۷۶۷۳۱۹
۲۴ نظر
۵۰۹۲
۲۴ نظر
۵۰۹۲
پ

مد و گرایش جدید ایرانی‌ها: دزدی از جیب همدیگر!

هر روز که اخبار را دنبال می‌کنیم بعید است صحبتی در مورد گرانی در حوزه‌های مختلف را نبینیم و نشنویم. از اعتصاب کارگران تا خودسوزی آن‌ها برای دریافت نکردن چندین ماه حقوق، اختلاس‌های نجومی که رقمشان برق از سر آدم می‌پرانند، گرانی برق، آب، شیر، نان، تخم‌مرغ، پلاستیک و حتی پوشک کودک که باید هر چند ساعت عوض و دور انداخته شود!

وب سایت روزیاتو: هر روز که اخبار را دنبال می‌کنیم بعید است صحبتی در مورد گرانی در حوزه‌های مختلف را نبینیم و نشنویم. از اعتصاب کارگران تا خودسوزی آنها برای دریافت نکردن چندین ماه حقوق، اختلاس‌های نجومی که رقمشان برق از سر آدم می‌پرانند، گرانی برق، آب، شیر، نان، تخم‌مرغ، پلاستیک و حتی پوشک کودک که باید هر چند ساعت عوض و دور انداخته شود!

مد و گرایش جدید ایرانی‌ها: دزدی از جیب همدیگر!

در خیابان به ندرت فردی را می‌توان یافت که شاد باشد. مردم همه عصبی و بی‌حوصله هستند. از چهره بسیاری از آنها می‌توان حدس زد که در ذهنشان چرتکه می‌اندازند تا ببیند آیا می‌توانند با چندرغاز حقوقی که دریافت می‌کنند به ته ماه برسند یا خیر! در فروشگاه‌ها وقتی زمان حساب و کتاب می‌رسد آدم دهانش از تعجب باز می‌ماند که مگر من چه خریده‌ام که باید چنین رقم زیادی را پرداخت کنم؟

حتی ساده‌ترین تفریح‌های دوستانه همچون قرار گذاشتن‌ها در کافه‌ها نیز به یک حرکت لاکچری تبدیل شده زیرا یک ساعت گپ‌وگفت با دوستان می‌تواند حداقل ۵۰ هزار تومان خرج روی دستتان بگذارد؛ با این وضع هزینه‌ها و کرایه‌ها و گرانی‌ها، بهتر این است که پای موبایل و اینترنت بمانیم و پا را از خانه بیرون نگذاریم تا در انتهای ماه برای تامین مایحتاج ضروری زندگی لنگ نمانیم.

انکار نمی‌کنم در این وضعیت نابسامان کم نیست شمار کسانی که از صدقه سری دولت بی‌برنامه‌ی پیشین، بار خود را برای ده‌ها سال آینده بسته‌اند و با زد و بندها، فرصت‌طلبی‌ها و دلالی‌های عاری از انصافشان از مرکز شهر به بهترین خیابان‌های شمال تهران کوچ کرده و برای تک‌تک اعضای خانواده‌شان ماشین‌هایی چندصدمیلیونی خریده‌اند تا آنها بشوند متمولان شهر و هم‌ردیفانشان زیر خط فقر قرار بگیرند و عبارت «وضعیت اقتصادی متوسط» جایگاه و مفهوم خود را به طور کامل از دست بدهد.

اغلب ما در اطراف خود داریم کسانی که تا پیش از دولت پیشین، زندگی معمولی داشتند و اکنون خانه‌هایشان حکم کاخ دارد که فلان معمار طراحی‌اش را انجام داده و مبلمانش برای فلان برند است!

چطور می‌شود که یک جامعه ناگهان به این شدت تغییر وضعیت می‌دهد و شمار خانواده‌هایی که محتاج نان شب هستند به اکثریت جامعه تبدیل می‌شود؟ آن هم در کشوری که کاملا اسلامی است و رعایت احکام اسلام واجب است و تخطی از آنها مخالفت با قانون محسوب می‌شود و جریمه و حبس و مجازات بدنبال دارد!

مد و گرایش جدید ایرانی‌ها: دزدی از جیب همدیگر!

گرانی فقط جیب مردم را خالی نمی‌کند، وجدان و انسانیت آنها را نیز هدف قرار می‌دهد. چرا همیشه اکثریت خلاف‌کاران در محله‌های جنوب شهر ساکن هستند؟ چرا دختران خیابانی اکثرا از خانواده‌های فقیر بیرون آمده‌اند؟ چرا امروزه صداقت و وفاداری در رابطه‌ها به صفر رسیده؟ چرا دختران بدنبال مردان پولدار هستند و مهم نیست که متاهل باشند، پیر باشند یا مریض و فقط مهم این است که پول داشته باشند. برعکس این موضوع هم کاملا عادی شده، چه بسیار پسرانی که جدی یا در قالب خنده و شوخی می‌گویند که دنبال دختر پولدار هستند تا خرجشان را بدهد.

شنیدن این حرف‌ها، دیدن این وضعیت، خواندن خبرها چیزی جز درد و غمی عظیم در دل به وجود نمی‌آورد.

مد و گرایش جدید ایرانی‌ها: دزدی از جیب همدیگر!

آیا آن دسته از مدعیان و مسئولینی که دست در جیب مردم کرده‌اند و حساب‌های بانکی‌شان هر روز بیشتر پر می‌شود، پای صحبت‌های یک زن سرپرست خانوار که همسرش را از دست داده، نشسته‌اند؟ آیا می‌دانند کارگر بی‌سوادی که برای حداقلی‌ترین حقوق بیشتر از ۱۴ ساعت در روز کار می‌کند، وقتی چندین ماه حقوق نگیرد یعنی چه؟ آیا می‌دانند که حتی نان و پنیر خوردن هم دیگر برای قشر فقیر جامعه به آرزو تبدیل شده چون همین یک وعده‌ی به ظاهر ساده حداقل چند هزار تومان پول می‌خواهد که اگر ماه‌ها حقوق نگرفته باشی از کجا می‌توانی آن را تامین کنی!

مد و گرایش جدید ایرانی‌ها: دزدی از جیب همدیگر!

چرا وقتی بحرانی در مملک پیش می‌آید مردم باید دوره بیفتند در شبکه‌های اجتماعی و شماره حساب دهند و پول جمع کنند که مثلا به زلزله‌زده‌ها کمک شود؟ آیا واقعا دولت نباید برنامه یا بودجه‌ای برای چنین مواقعی داشته باشد؟ یا بیشتر آن چپاول شده و برخی آقایانی که سهم کمتری به آنها رسیده با داد و قال‌های رسانه‌ای، همدستان خود را لو می‌دهند و مظلوم نمایی می‌کنند؟

مد و گرایش جدید ایرانی‌ها: دزدی از جیب همدیگر!

چه بر سر انسان و انسانیت آمده آن هم در جامعه تماما اسلامی؟ کجای قرآن خدا آمده که یک عده بخورند و پروار شوند و بقیه در فقر و بدبختی به تن‌فروشی و فساد و فروش اعضای بدن و دزدی و دروغ و دلالی روی بیاورند؟

مد و گرایش جدید ایرانی‌ها: دزدی از جیب همدیگر!

چرا هر روز فقیرتر می‌شویم؟

بحران‌های اقتصادی، تحریم‌ها، اختلاس‌ها، بی‌برنامه بودن‌ دولت‌ها، سر کار آمدن مدیرانی که هیچ از مدیریت نمی‌دانند، مسئولیت دادن به بی‌ربط‌ترین افراد در کلیدی‌ترین جایگاه‌ها و ده‌ها مورد مشابه همه دلایل اصلی این آشفته‌بازار اقتصادی و بدبختی مردم ایران زمین است. اما از همه بدتر بلایی است که ما سر خودمان می‌آوریم!

ما به مردمی تبدیل شده‌ایم که دست در جیب هم کردن به عادت معمولی‌مان تبدیل شده است. کاسبانی که وقتی قیمت دلار را می‌شنوند در حرکتی خودجوش، هزاران تومان روی پول اجناسی می‌گذارند که قبلا خریداری شده است زیرا تصورشان این است که باید از جیب هم‌وطن خود، ضررهای احتمالیِ آینده‌شان را تامین کنند.

ما مردمی هستیم که دروغ گفتن، کلاسِ کاری‌مان است و ژستِ روشنفکری‌مان؛ برای یک دروغِ علنی که با لباس‌های گران‌قیمت، ماشین‌های چند صد میلیونی یا سفرهای خارجی تزئین شده، در شبکه‌های اجتماعی دروغ‌های از قبل بافته شده را در حلق مردم می‌کنیم و در عرض یک ساعت چندین میلیون دستمزد می‌گیریم.

مد و گرایش جدید ایرانی‌ها: دزدی از جیب همدیگر!

راحت‌تر از این روش هم مگر می‌شود کسب درآمد کرد؟

یک نگاه ساده به شبکه‌های اجتماعی که سردمدارشان اینستاگرام است به ما نشان می‌دهد که بهترین فرصت کسب درآمد در این بی‌سامانی، «فریلنسر» بودن است! یعنی چه؟ در ایران یعنی لباس‌های مارک‌دار بپوشید، یک روز عکاس باشید، فردا فشن‌بلاگر، پس فردا تیستر و در نهایت یک «پوچِ توخالی و بی‌سواد» و برای عکس‌ها و فیلم‌های دروغین و تبلیغاتِ میلیونی پول در بیاورید.

بدون پرداخت پول به بهترین و لوکس‌ترین رستوران‌ها می‌روید، سفر می‌کنید، کافه می‌روید، هدایای لوکس می‌گیرد؛ در ازای چه؟ دروغ .

چیزی که آنقدر عادی شده که هیچ‌کداممان متوجه آن نیستیم. از شنیدنش دردمان نمی‌گیرد، تعجب نمی‌کنیم.

به قدری دروغ برای نسل کنونی ایرانی‌ها عادی شده که گاها تلاش می‌کنیم همچون الگوهای اینستاگرامی خود به بهترین و موفق‌ترین هنرپیشه‌ها در زندگی واقعی‌مان تبدیل شویم و با ژست‌ها و عکس‌ها و حرف‌هایی که خودمان هم باور نداریم، لایک و فالوئر بگیریم و در نهایت همه آنها برایمان به پول نقد تبدیل شوند.

پولی که خوشحالی بدنبال ندارد و هر چه هست اسارت است و افسردگی. سربازان ارتش فریلنسرهای اینستاگرامی در ایران، آنهایی هستند که در دنیای مجازی گرفتار شده‌اند و واقعیت زندگیشان از نزدیک به معنای واقعی تاسف‌برانگیز است؛ زندگی سرشار از صحنه‌سازی‌های دایمی برای عکس‌های اینستاگرامی!

مد و گرایش جدید ایرانی‌ها: دزدی از جیب همدیگر!

چرا هر روز فقیرتر می‌شویم؟

چون یاد گرفته‌ایم با حقوق ثابت نمی‌توانیم زندگی خود را به انتهای ماه برسانیم، چه برسد به پس‌انداز و سرمایه‌گذاری، پس دلالی می‌کنیم. جنسی که ۱۰ تومان می‌خریم را ۱۰۰ تومان می‌فروشیم و پیش خود فکر می‌کنیم چه مغزاقتصادی‌ای هستیم و هیچ‌کسی توان رقابت با ما را ندارد.

مد و گرایش جدید ایرانی‌ها: دزدی از جیب همدیگر!

هر روز فقیر تر می‌شویم چون وجدان‌های خود را در طبق اخلاص گذاشته‌ایم. چون راننده تاکسی اگر دلش بخواهد می‌تواند مسیر ۲ هزار تومانی را ۳ هزار تومان بگیرد و شما حق اعتراض ندارید. چون مسیری که اسنپ تا دیروز ۱۲ هزار تومان می‌گرفت، امروز ۳۲ هزار تومان می‌گیرد و شما مجبور به کرایه کردن ماشین هستید. چون بقالی سرکوچه برای عقب نماندن از قافله دست در جیب هم کردن، اجناسش را بالاتر از قیمت درج شده روی بسته‌بندی می‌فروشد و شما حق اعتراض ندارید.

مد و گرایش جدید ایرانی‌ها: دزدی از جیب همدیگر!

و هزاران دلیل دیگر که اول به خودمان بر می‌گردد و بعد به کسانی که مسئولیت دارند. اگر چه گناه مسئولین بسیار بیشتر از مردم عادی است زیرا آنها مسئولیت کمک‌رسانی و بهبود معیشت مردم را به عهده دارند اما در واقعیت، برخی از آنها که کم هم نیستند جیب خود و فرزندان و چند نسل بعد از خودشان را تامین می‌کنند.

مد و گرایش جدید ایرانی‌ها: دزدی از جیب همدیگر!

نظر شما چیست؟ چرا ما هر روز فقیرتر می‌شویم و این حجم از دزدی و دروغ و فساد و اختلاس از کجا نشات گرفته است؟ نظرات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما و مخاطبان در میان بگذارید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محسن وات ؟؟

      ای خدا....

    • ایدین ا

      بنظر من در کشور ما بشدت روش موازنه منفی پیش برده شده و فرهنگ همیاری و هم فکری از بین رفته.این جامعه عقب مانده در نتیجه تضعیف تفکر , پوسیدن اعتمادها است.
      مردم اعتماد نمی کنند چون احساس کردن قرار و قول ها این نبود که میبینیم.انهایی که بالا رفتند مصلحت اندیشی می کنند و ترسو شدن.

    • pari

      بگذرد این روزگار تلخ تر از تلخ با دگر روزگار چون شکر آید
      از بچگی این شعرو میخوندیم تو مدرسه اما به جای اینکه زندگیمون روز به روز شیرین بشه بدتر هر لحظه با خاک یکسان میشد
      ملت محکوم به....

    • بدون نام

      چون :
      الناس علی دین ملوکهم .

    • بدون نام

      چه بگويم كه دل افسردگي ات از ميان برخيزد ...

    • sep

      سلام .به نظر من علاوه بر دولت که متهم ردیف اول است خودمردم هم مقصر هستن از خودبنده گرفته تا طبقات بالا وپایین ..مردم ما عادت کردن خودشونو با هرشرایطی وقف بدن .ما خودمون واسه خودمون تورم وگرونی ایجاد میکنیم .اگه گرونه پس چرا میخریم؟!پس چرا فروشگاه ها وامکان دیگه پراز ادمای پلاستیک به دسته؟!چرا هرچی گرون تر میشه تقاضا ها واسه خرید واستفاده بیشتر میشه؟چرا هریس تر میشیم وقتی چیزی گرون تر میشه؟به خدا تا قبل گرونی تخم مرغ به هرکی میگفتی بیا بخور اعقی میگفت ولی گرون شد ...باکلاس شد و...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همه آدمای دنیا ذاتشون یکیه؛
        این حکومتها هستن که با سیستم آموزش و پرورش و نهادهای فرهنگی آدمها رو تربیت میکنن که مسوولیت پذیر و مهربون و قانونمدار باشن یا منفعت طلب و دزد! وگرنه آدمای ایرانی و ژاپتی و اروپایی فرقی با هم ندارن

    • بدون نام

      به نظر من مردم در انتخاباتی که رای میدهند (چه ریاست جمهوری چه مجلس و غیره) باید نهایت تحقیق و بررسی
      را انجام دهند نه اینکه تحت تاثیر جنگ روانی رسانه ها قرار بگیرند یا از سلبریتی ها تقلید کنند و از رای دادن به دولت های سرمایه دار شدیدا پرهیز کنند...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حرفتون خنده داره!
        وقتی به طور کلی همه نامزدهای سالم و کارآمد همون مراحبل اولیه رد صلاحیت میشن(چه تو انتخابات مجلس چه شورا چه رییس جمهوری) و یه سری فرد ناکارآمد باقی می مونن؛ انتظار دارید مردم نامزد خوب از کجاشون بیارن و بهشون رای بدن واقعا؟!!!

    • سالار

      خب عزیز با قوانین ارسال نظر. تون که راه به انتقاد واقعی رو سد کردید
      ،

    • بدون نام

      بی برنامگی دولت پیشین؟

    • مهسا

      فقط فرافکنی تو خون ما ایرانیهاست. تمام تقصیرها رو گردن یک دیگه میندازیم. تقصیر مسئولین، آقا زاده ها، دولت قبل و ...
      هر کس هم خودش رو کاملا بی تقصیر می دونه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو همه دنیا وقتی سیستم حکومتی ناکارامد باشه این اتفاق برای مردم می افته و فقط مختص ایران نیست

    • بدون نام

      تنها راه خوشبخت شدن اینه که مسولین بیان تک تک ما رو به فرزندخوندگی قبول کنن

    • hoseiny

      چرا باید چنین اتفاقاتی بیفته که دختر پسر های نوجوان همواره در فکر خودکشی باشند این خودش یک فاجعه است سر کلاس زبان از شاگردهایم پرسیدم کدومتون تا حالا به خودکشی فکر کرده از 10 نفر 6 نفر دستشان را بردند بالا این که فقط گوشه ای از بدبختی های جامعه است که نوجوانان هیچ امیدی به اینده ندارند

    • نرگس

      ای روزگار...

    • بدون نام

      بانکهای ربوی بیحییایی حرص طمع ووووو

    • خدا

      بله،چون مسلمون دروغین هستیم ،ادای مسلمونی را هم بلد نیستیم در بیاریم،وقتی مسئولین محترم وفرزندانشون هزهران میلیارد اختلاس میکنن وانواع دروغ ودغل وباند بازی درمیارن و میپرن صف اول نماز،معلومه هیچ اعتقادی ندارن و به خدا هم دروغ میگن /ما مثل خیلی مردمان دیگه نیستیم که شراب میخوردن و گوشت خوک ،آخرش هم جاشون توی جهنمه ،بهشت از آن ماست!!!

    • بدون نام

      متن جالبی بود علی الخصوص اون قسمت سربازان اینستاگرامی

    • بدون نام

      چون همگی خداوند رو فراموش کردیم شاید بیشتر افراد فقط ادای فرد مومن رو درمیارن، عجب صبری خدا دارد اگر من جای او بودم..... خدایا همه ی افرادی که سر کار دولت هستن از ريئس جمهور گرفته تا همه ی نمایندگان و وزاء و هر کسی که داره از موقعیتش سوء استفاده میکنه و مسبب بدبختی و رنج مردم هستش به بدترین شکل عذابش کن و تقاص ما رو به بدترین شکل از خودش و عزیزانش بگیر... انشاءالله

    • بدون نام

      با سلام
      مشکل از خود ما است که انسانیت و شرف در وجودمون مرده، وقتی دارو و پوشک بچه احتکار می کنیم، به همدیگه رحم نمی کنیم،به همدیگر به چشم طعمه نگاه می کنیم ، مسئولان هم که دیگه هزار ماشاالله

    • بی نام

      خدا صبرش زیاده به مسولین خیلی فرصت داده ببین چه دماری ازتون در میاره مردم ایران بهترین مردم دنیا هستند ولی کیه قدرشوونو بدونه

    • محسن

      نبود آزادی
      وقتی نمیشه تو مملکت از کسی انتقاد کرد و مورد پیگیری قرار داد همین میشه
      مثلا بابت دو نرخی کردن دلار که آقای جهانگیری کرده و باعث شده کلی دلار 4200 به نفراتی بدن که وابسته به خودشون هستن و همون دلارها رو تو بازار 8 تومن و 10 تومن و 12 تومن بفروشن و کسی مواخذه نشه
      وضع مملکت همین میشه
      آیا کسی دستگیر شده؟
      آیا آقای جهانگیری پاسخگوی گم شدن 20 میلیارد دلار حق من و بقیه مردم هست ؟
      آیا یه بار تلویزیون میگه 20 میلیارد دلار دزدیده شده ؟
      نسل من و هم سن های من از بین رفت
      16 سال از جوونیم از 20 تا 36 سالگیم کلا نابود شد
      هر روز افسرده تر از دیروزم

    • محمد

      وقتی تمام مسئولین مملکت دزد باشند مردم کمترین گناهی ندارن کجای دنیا اینقدر دزدی وفساد مسئولین دامنگیر شده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج