جاباما
۲۰۱۸۶۳
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

هزار نکته برای تحصیل رایگان در خارج از ایران

تاثیر ارتباط با شرکت ها در فرآیند اخذ پذیرش تحصیلی

موضوع ارتباط با شرکت ها و موسسات تحقیقاتی غیر دانشگاهی در اروپا، مساله ای نیست که به طور مستقیم بر روی فرآیند اخذ پذیرش یا بورس تحصیلی شما تاثیر گذار بوده و تاثیر قابل ملاحظه ای بر روی پرونده تحصیلی ارسالی به دانشگاه داشته باشد.

تاثیر ارتباط با شرکت ها در فرآیند اخذ پذیرش تحصیلی





برترین ها: مجله اینترنتی برترین ها قصد دارد سلسله مقالاتی درباره فرآیند اخذ پذیرش در مقاطع عالی تحصیلی در کشورهای مختلف جهان را برای مخاطبان خود ارائه کند. این مقالات تلاش دارد تا به صورت عملی و مصور، اصول و مبانی فرآیند اقدام برای اخذ پذیرش تحصیلی در مقاطع فوق لیسانس و دکترا در دانشگاه های مختلف جهان را آموزش دهد. با توجه به اشتیاق گسترده جامعه جوان ایران برای کسب تجربه تحصیل و تحقیق در مقاطع عالی در دانشگاه های آسیا، اروپا و آمریکا و تخصصی بودن این موضوع، بخش سبک زندگی برترین ها هر هفته موضوعات مختلف مربوط به این فرآیند را به جامعه مخاطبان عزیز سایت ارائه می کند. امیدواریم مخاطبان برترین ها و کلیه عزیزانی که این محتوا ها را مشاهده می کنند، به راحتی بتوانند خود و دیگران را در امر پذیرش تحصیلی و اخذ بورسیه یاری دهند.

تاثیر ارتباط با شرکت ها در فرآیند اخذ پذیرش تحصیلی


در ۱۶ گفتار قبلی ، به اصول و مبانی اقدام برای اخذ پذیرش تحصیلی و فراهم کردن الزامات و مقدمات آن اشاره کردیم که خوشبختانه مورد استقبال مخاطبان پرتال برترین ها قرار گرفت. در این بخش، به موضوع تاثیر ارتباط با شرکت ها و موسسات تحقیقاتی غیر دانشگاهی در فرآیند اخذ پذیرش اشاره میکنیم.

موضوع ارتباط با شرکت ها و موسسات تحقیقاتی غیر دانشگاهی در اروپا، مساله ای نیست که به طور مستقیم بر روی فرآیند اخذ پذیرش یا بورس تحصیلی شما تاثیر گذار بوده و تاثیر قابل ملاحظه ای بر روی پرونده تحصیلی ارسالی به دانشگاه داشته باشد. در واقع تعامل و رایزنی با چنین مجموعه هایی می تواند شما را از فرصت های علمی و عملی موجود در زمینه های گوناگون صنعتی، پزشکی و خدماتی که به صورت حرفه ای توسط این مراکز دنبال می شود آگاه کرده و بستر فرصت آفرینی آکادمیک محور را برایتان فراهم کند. بسیاری از شرکت های طراز اول صنعتی یا پزشکی در اروپا و حتی آمریکا و آسیا، دارای بخش هایی برای تعامل با صنایع در زمینه های گوناگون هستند و در تلاشند تا با تعامل با بخش تحقیقاتی و آکادمیک، علاوه بر تقویت بنیه تحقیق و توسعه خود، نسبت به شناسایی نیروهای نخبه برای تقویت منابع انسانی آینده شرکت یا کارخانه اقدام کنند. بی شک نیروهای نخبه و جوانی که از طریق ارتباط با دانشگاه به مجموعه های صنعتی جذب می شوند، از علاقه و توانایی بیش تری برای توسعه ظرفیت های صنعتی، تحقیقاتی و تجاری کارفرما برخوردار بوده و امتیازی رقابتی برای شرکت در دنیای پر رقابت امروزی قلمداد می شوند. هفدهمین گفتار را به تاملی بر روی شیوه ها و فواید تعامل موثر با شرکت ها و موسسات تحقیقاتی غیر آکادمیک اختصاص داده ایم تا از این رهگذر، به اهمیت تاثیر ارتباط موثر دانشجو با صنعت در فرآیند اخذ پذیرش و به خصوص بورس تحصیلی پی ببریم.

نکته 284: برخی از فرصت های دریافت بورس تحصیلی و کمک های مالی و مادی به دانشجویان و محققان در محیط های آکادمیک، از طریق مراکز صنعتی، پزشکی و موسسات و انجمن های تحقیقاتی و مطالعاتی در زمینه علوم انسانی ارائه می شود و در اختیار علاقمندان قرار می گیرد. بنابراین ناگفته پیداست که یکی از مهم ترین کانال های آگاهی از فرصت های بورس تحصیلی به دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی، مجموعه های غیر آکادمیک است.

نکته 285: معمولا هر کشوری، دارای نهادهای دولتی و غیر دولتی برای اعطای کمک های مالی و معنوی به دانشجویان بومی و بین المللی در رشته های مختلف علمی می باشد. اطلاعات این نهادها بعضا در پرتال های دانشگاه ها معرفی نمی شوند و شما می توانید از طریق جست و جو در اینترنت یا تماس با بخش های فرهنگی و علمی سفارتخانه های اروپایی در تهران، از چند و چون چنین فرصت هایی آگاه شوید. مثلا برخی از فرصت های تحصیلی و بورس های پژوهشی کشور فرانسه 1 از طریق پرتال سفارت فرانسه در تهران قابل بررسی می باشد. این موضوع برای بخش علمی سفارت آلمان 2 نیز صادق است. برای ژاپن هم اگر قصد اقدام داشته باشید، چنین موضوعی قابل بررسی از طریق سایت سفارت می باشد.

نکته 286: پرتال وزارت خانه های مرتبط با صنعت، پزشگی، برنامه ریزی یا مدیریت کلان در کشورهای اروپایی، یکی از رسمی ترین کانال های دریافت اطلاعات درباره بورس های تحصیلی و شرایط اخذ آن برای متقاضیان بین المللی می باشد. این کانال ها را نیز از طریق اینترنت جست وجو کنید و فرصت های تحصیلی معرفی شده در پرتال ها یا زیر پرتال های مربوطه را مورد ارزیابی قرار دهید. به عنوان مثال، بورس های تحصیلی و پژوهشی معرفی شده توسط وزارت خارجه ایتالیا 3 می تواند برای علاقمندان به معماری، هنر و علوم سیاسی و اقتصادی، قابل توجه باشد. یا از طریق پرتال بنیاد ملی برای همکاری های بین المللی در تحقیقات و آموزش عالی سوئد 4 ، می توان زمینه های متنوعی از اولویت های تحقیقاتی معرفی شده در این کشور مشاهده کرد. با مثلا اگر به موضوع انرژی و گردشگری علاقمند هستید، وزارت انرژی اسپانیا 5 ، برنامه های مشترکی با مراکز علمی اروپا در زمینه اعطای بورس های تحصیلی به دانشجویان در این حوزه ها دارد. بنابراین از طریق پرتال های رسمی کشورها، می توان اطلاعات قابل تاملی را دریافت کرد و از آن طریق به ارسال پرونده دانشجویی و اخذ پذیرش تحصیلی و دریافت بورس اقدام نمود.

نکته 287: برخی از شرکت های بزرگ صنعتی و خدماتی در اروپا مانند بی ام دبلیو 6 ، ولوو 7 ، اسکانیا 8 ، اسکانسکا 9 ، شل 10 یا استات اویل 11 ، همواره برخی از پروژه های تحقیقاتی و صنعتی خود را از طریق برنامه های کارآموزی تابستانی 12 برای دانشجویان یا فعالیت های مشترک علمی و صنعتی با دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی در اروپا دنبال کرده و در قالب بورس های تحصیلی، به جذب افراد توانمند اقدام می کنند. همواره این مجموعه های صنعتی را نیز برای دریافت بورس تحصیلی در زمینه مورد علاقه خود در دستور کار داشته باشید.

تاثیر ارتباط با شرکت ها در فرآیند اخذ پذیرش تحصیلی

نکته ۲۸۸: یکی از راه های اخذ بورس تحصیلی یا پذیرش در دانشگاه ها و مراکز علمی اروپا، تعامل با موسسات و انجمن های علمی و صنعتی این قاره جهت ارتباط با محیط های دانشگاهی می باشد. مثلا شما می توانید از طریق مراکز بیمارستانی و پژوهشی معتبر در کشورهای مختلف اروپایی، از اولویت های پژوهشی آن ها در زمینه مورد علاقه خود آگاه شوید و با رایزنی با اساتید و مدیران این مراکز درمانی، توانمندی خود را ابراز کنید. در صورت تایید پرونده شما، قادر خواهید بود با هزینه آن مرکز درمانی خاص، بر روی یک یا چند پروژه کار کرده و ما حصل تحقیق خود را در قالب استانداردهای مصوب آنان، در یک پایان نامه برای اخذ مدرک کارشناسی ارشد یا دکترای تخصصی ارائه کنید. چنین روش هایی برای اخذ پذیرش تحصیلی و بورسیه های تخصصی از مراکز بهداشتی و درمانی در دنیا، یک رسم متداول از اواسط قرن بیستم برای دانشجویان پزشکی بوده است.

تاثیر ارتباط با شرکت ها در فرآیند اخذ پذیرش تحصیلی

نکته ۲۸۹: برخی از مقالاتی که در جورنال های علمی منتشر می شود، حاصل کار تحقیقاتی مشترک بین دانشگاه و صنعت بر روی یک موضوع خاص است. مثلا پروژه ای در زمینه آب و فاضلاب در فلان کشور انجام شده است و موضوع بهداشت ایمنی و حرفه ای آن و تاثیرات زیست محیطی در مکان اجرای پروژه مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد و در جورنالی منعکس می شود. مقاله ای که درباره این پروژه تالیف شده است، می تواند کار مشرک مدیران ارشد پروژه و دپارتمان مهندسی عمران و مکانیک یک دانشگاه باشد. شما می توانید از طریق چنین مقالاتی، با مولفان آنان در ارتباط بوده و نظر و دیدگاه ها و برنامه های تحقیقاتی خود را جهت توسعه زمینه های فعالیتی مخاطبان، مطرح کنید. دانشجویان بسیاری از طریق بستر فعالیت انتشاراتی یک پروژه / شرکت صنعتی یا خدماتی با مراکز آکادمیک، توانسته اند به مراکز علمی اروپا راه پیدا کنند. از این فرصت نیز غافل نشوید!

نکته ۲۹۰: حتی اگر شما مدتی در بهترین شرکت ها و موسسات صنعتی و پزشکی غرب کار کرده باشید، باز این موضوع شرط لازم یا کافی برای استفاده از قابلیت های مادی و معنوی کارفرمای سابق شما برای اخذ بورس تحصیلی و پذیرش در دانشگاه های کشور مورد نظر نیست. در ارزشیابی پرونده تحصیلی و ارسالی شما، همه المان ها با هم بررسی و ارزشیابی می شوند تا جمع بندی نهایی اخذ شود.

نکته ۲۹۱: همواره از پیش داوری های منفی درباره ارتباط با شرکت ها و مراکز صنعتی و تحقیقاتی غیر آکادمیک و شانس موفقیت خود، پرهیز کنید. با وجود آن که شرایطی با رقابت بسیار بالا میان متقاضیان جهت استفاده از فرصت های تحصیلی و بورسی مختلف برقرار است، اما این موضوع سبب نمی شود که شما همانند یک برنده وارد میدان نشوید و خود را بازنده تصور کنید.

نکته ۲۹۲: نکات مطرح شده در گفتار پانزدهم درباره ارتباط موثر با کارشناسان ارشد شرکت ها و موسسات تحقیقاتی اروپایی جهت متقاعد کردن آن ها به بازی دادن شما در پروژه های خود نیز صادق است.

نکته ۲۹۳: اگر قصد دارید از طریق بورس های تحصیلی معرفی شده توسط این مجموعه ها به فعالیت پزوهشی در زمینه مورد علاقه خود روی بیاورید و وارد مراکز آکادمیک بشوید، لازم است تا حرفه ای تر و منسجم تر، پرونده تحصیلی خود را آماده و مهیا کنید. مثلا اگر قرار است بورسی برای ده نفر جهت تحقیق بر روی فلان موضوع تجاری، درمانی یا حتی مطالعاتی در حوزه موسیقی، معماری یا زبان شناسی اعطا شود که کار مشترک موسساتی با دانشگاه های اروپا می باشد، از شما انتظار نمی رود که نسخه عمومی از رزومه و پرونده تحصیلی خود را که پیش تر به مراکز مختلف ارسال کرده بودید، برای این بورس نیز ارسال کنید. در این حالت باید بر اساس موضوع معرفی شده، به بازبینی و ساختار بندی مجدد رزومه، اظهارنامه هدف، دسته بندی تجارب علمی و عملی خود در زمینه معرفی شده پرداخته و به مدیریت اطلاعات خود و همسو کردن آن با موضوع بورس اقدام کنید. حتی به شما توصیه میکنیم که اگر فلان استاد شما، در توصیه نامه خود، به طور عمومی به قابلیت های شما در یک حوزه خاص اشاره کرده است، از وی بخواهید بر مبنای تخصص و توانایی شما در زمینه بورس مورد نظر، به نکات دقیق تر و تخصصی تر بپردازد تا کمیته بررسی، جنبه های فنی قابلیت های علمی و تجربی شما را بهتر درک کند.

نکته ۲۹۴: عضویت در انجمن های علمی و تخصصی بین المللی در رشته مورد نظر شما می تواند یکی از بهترین راهکارها برای آگاهی از فرصت های کارآموزی، پژوهشی و بورس تحصیلی در سراسر جهان باشد. از سویی دیگر، عضویت و فعالیت در چنین محفل های علمی و تخصصی بستر ممتازی برای آشنایی با فعالان عرصه های پزوهشی و صنعتی به شمار می آید که در فرصت آفرینی برای نیازهای تحصیلی شما نقش مهمی ایفا می کند.

نکته ۲۹۵: برخی از شرکت های بزرگ در حوزه های مختلف علمی و تجاری، در پروژه های تحقیقاتی و مطالعاتی سازمان ها و نهادهای بین المللی فعالیت مستقیم یا غیر مستقیم دارند. برای آگاهی از فرصت های پژوهشی و بورس های تحصیلی کوتاه مدت یا بلند مدتی که از طریق چنین نهادهایی در اختیار مخاطبان قرار می گیرد، باید به پرتال اینترنتی این مجموعه ها مراجعه کنید. مانند سازمان ملل ۱۳ ، سازمان بهداشت جهانی ۱۴ ، برنامه جهانی غذا ۱۵ ، سازمان بین المللی کار ۱۶ ، اتحادیه اروپا ۱۷ و...

نکته ۲۹۶: در ارتباط با شرکت ها و موسسات صنعتی و پژوهشی در اروپا جهت اخذ بورس های تحصیلی و پژوهشی خاص، پیگیری پرونده خود و تعامل اثربخش و هوشمند با اساتید و کارشناسان آن ها نباید فراموش شود. چرا که حجم بالای متقاضیانی که معمولا به روش های ساده مانند ارسال پست الکترونیک یا تکمیل یک فرم آنلاین اکتفا می کنند، بسیار است. اما شاید ارسال مکتوب پرونده شما و تماس تلفنی و رایزنی با کارشناسان خبره آنان بر روی پرونده و کسب نظرات اصلاحی و تکمیلی جهت تقویت رزومه خود، بتواند امتیاز رقابتی برایتان محسوب شود.

نکته ۲۹۷: همیشه در ارتباط با چنین مجموعه هایی، از دید شرکت ها و موسسات به رزومه و پرونده ارسالی خود برای یک موضوع مشخص نگاه کنید. این پرسش را مطرح کنید که فاکتورهای مهم و قابل ملاحظه پرونده شما برای متقاعد کردن شرکت /موسسه جهت اعطای بورس چیست و دیگران احتمالا بر روی چه موضوعاتی تاکید ویژه خواهند کرد؟ مثلا اگر برای بورسی در زمینه مدیریت زنجیره تامین اقدام کرده اید، شاید خیلی از متقاضیان، قابلیت های آماری و تحلیل داده را نیز در روزمه خود گنجانده اند. موضوعی که شما با وجود داشتن دانش درباره آن، از توضیح مطلوب این حوزه در رزومه و اظهارنامه هدف خودداری کرده اید. بی شک برای کمیته پذیرش، انتخاب دانشجو یا دانشجویانی که توان تحلیل آماری و آشنایی با نرم افزارهای مربوطه را در اختیار دارند، یکی از اولویت های مهم باشد که شما نیز باید به آن توجه کنید.

نکته ۲۹۸: حتما قرار نیست که فرصت تحصیلی یا بورسی قبلا در یک شرکت یا موسسه یا نهاد بین المللی تعریف شده باشد و شما بخواهید بر اساس مفاد مصوب، مدارک خود را ارسال کنید. شما می توانید اظهارنامه هدف خود را به گونه ای تهیه و تنظیم کنید که بخشی از فعالیت پژوهشی آن، در شرکت یا موسسه مورد نظر باشد،در جهت توسعه فلان ظرفیت /بخش/دپارتمان در رشته مورد علاقه خود. اکنون این پروپزال را می توانید به رای کمیته علمی نهاد مربوطه قرار دهید تا به ارزیابی و بررسی پیشنهاد شما اقدام کند. هر اندازه توانسته باشید نیازها و اولویت های تحقیق و توسعه این مجموعه ها را به صورت منطقی و مستدل، در پروپزال خود همراستا و امکان سنجی کنید، شانس پذیرش آن بیش تر خواهد بود. انجام آنالیز های مطالعاتی مانند تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها ۱۸ یا انجام تحقیقات مقایسه ای در زمینه خاص میان دو یا چند مجموعه می تواند در راستای مطالعات موردی ۱۹ در شرکت /موسسه مربوطه، راهکاری برای ارائه یک پیشنهاد پژوهشی بورس محور منطقی باشد.

نکته ۲۹۹: عدم موفقیت در اخذ بورس های تحصیلی و تحقیقاتی از شرکت ها و موسسات بین المللی در اروپا نباید شما را در پیگیری مشتاقانه جهت بررسی فرصت های دیگر در این قاره یا قاره های دیگر جهان، دلسرد کند. همواره در تاریکی، شمعی روشن کنید و

NEVER SAY NEVER

نکته ۳۰۰: شخصیت های حقوقی در دنیا، معمولا به مکاتبات و ارتباطات صورت گرفته از طریق کانال های رسمی و از طرف شخصیت های حقوقی، پاسخ بهتر و سریع تری ارائه می کنند که شاید در مقایسه با ارتباطات شخصیت های حقیقی، نتیجه بهتری هم به دنبال داشته باشد. اگر دنبال اجرای نکته ۲۹۴ هستید، از یک شرکت صنعتی یا تجاری که موضوع پروپزال شما تا حدودی در دامنه کاری آن ها می گنجد درخواست کنید تا پس از بررسی و توافق نسبت به همکاری با شما، از پروپزال شما حمایت معنوی بکند.

مثلا در نامه ای به موسسه یا مجموعه مورد نظر شما در اروپا، به آن ها اطلاع دهد که این پروپزال یکی از نیازهای تحقیقاتی و مطالعاتی شرکت مزبور در زمینه مورد ادعا می باشد. شرکت ایرانی می تواند شیوه نامه حمایت معنوی و حتی مادی از پروپزال شما را نیز تشریح کند. استفاده از چنین برنامه ای برای ارتباط با شخصیت های حقوقی ارائه کننده بورس تحصیلی در قاره سبز، این فایده را برای شما خواهد داشت که مخاطب را مجاب می کند که مجموعه ای حقوقی در کشور شما، پیگیر مفاد این پروپزال و حامی بخشی از هزینه های آن می باشد و به طور جدی تری مفاد آن را بررسی و دنبال می کند.


1- http://www.ambafrance-ir.org

2- http://www.teheran.diplo.de/Vertretung/teheran/fa/06__kultur/__Kultur.html

3- http://www.esteri.it/MAE/EN/Ministero/Servizi/Stranieri/Opportunita/BorseStudio_stranieri.htm

4- http://www.stint.se/en

5- http://www.minetur.gob.es/turismo/en-US/Paginas/IndexTurismo.aspx

6- http://www.bmw.com/com/en

7- http://www.volvogroup.com/group/global/en-gb/career/students

8- career.scania.com/students/thesis_projects

9- www.usa.skanska.com/careers/students--graduates/internships

10- http://www.shell.com/global/aboutshell/careers/students-and-graduates

11- http://www.statoil.com/en/Careers/Students/interns

12- Summer internship

13- www.un.org/partnerships

14- www.who.int

15- www.wfp.org

16- www.ilo.org

17- www.europa.eu

18- SWOT Analysis

19- Case study
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج