۱۲۲۵۳۰۵
۴۳ نظر
۱۰۵۴۵
۴۳ نظر
۱۰۵۴۵
پ

آقا و خانم‌ مجرد، اگر ناراحتی جمع کن و از ایران برو

تمام آحاد جامعه در برابر قانون باید مساوی باشند و هیچ قدرت، منبع و انسانی در هر جایگاه اداری، قانونی و اقتداری، حق محروم‌کردن انسان‌ها را از نیازهای اولیه‌شان ندارد.

روزنامه شرق - علیرضا شریفی‌یزدی: بر‌اساس قانون در تمام دنیا و بر‌اساس عقل و اخلاق، ما شهروند درجه‌یک و درجه‌دو نداریم؛ یعنی تمام آحاد جامعه در برابر قانون باید مساوی باشند و هیچ قدرت، منبع و انسانی در هر جایگاه اداری، قانونی و اقتداری، حق محروم‌کردن انسان‌ها را از نیازهای اولیه‌شان ندارد.

آقا و خانم‌ مجرد، اگر ناراحتی جمع کن و از ایران برو

مسکن، شغل، تحصیلات، بهداشت و درمان و امثال اینها به‌عنوان اولین مرتبه و نیازهای انسانی مطرح می‌شود و محروم‌کردن افراد از اینها، نقض صریح قانون است؛ ضمن اینکه امری غیراخلاقی است و افراد را به شهروند خوب و بد، درجه‌یک و درجه‌دو، خودی و ناخودی و بیخودی تقسیم می‌کند که باید گفت این سیستم اصلا کارآمد نیست؛ یعنی هدف‌هایی که ما به‌ خاطرش این قوانین و قواعد را چیدیم، اصلا مرتفع نخواهد شد. ضمن اینکه ما را ناچار به اصلاح بعدی قوانین می‌کند. به‌علاوه اینکه چنین قوانین و برنامه‌هایی، تجربه‌های جدیدی نیستند و پیش‌از‌این نیز بارها تصمیماتی مشابه این اتخاد شده است. من نمی‌دانم چرا قانون‌گذاران اصرار دارند که تجربه را دوباره تجربه کنیم، آزمودنی را دوباره بیازماییم. اوایل پیروزی انقلاب، زمین، مسکن و لوازم خانه بین افرادی که تعداد فرزندان بیشتری داشتند، تقسیم می‌شد. خوب چنین راهکارهایی که هدفش امتیازدهی به تأهل و فرزندآوری بود، کارآمد نبود. حالا چرا امروز دوباره به جایی رسیده‌ایم که بخواهیم با قوه قهریه، به هر قیمتی رشد جمعیت را بالا ببریم؟

عالیه  شکربیگی، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه درباره نابرابری اجتماعی میان زنان و مردان در مساله ازدواج می‌گوید: وقتی دختران و پسران خارج از خانواده و در اجتماع قرار می‌گیرند، با تمایزهای بسیاری روبه‌رو هستند و شاهد آن هستیم که قدرت شرایط ساختاری قانونی جامعه و حاکمیت، بیشتر به سمت پسران و مردان ماست. با توجه به نگاهی که قدرت را از آنِ مردان می‌داند، این نابرابری در حق زنان بیشتر دیده می‌شود. در این میان، شاهد بودیم در سال‌های اخیر، دختران ما از طریق حمایت‌های خانواده و پررنگ‌شدن رسانه‌ها، این آگاهی را کسب کردند که سواد بیاموزند، به دانشگاه‌ها وارد شوند و در عرصه‌های عمومی و اجتماعی حضور پیدا کنند. در واقع به حقوق خود واقف شده‌اند و در پی احقاق آن هستند. وقتی این اتفاق‌ها می‌افتد، تقاضای حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی و اشتغال بالا می‌رود. یکی از این تقاضاها، حضور در فضاهای آموزشی مثل استخدام در آموزش‌ و‌ پرورش و عضویت در هیئت ‌علمی دانشگاه‌هاست.

آقا و خانم‌ مجرد، اگر ناراحتی جمع کن و از ایران برو

در کنار این موارد، باید به این نکته نیز توجه کرد که در عصر حاضر، باورهای دختران ما تغییر کرده است؛ یعنی امروز مسئله ازدواج برای دختران در اولویت نیست؛ اولویت‌های آنها به ترتیب به تحصیل، اشتغال و بعد ازدواج تحول یافته است. دیگر مثل سابق ازدواج نهایت خواست و هدف آنها نیست. در واقع وقتی اهمیت و امکان حضورشان را در اجتماع درک کرده‌اند، اهداف دیگری قبل از ازدواج برای آنها پررنگ شده است. اما امروز ساختاری که ایجاد شده، جایی برای مجردها نمی‌گذارد و با فشار و قدرت، کاری می‌کند که اولویت سوم برای گروه وسیعی از دختران ما، یعنی بحث ازدواج را به اولویت اول تبدیل کنند و در این راه حتی به زبان تهدید و زور هم متوسل شوند. تهدید یعنی اینکه اگر شما اشتغال می‌خواهید، اگر حضور در هیئت ‌علمی دانشگاه می‌خواهید و... باید ازدواج کنید و فرزندآوری داشته باشید.

این یک زبان زور و اقتدارگرایانه‌ است که علیه زنان استفاده شده، حال آنکه این تغییر نگرش در پسران ما نیز اتفاق افتاده است؛ یعنی حتی در جامعه امروزی، ازدواج برای پسران ما نیز در اولویت اول نیست و آنها هم برای شروع زندگی، ایدئال‌ها و اهدافی دارند که در اولویت قرار دارد. بنابراین مسئله امتیازدهی به‌ واسطه تأهل و فرزندآوری به زنان و دختران در بحث استخدام یا پذیرفته‌شدن در هیئت‌ علمی، یک امر نابرابر و وضعیتی نابرابرگرایانه در رویارویی با زنان در کشور است. با توجه به اینکه درصدی از دختران ما مجرد هستند، پیامد این وضعیت چنین است که درصدی از دختران ما فرصت‌های شغلی را از دست خواهند داد و این دوباره تشدید همان تبعیض، نابرابری و تمایزی است که نسبت به زنان وجود دارد.

بدون حمایت چگونه ازدواج کنم؟

«واقعا چرا وام ازدواج داریم وام تجرد نداریم؟ یعنی می‌خوام بگم من اول باید بتونم وام بگیرم یک‌سری امکانات اولیه داشته باشم که بتونم ازدواج کنم دیگه. خب حالا شما فکر کن یکی اومده خواستگاری من و خیلی خوشبختم و اون طرف مشکل خونه نداره، من که نمی‌تونم بهش بگم اول بیا ازدواج کنیم، با کلی دردسر وام بگیریم بعدش من برم جهیزیه بگیرم. تازه اگر از لحظه‌ای که برای وام ازدواج اقدام کردم تا وقتی که می‌خوام برم خرید قیمت‌ها جوری نباشه که هیچی نتونم بخرم. حالا من دخترم، هیچی. برادرم با اینکه پسر علاف و بی‌کاری نیست اما حتی اگه بخواد یه دسته‌‌گل بگیره بره خواستگاری باید برنامه‌ریزی کنه که حقوقش برسه برای خرید دسته‌گل. واقعا این پسر نباید شرایطی براش فراهم شه که بتونه مثلا وام پیش از ازدواج بگیره؟».

آقا و خانم‌ مجرد، اگر ناراحتی جمع کن و از ایران برو

مینا، دانشجو است و یک برادر دارد که تحصیلش تمام شده و شاغل است و در سن ازدواج. به باور او، تمام تسهیلاتی که برای ازدواج فراهم کرده‌اند، به درد قبل از ازدواج نمی‌خورد و باز هم نیاز است یک جوان پشتوانه مالی محکمی داشته باشد تا بتواند ازدواج کند.

مسکن مهر و در ادامه آن طرح مسکن ملی، از دیگر اقداماتی بود که در راستای تسهیل خانه‌دارشدن افراد شکل گرفت؛ اما افرادی که ازدواج کرده‌اند و باز هم هیچ نشانه‌ای از حمایت جوانان مجرد نبود. نه اینکه نباشد، بود، اما به شرط تعهد برای متأهل‌شدن؛ «بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی مردان مجرد بالای ۲۳ سال که در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت‌نام می‌کنند، باید تعهد محضری برای متأهل‌شدن بدهند».

حتما ایرادی داره که تا الان ازدواج نکرده!

گرچه مجردماندن دختران مانند مجردماندن پسران به ‌دلایل بسیاری ازجمله دلایل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بستگی دارد و زنان مانند مردان ممکن است فردی هم‌سطح خود پیدا نکنند اما جامعه بیشتر به زنان انگ می‌زند. این زنان مجرد هستند که از سنی به‌ بعد با عنوان‌های ناخوشایندی مواجه هستند و حتی بسیاری از خانواده‌ها برای فرار از همین انگ، دخترانشان را به هر نوع ازدواجی مجبور می‌کنند. معمولا زنان هرگز ازدواج‌نکرده با این انگ مواجه هستند که «اگر ایرادی نداشت حتما باید ازدواج می‌کرد».

آقا و خانم‌ مجرد، اگر ناراحتی جمع کن و از ایران برو

«به نظرم بیشتر از فضاهای اداری، مجردبودن از نظر فرهنگی و توی فضاهای خانوادگی مشکل‌سازه. یا بهتره این‌طوری بگم، چیزی که الان اومدن دست گذاشتن روش، پیش از این توی بحث فرهنگی مورد آسیب بود. معمولا افراد مجرد به رسمیت شناخته نمی‌شن. یعنی یه دختر یا پسر مجرد 40ساله هنوز مستقل و بالغ حساب نمی‌شه. انگار که هنوز اطرافیانش اونو بچه می‌بینن. ولی یه خانم یا آقای 28ساله متأهل، کاملا یه شخصیت مستقل حساب می‌شه. نمی‌گم مجردبودن خوبه یا بده‌ها، اما انگار اصلا مجردها توی خانواده‌ها فرد بالغ حساب نمی‌شن، چه برسه به اینکه بخوان درمورد شهروندبودنشون حرفی بزنن. الان وقتی میان می‌گن مسکن ملی رو به مجردها نمی‌دیم، انگار اون پسر یا دختر مجرد آدم نیست یا مثلا جرم کرده که مجرد مونده و باید تا زمانی که ازدواج نکرده تاوان مجردبودنش رو برای استفاده از تسهیلات دولتی بده».

این صحبت‌های استاد دانشگاهی است که به‌ گفته خودش، در میان دانشجویانش افراد بسیاری هستند که قابلیت‌های بالای علمی و عملی دارند اما در نگاه خانواده یا اطرافیانش، به‌ دلیل مجردبودن مورد تأیید نیستند.

تبعیضی زیر پوشش امتیاز

پیش از آنکه طرح امتیازدهی تأهل و فرزندآوری در آزمون استخدامی آموزش و پرورش مطرح شود، این موضوع در پذیرش هیئت‌ علمی‌ دانشگاه‌ها ارائه شده بود. براساس اخبار منتشرشده، در این مصوبه گفته شده:

«هیئت عالی جذب هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی در دویست‌و‌نودودومین جلسه مورخ 19/02/1401 با توجه به ابلاغیه مورخ  19/08/1400 رئیس محترم جمهور به شرح ذیل مصوب شد:

در بررسی صلاحیت عمومی متقاضیان عضویت هیئت‌ علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در صورت تأهل پنج امتیاز و در صورت داشتن هر فرزند سه امتیاز به امتیازات صلاحیت عمومی متقاضی افزوده می‌شود و در صورت تساوی امتیازات طبق فرم بررسی صلاحیت عمومی، اولویت با فرد متأهل است».

هرچند در ظاهر این موضوع به‌عنوان امتیاز و نه شرط، مطرح شده اما مهران، فارغ‌التحصیل مقطع دکترای دانشگاه تهران که دو سال است درصدد است عضو هیئت ‌علمی این دانشگاه شود، نظر دیگری دارد. او می‌گوید: «ظاهرا می‌گن کاری نداریم مجردی یا متأهل و فقط این طرح در شرایط برابر پذیرش برای متأهل، امتیاز داره اما در عمل این‌طور نیست. یعنی هزار و یک بهانه میارن که یه فرد مجرد رو نپذیرن. واقعا نمی‌فهمم اگر من یه سطح علمی خوب داشته باشم و بتونم دانشجوهای خوبی تربیت کنم، متأهل بودن و نبودنم چه اهمیتی داره؟ مگه فقط صلاحیت علمی نباید مهم باشه توی دانشگاه‌ها؟».

همان‌طور که گفته شد، در یک دهه اخیر بارها طرح‌ها و مصوبات گوناگونی در راستای تشویق ازدواج ارائه شد که هیچ‌کدام نتیجه مطلوبی در جهت افزایش آمار ازدواج و تشکیل خانواده نداشته‌ و عملا تأهل و فرزندآوری به تبعیضی برای ارائه امکانات و تسهیلات تبدیل شده است. بی‌شک در این شرایط به این نتیجه خواهیم رسید که بررسی دقیق و اصولی پشت این طرح‌ها و مصوبات نیست؛ چراکه اگر اندکی تأمل می‌شد، سیاست‌گذاران متوجه ناکارآمدی چنین اهرم‌های فشاری می‌شدند. اهرمی که در سال‌های گذشته هم خودنمایی کرده و نتیجه‌بخش نبود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      ایران وطنمه

      پاسخ ها

      • ناشناس

        دولت محترم واردات کالای خارجی را ممنوع کند

    • ناشناس

      تا چند سال پیش مجرد به پاساژ راه نمیدادن

      پاسخ ها

      • ناشناس

        والله دروغه...
        یعنی روپیشونی مردم نوشته مجرد متاهل

      • ناشناس

        کاملا هم راست و درست هست وقتی چهار تا پسر با هم وارد پاساژ میشدن راهشون نمیدادن چون همه پسر بودن و احتمالا مجرد بودن که با خانم نبودن!
        بارها برای خودم و دوستانم پیش اومد.

    • ناشناس

      فرزند کمتر زندگی بهتر

      پاسخ ها

      • محمد

        ايراني كمتر ، دنيايي بهتر

    • ناشناس

      کاری کردن مجردی هم ماهی ده میلیون خرج خوراک اجاره

    • ناشناس

      بسوزین ازدواج نمیکنیم فرزند اجباری هم به این خراب شده نکبت نمیاریم

      پاسخ ها

      • ناشناس

        افغانیها جاتون رو می گیرند پرفرزند سنتی قانع

      • ناشناس

        منظور پیرپسرها نیستند

      • ناشناس

        افغانی ها رو اگر جایگزین ما کنید دمار از روزگارتان در می آورن مثل حوادثی که در مشهد رقم خورد

    • ناشناس

      ازدواج الان عامل بدبختی بیشتر

    • ناشناس

      این رفتارا درست نیست.تنها بودن به اندازه کافی سخته.اینجوری نکنید با ما مجردا.ما مجرد بودنو دوست نداریم.مجبوریم مجرد باشیم.بخاطر حفظ انسانیت که در نهایت خانواده ی ضعیف و به تبعش کلی مشکلات دیگه رو به جامعه اضافه نکنیم.

    • ناشناس

      ۴۳ سالمه مجردم ، مسکن که حق منه دولت ازم دریغ کرده،هرچی پول جمع کردم دولت بایک پاتک تورمی ازم گرفت

      پاسخ ها

      • ناشناس

        تو بخوای ازدواج کنی میری یه دختر دهه پنجاهی بگیری ؟ یه دختر همسن خودت یا نه ۳ سال کوچیکتر ؟ نه دنبال دختر ۳۰ ساله میری

    • ناشناس

      با جوانان چه کردند

    • ناشناس

      زندگی دیگرمعنی نمیده خیلی زندگی روسخت کردن

    • ناشناس

      تو بورس دوسال پیش پول پس انداز مردم رو گرفت

      پاسخ ها

      • ناشناس

        کار کن.مفت خوری عاقبت نداره

    • گیلانی

      شما بهم پول بده فقط هزینه ویزا با رفتمو بده اگه امدم تف کن تو صورتم

      وطن خودمو ول میکنم میشم بی وطن خوبه خسته شدم

    • ناشناس

      چرا همه چی تو ایران باید با زور باشه؟؟؟ چرا نباید خودمون ازاد باشیم زندگیمونو خودمون انجام بدیم؟

    • Achilles lomomba!!!

      باید جمع کنیم بریم،کجا؟نا کجا

    • ناشناس

      خوش به حال مجردها، مجردی ی درده ولی متاهلی هزار درد

    • بدون نام

      من پیرپسرم و خیلی راضی

      پاسخ ها

      • ناشناس

        افلا يدركون

    • ناشناس

      البته این درسته که کسی رو نباید وادار به ازدواج کرد با این قوانین، ولی باید قبول کنیم ازدواج خوب و آگاهانه فوق العاده س، و باعث پیشرفت، آرامش میشه

    • بدون نام

      چند وقت دیگه مردهای متاهل هم زیر بار زندگی میزان جمعیت زیاد میشه

    • کورش( آبی عشق )

      دقیقا همینطوره...آفرین

    • ناشناس

      اکه الگوتون غربی ها هستن بدونین اونا فازشون بچس درکنارش سگ
      نه مثل ایران عقب افتاده که همش تقلید میکنه و سگ اومده جای بچه

      پاسخ ها

      • سیم

        چه ربطی به غرب داره اخه وضع اقتصاد و امکانات ما با غرب قابل مقایسه هست که وقتی کم میارید حیوون بیچاره رو هدف حملاتتون قرار میدید شرم آوره دست از سر این حیوانات بیگناه و معصوم بردارید وضع مملکت ویران شده و مورد چپاول رو ببینید که مردم پول ندارن

    • ناشناس

      ازدواج چه هدفی داره؟

    • ناشناس

      شعار زیاده
      ولی آزادی فردی واجتماعی با رای اکثریت تایین میشود
      حالا اکثریت هر چه بود مابقی ...
      دید گاه سلیقه‌ای و قدرت در هم شده
      همه چی دوگانه شده پس کسی جواب گو نیست
      واسه بعضی‌ها این خوبه

    • مگه میشه؟

      فضولی عمیق در خصوصی ترین کارها و بخشهای زندگی.

    • ناشناس

      زندگی از همون اول خلقت سخت بوده وخواهد بود، متاسفانه ایمان به خدا در بین مردم کمرنگ شده برا همین میگیم زندگی سخته،، مگه خدا روزی دهنده نیست، پس چرا میگیم مسئولین

    • حسین

      شما بی وجدان ها کاری کردین که از ایران هم نمیشه رفت پس...

    • نادر

      حالا همین ها که بر طبل این جور چیزها می کوبن اگر برای نمونه توی فرانسه بگن فلان خدمات رو به با حجاب ها نمی دیم، صدای حقوق بشرشون و آزادی و برابری و چه و چه گوش فلک رو کر می کنه!!!!!

    • ناشناس

      آهان . دوباره جنسیتی نگاه کردن و مظلوم نمایی زنان و توجه رسانه به جنس زن و بی توجهی به جنس مرد و خلاصه کلام : فمنیسم بازی

    • ناشناس

      حماقت در امور انسانی نشانه چیست ؟ تصمیم گرفتن برای دیگران بدون توجه به اندیشه ها ، موقعیت ، الزامات و توانمندی افراد غیر از حماقت انسانی نام دارد ؟

    • dim

      وقتی وضع اقتصاد رو خراب کردید و آ ادی رو از مردم گرفتید و هر روز با وضع قانون به جای اینکه رفاه برای مردم فراهم کنید هی سنگ اندازی میکنید و زندگی رو سخت کردید و برای خودتون گلستون چجوری روتون میشه با زور و فشار به مردم ازدواج و فرزند آوری رو تحمیل کنید مگه گاو و گوسفند میخوایید زیاد کنید و بعد سرشو ببرید که بدون فکر حرف میزنید بچه امکانات رشد و پرورش میخواد نه زمین بی آب و علف و که بعد به جرم بی پولی بیسواد و کارتن خواب بشه

    • ناشناس

      اگر.افغانها.جای.ما.را.میگیرن.وبعدش.شماها
      را.هم.می.اندا.زن.بیر.ون

    • ناشناس

      عین.حقیقت.است..مگر..ما.احساس.نداریم
      که.ازدواج.نکنیم..خیلی.هم.دلم.میخواد.ولی
      تبعیض.وفاصله..بی.حد‌طبقاتی.درکشور
      زندگی.یک.عده..را..از.بین.برده.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج