کنی!
      حالا برو سنگ پرتاب کن:)

    • ایرانیم

      خوبه جای خوزستان نیستید که هر قدمش چاه و لوله نفته ...و هیچش بهش نمیرسه
      ولی خوزستان همیشه پای نظام و انقلابش بوده و همبستگی خودشو حفظ کرده اونم با تنوع قومیتهایی که داره

      پاسخ ها

      • ناشناس

        یاشا تراختور بچه بیا پاین سرمون درد گرفت

      • ناشناس

        یاشا اذر بایجان یاشا تراختور

    • ناشناس

      همه برای ایران، ایران برای همه

    • ناشناس

      خودشون

    • ناشناس

      همه مردم ایران همه استانا باید جداباشند اوضاع مرکزی خوب نیست خب

    • ناشناس

      اشکالش چیه این امکانات و جمعیت تراکم و بومی گری و خرج دخل هیچی با هم جور نیست

    • ناشناس

      فقط تبعیض برای تبریزه، پس اهواز و خوزستان و بلوچستان چی باید بگن؟؟؟

    • ناشناس

      اصلا الان میرم یک حلقه گل میخرم و میندازم گردن عالیشاه بس که متین و موقر و ماخوذ به حیاست این پسر

      پاسخ ها

      • ناشناس

        همون عالیشاه هم یکی از دهها سنگی که زدید بهش و پرت کرد بهتون کنش خودتون و نمیگید واکنش عالیشاه و میگید بابت تف کردن و پس گردنی زدن به گل محمدی چی ؟ بابت شعارهای قومیتیتون علیه کردها و فارسها و گیلکها و تالشها چی ؟

      • اسکار

        بچه بیا پایین سرمون درد گرفت

    • ناشناس

      خوزستان هزینه ی کل ایران و همپیمانان ایران را میدهد،کوچکترین امکانات شهری و بهداشتی ندارد

      پاسخ ها

      • ناشناس

        افتخار کن بهش

    • عقل سلیم

      همه ی اینا یک جواب داره تبعیض تبعیض تبعیض

      پاسخ ها

      • علی

        تا زمانیکه تحقیر و تبعض باشد بدتر هم میشود

      • ناشناس

        تبعیض و هرچیزی که هست برای همه هست امکانات تبریز هم به اکثر استان ها ندادن

    • ناشناس

      عزیز، تهران در روز ۱۷ میلیون جمعیت پیدا میکنه، تهران پایتخت این کشوره. نصف کامل همین مردم تهرانو ترک ها تشکیل میدن، بازم بگم؟

      پاسخ ها

      • ناشناس

        بیکاری در سایر استانها باعث شده تا جمعیت تهران به ۱۷ میلیون برسه اگر در سایر استانها از جمله خوزستان ، زاهدان ، آزربایجان شرقی ، غربی ،اردبیل ،زنجان ، کردستان و....... سرمایه گذاری انجام میشد این اتفاقات نمی افتاد.

    • احمدی

      وقتی والدین بی عرضه و نالایق باشند،بچها از جمع آن خانواده‌ فرار می کنند.این روزها نه تنها آذربایجان، بلکه خوزستان و کردستان و بلوچستان و حتی تهران هم می‌خواهند از این کشور بروند

      پاسخ ها

      • بینام

        رفتن از کشور با دادن خاک کشور به اجنبی فرق داره ،خوب هر کی میخواد و میتونه داره میره ولی قرار نیست خونه رو بده دست اجانب

    • مجتبی

      ما هم اهل سیستان و بلوچستان هستیم در بلوچستان کوه طلا یافت شده بود
      ولی از نظر امکانات و رفاه ده به یک آذربایجان نیستیم

    • عزت

      یزد هم با اینهمه سرمایه و معدن باید بودجه تهران تامین بشه و یزد دستش به جایی بند نباشه

    • ناشناس

      اگه اوضاع ایران بهتر و ازادی بیشتر از ترکیه و اذربایجان باشه هیچ کس پرچم کشور دیگه ای رو دستش نمیگیره ولی وقتی اینطور نیست همه ارزشونه جای دیگه ای زندگی کنن

    • قوخازواره

      چون اوناشهامت اعتراض ندارن تبریزهم بایدسکوت کنه؟

    • قوخازواره

      حرف درست ومنطقی اینه

    • ناشناس

      مسئولین باشگاه ورزشی هنگام ورودبازرسی بدنی تماشاگران بکنندوبعدبادوربین شناسایی وبرخوردشود!

    • یه دل پر

      از خودتون سوال کنین ریشه مشکلات از کجا اب میخوره از بس تبعیض قائل شدین وقتی نمیتونیم اسم بچه مون تورکی بزاریم چه انتظاری دارین شما

      پاسخ ها

      • ناشناس

        وسلام

      • ناشناس

        درود

    • تبریزی

      من خودم ساکن تبریزم .تهران ۱۵ میلیونی و پایتخت باید بودجه چند برابری داشته باشه. شما هم پانترکی

    • ناشناس

      آفرین به میگن منطق

    • سکوت

      خوزستان هم بدبخته
      کاری از دستش برنمیاد

    • ناشناس

      اتفاقات تبریز ریشه ی چند ساله ی داره که بیشتر از همه رفتار ناشایست وزارت قبلی ورزش دولت روحانی در حق تیم های شهرستانی داشت و حسابی در برابر تیم سوگلی اش تیم های شهرستانی رو کوبید، العانم نتیجه ای جز خفت و ذلت برای پرسپولیسی‌ها نداره.

    • ناشناس

      درود بر شما .....

    • امیدیه خوزستان

      احسنت.اگرخوزستان نباشه ایران افغانستان میشه.میگی نه یک سال بیخیال نفت وگازوپتروشیمی وکشاورزی وورزش وشیلات وبنادر خوزستان بشوید..

      پاسخ ها

      • ناشناس

        تنهایی گفتی ؟ حاجی هر استانی ثروت داره و فعلا ثروت ایران از نفت نیست چون تحریمیم

    • ناشناس

      خب ماهم میگیم چرا بودجه خوزستان انقد کمه که مردمش هیچی نمیخوان فقط کمی از پول نفت و گاز
      خوزستان بزرگترین تولید کننده گندم کشوره و 70درصد برق کشور رو هم خوزستان تولید میکنه
      ولی مردمش فقیرن

    • ناشناس

      لایک

    • ناشناس

      واقعا عجیبه هیچ برخوردی نمیکنند

    • مهدی

      هر کسی میخواهد خانه اش ویران باد

    • ناشناس

      عشق فقط تراکتور

    • شبکه های استانی بزرگترین عامل قوم گرایی در میان مردم بودند

    • ناشناس

      یاشاسین آذربایجان

    • ناشناس

      فرار به جلو نکن بیشترین بودجه کشور صرف خود همین شهر تبریز میشه و تهران که خودتون می فرمایید ترک هستن درآمد از سمت خوزستانه و خرج در تبریز

    • ناشناس

      كل منطقه آذربایجان شرقی دنبال جدایی هستن

      پاسخ ها

      • ناشناس

        حالا خوبه تهرونیا اومده بودن از تبریز زمین و ملک میخریدن که اگه جدا شد اونام خارج کشور جایی داشته باشن😊

      • ناشناس

        فقط آذربایجان شرقی نیست بقیه جا ها هم من دیدم

    • کامبیز

      مثبت و منفیها حقیقت جامعرو مشخص میکنه

    • ناشناس

      اینها نتیجه توهین به ترکها در استادیوم ازادی است برید واقعیت را ببینید

    • خوزستان

      واقعا چرا برخورد نمیشه

    • ناشناس

      من به عنوان یک ترک و تبریزی از این حرکات متاسفم و شرم دارم

    • ناشناس

      خوب برند ترکیه زندگی کنن

    • ناشناس

      اگه به آذربایجانی ها تورک نمیگید حتما به ترکمن ها و شاهسون ها و افشار ها و قشقایی و پچاقجی هم تورک نمیگید

    • حسن

      لایک

    • ناشناس

      بازیکنان تیم پرسپولیس چه گناهی دارن که تبعیض بین شهرها هست؟ البته با تفسیر برخی دوستان

    • ناشناس

      بنده هم علاقمند به زندگی در کشور امارات هستم ولی هرگز پرچم این کشور رو به ورزشگاه نمی برم.

      پاسخ ها

      • ناشناس

        ما علاقه نداریم خودمون رو جزوی از اون ۲ کشور می دونیم همون طور که اون ۲ کشور می دونن

    • تبعبض

      یاشاسین آذربایجان

    • ناشناس

      آخه مگه بازیکنان پرسپولیس تنظیم کننده بودجه ی شهرها هستن که با سنگ می زنیدشون؟! این طرز اعتراض واقعا قبیح و زشته.

    • ناشناس

      درود برهموطن شجاع خوزستانی و تمام شهرهای ایران عزیز

    • عععع

      دورود به ترک ،عرب ،کرد،بلوچ

    • ناشناس

      اگه به یه دونه معدن مینازی، پس خوزستان چی بگه که همه درآمد ایران رو داره تامین میکنه.

      پاسخ ها

      • ناشناس

        خوب اونا هم حقشونه، کو گوش شنوا

      • ناشناس

        نه داداش انگار نگرفتی،حد اقل چهل معدن طلای ثبت شده تو آذربایجان هست که درآمد یکیش از شش تا سکوی نفتی تحریم شده خیلی بیشتره و در ضمن عرض آوری هم میکنه،کدوم یه دونه معدن بیدار شو از خواب غفلت،

      • ناشناس

        داش اولا معدن یدونه نیس تو آذربایجان دوما هم یدونه معدنش میتونه خرج کل کشور رو بده برو ببین بعد حرف بزن

    • mehdi

      آذربایجان اویاخدی انقلابا دایاخدی

    • ناشناس

      خودمون باهم نمیسازیم بعد شعار میدیم پشت هم باشیم کشورمون نجات بدیم
      آخه اینجوری یه سریا دارن با این روش کارشونو پیش میبرن
      ایخدا جرا؟

    • حسن ازتبریز

      باسلام واحترام
      یاشاسین آذربایجان

    • ترک میلتی

      یاشاسین آذربایجان یاشاسین تراختور

    • بی نام

      هر کس پرچم ترکیه و آذربایجان را بیش از کشورش ایران دوست دارد مشکلی نیست لطفا به همانجا کوچ کنند

    • ال

      کسانی می خواهند که تحصیل.زبان مادری رو برای ترکهاممنوع کردند.و بودجه مناطق ترک نشین.ایران از همهجا کمتره..

    • ناشناس

      ،،😂😂خیلی حرفت خنده دار از وضع شهرتون معلومه خرج کل کشور از کجاست

    • ناشناس

      یاد گیری زبان مادری حق من است تبیض از این بزگتر

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج